wanneer koppelingsplaten vervangen?

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Ninjawil

wanneer koppelingsplaten vervangen?

Bericht door Ninjawil »

Ik vroeg mij af of er forumleden zijn die hun koppelingsplaten van de DL 1000 al hebben vervangen en bij welke kilometerstand. Wat waren de klachten om de koppeling te vervangen?
Als de koppelingsplaten versleten zijn gaat dan de koppeling altijd slippen?
Mijn KLV staat op 107000 en schakelt en koppelt nog prima.
Ik heb geen idee hoelang die platen meegaan. In september ben ik van plan om een reis te maken van ongeveer 10000 km. Ik speel met het idee om de platen van de zomer uit voorzorg te vervangen zodat mijn vacantiepret straks niet verstoord wordt.
Zijn er DL's bekend die bijvoorbeeld 150.000 km of meer met de eerste koppeling hebben gedaan?
Leville

Re: wanneer koppelingsplaten vervangen?

Bericht door Leville »

Mijn garagist heeft op mijn RF900 eens een hoop testjes uitgevoerd om te zien of de fiets toch nog trok als de koppeling ingeknepen was. Fiets makkelijk terug in neutraal kunnen zetten was een andere test. Net als zien of de koppeling wel direct "pakte". Er zullen wel genoeg andere indicaties zijn, maar misschien ben je er toch wat mee.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: wanneer koppelingsplaten vervangen?

Bericht door Soesko »

Koppelingsplaten slijten doorgaans geleidelijk. Het kan zijn dat ze gaan slippen, maar het kan ook zijn dat de koppeling gaat 'happen'. Dat betekent dat ze niet mooi aangrijpen maar juist schokkerig, waardoor je niet prettig op kunt trekken. Het is moeilijk te zeggen bij welke kilometerstand ze op zijn. Bij mijn vorige GSX waren de originele platen bij 130.000 nog redelijk. Soms lees je dat ze bij 30.000km al vervangen worden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: wanneer koppelingsplaten vervangen?

Bericht door Iron Horse »

Het slijten van koppelingsplaten is in de loop der tijd aardig in het voordeel veranderd. Deed je vroeger (jaren 70) misschien 80.000 km met koppelingsplaten, nu is 200.000 geen uitzondering. Nu praat ik wel over een droge koppeling zoals in de meeste auto's wordt gebruikt. Mijn huidige auto staat op 160.000 in 3 jaar en heeft nog dezelfde koppelingsplaten en drukgroep. Een natte koppeling slijt veel minder, is beter gekoeld en pakt (normaliter) soepeler op. Echter door de olie waarin hij loopt is de frictie (weerstand) lager (vandaar de speciale motorfietsmotorrolie met additieven) en kan het nodig zijn meerdere koppelingsplaten in rij en sterkere veren in de drukgroep te moeten gebruiken om het sterke koppel aan te kunnen. Slijtagedelen belanden uiteindelijk ook in de motorolie, maar bij voldoende en op tijd vervanging hoeft dat geen probleem te zijn. Onder normale omstandigheden zul je denk ik niet zo snel de (natte) koppeling van een motorfiets hoeven te vervangen. Maar het kan ook bij 72.000 km al het geval zijn. Zie deze link van ons eigen forum. Dus een beetje zoeken kan ook geen kwaad .... ;-)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Fastboy

Re: wanneer koppelingsplaten vervangen?

Bericht door Fastboy »

GEWOON EEN SETJE KOPEN EN MEENEMEN!
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: wanneer koppelingsplaten vervangen?

Bericht door Wullebolle »

Iron Horse schreef:Het slijten van koppelingsplaten is in de loop der tijd aardig in het voordeel veranderd. Deed je vroeger (jaren 70) misschien 80.000 km met koppelingsplaten, nu is 200.000 geen uitzondering. ...
Mijn vader had in den tijd een ford Taunus waarvan om de 40.000 de koppeling helemaal op was, zelf heb ik sinds 1986, al 3 auto's versleten met meer dan 300k op de teller en allemaal met dezelfde koppelingsplaten.

100.000 voor koppelingsplaten van een motor lijkt me al heel wat.
Zolang er geen klachten zijn zoals hier al beschreven, slippende platen bij mishandeling van het gashendel in hoge versnelling (aan 60 in 5e en volgas geven), of idd "happen", zou ik me geen zorgen maken. Platen slijten geleidelijk, je merkt het echt wel wanneer ze versleten of misvormd zijn.
Voor de Vstrom, vooral de 1000, is het eerder de veren in de klok die de geest geven: er komt speling op, en dan krijg je schokkerig rijgedrag bij lage belasting.

Wil de TS op zijn reis alle hoogste passen van de Alpen doen, en wil ie nog vele jaren met zijn strom rijden, dan kan preventief vervangen mischien peace of mind brengen, zeker als ie gaat reizen in motordealer arme streken zoals lapland of een rondje zwarte zee. Een handige diy-er die zelf zijn platen vervangt kan ze ook al kopen en evt meedoen. Een lijstje met Suzuki dealers langs de reisroute is ook een optie.
Een set platen kost trouwens niet zooo veel: pakembeet 130€.

Maar wat ook kan, is gewoon de boel opendoen bij de volgende oliewissel, en de platen bekijken uitmeten (er zijn slijtage normen voor) en indien goed terugplaatsen. Maar dan kan je zowel ook gelijk nieuwe steken, voor zover je 130€ aan preventief onderhoud wil uitgeven .

:bye:
Spooky Action At A Distance !
Ninjawil

Re: wanneer koppelingsplaten vervangen?

Bericht door Ninjawil »

Bedankt voor jullie reacties.
Nuttige tips en info :D
Plaats reactie