SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Heeft iemand hier ervaring mee, ik heb een DL650 uit 2009.

Of bestellen jullie gewoon alles los?

https://www.tenkateshop.com/suzuki-serv ... 54745.html

Gr. Wouter
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door V-for-Herman »

Ik haal zelf alles los maar wel orginele OEM Suzuki. Voor de bougies heb ik voor iridium bougies van NGK gekozen. Dat scheelt weer een vervangings interval qua levensduur en een betere vonk.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2965
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Tulipan »

In mijn 2009 heb ik al jaren een KN luchtfilter
Eenmalig flink bedrag, maar het is een eenmalige aanschaf.
En minder schoonmaken. Bovendien makkelijk schoon te maken en weer inspuiten.
En laat meer lucht door dan een papieren filter. Trekt beter op.

https://www.nr1motor.nl/k-n-replacement ... strom.html

Oliefilter heb ik eens 5 of 6 stuks in een aanbieding gekocht, heb er nog steeds 2
En de bougies doe ik hetzelfde als Herman hierboven.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door V-for-Herman »

@ Tulipan,
Kun je dat KN filter zo verwisselen zonder een aanpassing in de afstelling van bv. het gashuis?
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Bedankt voor de reacties.

Volgens een bevriende automonteur zou die geen ' long life ' bougies aanraden, ze zitten soms al erg vast na een jaar, als je dan weinig rijdt en na een paar jaar los wilt halen, kunnen ze muurvast zitten.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7823
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Eikie »

Tja, een automonteur :schater:

Klein beetje koperslip op het schroefdraad en volgens voorschrift de bougies met een momentsleutel vastzetten. In 40 jaar heb ik iig nog nooit een vastzittende bougie gehad.
IMG_6595.jpeg
IMG_6594.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Eikie op di 21-11-2023, 12:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2965
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Tulipan »

Ja, het KN filter heb ik normaal geplaatst en geen enkel probleem met de afstelling.
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Iemand die al 50jaar automonteur (en vrachtwagens) is en ook al z'n hele leven motoren doet ( en de rest ook met een brandstof motor)

Bedankt voor de info van NGK bougies.

Hebben jullie ook nog wat zinnigs te melden over motorolie?

Het varieert van €40,- voor 4liter (motul) - €50,- voor Castrol en €60,- voor Shell Advance 4T
Laatst gewijzigd door Wouter83 op di 21-11-2023, 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door V-for-Herman »

Wouter83 schreef: di 21-11-2023, 09:21 Bedankt voor de reacties.

Volgens een bevriende automonteur zou die geen ' long life ' bougies aanraden, ze zitten soms al erg vast na een jaar, als je dan weinig rijdt en na een paar jaar los wilt halen, kunnen ze muurvast zitten.
Ik heb ze pas 3 keer vervangen in 13 jaar, maar nergens last van gehad.
V-Strom Bj.2010
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door V-for-Herman »

Tulipan schreef: di 21-11-2023, 10:33 Ja, het KN filter heb ik normaal geplaatst en geen enkel probleem met de afstelling.
Thanks
V-Strom Bj.2010
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door V-for-Herman »

Wouter83 schreef: di 21-11-2023, 15:32 Iemand die al 50jaar automonteur (en vrachtwagens) is en ook al z'n hele leven motoren doet ( en de rest ook met een brandstof motor)

Bedankt voor de info van NGK bougies.

Hebben jullie ook nog wat zinnigs te melden over motorolie. Het varieert van €40,- voor 4liter (motul) - €50,- voor Castrol en €60,- voor Shell Advance 4T
Ik gebruik al veel jaartjes Motul 5100 10W40 naar alle tevredenheid, bij elke olie wissel ik altijd een nieuw filter.
4 ltr bij Nr 1 motor 39,- gratis verzending.
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Turbodesk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 17-10-2021, 22:54

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Turbodesk »

Inderdaad Motul 5100 10w40 is de juiste olie.
Geen full synthetische olie gebruiken.
Het is geen racemonster.
Gebruikersavatar
Frits Bos
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
Woonplaats: Noorholland

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Frits Bos »

Dan is toch mijn vraag waarom niet full synthetische olie daar ben ik nieuwsgierig na :duim: gebruik zelf de motul 7100 10w40
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7823
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Eikie »

Heb dit gevonden hierover, vond het een duidelijke uiteenzetting. Mn de laatste 2 alinea’s.
Ga er eens lekker voor zitten.


