Pagina 1 van 1

vastzittende schakels

Geplaatst: do 12-01-2012, 20:00
door Wolga
Er is al veel geschreven over de ketting (slijtage, ketting spannen, duur, enz.), maar nog niet over vastzittende schakels. Bij mijn vorige kettingset had ik ze ook, maar relateerde ik dit aan de winter van 2010-2011 met de pekel enzo. Nu ben 20K verder met deze ketting en zitten er weer schakels vast. Ik kan daardoor mijn ketting niet goed spannen, omdat de vastzittende schakels een hobbeltje vormen. Daardoor zit de ketting op sommige plaatsen goed, maar na de hobbel zit het weer losser. Dit geeft m.i. extra slijtage op de kettingswielen.
Doordat ik de ketting niet kan spannen weet ik eigenlijk niet goed hoever de ketting al uitgerekt is. Ik gebruik mijn scott oil tijdig & frequent.
Mijn vraag is of er tips zijn om de schakels weer los te krijgen. Eén van mijn overwegingen was de schakels met dieselolie losser en dan schoon te maken, maar wellicht moet ik juist met smeermiddelen aan de gang.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: do 12-01-2012, 20:37
door Eric66
toch onvoldoende onderhoud.
Alleen smeren is niet genoeg, tussendoor eens schoonborstelen / spoelen is een pre
Alleen maar je scott er op loslaten is niet genoeg.
Koop maar een nieuwe en geef vervolgens wat meer aandacht.
M.a.w. als je nooit je oksels wast en alleen maar deo spuit gaat het ook te koste van je huid :schater:

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: do 12-01-2012, 20:54
door Tulipan
M.a.w. als je nooit je oksels wast en alleen maar deo spuit gaat het ook te koste van je huid :schater:

En met die deo moet je ook weer oppassen :shock:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/gezond_le ... zond_leven

Maar inderdaad, die schakels mogen met 20 K nog niet vastzitten ( bij voldoende onderhoud )

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: do 12-01-2012, 21:20
door John007
Even flink inspuiten met teflon spray, even wrikken op de schakels en je wordt weer :mrgreen:

Succes.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: za 14-01-2012, 13:58
door Redhead
Dieselolie is juist, goed schoonmaken en dan weer smeren die ketting. :mrgreen:

Hoop dat het lukt, anders heb je pech. :oops:
Als alles toch weer goed loopt kun je eens naar je voortandwiel kijken en zo nodig vervangen met 20.000Km.
Gaat je ketting ook langer van mee. :mrgreen:

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: za 14-01-2012, 16:54
door Hunter6
Dat de schakels vast zitten kan twee oorzaken hebben"

1 de binnenkant van de schakels is gaan oxideren (roesten)
en/of
2 er is vuil in de schakels terecht gekomen

Meestal is nr 1 het probleem.
Op zich maakt het niet veel uit wat de oorzaak is, je ketting is overleden. Natuurlijk kun je hem met een beetje geluk weer gangbaar maken maar je lost de bron van het probleem er niet mee op.

Als je de ketting schoon maakt en goed bekijkt zul je waarschijnlijk kapotte afdichtringen tussen de schakels vinden. :cry:

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: di 17-01-2012, 16:01
door Bozobin †
Een moderne ketting is O-ring, X-ring of zoiets geseald en gesmeerd voor het leven.
Deze O of X ringen kun je met verkeerde smeer/schoonmaakmiddelen om zeep helpen.
Er kan dan vet uit en rommel/water in de schakels komen, als dat gebeurd is het einde oefening.

20-25kkm is redelijk normaal.

Met 'onderhoud' de ketting IN de schakels smeren is dus onmogelijk.
Over het smeren aan de buitenzijde zijn de meningen verdeeld, in principe bewegen de schakels niet tov de tandwielen en hebben dus weinig/geen smering nodig.

P.s. Ik geef hem ook af en toe een spraytje kettingvet.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 18-01-2012, 11:16
door OllieX
Natuurlijk is smeren aan de buitenkant wel belangrijk. Rij maar eens door , weer of geen weer zonder te smeren, en je zult versteld staan hoe snel die op is.
Een vriend van mij dacht ook dat het niet zo'n vaart liep toen we op vakantie waren , hij vertrok met een goede ketting en na 3000 km (veel regen) kon die op de schroothoop. Hij had nl. eens gehoord dat water ook zou "smeren" ! Die ketting ging dus maar 12000 km mee nu op zijn 600 Bandit.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 18-01-2012, 11:22
door Wolga
Dank voor de reacties. Omdat er maar een paar schakels vastzitten is schoonmaken nog wel een redelijke investering. Lukt dit niet: dan is de ketting idd. over & uit.
Het leert mij wel dat de scott oil systemen beperkt zijn in hun functie (of je de winter nu doorrijd of niet) en dat er ook een kettingspray aan te pas moet komen.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 18-01-2012, 11:39
door Redhead
Persoonlijk denk ik dat de OSCO oiler een beter systeem is.

www.osco.nl


Smeren naar behoefte. :mrgreen:

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 18-01-2012, 11:42
door Hunter6
Te weinig smeren zal waarschijnljk niet aan de Scott-oiler liggen, maar meer aan de ingestelde dosering. Als je in de regen rijdt moet de dosering aanzienlijk omhoog.
Veel gebrukers van een Scott-oiler zijn zeer postief. Hoelang doe jij met één vulling?

Nadeel van de OSCO is dat als je er zelf niet aan denkt, je ketting geen smering krijgt.
Als je dan toch kiest om een smeersysteem op je motor te zetten, dan zou ik het ook automatisch willen hebben. Scott-oiler heeft ook een systeem waarmee je al rijdend de dosering aan kunt passen.

Nog beter, een Cardan aandrijving :mrgreen:

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 18-01-2012, 11:48
door Redhead
Dat is nu juist het voordeel van de OSCO, de olie in de Scott-oiler is nu weer te dik gebleken en loopt daarom niet door.

Soms is de olie onderweg weer op.

Ik kan er dus geen touw aan vastknopen, maar soms werkt het uitstekend.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 18-01-2012, 15:52
door OllieX
Op mijn vorige fiets (SV650) had ik ook een scottoiler, ketting was nog puik na 30000km en toen verkocht ik de SV. Op mijn V-strom heb ik er geen zitten. Waar ik wel vaak op lette is of hij voldoende olie doseerde (zoals Hunter ook opperde) als het kuod is wordt de olie dikker en moet-ie wat ruimer afgesteld. Wat ik ook wel eens had, was dat het doseerslangetje naar de ketting verstopt zat. Dat slangetje raakte bij mij het tandwiel, en als ik even achteruit moest rijden pakte die gelijk troep op van het tandwiel. Ik haalde er dan even zo'n tandenragertje doorheen en dat werkte prima! :D Bijna alles kon je met de blauwe olie af. Voor temperaturen boven de 30 graden hebben ze ook een rode olie, die is wat dikker.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 18-01-2012, 15:55
door OllieX
O ja, en inderdaad, zoals Hunter al zei, in de regen kan je hem beter ook ruimer zetten.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 25-01-2012, 12:34
door Wolga
OllieX schreef:Op mijn vorige fiets (SV650) had ik ook een scottoiler, ketting was nog puik na 30000km en toen verkocht ik de SV. Op mijn V-strom heb ik er geen zitten. Waar ik wel vaak op lette is of hij voldoende olie doseerde (zoals Hunter ook opperde) als het kuod is wordt de olie dikker en moet-ie wat ruimer afgesteld. Wat ik ook wel eens had, was dat het doseerslangetje naar de ketting verstopt zat. Dat slangetje raakte bij mij het tandwiel, en als ik even achteruit moest rijden pakte die gelijk troep op van het tandwiel. Ik haalde er dan even zo'n tandenragertje doorheen en dat werkte prima! :D Bijna alles kon je met de blauwe olie af. Voor temperaturen boven de 30 graden hebben ze ook een rode olie, die is wat dikker.
Toen ik de navulling voor de scott olier kocht bij Goedhart vroeg de man of ik rode of blauw wilde. Ik zei toen rood (wat dat kleurt beter dan blauw bij een zwarte motor). Door het bericht van OllieX ben ik de verpakking eens gaan lezen: geschikt voor > 20 graden :oops:
De schakels zitten iig weer los: de ketting zo slap als mogelijk laten hangen zodat ik ze allemaal tov elkaar qua buigzaamheid kon controleren en met dieselolie + tandenborstel alle schakels schoongemaakt. Een nachtje laten 'weken' en vanmorgen met de hogedruk spuit de ketting schoongespoten. Laten drogen en opnieuw in de kettingolie gezet. De ketting draait weer lekker en de ketting klinkt ook goed als het over de tandwielen loopt.
Nu ik aandachtig ben gaan kijken zag ik dat de scott oiler eigenlijk maar één kant van de schakels in de olie zet. Scott oiler zat er ws ook mee, want ze hebben een druppelaar in de markt gebracht:

http://www.motozoom.nl/index2.cfm?pagin ... ShopsCode=

Voor de prijs hoef ik het iig niet te laten. Heeft iemand ervaring met deze manier van smeren?

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 25-01-2012, 18:48
door OllieX
Hoi Wolga, bedoel je met de druppelaar dat Scottoiler ook een versie met 2 slangetjes heeft, zodat de ketting aan 2 kanten gesmeerd wordt?
Ik denk dat hier op het forum wel een paar mensen zijn die er ervaring mee hebben.
Ikzelf heb het altijd eenzijdig gedaan en volgens mij verdeelde de olie zich prima. Mijn ervaringen waren met eenzijdig smeren dus ook heel goed.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 25-01-2012, 18:57
door OllieX
Ik heb de site van Motozoom nog eens bekeken en ik denk achteraf dat je het over die nieuwe doseernaald hebt? Die schijnt dus nieuw te zijn. daar zal nog wat minder ervaring mee zijn denk ik?

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 25-01-2012, 19:58
door Wolga
OllieX schreef:Ik heb de site van Motozoom nog eens bekeken en ik denk achteraf dat je het over die nieuwe doseernaald hebt? Die schijnt dus nieuw te zijn. daar zal nog wat minder ervaring mee zijn denk ik?
Ik zie dat de URL naar de algemene site verwijst, terwijl de site van de doseernaald dezelfde URL heeft. Het gaat om deze:
Scottoiler® "Dual Injector"
dubbelzijdige kettingsmering
Bestelnummer: 70002962
Met deze Dual Injector van Scottoiler® smeer je beide kanten van de ketting voor een optimaal resultaat! De Dual Injector is een interessante aanvulling op je bestaande Scottoiler® kettingsmeer systeem. Deze Dual Injector past op de Scottoiler® kit (bestelnummer 70002932, apart meebestellen) en vervangt de enkele druppeldispenser die standaard meegeleverd wordt met je Scottoiler® kit. Deze Dual Injector is voorzien van 2 druppeldispensers (what's in a name?), zodoende wordt je ketting aan beide kanten van het tandwiel gelijkmatig gesmeerd.
De dubbele druppeldispenser zorgt voor een gelijktijdige en gelijkmatige smering van beide kanten van de ketting
Eenvoudig aan te sluiten op je bestaande Scottoiler® smeersysteem (bekijk de video hiernaast voor een uitvoerige montage uitleg. Engelstalig)
Levering inclusief montagemateriaal en uitvoerige (Duitstalige) handleiding. Kijk hieronder bij het kopje "Extra informatie" voor de Engelstalige handleiding
Levering zonder getoonde Scottoiler® module. Het gaat om het de dubbele uitloop in plaats van de standaard enkele druppeldispenser.
voor € 29,95

