Zoals iedereen hier al wel weet is de DL-650 een geweldige budget-machine. Maar bij alles wat budget is, zijn compromissen gesloten. Eén van de punten waar Suzuki bij de ontwikkeling van onze strom misschien net wat te veel op beknibbelt heeft, is de vering. Die voldoet bij gezapig toeren, maar eens je met wat meer "schwung" wil rijden, bereik je snel de grenzen.
OK, de vering (en de framegeometrie) van de L2 is door Suzuki zelf al wat opgewaardeerd. Er zijn echter nog genoeg strommers die met een <L2 rijden, en die de budget-vering eens willen aanpassen. Om nog meer plezier van hun machine te hebben. Zoiets hoeft geen arm en een been te kosten. Enkel een arm is genoeg. Want alleen door de verende elementen van de vork en demper aan te passen, en de olie van de vork te vervangen, kan je al geweldige resultaten bereiken.
Maar waar begin je? Hier op het forum zijn gelukkig al heel wat nuttige topics te vinden. Maar welke keuzes maak je? Als leek is het niet altijd gemakkelijk om door bomen het bos te zien.
Of vertrouw je op een "tuner", iemand die er iets van kent. Of toch minstens beweert er iets van te kennen. En waar kent die persoon dan wat van? Van de afstelling van een wedstrijdracer, een wedstrijdcrosser? Of (ook) wat van machines voor straatgebruik, al dan niet met wat meer veerweg. Zoals onze strom, dus. En hoe weet je dat? Trail and error? Hoe vaak moet je machine dan binnen? En kwanta kosta aan het eind van de rit?
Wel, ik heb de vering van mijn K9 al een aantal keren aangepast en laten aanpassen in het afgelopen jaar. En na de laatste aanpassingen vind ik dat mijn strom bijzonder goed rijdt. Traag en snel. Op vlakke wegen en op zwaar geaccidenteerde wegen, al dan niet met verkeersdrempels. Terwijl ik aardig kieskeurig kan genoemd worden.
Dus waarom jullie niet mee laten profiteren van al mijn geëxperimenteer? Zodat jullie misschien de kosten en de moeite bespaard blijven om een soortgelijk traject te doorlopen. En toch al een idee hebben van wat - althans volgens mij - werkt.
Voor alle duidelijkheid: Ik weeg een kleine 80 kilo en rijd steeds met een kleine, lichte topkoffer. Af en toe gaan de zijkoffers erop.
Voor de volledigheid moet ik toevoegen dat bij mijn vering de oliedoorstroming ook is aangepast. Dat neemt niet weg dat de basis van elke goede vering hetzelfde is: een geschikt veerelement.
Hier is mijn huidige setup:
Misschien hebben jullie er wat aan...
Voorvork
Over de veerspanning van de standaard spiraalveren in de voorvork verschilt "het internet" wat van mening. Misschien omdat er ook verschillende vorken schijnen te zijn gebruikt doorheen de modeljaren (Marzocchi versus Kayaba?)
- K4 DL-650 stock fork springs rate 0.70kg/mm measured
- K8 DL-650 Stock fork springs 0.73kg/mm measured
- K4-K9 DL-650 Stock front spring Rate 0.65 kg/mm
In ieder geval zitten in de DL-650 progressieve veren die snel doorslaan.
Over de standaard olie is gelukkig iedereen het eens: SAE 10
Na experimenteren met 4 spiraalveren en oliecombinaties, geef ik persoonlijk de voorkeur aan onderstaande configuratie, met progressieve vorkveren. Deze setup zorgt voor comfort bij kleine oneffenheden én voldoende soepelheid om heel stevige schokken te absorberen. Zónder dat de vork te veel duikt bij het remmen. De voorspanning van de vork staat momenteel laag, dus er is nog genoeg marge om veel bagage en/of een passagier te compenseren.
Wilbers: 0,65 – 0,95 kg/mm
Olie: SAE 7,5 met 140-150mm luchtkamer
Achtervering
De website van RaceTech meldt dat de standaard spiraalveer van de achterdemper een veerspanning heeft van 8.2 kg/mm.
Na enkele veerhardheden geprobeert te hebben, deel ik de mening van rijders op andere fora dat een veer met een spanning van 10.5 - 11 kg/mm ongeveer ideaal is.
Rijd je met een grote/zware topkoffer of vaak duo of met veel bagage, dan zou ik zeker voor een veer van 11 kg/mm opteren. Heb je een tailrizer en/of steken je vorkpoten wat door de kroonplaat, en heb je geen zware topkoffer, dan zou ik eerder voor 10,5 kg/mm opteren. Omdat er zo al wat minder gewicht op de achterkant komt te liggen, en kortere dogbones de hefboom op de demper toch wat wijzigen.