De verschillende typen motorolie
Een multigrade olie is "opgebouwd" uit twee basisoliën. Deze kunnen mineraal en synthetisch zijn. Een minerale olie bestaat uit twee minerale basisoliën. Een vol synthetische olie bestaat uit twee synthetische basisoliën.
Een half-synthetische (ook semi-synthetisch) olie bestaat uit een minerale basisolie en een synthetische basisolie.
Een (semi)synthetische olie is veel "gladder" dan een minerale olie. Daarom kan in motorfietsen met een natte platenkoppeling een "normale" minerale olie ingezet worden zonder speciale dopes, of een (semi)synthetische olie, maar dan moet het een olie zijn met zogenaamde "friction modifiers". Dit is dus de speciale motorfiets motorolie.

Minerale olie
Minerale olie wordt verkregen door raffinage van aardolie en is dus een mengsel van koolwaterstoffen. Door thermische belasting kunnen er soms ongewenste reacties ontstaan.
Afhankelijk van de overheersende structuur is minerale olie onder te verdelen in:
1. Paraffinische;
2. Aromatische;
3. Nafteenbasische;
4. Mixed base olie.
De kwaliteit van de olie hangt af van de herkomst en de raffinage van de aardolie en van de toegevoegde additieven.

Half-synthetische olie
Dit type motorolie combineert een groot deel van de voordelen van een synthetische motorolie tegen een aantrekkelijke prijs.
Deze olie is gebaseerd op minerale olie die onder hoge druk en op hoge temperatuur ontdaan wordt van onverzadigde koolwaterstoffen. Dit gebeurt m.b.v. waterstof en katalysatoren. Na dit proces ontstaat een stabielere olie die beter tegen hoge temperaturen bestand is en die een betere viscositeitsindex heeft.

Synthetische olie
Deze olie wordt geproduceerd in een volledig beheerst proces zodat de eigenschappen van de olie vooraf bepaald kunnen worden. De viscositeit blijft over een groot temperatuurgebied vrijwel constant. De nadelen van minerale olie zijn verdwenen omdat de olie niet is gebaseerd op die minerale olie.
Voordelen van synthetische olie zijn:
· Een synthetische motorolie kan door de sterke smeerfilm dunner zijn, waardoor er minder weerstand in de motor optreedt en daardoor wordt het brandstofverbruik gunstig beïnvloed;
· Doordat een synthetische motorolie door de sterke smeerfilm dunner kan zijn, zal de olie bij de koude start sneller toevloeien naar de te smeren onderdelen, waardoor de motorslijtage sterk vermindert;
· De olie veroudert minder snel door gebruik;
· Het grote schoonhoudende vermogen van synthetische olie. Door veel geringere vuilafzetting blijft de motor langer in goede staat;
· Synthetische olie is thermisch stabieler . Dit betekent dat de olie langer en beter tegen zware belasting is opgewassen . Synthetische olie is bijgevolg uitstekend geschikt voor extremere belastingscondities;
· Door geringere wrijving een lager brandstofverbruik (zo'n 3 %);
· De slijtage bij koude start wordt zoveel mogelijk beperkt. Doordat synthetische olie ook bij lage temperaturen dun blijft, bereikt de olie direct bij de start ook de cilinderkop. Ook zal er hierdoor minder lawaai zijn in een motor met hydraulisch bediende kleppen.
Doordat synthetische olie minder makkelijk verdampt bij de hoge temperaturen in de motor zal het olieverbruik verminderen.
Er zijn ook weer verschillen in synthetische oliën namelijk:
1. Olie op basis van polyglycol.
Deze is niet mengbaar met minerale olie (vlokvorming).
Deze kan verf oplossen.
Deze kan pakkingen aantasten (dus zeker weten dat de pakkingen geschikt zijn voor dit type olie).
2. Olie op basis van poly(alpha)olefin.
Deze is mengbaar met minerale olie.
Deze tast pakkingen niet aan.

