'Rondje' Zwitserland
-
- DL650 berijder
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
- Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC
'Rondje' Zwitserland
Beste medestrommers,
We (avo en ik) zijn voornemens in augustus bergen te bezoeken. Voor mij is dit nieuw, vandaar dit bericht met de vraag om goede tips, ervaringen en adviezen. Wat willen we:
- 5 dagen weg
- bergen (+ 2500 meter), bochtige weggetjes, mooie vergezichten, mogelijk wat onverhard
- liefst zo min mogelijk snelwegkilometers, maar ik denk dat we daar niet aan ontkomen gezien het beperkte aantal dagen
- qua overnachten: kamperen dan wel basic hotels.
Vooralsnog komen we uit op Zwitserland: dit zou dichter bij moeten zijn dan Oostenrijk, en je zit vrij snel op 3000 en meer hoogtemeters. Verder heb ik eea gelezen qua kosten: als je vignetten,tol, kosten dagelijks levensonderhoud in het kostenplaatje meeneemt dan zou er weinig verschil zijn tussen Zwitserland en Oostenrijk.
Wie kan ons een beetje in het zadel helpen Zinnige tips over de bestemming (mogelijk een ander land) en accommodatie zijn welkom, bijv. over het punt dat zonder tent reizen= minder gewicht, maar mogelijk (veel?) hogere kosten voor hotels? Is Zwitserland in 1 dag aan te rijden (en ook in 1 dag terug). Gezien de beperkte dagen lijkt het ons logischer een rondje te rijden (welke), maar mogelijk is 1 uitvalspunt beter?
Ik hoor het graag!
Xavier
We (avo en ik) zijn voornemens in augustus bergen te bezoeken. Voor mij is dit nieuw, vandaar dit bericht met de vraag om goede tips, ervaringen en adviezen. Wat willen we:
- 5 dagen weg
- bergen (+ 2500 meter), bochtige weggetjes, mooie vergezichten, mogelijk wat onverhard
- liefst zo min mogelijk snelwegkilometers, maar ik denk dat we daar niet aan ontkomen gezien het beperkte aantal dagen
- qua overnachten: kamperen dan wel basic hotels.
Vooralsnog komen we uit op Zwitserland: dit zou dichter bij moeten zijn dan Oostenrijk, en je zit vrij snel op 3000 en meer hoogtemeters. Verder heb ik eea gelezen qua kosten: als je vignetten,tol, kosten dagelijks levensonderhoud in het kostenplaatje meeneemt dan zou er weinig verschil zijn tussen Zwitserland en Oostenrijk.
Wie kan ons een beetje in het zadel helpen Zinnige tips over de bestemming (mogelijk een ander land) en accommodatie zijn welkom, bijv. over het punt dat zonder tent reizen= minder gewicht, maar mogelijk (veel?) hogere kosten voor hotels? Is Zwitserland in 1 dag aan te rijden (en ook in 1 dag terug). Gezien de beperkte dagen lijkt het ons logischer een rondje te rijden (welke), maar mogelijk is 1 uitvalspunt beter?
Ik hoor het graag!
Xavier
GSA1200
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: 'Rondje' Zwitserland
Het is weer lang geleden dat ik in Zwitserland geweest ben. Maar mij staat bij dat Zwitserland aanzienlijk duurder is dan Oostenrijk. Voordeel van Oostenrijk is ook dat je gewoon met Euro's betaalt en je 1 op 1 kunt vergelijken. Zwitsers gebruiken nog steeds de Zwitserse Frank.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: 'Rondje' Zwitserland
De zwitserse benzine is goeikoop met max 1.45 voor E95 ....
Oostenrijkse met 1.39 is wat goeikoper
Benzineprijzen in europa: klik
Oostenrijkse met 1.39 is wat goeikoper
Benzineprijzen in europa: klik
Spooky Action At A Distance !
-
- DL650 berijder
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
- Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC
Re: 'Rondje' Zwitserland
Bedankt voor de reacties! Voornamelijk over -niet onbelangrijk- geld, maar nu graag nog wat 'gebruikerservaringen'...
