Problemen stator of dynamo?
Geplaatst: do 29-10-2020, 10:57
Goedemorgen allen,
Onlangs heb ik op mijn DL650 uit 2007 een voltmeter en dubbele usb van Cosmo geplaatst met B-Fast bekabeling. Ideaal voor de luie noob die ik ben op elektrogebied, want B-Fast herkent of de accu geladen wordt en geeft dan pas stroom door aan de voltmeter en usb. Kabeltje aansluiten en klaar. het werkt prima, ik kan zien dat de dynamo z'n werk doet want de voltmeter geeft keurig 14,4V aan tijdens het rijden. Maar, als ik moet stoppen en wachten voor bijvoorbeeld een verkeerslicht, dan zakt het voltage naar 12.4V, en dat betekent dat B-Fast merkt dat de accu niet meer geladen wordt en de stroom naar de voltmeter uitgeschakeld wordt. Hij gaat pas weer de voltmeter voeden als ik ga rijden. Dat vind ik raar. Ik dacht dat de accu geladen wordt zo gauw de motor gestart is. Dus ik mail Vasilis de Griek of zijn apparaatje wel goed z'n ding doet, waarop hij zegt dat het waarschijnlijk ligt aan of de stator of de dynamo. Dynamo lijkt me sterk, want hij laadt gewoon tijdens het rijden. Ik merk ook helemaal niets aan de motor, hij rijdt supersoepel met altijd voldoende trekkracht, maar ik denk nu wel dat er iets niet goed is. Zoeken op stator op dit forum levert alleen terugroepacties op van het tweede model DL650, niet iets van mijn model. Ik zal dit neerleggen bij een garage, maar ik wil wel graag begrijpen wat er aan de hand kan zijn. Kan iemand me dat wellicht uitleggen? Is er inderdaad iets aan de hand met m'n motor? Dank alvast.
Onlangs heb ik op mijn DL650 uit 2007 een voltmeter en dubbele usb van Cosmo geplaatst met B-Fast bekabeling. Ideaal voor de luie noob die ik ben op elektrogebied, want B-Fast herkent of de accu geladen wordt en geeft dan pas stroom door aan de voltmeter en usb. Kabeltje aansluiten en klaar. het werkt prima, ik kan zien dat de dynamo z'n werk doet want de voltmeter geeft keurig 14,4V aan tijdens het rijden. Maar, als ik moet stoppen en wachten voor bijvoorbeeld een verkeerslicht, dan zakt het voltage naar 12.4V, en dat betekent dat B-Fast merkt dat de accu niet meer geladen wordt en de stroom naar de voltmeter uitgeschakeld wordt. Hij gaat pas weer de voltmeter voeden als ik ga rijden. Dat vind ik raar. Ik dacht dat de accu geladen wordt zo gauw de motor gestart is. Dus ik mail Vasilis de Griek of zijn apparaatje wel goed z'n ding doet, waarop hij zegt dat het waarschijnlijk ligt aan of de stator of de dynamo. Dynamo lijkt me sterk, want hij laadt gewoon tijdens het rijden. Ik merk ook helemaal niets aan de motor, hij rijdt supersoepel met altijd voldoende trekkracht, maar ik denk nu wel dat er iets niet goed is. Zoeken op stator op dit forum levert alleen terugroepacties op van het tweede model DL650, niet iets van mijn model. Ik zal dit neerleggen bij een garage, maar ik wil wel graag begrijpen wat er aan de hand kan zijn. Kan iemand me dat wellicht uitleggen? Is er inderdaad iets aan de hand met m'n motor? Dank alvast.