Risico's van (het overschakelen op)synthetische oliën
Oudere oliepompen hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliën in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok.
Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken.
Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie.

Mogen een (half)synthetische olie en een minerale olie gemengd worden
Uit het verhaal hierboven valt al op te maken dat deze oliën in sommige gevallen gemengd mogen worden. Synthetische, half synthetische en minerale motorolie, die bepaalde fabrikanten op de markt brengt komen alle uit dezelfde familie van de zgn. paraffinische koolwaterstoffen. Deze zijn zeer goed onderling mengbaar. Een voorbeeld hiervan is Q8.
Regelmatig wordt het mengen van oliën toegepast door mensen die overschakelen van minerale naar synthetische olie.
Wees echter voorzichtig met het mengen van de verschillende oliën onderling en volg altijd de aanwijzingen van de fabrikant.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frits Bos
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
Woonplaats: Noorholland

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Frits Bos »

Heel goed René :duim:

Het meeste wist ik al Daarom was dat ook mijn vraag aan Turbodesk van het race monster ik zie er ook geen nadelen in misschien dat het alleen de prijs zou kunnen zijn en voordelen zijn er ook beter schakelen soepeler heb ik persoonlijk al gemerkt bij me 1100 g

Sommige zeggen zit tussen de oren tja ? ieder moet zijn eigen conclusie maar trekken of uitproberen .

Dank een ieder geval voor de uit 1 zetting :D
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Bedankt voor jullie reacties.

Vooral voor het olie verhaal, heel interessant.
Ik ben toch gegaan voor Shell Advance Full Synthetic, ik heb het op een andere site besteld en daar was het onder de €40,- inc. verzenden.

Eigenlijk zijn bijna alle motoren 'racemonsters', ze zitten toch hoog in de toeren met relatief veel vermogen bij een klein blok,
dus daarom toch maar voor Full Synthetic gegaan.
V-for-Herman
Berichten: 295
Lid geworden op: di 29-06-2010, 00:43
Mijn motor is een: V-strom DL650

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door V-for-Herman »

Interessant stukje leesvoer!👍
Maar een stukje tekst die ik ff quote. Zou voor mij al de reden zijn om niet over te gaan naar full synthetische olie.

" Risico's van (het overschakelen op)synthetische oliën
Oudere oliepompen hebben doorgaans grotere lekverliezen dan moderne oliepompen (met name schotten pompen). Wanneer dunne oliën in combinatie met een pomp met grotere lekverliezen wordt gebruikt, daalt de oliedruk en dus ook de distributie van de olie door het blok.
Een tweede punt: aangekookt vuil in een motorblok wordt deels opgelost door synthetische oliën (vanwege de additieven). Wanneer een motor altijd op een minerale olie heeft gelopen en dan zonder reiniging (bijvoorbeeld na revisie is het blok wel schoon) een moderne olie krijgt, bestaat het risico dat het vuil los komt en de oliekanalen verstopt. Dit kan dan grote problemen veroorzaken.
Een schoon, gereviseerd blok met een oliepomp met geringe lekverliezen, zal dus goed lopen op synthetische olie."
V-Strom Bj.2010
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1521
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Calimero »

De Shell Advance Full Synthetic is een API SN geclassificeerde olie. Deze wordt door Suzuki afgeraden om te gebruiken omdat deze olieën een nadelige invloed op de levensduur van de motor en de prestatie van de koppeling kunnen hebben (letterlijke tekst uit de handleiding van mijn 2013 V-Strom).
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Iron Horse »

