Foutmelding motor koud

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Bierent
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24-07-2023, 17:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)
Woonplaats: Eindhoven

Foutmelding motor koud

Bericht door Bierent »

Hallo,

Ik kreeg afgelopen zaterdag een foutmelding waar ik wel even van schrok. Ik wilde rond 2 uur snachts wegrijden en de motor starte wat lastiger en toen ie eenmaal aansloeg voelde ik meteen dat ik met gas moest spelen om hem aan de gang te houden, dit is nog nooit nodig geweest. Daarnaast ging het foutmelding lampje branden met F1 op het dashboard. Het was misschien wel wat koud die nacht, ca. 3 graden maar de afgelopen weken heeft ie wel vaker rond 5 graden moeten starten zonder problemen. Ik durfde de motor niet echt opnieuw op te starten aangezien dalijk de accu te lage spanning had ofzoiets want ik moest die avond weg. Ben maar extra rustig naar huis gereden en daar opnieuw gestart, gelukkig error wel weg nu en hij starte top, maarja na 15 min gelopen te hebben scheelt dat wel natuurlijk. Motor liep in het begin ook veel gevoeliger op het gas dan ik gewend was. Bij loslaten gas sloegen de toeren sneller terug dan normaal, evt ook door kou? Ik weet dat de algemene onderdelen van de motor in goede staat zijn zoals olie, koelvloeistof etc. dus daarom durfde ik wel door te rijden.
Ik heb mijn vstrom (650a 2008) pas ca. een half jaar dus ken hem nog niet door en door maar heb wel al aan aardig wat brommers en benzinemotors gesleuteld.

Hebben vstrom vaker last van koud weer? Accu was in de zomer nog in goede staat en heb accessoires enzo beveiligd tegen lekstroom via relais. Het is wel een lithium ion accu maar als deze al met 3 graden moeite heeft is dat wel snel. Motor wordt nu ook nog elke week gebruikt dus ook niet iets van stilstaan.
Heeft iemand ook ervaring met een goedkope uitleestool (aliexpress ook goed) vind het wel interessant om zelf er wat dieper in te duiken en voor de toekomst ook handig. Zie alleen meerdere obs tools voor suzuki motors online staan.

Groeten,
Berend
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 513
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Foutmelding motor koud

Bericht door Piet Zahut »

Als een accu een (te)lage spanning heeft dan is de kans op foutmeldingen aanwezig. Zorg er even voor dat je de accu goed doorlaadt en laat hem even controleren bij een motorzaak. Zij kunnen met diagnoseapparatuur de kwaliteit van een accu checken, CCA's zijn dan belangrijk. Dit is de startcapaciteit. Weet je hoe oud de accu is? Met de komende winter kun je hem beter vervangen als de CCA's een stuk minder zijn dan als deze nieuw was.

Je kunt zelf ook wel wat meten. Met een multimeter op de + en de - en dan starten, stort de accu in onder de 8V dan kan je hem sowieso gaan vervangen. Als je een nieuwe koopt koop dan geen oepiejoepie merk, geen cheap ass accu dus. Yuasa is je beste vriend als het gaat om accu's, pak dan een accu die voorgeschreven is en ik zou persoonlijk de Lithium accu's links laten liggen. De motor is eenmaal gemaakt voor een AGM accu en daar zou ik bij blijven. Als je eenmaal een goede accu erin hebt zitten meet dan meteen de laadspanning even door, misschien is je dynamo of spanningsregelaar misschien slecht.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Plaats reactie