Voorvering geluid

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Bierent
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24-07-2023, 17:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)
Woonplaats: Eindhoven

Voorvering geluid

Bericht door Bierent »

Hallo strommers,

Het is komende winter weer eens tijd voor een grote beurt aan mijn v-strom (650a uit 2008) echter heb ik specifiek vraagje voor de voorvering.
Deze piept of kraakt (weet niet echt hoe ik dit moet noemen, maakt geluid) bij de minste drempel tegenwoordig. Hij werkt verder wel normaal, beetje zacht alleen. Ik denk dat dit geen kwaad kan maar wil dit wel met de grote beurt even oplossen.

Wil dan zoiezo de olie vernieuwen maar waar zou het geluid eigenlijk vandaan komen? Iemand daar ervaring mee?
En ik zat te denken om de voorvering evt. te vernieuwen naar hyperpro aangezien ik daar online best goede dingen over lees. Vind vering van nu wat zacht, kan ik natuurlijk aanpassen maar de motor mag ook best wat stabieler worden op hoge snelheden. Rijd vooral binnenwegen met lekkere bochtjes maar wil ook op snelweg langer hoge snelheid kunnen rijden. Als ik wat berichten lees is bijna iedereen er positief over. Echter wil ik dan alleen voor aanpassen. Achtervering en demper is een stuk duurder.
Hier iemand nog specifieke ervaringen met deze vering en of de originele achterveer/demper behouden niet de positieve werking van nieuwe voorvering teniet doet?

En klein vraagje ernaast, heb deze motor pas sinds ca. 6 maanden dus ben motorspecifiek nog wat aan het uizoeken. Hebben jullie qua wiellagers een favoriet merk of maakt dat voor deze motor niet zoveel uit?

Groeten, Berend
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1520
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorvering geluid

Bericht door Calimero »

Mijn motor heeft zowel voor als achter Hyperpro-vering. Mijn achterschokbreker is ook van Hyperpro. Het stuurgedrag is daarmee heel erg verbeterd al stuurde de V-Strom van zichzelf ook al niet slecht.

Het niet zo stabiel zijn van je motor kan aan veel zaken liggen. Is je balhoofdlager nog in goede conditie? Welke banden liggen er onder de motor en wat is de staat daarvan? Is de bandenspanning correct? Pas je de veervoorspanning van je achterschokbreker aan wanneer je met bagage en/of passagier rijdt en is de basisinstelling hiervan als goed?

Het niet stabiel zijn van je motor kan dus aan veel zaken liggen. Wanneer je alles gecontroleerd en goed bevonden hebt kan je eens bij Hyperpro langs gaan. Zij kunnen zo beoordelen of het aanpassen van je vering noodzakelijk is. Zo niet, dan zal dat ook eerlijk gezegd worden.

Wanneer je wiellagers moet kopen en je wilt niet de originele lagers bij de dealer kopen zou ik sowieso voor een gerenommeerd merk gaan. SKF bijvoorbeeld. Koop dit dan wel bij een officiële SKF dealer, want er is een hoop immitatiezooi te koop.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2965
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Voorvering geluid

Bericht door Tulipan »

Voor 250 € heb je een complete verenset, voor en achter.
Doe jezelf dan een lol en investeer die extra 100€ voor de achterveer.
https://www.nr1motor.nl/hyperpro-progre ... strom.html
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Bierent
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24-07-2023, 17:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Voorvering geluid

Bericht door Bierent »

Balhoofdlager wilde ik met de grote beurt ook aanpakken. Lager die je vanaf de zitplek ziet bij het stuur is namelijk aardig veroest. Zit verder geen grote speling in maar wil ik natuurlijk voorkomen. Banden zijn in de zomer vernieuwd naar trail attack 3, spanning is goed. Pas de vering eigenlijk niet veel aan, alleen in zomer veel bagage bijgehad. Misschien inderdaad het best om bij hyperpro langs te gaan, kan dat ook bij het filiaal in Werkendam?
Verder kan ik natuurlijk wat zaken missen maar ben zelf technisch, nog niet veel aan motor gesleuteld maar wel andere apparaten en voertuigen.

SKF is inderdaad goed merk, ga ik daarvoor.
De achterveer is inderdaad het duurste niet maar als de schokdemper ook op is dan word het wel ineens duur. Maar ik kan het denk ik het beste toch laten beoordelen door hyperpro dan.
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2965
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Voorvering geluid

Bericht door Tulipan »

Een ritje Werkendam zal veel vragen beantwoorden. :duim:
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1520
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Voorvering geluid

Bericht door Calimero »

Het niet stabiel zijn bij hogere snelheden zou wel eens aan je Trail Attack 3 banden kunnen liggen. Op zich zijn het fantastische banden die een flitsend stuurgedrag geven, erg goed presteren in de regen en ook nog eens een lange levensduur hebben.

Op de Duitse Autobahn heb ik met deze banden echter ook een instabiel gedrag ervaren. Ik rij nu al weer een paar bandensetjes met een combinatie van de Trail Attack 3 om het voorwiel en achter de Bridgestone Battlax A41. Voor sommige motorrijders is zo'n combinatie van verschillende banden vloeken in de kerk, maar mij bevalt het tot nu toe prima. :duim:

Het stuurgedrag met deze combinatie is iets minder flitsend dan alleen de Trail Attacks maar nog steeds erg goed en bij snelle snelwegritten is hij veel stabieler. Ook in de regen en bij koude omstandigheden geven de banden veel vertrouwen :-)}
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2965
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Voorvering geluid

Bericht door Tulipan »

Dat kan ook aan de SAG afstelling liggen van de veren.
Maar in Werkendam zullen ze je dat perfect uitleggen :D
Eops fout topic, maar wel relevant

How To Check Motorcycle Suspension Sag | MC Garage

Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Bierent
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 24-07-2023, 17:34
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2008)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Voorvering geluid

Bericht door Bierent »

Werkendam is de plek waar ik naartoe moet zie ik wel van alle reacties hier :D .
Rij ik daar binnenkort een keer naartoe, zal me vantevoren ook wat inlezen in de veringen. Bedankt voor alle reacties. Het is me nu duidelijk :duim:
Plaats reactie