Ik snap het niet dat mensen perse over willen stappen naar vol synthetisch terwijl de fabrikant dat niet voorschrijft. Waarom denken mensen het beter te weten dan de fabrikant. Als het zoveel voordelen voor de motor zou hebben dan had Suzuki dat echt wel voorgeschreven. Het is net als het tanken van dure brandstoffen die niks toevoegen maar je alleen maar meer geld kost.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frits Bos
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
Woonplaats: Noorholland

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Frits Bos »

Rob

Ben het duidelijk niet met je eens mijn ervaring met de dure brandstof vast gekoekte carburateurs vlotterkamer die aangekoekt vuil dicht geslipte sproeiers moeilijk starten meer verbruik is voor mij duidelijk aanwezig . als je wat vaker moet tanken richting de eifel kwam ik er achter

de motor zaken hadden na de winterstop een dag taak eraan :!: :!: om alle vuilig heid eruit te krijgen en klaagte steen en been niet voor niet natuurlijk .

Gezien het feit met me transalp een carburateur motor is merkte ik het verschil zeker bij lang stilstaan met rond een week of 2 met een injectie motor merk je dat niet zo dat word elektronische bij geregeld dus als regelmatig rijd geen probleem .

ik ga in iedere geval geen jea en nee spelletje spelen van maken wie er gelijk hebt dat is laat het duidelijk dat ieder moet doen waar die zich prettig bij voelt :duim:
en wat de koppeling betreft geen klachten geen extra verbruik aan olie en narigheden in al mijn motoren ook door de jaren heen van alle motoren die ik gehad hebt dus ik ga er mee door wat ik denk wat goed voor mij is :D
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Iron Horse »

Wat betreft problemen na een winterstop die kunnen ontstaan na de motor weg te zetten met E10 erin is me bekend. Maar er wordt door de fabrikant ook een advies gegeven om dat te voorkomen als de motor langere tijd stilstaat of in winterslaap gaat. Alleen doen veel mensen dat gewoon niet. Dan helpt het in ieder geval om de laatste tank met 0% ethanol toevoeging leeg te rijden en met een volle tank (zonder ethanol) met een flesje conservering (even laten doorlopen) weg te zetten. Alhoewel ik dus echt wel op de hoogte ben van die problemen heb ik er zelf nog nooit problemen mee gehad. En in het verleden, nog lang voor er E10 bestond, had je wel last van gomafzetting in carburateurs, maar ook dat kwam vaak door lang stilstaan.

Ik zeg ook niet dat men het allemaal niet moet doen, dat moet men zelf weten, maar als er precies volgens de voorschriften van de fabrikant gewerkt zou worden zullen er niet zo snel problemen ontstaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Dit staat in m'n handleiding DL650 uit 2009

Afbeelding

Dit komt uit de tekst van de manual:

ENGINE OIL
Oil quality is a major contributor to
your engine’s performance and
life. Always select good quality
engine oil. Suzuki recommends
the use of SUZUKI PERFORMANCE 4 MOTOR OIL or equivalent engine oil. Use oil with an API
(American Petroleum Institute)
classification of SF/SG or SH/SJ,
or with a JASO classification of
MA.

Dit staat er wel, geen 'Energy Conserving oils' gebruiken.

Energy Conserving
Suzuki does not recommend the
use of “ENERGY CONSERVING”
oils. Some engine oils which have
an API classification of SH or
higher have an “ENERGY CONSERVING” indication in the API
classification doughnut mark.
These oils can affect engine life
and clutch performance.

Dus wat ik hier van begrijp, een Premium Oil gebruiken en er staat niets over Full-Sythetic of Half-Synthetic.
Het argument dat oudere motoren niet op Full Synthetic kunnen rijden, dat klopt, maar (volgens mijn onderzoekje) zijn alle motoren na 2000 moderne motoren en zijn ze wel gemaakt voor Full Synthetic.
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Calimero schreef: wo 22-11-2023, 19:13 De Shell Advance Full Synthetic is een API SN geclassificeerde olie. Deze wordt door Suzuki afgeraden om te gebruiken omdat deze olieën een nadelige invloed op de levensduur van de motor en de prestatie van de koppeling kunnen hebben (letterlijke tekst uit de handleiding van mijn 2013 V-Strom).
Ik heb de Handleiding van een V-strom uit 2013 opgezocht en er staat precies hetzelfde als in mijn handleiding (2009 model DL650)

