Pagina 1 van 1

Hyperpro vering

Geplaatst: wo 18-05-2022, 01:13
door StefanGroenestein
Van de week een afspraak bij de dealer gemaakt om hyperpro te laten monteren. Veren zijn al binnen daar, maar heeft pas eind juni tijd. Ben benieuwd naar het verschil. ook aangezien er sinds aankoop vorige eigenaar (2016) niks aan de vering gedaan is.

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: wo 18-05-2022, 18:30
door Joske
:duim: Klinkt goed! Ben benieuwd, zou fijner rijden begreep ik. Hou ons op de hoogte tzt.
Jammer he dat moeten wachten :roll:

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: wo 18-05-2022, 20:01
door Akako
Een wereld van verschil is het bij mij.

Mijn DL1000 heeft Wilbers voor en achter ipv Hyperpro maar ik neem aan dat het vergelijkbaar is.

Voorvork is uiteraard meteen “geserviced” en dat was ook heel hard nodig. Achter is nu een nieuwe veer/schokdemper gemonteerd. Omdat wij veel duo rijden is die afgestemd op onze lichaamsgewichten plus bagage.

Het resultaat is een motor die veel comfortabeler is en bovendien snaarstrak stuurt. Een echte aanrader.

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: wo 18-05-2022, 20:20
door StefanGroenestein
Bij mij is de vering ook besteld op het gewicht. Rij ook vaak duo. Ik merkte nu met duo rijden dat ik kon draaien aan de knop wat ik wilde, maar t was te weinig. Hij staat bij alleen rijden al zo’n beetje op zijn max volgens mij. Merk sowieso amper verschil als ik aan die knop draai.

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: wo 18-05-2022, 22:38
door Calimero
Wanneer de Hyperpro achterschokbreker goed wordt afgesteld qua rijhoogte zal de veervoorspanning bij solo-rijden helemaal uitgedraaid zijn. Er staat dan geen extra spanning op de veer. Hierdoor kan je de complete veervoorspanning gebruiken wanneer je met extra belading gaat rijden.

Bij extra belading kan je de voorvoorspanning dan zodanig afstellen dat de achterkant dezelfde hoogte heeft dan wanneer je alleen rijdt.

Ik raad je in ieder geval aan om bij de achterschokbreker ook de hydraulische pre-load verstelling te bestellen mocht je dat niet gedaan hebben. Die zit er namelijk niet standaard bij. Het gemak dat je daarvan hebt is het extra geld zeker waard :roll:

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: wo 18-05-2022, 23:27
door StefanGroenestein
Ik heb een losse veer besteld voor op de huidige schokbreker

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: do 19-05-2022, 10:49
door Akako
Calimero schreef: wo 18-05-2022, 22:38
Ik raad je in ieder geval aan om bij de achterschokbreker ook de hydraulische pre-load verstelling te bestellen mocht je dat niet gedaan hebben. Die zit er namelijk niet standaard bij. Het gemak dat je daarvan hebt is het extra geld zeker waard :roll:
Precies. Kost wat maar dan heb je ook wat.

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: do 19-05-2022, 13:04
door JanF
Ik denk dat nieuwe olie meer verschil maakt dan de nieuwe veren .

Ik kan niet zeggen dat er heel veel verschil in zat met de nieuwe veren maar ik had toen ook gelijktijdig nieuwe banden gemonteerd en dat maakt ook veel verschil.

Maar goed , je hebt het al besteld , dus ik ben benieuwd naar jouw ervaring .

Ik vond de voorvork te stug met de Hyperpro veren en heb de W15 olie die Hyperpro adviseert vervangen door W10 , dat heb ik gelijktijdig gedaan met het vervangen van de keerringen , toen was de voorvork veel beter.

Ik heb geloof ik dat verhaal ook ergens op dit Forum geschreven .


De keerringen had ik ook al vervangen met het plaatsen van de Hyperpro veren maar dat was geen geweldige kwaliteit ( wel gekocht bij de motorzaak)

Dus mijn advies is , zeker ook de keerringen laten vervangen ! En dan alleen SKF !!!!

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: wo 25-05-2022, 16:28
door Ceescees
vorig jaar Hyperpro laten zetten op DL 1000 2009, echt werkelijk een wereld van verschil !

achter is niet echt nodig, dan wordt het een stuiterbak volgens de monteur van Premium Motors Apeldoorn
( echt fijne zaak, op 100 meter van mij woning zit een "bekende " motorzaak maar daar zou ik nog geeneens mijn schoonmoeder heen sturen ! )
dus ik rij met plezier die pakweg 40 kilometer naar Apeldoorn.

wat ook een goede investering is : stalen remleidingen aan de voorzijde !

:o)

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: wo 25-05-2022, 17:42
door Tulipan
achter is niet echt nodig, dan wordt het een stuiterbak volgens de monteur van Premium Motors Apeldoorn

Onzin :bye:

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: do 26-05-2022, 08:22
door Motormuus
Idd onzin. Geen van onze motoren stuitert aan de achterkant. Afstelling is ook erg belangrijk.

Re: Hyperpro vering

Geplaatst: do 26-05-2022, 10:34
door Calimero
Het is precies wat Motormuus zegt; afstelling is ook heel belangrijk.

Het stuiteren aan de achterkant van de motor wordt niet zo zeer veroorzaakt door de veer die gemonteerd is.
Ga er maar vanuit dat wanneer je een speciaal voor jouw V-Strom en rijdersgewicht Hyperpro-veer of schokdemper koopt, dat het met die veer wel goed zit. Uiteraard dient de veervoorspanning wel in overeenstemming met de totale belasting te zijn. Rijd je alleen of met bagage en/of passagier?

Ondanks dat kan je je motor laten stuiteren wat je wilt wanneer je de demping niet goed afstelt.

Net als bij de originele schokbreker van mijn 650 uit 2013 is bij de door mij gekozen Hyperpro-schokbreker alleen de uitgaande demping in te stellen.
Met te weinig uitgaande demping zal de motor in bochten gaan deinen en met te veel uitgaande demping zal het achterwiel over hobbels gaan stuiteren. Alles staat of valt dus met de juiste afstelling.

Ik kan wel uit ervaring zeggen dat na montage van nieuwe Hyperpro voorvorkveren en achterschokbreker ik verrast was hoe veel beter mijn motor de bocht om ging. En dat gebeurde echt niet stuiterend!

Ik wil de discussie dus best wel aan gaan met die monteur die beweert dat door het vervangen van de achterschokbreker of veer de motor in een stuiterbak verandert!