GSA1200
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7556
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: 'Rondje' Zwitserland
Ik heb geen motorervaring in Zwitserland, alleen maar in Oostenrijk en ook in Duitsland en een stukje Italië (als we het over die regio hebben). Er is voor die korte tijd voldoende te ervaren in Oostenrijk, zowel vanuit stationaire positie als op doorreis als je over 5 dagen praat, maar het is wel erg kort. Zeker wanneer je er nog nooit gereden hebt is er nog veel te ontdekken. Ik durf zelfs te beweren dat er in de Vulkaneifel of het Zwartewoud minstens zoveel uitdaging aan bergritten te vinden en ervaren is. En dus veel dichter bij huis als je zo weinig tijd hebt.Ik heb daar weleens met de billen bij elkaar geknepen gezeten in een onverwachte haarspeldbocht die ik eerder in de alpen verwacht had. En soms hellingen van tegen de 20% (of meer) waar ik soms wel even de rillingen van kreeg. Kant en klare ritten kan ik je echter niet bezorgen. Beetje Googlen doet wonderen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Hessie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 915
- Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
- Mijn motor is een: BMW F900 XR
- Woonplaats: Huizen
Re: 'Rondje' Zwitserland
Kijk anders eens op Moormotor.nl.
Zij hebben reizen naar Zwitserland incl routes, die je natuurlijk zelf nog aan kunt passen.
Je kan precies aangeven hoelang je wilt blijven, dat wordt gewoon aangepast.
In Zwitserland heb je dan als uitvalbasis het plaatsje Sedrun, vanuit daar kan je alle kanten op.
Alle bekende passen zijn vanuit hier goed te berijden.
In het dorpje zelf is niet zoveel te doen, maar een paar keer uit eten daar is goed te doen.
Zij hebben reizen naar Zwitserland incl routes, die je natuurlijk zelf nog aan kunt passen.
Je kan precies aangeven hoelang je wilt blijven, dat wordt gewoon aangepast.
In Zwitserland heb je dan als uitvalbasis het plaatsje Sedrun, vanuit daar kan je alle kanten op.
Alle bekende passen zijn vanuit hier goed te berijden.
In het dorpje zelf is niet zoveel te doen, maar een paar keer uit eten daar is goed te doen.
doei
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: 'Rondje' Zwitserland
Ik deel de mening van Rob. 5 dagen is te kort om u te verplaatsen naar Oostenrijk, Zwitserland of de Franse Alpen. De verplaatsing kan in 1 dag maar dan zullen dat uitsluitend snelwegkilometers zijn en moet je zorgen dat het hotel goed bereikbaar is. Daarna zou je dan nog 3 dagen intensief bochten willen rijden (met delen onverhard) en vervolgens in 1 dag terug naar huis. Ik raad het je niet aan!
Er is keuze genoeg voor een reis waar je kan zorgen dat de heen- en terugreis ook vakantiedagen worden. Eifel, Moezel, Zwarte Woud en zeker de Vogezen zijn goede alternatieven.
Voor een reis naar de Alpen trek ik minimum 10 dagen uit.
Er is keuze genoeg voor een reis waar je kan zorgen dat de heen- en terugreis ook vakantiedagen worden. Eifel, Moezel, Zwarte Woud en zeker de Vogezen zijn goede alternatieven.
Voor een reis naar de Alpen trek ik minimum 10 dagen uit.
Honi soit qui mal y pense!!
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: 'Rondje' Zwitserland
Ik had het plan om nu in juni een vierdaagse zwitserse passen te doen. Met dag 1: 770km tot aan Brienz nabij Interlaken.
Dag 2 & 3 telkens een 250/300km 'passen pakken'. En dag 4: terug zum house via de vogezen.
Maar 't is uitgesteld tot het beter past in men kalender
Voor wat Xavier wil, is dit wel een prima plek.
1000km in 12uur, op de Strom, is naar mijn gevoel de limiet als je sanderendaags nog fris genoeg wil zijn om een rit te doen.
Maar dat hangt van je lijf af natuurlijk. 300km superconcentratie op alpenweggetjes is vermoeiender dan 1000km zen over de snelweg glijden.
Heb je maar een paar dagen in zwitserland koop dan toch een snelwegvignet. je kan dan op korte tijd een redelijke afstand in het dal overbruggen zonder uuuren te verlizen op de gewone weg en in de staden. Investeer dus die 33€, al was het voor maar 200km snelweg, om uren uit te sparen die je beter op de passen kunt besteden.
Alternatief is een roadtrip versie van de Alpen, en dat is elke dag ergens anders overnachten. Moet je willen natuurlijk.
Zoiets: Ballon d'alsace - Susten/grimsel/Furka - Stelvio - Grossglockner - Zwarte woud ....
Dag 2 & 3 telkens een 250/300km 'passen pakken'. En dag 4: terug zum house via de vogezen.
