Het is een beetje hetzelfde verhaal als bij olie vervangen: moet dat echt consequent om de 6000km?
Er zijn voor en er zijn tegenstanders.
6000km is zo arbitrair en gegarandeerd uiterst conservatief gekozen.
Voor een relatief licht belast motorblok als van een vstrom, onze relatief weinig eisen stellende rijomstandigheden, en dankzij de performante olieën ben IK er allesins van overtuigd dat veel meer dan 6000km absoluut geen kwaad kan.
Wanneer wordt olie "vuil" of raakt ze "versleten"?
Als ze te oud is in leeftijd bijvoorbeeld: mijn gevoel zegt dat olie die 5 jaar in je blok zit niet goed meer is en te veel verbrandde deeltjes kan afzetten in je blok. Bij sterke belasting ook: racen, blok altijd hoog in toeren, olie veelvuldig superheet laten worden, dat zal de smeereigenschappen sterk beinvloeden. Wie in een afgelegen gat van de wereld derderangs olie die 20 jaar geleden gemaakt is er in kapt zal ook sneller versleten olie hebben. En een oud vermoeid blok van een pekelbarrelmoto waarbij er meer verbrande resten, teer en metaalschilfers IN het blok zitten dan er buiten nog aanhangt, gaat ook sneller door zijn olie heen zijn.
Wie echter zijn Vstrommeke niet extreem belast, hem altijd netjes warm rijdt vooraleer aan zijn oor te jengelen, de olie altijd de kans geeft om warm te worden: niet enkel het dagelijkse ritje van 5km naar het café, maar langere woonwerk ritten, regelmatig toerritten en zelfs langere reizen, en geen inwendige problemen in het blok heeft,kan gerust de oliewisselintervallen veel groter houden.
De eerste van 1000km is heel belangrijk, omdat die resten productie vuil uit het blok spoelt. Daarna kun je volgens mij ongestraft om de 10000km of om het jaar (wat eerst voorkomt) de olie wisselen. Zo doe ik het toch, omde 9 a 11kkm. Maar wel altijd MET oliefilter. Zoals je zelf zei: een oliefilter kost geen drol (9a12€), en het is nauwelijks extra werk. Maar echt nodig ? Nee, volgens mij niet. De echte hééél vééél rijders -dagelijks 250km woonwerken bijvoorbeeld- gaan echt niet elke 6000km hun olie+filter wisselen, die slaan gegarandeerd een beurtje en soms wel twee ook over.
Anderzijds,
Bij aankoop van een nieuwe, zolang de fabrieksgarantie van 2 jaar loopt doe je er mischien best aan van toch de voorgeschreven intervallen te volgen. Je weet maar nooit !
Dus, doe waar je je goed bij voelt. Ben je van nature heel zuinig op je spullen, doe dan gerust om de 6000 een olie+filter wissel. Wil je het correct houden, doe dan wat het boekje voorschrijft. Ben je realist of veelrijder, en is je blok gezond: rek het interval gerust op, want technisch nodig is het in de meeste gevallen niet.
Om na een lang betoog op je vraag te antwoorden: nee het is niet nodig, en idd voor de prijs hoef je het niet te laten.