Toeren in Tjechie

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
Martin

Toeren in Tjechie

Bericht door Martin »

Ik ben van plan om eind volgende maand richting Tjechie te gaan en van daar door te toeren naar Oostenrijk.
Toch heb ik wat twijfels over de wegen aldaar, veiligheid enz.

Wie heeft heeft toerervaring met Tjechie??
Groet,

Martin
MarcT

Bericht door MarcT »

Ik ben wel een paar keer in Tsjechie geweest (met de auto). Maar Tsjechie is niet meer hetzelfde land als 20 jaar geleden. Wegen zijn prima. Toen ik daar reed kreeg ik altijd het gevoel dat ik mijn motor mistte. Lijkt me erg leuk rijden daar.
Het probleem is dus niet de wegen, maar de andere weggebruikers. Kijk niet raar op als een volle oplegger met 80 door een onoverzichtelijke bocht, bergaf scheurt, of dat een Lada met een moedige Tsjech erin gewoon begint in te halen (die vrachtwagen van de andere kant moet maar opzij gaan).
Mensen lijken in eerste instantie wat nors daar. Als ze zien dat je een westerling bent worden ineens alle prijzen verdubbeld (is dan nog steeds 3x goedkoper dan hier, behalve in Praag).
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat je restaurant-rekening veel hoger is dan verwacht. Als je dan de kaart vraagt om de bedragen te controleren, krijg je een kaart met hogere prijzen erop ! En ineens spreekt met geen enkele taal meer ! Nog wat andere dingen meegemaakt...
Laat in ieder geval goed merken dat je geen Duitser bent, maar een Nederlander. Daarna kun je je met Duits meestal wel redden.
Trouwens....het percentage lekker meiden ligt daar vrij hoog ! Have fun. :D
Martin

Bericht door Martin »

MarcT schreef:Ik ben wel een paar keer in Tsjechie geweest (met de auto). Maar Tsjechie is niet meer hetzelfde land als 20 jaar geleden. Wegen zijn prima. Toen ik daar reed kreeg ik altijd het gevoel dat ik mijn motor mistte. Lijkt me erg leuk rijden daar.
Het probleem is dus niet de wegen, maar de andere weggebruikers. Kijk niet raar op als een volle oplegger met 80 door een onoverzichtelijke bocht, bergaf scheurt, of dat een Lada met een moedige Tsjech erin gewoon begint in te halen (die vrachtwagen van de andere kant moet maar opzij gaan).
Mensen lijken in eerste instantie wat nors daar. Als ze zien dat je een westerling bent worden ineens alle prijzen verdubbeld (is dan nog steeds 3x goedkoper dan hier, behalve in Praag).
Ik heb ook wel eens meegemaakt dat je restaurant-rekening veel hoger is dan verwacht. Als je dan de kaart vraagt om de bedragen te controleren, krijg je een kaart met hogere prijzen erop ! En ineens spreekt met geen enkele taal meer ! Nog wat andere dingen meegemaakt...
Laat in ieder geval goed merken dat je geen Duitser bent, maar een Nederlander. Daarna kun je je met Duits meestal wel redden.
Trouwens....het percentage lekker meiden ligt daar vrij hoog ! Have fun. :D
Ja, lekkere meiden, Lada's, mooie wegen.
Ik ga is nadenken...bedankt voor je reactie Marc
Plaats reactie