Pagina 1 van 1

tail risers (doggy bones)

Geplaatst: zo 04-10-2009, 17:25
door Beverstrom
ik wil mijn dl 1000 iets hoger op zijn poten zetten
nou heb ik gehoord dat je je tail risers.cq. doggy bones
kunt verkorten . maar..... hoeveel korter is hoeveel hoger
het is toch niet zo dat als je de doggy bones twee cm korter zou maken
dat ook de strom 2 cm om hoog komt (ja ik weet het ook niet)
het is maar een vraag.
wie kan maar daar een duidelijk antwoordt op geven of een poging wagen

m.v.g Beverstrom perry

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: ma 05-10-2009, 00:18
door Erik Hofstee
http://www.mdi-online.nl/webshop/artike ... aspx&tab=0" onclick="window.open(this.href);return false;

heel even google gebruikt en ik vond deze.
je moet namelijk niet zelf die dingen gaan doorzagen en inkorten.
omdat het een hefboomsysteem geeft een klein beetje korter of langer al een groot verschil.

groeten
Erik

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: ma 05-10-2009, 19:42
door Beverstrom
ja erik dat zou ik nu willen weten........ hoeveel korter is hoeveel hoger
dat kan ik nou nergens terug vinden, dat zou ik nu willen weten.
en nee ik ga er niet aan lopen zagen ik ga ze zelf maken.
en dan maar proberen met verschillende maten.........wat een voor mij een mooie
hoogte is.

gr Beverstrom perry

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: do 08-10-2009, 17:42
door Erik Hofstee
het is een hefboomconstructie, er is vast wel iemand die dat kan berekenen.

weten ze het niet bij de mensen die deze dingen verkopen?

succes!

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: vr 09-10-2009, 12:51
door Soesko
Ik ben toevallig met dezelfde operatie bezig en zat op dezelfde denklijn als jij. Ik had het idee dat je het aantal mm beneden moest doorrekenen naar het aantal cm boven. Dat hoeft echter allemaal niet. Ik was laatst in een motorzaak om te informeren en kwam tot de conclusie dat ik het mezelf te moeilijk maak. De dogbones worden namelijk doorgaans aangeboden met vermelding van de verhoging die ze opleveren. Ik heb inmiddels verhogingen van 2,5, 2,8 en 3,0 cm gezien.
Ik zag dat ze in Duitsland ongeveer 25 euro per stuk zijn. Als je googled op tailrisers of dogbones DL1000 dan levert dat een aantal treffers op en kun je je nader oriënteren.
Ik weet overigens niet wat je bedoeling is. Je kunt in plaats van het verhogen van de achterzijde ook de voorvork wat door de kroonplaat steken. Ik heb dat ook gedaan, maar ik wil de achterzijde toch nog hoger hebben.
Ik zou in ieder geval niet gaan zagen in de huidige dogbones. Mocht je een goedkoop adres tegen komen dan hoor ik het graag via dit forum.

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: vr 09-10-2009, 15:24
door Beverstrom
hallo soeske ik ben zelf en met mijn broer aan het meten geslagen
en ben tot het volgende gekomen.
de orginele doggy Bones zijn in totale lengte 17 cm
als ik nu 1.5 cm korter dus totale lengte 15.5 cm
dan komt de strom plus minus 3 cm hoger...........(gemeten achterbrug)
en dat vind ik denk ik een mooie hoogte. ik moet ze nog maken
als ik ze geplaats heb dan hoor je het wel
en probeer ik een foto er van te plaatsen


gr Beverstrom perry

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: za 10-10-2009, 10:04
door Bartacus
Ik ben wel benieuwd wat de voordelen van het verhogen zijn. IK weet van het fietsen dat als je de achterkant van de fiets verhoogd of de voorvork verkort (is hetzelfde effect) je eigenlijk de geomterie, dus de stuureigenschappen, veranderd. Heeft dat voordelen bij een V-Strom?

Ik weet nog wel van vroeger dat we XT's en TT's verhoogden vanwege de looks en grondspelling.

Een iets verhoogde grondspelling lijkt me wel wat vanwege de looks (+3 cm) maar hoe doe je dat dan met de voorvork? Kan daar nog wat aan veranderd worden of betekend dat nieuwe veren?

