Pagina 1 van 1

Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 08:46
door Erik Martin
Vorige week lag er motorolie onder mijn V-Strom, nieuwe model met 1500 km. De olie lekte uit het aftappunt en daarom heb ik de bout wat harder aangedraaid. Ook heb ik er olie bij gedaan, echter geen 10W40 maar 20W50 van een ongeopende bus die ik nog had staan.
Nu wil ik wel eens weten of het meer gebeurt dat die bout loskomt of is hij bij de eerste beurt niet goed aangedraaid. En kan ik blijven rijden tot het volgende onderhoud met dit oliemengsel of is het aangewezen dit zo snel mogelijk te vervangen ?

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 09:15
door Silverstorm
Die bout zal waarschijnlijk niet goed aangedraaid zijn.
Maar wat ik niet begrijp is dat je niet naar je dealer bent gegaan en op eigen initiatief er wat olie in giet.
Je had hem tenminste eens kunnen bellen en vragen welke olie je kon gebruiken.
Voor hetzelfde geld zit er synthetische in en gebruik jij semi-synthetische.
Zeker bij een nieuwe motor zou ik toch wat voorzichtiger zijn maar voor hetzelfde geld kan het geen kwaad,wie weet.

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 09:21
door Wullebolle
Waarschijnlijk niet helemaal vastgedraaid na de 1000km beurt.
Lag er dan zo een grote plas olie onder dat je moest bijvullen?
Klein beetje andere olie om je "glaasje" van min naar max te krijgen kan echt geen kwaad. Of het nu synthetisch of half of mineraal is, op dat kleine beetje gaat het niet aankomen.

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 09:26
door Erik Martin
Het lekte al een paar dagen. Ik heb er toch een halve liter bij gedaan, wat waarschijnlijk wel wat te veel was.
Mijn dealer is niet in de buurt en ik had deze week geen tijd om er naar toe te gaan.
Heb overigens eerst het instructieboekje geraadpleegd en deze olie mag er ook in.

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 09:54
door Wullebolle
Een halve liter is al aan de vele kant. TE veel is ook niet goed, maar een halfje is volgens mij nog net niet "slecht-teveel".
Maar mischien zijn hier ervaringsdeskundigen :mrgreen: die er anders over denken.

Hoe staat het met het olieniveau in het kijkglaasje, op de correcte manier gemeten uiteraard?
Heb je ook naar het niveau gekeken voordat je er een halve liter bijkaptigdedede?

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 10:02
door John007
Bel even met je dealer en vraag hun even om raad.
Om olie toe te voegen met een andere viscositeit, dat zou ik niet zo snel doen.
Zorg er voor dat er niet te veel in komt en dat de motor recht staat tijdens het peilen.
Ook is het zo dat het oliepijl bij een warme motor ( nadat hij even stil staat ) iets hoger staat dan als je de volgende ochtend gaat kijken als alles nog koud is.
Dit is normaal.

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 10:21
door Silverstorm
Te veel motorolie is zeker niet goed en aangeraden om zo snel mogelijk te verwijderen.
http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=5479

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 19:25
door OllieX
Wat Silverstorm al opperde, het is vooral belangrijk om te weten of je bijv. half-syntheet , full-synthetische of "gewone" olie had. Het is voor zover ik weet van belang deze onderling niet te mengen. 10w40 en 20w50 mengen van hetzelfde merk is volgens mij een minder probleem, maar ook niet wenselijk. Ik zou het gewoon allemaal zo spoedig mogelijk door een geschikte olie vervangen. :-)}

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 22:15
door Iron Horse
Te veel olie is niet goed. Maar het mengen van de diverse soorten kan echt geen kwaad bij de gemiddelde motorfiets zolang het maar motorolie is die geschikt is voor motorfietsen i.v.m. de natte plaatkoppeling en het slipgevaar van de platen indien je bijvoorbeeld auto motorolie zou gebruiken. Het mengen van verschillende soorten viscositeiten is op zich ook niet echt een probleem. Zolang je niet extreem afwijkt waardoor een olie de eigenschappen krijgt voor een te warm of te koud klimaat. De meest gebruikte olie in ons klimaat is 10W40. Ga maar eens Googlen op de betekenis ervan als je dat niet weet en er staat ook een stukje over in je handleiding van de V-strom betreffende het temperatuur inzetbereik. Synthetisch, half synthetisch of mineraal. Het is weliswaar van belang, maar de V-Strom is niet echt zo kritisch die neemt genoegen met een half synthetische olie van gemiddelde kwaliteit. Is dus 60~70% minerale olie en de rest synthetisch om relatief goedkoop een minerale olie betere eigenschappen te geven. Heb ik al eens jaren geleden een vergelijk over gemaakt. Alleen minerale olie is niet direct aan te raden, maar je motor zal er echt niet van kapot gaan, de olie is alleen sneller verouderd en de eigenschappen zijn minder. Je kunt je natuurlijk zo gek laten maken als je zelf wilt, maar in het verhaal van de TS zit niks verkeerds als het om de menging gaat. Maar goed dat is MHO O:-) (En die van velen op het internet.) Het wordt natuurlijk wat anders wanneer je in de racerij zit en je hele hoge prestaties van je motor verlangt, dan moet je veel secuurder zijn en niet bezuinigen op je olie, maar geen enkele V-Strom zal waarschijnlijk ooit zoveel voor z'n kiezen krijgen dat hij door de gebruikte olie (mits regelmatig ververst) de geest zal geven.

Re: Olieverlies

Geplaatst: do 15-12-2011, 23:40
door Peterzeeland
Volgens mij wordt ons veel aangepraat over olie.

Vroegahhh..... was het allemaal mineraal en als je bedenkt dat de strom elke 6.000 km nieuwe olie nodig zou hebben (.....) en men er dan graag dure synthetische olie ingooit (€€€)...
maakt het volgens mij geen bal uit wat je erin gooit. Alle olie tegenwoordig is erg goed. En dat synthetisch beter zou zijn dan mineraal, theoretisch natuurlijk allemaal waar.
Synthetisch + mineraal = halfsynthetisch? Dan mag mengen dus ook!

Maar er zijn zeker mensen hier die er echt verstand van hebben! Hoor graag!

Re: Olieverlies

Geplaatst: vr 16-12-2011, 12:22
door OllieX
Ok, kijk eens op http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... itleg.html, dan weet Erik Martin misschien wel wat te beslissen. :idea:

Re: Olieverlies

Geplaatst: vr 16-12-2011, 14:54
door Fred
Heb met mijn vorige motor 60.000 km gedaan met auto-olie van de Ford. Ik kon die toen rechtstreeks van de fabriek krijgen en nooit is er iets verkeerds gegaan met de GSXR, geen olieverbruik, geen slippende koppeling of wat dan ook. Niet panikeren zou ik zeggen, beter wat voor olie ook (uitgezonderd hydraulische olie, frituurolie, olijfolie :schater: ) voor een tijdje dan te weinig.

Re: Olieverlies

Geplaatst: za 17-12-2011, 13:35
door Chopperbiker
Lijkt me niet zo moeilijk, ik zou zeker bij de inrijperiode geen onnodig risico nemen.

Ff niet rijden, eerst alle olie eruit, oliefilter legen, drainplug met nieuwe koperen ring weer monteren, afvullen met AF/SG-SAE 10W-40 olie tot midden peilglas.

:-)}