Wel Premium Oils gebruiken volgens de (Japanse) Jaso MA norm - 10W40

En er staat geen 'Energy Conserving Oils' gebruiken, maar niets over Synthetische Olien. Zou je een foto kunnen posten van je handleiding, want dit klopt niet volgens mij.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7823
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Eikie »

Ik kom ook niet verder dan deze richtlijn
IMG_6664.jpeg
IMG_6663.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1521
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Calimero »

Dit staat er in mijn gebruikershandleiding. Er wordt daarin duidelijk verwezen naar de API-klasse waar vanaf het afgeraden wordt om die te gebruiken.
Aangezien de eerder genoemde Shell olie onder de API SN klasse valt wordt deze dus afgeraden of ik moet het verkeerd begrepen hebben :roll: .
Motorolie API SN afgeraden.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Ik heb even de API normering opgezocht.

https://www.api.org/products-and-servic ... b-gasoline
Afbeelding

Wel verwarrend, want als je de Jaso Norm aanhoud, kunnen alle olies met 'JASO MA' en 'JASO MA2' in het motorblok.
Het is natuurlijk wel een Japanse Motorfiets en de JASO norm is Japans, de API norm is Amerikaans.
Gebruikersavatar
Turbodesk
Berichten: 158
Lid geworden op: zo 17-10-2021, 22:54

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Turbodesk »

Ik heb een mooie discussie op gang geholpen :duim:

Ik heb al veel van deze discussies voorbij zien komen de afgelopen jaren over olie.
Eigenlijk komt het erop neer dat je prima een synthetische olie kunt gebruiken. Echter doe dat dan direct vanaf het begin.
Als je in de loop van de tijd ineens over gaat van een minerale olie naar synthetische olie, dan moet je er rekening mee houden dat er ongewenste effecten kunnen optreden. Bijvoorbeeld dat je blok ineens meer olie gaat verbruiken of lekkages.
Synthetische olie is een zelfreinigende olie. Dus opgehoopte en aangekoekte resten waar het blok normaliter geen probleem mee heeft, kunnen verwijderd worden door de synthetische olie.

Het is een keuze.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Piet Zahut »

Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat er mensen zijn die het beter weten dan de ingenieurs die de motor hebben gebouwd. Maar je kunt er probleemloos een volsynthetische olie in mikken hoor maar je kunt ook die €5,- per liter besparen en er bier voor kopen. De motor gaat er echt niet beter om lopen hoor, ook al denk je dat het zo is.... Sorry, dat doettie niet.....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Frits Bos
Berichten: 271
Lid geworden op: wo 20-07-2022, 22:02
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Bj 2004 V-Strom 1000 bj 2003
Woonplaats: Noorholland

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Frits Bos »

Een volsynthetische olie is beter bestand tegen extremere situaties waar een multiegrade zijn werking gaat of kan verliezen gaat een vol
volsynthetische door en ook langere ketens en is ook beters bestand tegen afschuif krachten in bepaalde gebieden het artikel wat ik toen gelezen had is al een tijd terug het fijne zou ik weer moeten opzoeken voor de .....op de i

Het gebied waar een volsynthetische olie opereert is dus groter dus voor het huis tuin en keuken gebied voldoet een multie grade prima niets op tegen maar als dat net iets meer wilt en er voor over hebt of als je toch de olie moet verversen en die paar centen en ook nog aan wilt besteden kan dat natuurlijk ook .