Maar 't is uitgesteld tot het beter past in men kalender
Voor wat Xavier wil, is dit wel een prima plek.
1000km in 12uur, op de Strom, is naar mijn gevoel de limiet als je sanderendaags nog fris genoeg wil zijn om een rit te doen.
Maar dat hangt van je lijf af natuurlijk. 300km superconcentratie op alpenweggetjes is vermoeiender dan 1000km zen over de snelweg glijden.
Heb je maar een paar dagen in zwitserland koop dan toch een snelwegvignet. je kan dan op korte tijd een redelijke afstand in het dal overbruggen zonder uuuren te verlizen op de gewone weg en in de staden. Investeer dus die 33€, al was het voor maar 200km snelweg, om uren uit te sparen die je beter op de passen kunt besteden.
Alternatief is een roadtrip versie van de Alpen, en dat is elke dag ergens anders overnachten. Moet je willen natuurlijk.
Zoiets: Ballon d'alsace - Susten/grimsel/Furka - Stelvio - Grossglockner - Zwarte woud ....
Spooky Action At A Distance !
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: 'Rondje' Zwitserland
Jaha, Susten-Furka-Grimsel!!!
2 jaar geleden 800 km over Autobahn naar Bodensee gereden, na rust had ik makkelijk nog door Switzerland (snelwegen) door naar Italie kunnen rijden.
Terwijl op terugweg 350 km passen in de regen, ik helemaal kapot was!
5 dagen is kort, maar te doen, afhankelijk van welke wegen je neemt en hoe het weer is.
2 jaar geleden 800 km over Autobahn naar Bodensee gereden, na rust had ik makkelijk nog door Switzerland (snelwegen) door naar Italie kunnen rijden.
Terwijl op terugweg 350 km passen in de regen, ik helemaal kapot was!
5 dagen is kort, maar te doen, afhankelijk van welke wegen je neemt en hoe het weer is.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
-
- DL650 berijder
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
- Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC
Re: 'Rondje' Zwitserland
Hmmm, fijne tips en ervaringen. Nu is m'n insteek vaak: hoe gekker hoe beter, dus ik denk dat we voor de grote afstand gaan. Daarbij ben je op de motor dermate flexibel dat je je reisplan altijd kunt aanpassen. Vogezen spelen ook nog door mijn hoofd, temeer daar jaren geleden een fietsvakantie in die richting op het laatste moment niet doorging. To be continued, tips blijven welkom!
GSA1200
- Peterzeeland
- KLV1000 berijder
- Berichten: 848
- Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
- Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
- Woonplaats: Vlissingen-ZL
Re: 'Rondje' Zwitserland
als het je niet gauw te gek is, gewoon doen. In 1 dag in SW en dan 3 dagen rondknarren van plek tot plek en dan terug over duitsland. Ben je lekker kapot & tevreden na afloop!
voordeel vanuit 1 plek rondjes maken = geen bagage.
voordeel vanuit 1 plek rondjes maken = geen bagage.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
-
- DL650 berijder
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
- Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC
Re: 'Rondje' Zwitserland
Ter info: we zijn afgelopen woensdagmorgen om 05:30 vertrokken naar Zwitserland en waren zondagmorgen om 01:15 thuis. Een dag eerder terug vanwege 2x noodweer (lees: nat pak) op de terugreis, planning was nog een rondje Zwarte Woud dan wel Luxemburg, maar dat houden we te goed. We hadden de overige dagen superweer, vele passen gereden waaronder ook de Stelvio, voordat deze mogelijk gesloten wordt voor ons tweewielers. Met bepakking was alles goed te doen op onze 6,5-jes, goede campings gehad met als laatste een mooie verstopte op 1500m, einde van een dal. Dagelijks zo'n 6 a 7 uur in het zadel was ook goed te doen.
Mogelijk voor in een ander topic, maar toch: de zelfbouwkoffers hielden het supergoed uit! 160 km/u was goed te doen en in het noodweer kwam er geen water binnen. Enige test die we hebben overgeslagen is de omvalproef, die stellen we zo lang mogelijk uit.....
Kortom, bedankt voor de tips en het forum is weer 2 ervaringsdeskundigen rijker
Mogelijk voor in een ander topic, maar toch: de zelfbouwkoffers hielden het supergoed uit! 160 km/u was goed te doen en in het noodweer kwam er geen water binnen. Enige test die we hebben overgeslagen is de omvalproef, die stellen we zo lang mogelijk uit.....
Kortom, bedankt voor de tips en het forum is weer 2 ervaringsdeskundigen rijker
GSA1200