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 25-01-2012, 20:07
door Wullebolle
Deze link zou moeten werken

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 25-01-2012, 21:11
door Bozobin †
Wolga schreef:Een nachtje laten 'weken' en vanmorgen met de hogedruk spuit de ketting schoongespoten.
En die hogedrukspuit is nou net KILLING voor je ketting.
Daarmee spuit je water IN de rolletjes die levenslang gesmeerd en geseald zijn, nog afgezien van het feit dat je mogelijk zelfs de O-ringen kunt beschadigen.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: wo 25-01-2012, 21:32
door Silverstorm
Idd hogedrukspuit op je ketting is zowat het slechtste dat je kan doen omwille van mogelijke beschadiging van de o-ringen

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: do 26-01-2012, 09:48
door OllieX
@Wolga. Dat bedoelde ik eerder met die 2 slangetjes, de Dual Injector. Ik kon niet op de naam komen.
In de zoekfunctie kun je Dual Injector invullen, er zijn wel mensen die er een gebruiken of hebben gebruikt, zag ik. Misschien heb je daar nog wat aan.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: di 21-02-2012, 11:01
door Gerrit
Mijn ervaring is dat de scott-oiler na zo'n 30.000 kilometer technische mankementen kan vertonen. Je vertrouwt erop dat de ketting gesmeerd wordt, maar komt in de tussentijd wel een paar keer droog te staan, met harde stukken in de ketting tot gevolg. Het euvel is het vlottertje. Die kan op een gegeven moment aan het einde van het latijn zijn. Ik draai nu gemiddeld zo'n 35.000 kilometer met één ketting (met de osco-oiler). Maar ook eens met de andere lezers: in de winter op maximum smering zetten. Als ik me goed herinner is er ook een verschil tussen winter en zomer olie van de scottoiler. De winterolie is wat dunner, waardoor je wel de gewenste smering krijgt.

Groets,

Gerrit

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: za 16-06-2012, 16:07
door RudyHonings
hallo,

Op aanraden van een Engelse collega- ook een V-stromrijder, heb ik een maand geleden een PD-oiler geinstalleerd. _ aangezien ik ook zo iemand ben van- NIE POETSE MAAR RIJE! een goede oplossing. nu ook een nieuwe set ketting/tandwielen erop gelegd. Daar kun je in principe elke olie instoppen, zolang deze maar geen troep bevat die de kunststof in je ketting verpest. alleen na een regenbui of extreem veel opwaaiend stof moet ik extra smeren, of even met een oude handoek langs mijn ketting en tandwielen. Dosering van druppelshots kun je instellen met een draaischakelaar. http://www.pdoiler.co.uk/.

Zelfs nog overworgen om er maar een tandriem op te zetten- maar dat zou me 2000 euro gaan kosten. Dat vond ik te veel. Dan liever meteen mijn V-strom inruilen voor een fiets met kardan. Een Triumph 1200 explorer bijvoorbeeld.

Re: vastzittende schakels

Geplaatst: di 06-11-2012, 14:49
door Ebrostrom
Net de spanning van de ketting laten checken bij de garage: idd slappere spanning, paar vastzittende schakels en speling achter het tandwiel.
Ergo: ketting kan nog wel een paar km mee maar is in principe overleden na 28.000 km (en hetgeen nog gaat komen tot de beurt).

Bij de volgende beurt de hele kit maar laten vervangen. De tandwielen zien er nog erg goed uit, dus dat is jammer. Geen verkeerde zuinigheid op de strom, dus gewoon mee vervangen.

Vorig jaar heb ik bij de poetsbeurt en de reiniging van de ketting wel de hoge drukspuit (gericht op de ketting) gebruikt en met de pekel ook roest op de buitenkant. Mss een oorzaak / gevolg of iig een verband. Nu ook pas na lange tijd weer gereinigd (was erg zwart). Dus al doende leert men: ik ga m toch iets vaker reinigen denk ik (scheelt ook in tijd) en beter naar de spanning kijken.