Nogmaals ieder doet waar die zich beter bij voelt de 1 doet dit de ander doet dat prima toch met dat soort dingen kom je er toch niet uit :wink: en ik laat het hierbij :duim:
Iets teveel motoren nu en blijven komen .
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Bedankt voor je reactie. Dit kwam ik tegen op internet

Mag u motorolie mengen?
Op voorwaarde dat u zich aan een paar regels houdt, kunt u motoroliën mengen. Als een motorolie is goedgekeurd voor een voertuig, kunt u die mengen met alle andere goedgekeurde oliën. Wanneer een motorolie voor een voertuig is goedgekeurd, garanderen de fabrikanten dat deze met andere goedgekeurde oliën kan worden gemengd. Viscositeit en prestaties zijn in dit geval niet belangrijk. U kunt dus synthetische olie mengen met minerale olie.

Volledige artikel:
https://www.motointegrator.nl/blog/kunt ... ie-mengen/

Een andere site, van de Duitse Olie fabrikant Liqui Moly
https://www.liqui-moly.com/nl/nl/pers/p ... tisch.html
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Gisteren alles vervangen van m'n DL650 uit 2009.

Luchtfilter
Oliefilter
Olie
4x bougies
Uiteindelijk ook nog de remvloeistof, die was een beetje bruinig geworden.

Het viel me alles mee, tank eraf en je kunt overal bij.
Alleen de voorste bougie is een beetje gepiel, maar de rest was makkelijk.

Volgens de dealer waren de vloeistoffen en filters vervangen, luchtfilter was echt vies, waarschijnlijk al meer dan 30.000 geleden, dus niet vervangen geweest, ook zat op het oliefilter roest, en ik heb de motor nu bijna een jaar (7500km) en hij slaapt in de garage en op m'n werk staat ie ook droog. Bougies zaten echt heel los, je zag echt vies schroefdraad, dus compressie verlies bij sommige bougies.
Ben blij dat nu alles weer nieuw en schoon is.

Die dealers zijn niet te vertrouwen. :evil:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2965
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Tulipan »

De Grote Vraag:
Merk je het ook ?? :worship:
( Als het goed is wel )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 512
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2024 Suzuki GSX-S1000GX
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Piet Zahut »

Je zegt dat de bougies los zaten, kon je ze met de hand losdraaien? Vergeet niet dat het aanhaalmoment van bougies véél minder is dan veel mensen denken. Vies schroefdraad is geen indicatie van compressieverlies, anders had je het wel gemerkt tijdens het rijden. Ik heb ook wel eens luchtfilters gezien die na 6.000 km zo vies waren dat je er soep van kon koken. Hoe vies was deze? Als je veel in droge en stoffige plekken rijdt moet een luchtfilter eerder gereinigd/vervangen worden. Soms is goed uitkloppen genoeg.

En ja, ik weet dat er dealers zijn die anders doen en denken dan Suzuki voorschrijft maar om alle dealers over één kam te scheren vind ik niet zo netjes. Ja, ik werk bij een dealer en ik voel me zeker niet aangesproken. Nee, echt niet.....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

Tulipan schreef: vr 08-12-2023, 20:06 De Grote Vraag:
Merk je het ook ?? :worship:
( Als het goed is wel )
Ja, hij leek wel wat beter te lopen, maar dat kan ook tussen de oren zitten.
Gebruikersavatar
Wouter83
Berichten: 97
Lid geworden op: vr 22-07-2022, 20:53
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650 - 2009
Woonplaats: Regio Schiphol

Re: SUZUKI OEM MAINTENANCE SERVICE KIT

Bericht door Wouter83 »

@Piet Zahut

Ik heb eigenlijk alleen maar op asfalt gereden, dus echt stoffig is dat niet. Hij was echt wel smeriger dan 1 jaartje rijden.
Ik weet wel hoeveel 25Nm is, heb ook een moment sleutel, en loshalen gaat altijd iets zwaarder. De bougies kon je echt met 2 vingers losdraaien, zaten bijna los.
Dat is niet de dealer z'n schuld, want die heeft de bougies niet gedaan .
Alleen als je zegt dat je filters en vloeistoffen doet, moet je dat ook wel doen., anders had ik het wel eerder gedaan.
Wees daar gewoon eerlijk over.
Plaats reactie