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: ma 12-10-2009, 14:59
door Soesko
De voorkant van een V-strom kun je niet verhogen want de vorkpoten staan al op de hoogste stand. Als je de voorkant wil verhogen (wat overigens geen aanrader is) zul je een langere vork moeten monteren. Het stuur verhogen kan overigens wel door andere houders te monteren. Verlagen gaat wel door de voorpoten door de kroonplaat te steken. Ik heb mijn V-strom een centimeter verlaagd en dat brengt enige verbetering. De motor stuurt wat gemakkelijker in en is daardoor wat minder looiïg. Je verandert daar inderdaad de geometrie door.
Door het monteren van andere (progressieve) voorvorkveren verandert de geometrie dus niet. Wel wordt de wegligging anders. De motor veert wat stugger in. Ik heb progressieve veren van Wilbers gemonteerd en dat is echt een verbetering, althans op de openbare weg.
Door de achterkant hoger te zetten verandert de geometrie ook en zou de motor, in ieder geval theoretisch, wat makkelijker moeten sturen. Ik wil mijn achterkant echter verhogen om meer druk op de voorzijde te krijgen. Mijn ervaring is dat het voorwiel de neiging heeft om uit te breken bij hard remmen (en dan vooral op nat wegdek). Ik wil dit proberen op te lossen door wat meer gewicht naar de voorzijde te brengen om meer druk op het voorwiel te krijgen.

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: do 04-02-2010, 16:50
door Graafie68
is het inmiddels al eens gelukt bij iemand om de tail risers te monteren.
zo ja, geeft het nog problemen met je ketting geleider en of middenbok.

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: do 04-02-2010, 21:29
door Beverstrom
hallo graafie68 ik heb inmiddels mijn zelf gemaakte doggy bones gemonteerd .
zoals ik al eerder een paar berichtjes terug heb beschreven wat ik precies
gedaan hebt moet ik zeggen dat de strom 3 cm hoger op de poten staat
met de geleider geen last
en met de ketting ook niet
de strom op de middenbok zetten gaat een stuk lichter maar..........
mijn achterwiel staat dan net op de grond.zou een houten plankje onder moeten
om de ketting te kunnen smeren. omdat i hoger is gekomen van achter
staat hij op zijn jive een stuk schuiner.
hoe die stuurt dat krijg je nog te horen.
ik heb er namelijk nog niet genoeg op gereden met de kortere doggy bones
om een goede indruk te krijgen hoe die nu stuurt.

gr Beverstrom beverwijk

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: di 16-03-2010, 20:55
door Strommer
Ik heb de mijne verhoogd omdat ik dat ding altijd maar aan de grond reed. Heb die tailriser gestoken en dit euvel is voor een deel verholpen. De middenbok kan dienen mits een plankje, anders komt het achterwiel niet meer van de grond. En hij staat iets harder afgeveerd en rijdt strakker als voordien. Nu nog de hele rimram van öhlins eronder en kan ik lekker beginnen scheuren op die heerlijke alpencolletjes (bonette is al jaren mijn favoriet). Alleen zijn die dingen zo duur.

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: di 16-03-2010, 23:11
door Erik Hofstee
Strommer schreef:Ik heb de mijne verhoogd omdat ik dat ding altijd maar aan de grond reed. Heb die tailriser gestoken en dit euvel is voor een deel verholpen. De middenbok kan dienen mits een plankje, anders komt het achterwiel niet meer van de grond. En hij staat iets harder afgeveerd en rijdt strakker als voordien. Nu nog de hele rimram van öhlins eronder en kan ik lekker beginnen scheuren op die heerlijke alpencolletjes (bonette is al jaren mijn favoriet). Alleen zijn die dingen zo duur.
Misschien is Hyperpro dan wat?
Die maken ook speciale schokdempers voor de v-strom.
http://www.hyperpro.com/

:bye:

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: wo 17-03-2010, 19:08
door Strommer
öhlins, voor minder moet ge niet gaan, anders blijft alles origineel
als ik nu maar massa's geld had he :mrgreen:

Re: tail risers (doggy bones)

Geplaatst: wo 17-03-2010, 23:18
door Erik Hofstee
Strommer schreef:öhlins, voor minder moet ge niet gaan, anders blijft alles origineel
als ik nu maar massa's geld had he :mrgreen:
Waarom juist öhlins?

:bye: