Pagina 1 van 3

Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: ma 26-10-2020, 17:55
door Stekel
Collega met een KLV 1000 heeft sinds kort het volgende probleem.
Bij het terugschakelen naar de 1e versnelling valt de motor stil. Als hij dan daarna weer start draait hij weer als vanouds. Komt meerdere keren per dag voor maar ook soms een hele tijd niet. Wel wat plofjes in de uitlaat vertelde hij me. Blok heeft ongeveer 32K gedraaid. Wordt wel heel weinig mee gereden de laatste tijd.
Wie heeft een idee waar te zoeken?

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: ma 26-10-2020, 21:16
door Johan V
Gasklep positie sensor (TPS)?
Gasklep stand wordt bij een defecte sensor niet goed doorgegeven van ECU waardoor de motor niet de juiste hoeveel brandstof krijgt. Bij teveel brandstof verzuipt de motor en slaat hij af. Kan dan ook gaan ploffen.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: di 27-10-2020, 11:08
door JanF
Wanneer er verder geen FI storing aangegeven wordt zou ik het zoeken in een verstopt brandstoffilter .

Verstopt brandstoffilter heb ik ook gehad , tank eraf gehaald en brandstofpomp eruit gehaald en brandstoffilter schoongespoeld .

Zo'n filter kost voor de 650 € 80 maar voor de 1000 geloof ik maar € 13 dus zou ik die vervangen , is veel over te vinden op YouTube .

Je kunt ook eerst proberen een tijd reiniger aan de benzine toe te voegen en kijken of dat verbetering geeft .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: di 27-10-2020, 18:45
door Stekel
Maar dan wel direct na het uitvallen weer normaal draaien. Dan is het filter toch nog vervuild?

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: di 27-10-2020, 23:25
door JanF
Is inderdaad vreemd , maar dat was bij mij precies hetzelfde , mijn verhaal staat onder "inhouden na gasgeven" .

Ik had ook het idee dat het iets met de injectors zou zijn maar het loshalen van de brandstofpomp en controleren kost niets en ik dacht laat ik daar maar eerst beginnen , naar de motorzaak brengen kan altijd nog .

Ik wil ook niet met stelligheid zeggen dat dit zeker de oorzaak is maar de verschijnselen zijn hetzelfde als bij mij .

Als je niet zelf de tank kunt demonteren kun je om te beginnen reiniger in de tank gooien en octaan 102 tanken , je merkt dan wel snel of het iets beter wordt.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-10-2020, 06:49
door Johan V
Mijn motor sloeg met name af na een ritje snelweg. Onderaan bij de afrit stopte hij er dan mee. Bij ritten binnendoor geen enkel probleem.
Was een defecte TPS. Zit een beweegbaar deel in wat kan zorgen voor problemen. De sensor bleef na snelwegritten soms “plakken” met dezelfde klachten die jij omschrijft als gevolg.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-10-2020, 11:06
door JanF
Wordt er bij een probleem met de TPS sensor geen storing aangegeven ?

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-10-2020, 11:25
door Hesmink
Ik heb dit ook een tijdje gehad, en bij mij stond het stationair toerental te laag.
Iets hoger gezet, en probleem was weg.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-10-2020, 14:06
door Zwabber
Hier ook zo'n zelfde issue ervaren. Probleem bleek hem toen te liggen in een doorgeschuurde kabel van de versnellingsindicator. Deze gaf soms kortsluiting met het frame waardoor de motor af en toe (vaak niet) afsloeg bij terugschakelen.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-10-2020, 14:56
door Piet Zahut
Een verstopt filter is in dit geval niet ter sprake, een TPS die verkeerde waardes doorgeeft lijkt me eerder logisch maar kijk ook even naar het stationair toerental. Als die te laag staat kan dit ook wel eens een oplossing zijn. Daarnaast check even of de airbox nog goed aangesloten zit, het ploffen kan deze ook losblazen en als je dan toch met je neus bij de cilinders zit te koekeloeren check even of de uitlaatpakking van de achterste cilinder niet lekt. Dit kan ook plofjes veroorzaken.

Hoe is het onderhoud verder? Heeft de motor de beurten gehad volgens het onderhoudsschema? En je geeft aan dat er weinig mee gereden wordt, is de brandstof wel 'fris'? Wat eerder werd aangegeven een reiniger door de peut heen mikken (Forté 1 bijvoorbeeld) kan nooit kwaad.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-10-2020, 17:54
door Stekel
Alles doorgeven aan collega, gaat vant weekend ernaar kijken. Hij heeft 3x getankt vant jaar dus niet echt veel.
Beurten zijn op tijd gedaan, maar al wel een tijdje geleden omdat hij niet veel meer rijd..
Tot nu toe bedankt ieder voor de input.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: ma 02-11-2020, 12:42
door Margon
Als je er niet veel mee rijd tank dan 98

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: ma 02-11-2020, 18:45
door Stekel
collega heeft alles nagekeken vant weekend, geen foutcodes gevonden, bedrading van versnellingsindicator was goed. Hij gaat nu een nieuwe tps bestellen. Zodra er wat bekend is laat ik het weten.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: di 03-11-2020, 20:16
door Stekel
Er zitten 2 tps op de motor. De normale en de secondary throttle position sensor. Voor wat dient de tweede?

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 04-11-2020, 17:04
door JanF
Volgens mij voor het stationair draaien .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 06-11-2020, 17:42
door Stekel
Oorzaak gevonden.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 06-11-2020, 19:06
door Tulipan
Ik kom erachter dat mijn Nederlandse mentaliteit nog niet helemaal verloren ben :mrgreen:
Wahkosdah om het te regelen.....?? O:-)

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 06-11-2020, 19:39
door Zwabber
Kost vast minder dan een nieuwe motor :mrgreen:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 06-11-2020, 19:42
door Stekel
Motorzaak heeft hem gereset. Nu afwachten wat er gebeurt en dan stappen ondernemen. Als het weer gebeurt gaat hij eerst de draadjes van versnellingsindicator loshalen en dan weer testen.
Wordt vervolgd.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 06-11-2020, 20:09
door Tulipan
Zwabber schreef: vr 06-11-2020, 19:39 Kost vast minder dan een nieuwe motor :mrgreen:
Goh

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: za 07-11-2020, 17:32
door JanF
Wat ik me afvraag , is er nog geen onderdeel vervangen , alleen uitgelezen ?

En was toen het probleem meteen weg ?

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: zo 08-11-2020, 07:19
door Stekel
probleem deed zich niet altijd voor, daarom ook moeilijk te zoeken.
Collega heeft gisteren 100 km gereden zonder dat het probleem zich voordeed.
Is nog niks aan gerepareerd, alleen de foutcode gereset.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 01-04-2021, 20:48
door JanF
Heeft iemand hier nog iets nieuws te melden op het onderwerp ?

Ik heb het stilvallen met hard afremmen wat erg irritant en gevaarlijk is , heeft iemand dat ook ooit gehad ?

Gisteren de motor uit laten lezen omdat ik af en toe de storing C32 had , had ik zelf ontdekt met doorverbinden diagnosestekker.

Voor de zekerheid toch bij de dealer uit laten lezen en daar kwam ook niets anders uit dan C32 , de voorste injector .

Ook kwam er geen enkele andere storing uit dus voor mij geen defecte TPS sensor , ga er van uit dat wanneer er ook ergens iets meer aan de hand is er dat uitkomt met uitlezen.

Ik heb het idee dat de benzine naar voren beweegt bij het afremmen en de brandstofpomp zit achteraan , of is dat onmogelijk ?

Tank zit nog +/- 7 liter in .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 01-04-2021, 23:17
door Zwabber
Om uit te sluiten dat het aan een te lage inhoud van je tank ligt, gewoon de tank volgooien en dan hard afremmen. Kun je wellicht een oorzaak van je lijstje afstrepen en verder gaan zoeken

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 01-04-2021, 23:50
door JanF
Was ik inderdaad van plan , hoewel 7 liter nog lang geen lege tank is .

Gewoon een dag rijden en ook naar de temperatuur van de motor kijken en regelmatig hard remmen.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: za 24-04-2021, 20:36
door JanF
Even een update voor de volgers .

Na zo'n 1300 km sinds het uitlezen goed in de gaten gehouden wanneer de motor afsloeg bij het hard afremmen.

Het was duidelijk dat het probleem begon bij een tankinhoud van zo'n 3 - 4 liter , ik kon dan altijd 17 - 18 liter bijtanken .
Ik heb wel ooit 21 liter getankt , dus dan is de tank bijna leeg !
En nooit een probleem gehad met afslaan .

In ieder geval gisteren weer de tank eraf gehaald en het brandstoffilter gecontroleerd , niets mee aan de hand .
Een afspraak gemaakt om toch eens de gaskleppen te synchroniseren , is vanmiddag gebeurd .

Toen ik naar huis reed toch een paar keer hard afgeremd en de motor sloeg weer af , shit dacht ik , probleem niet verholpen .

Meteen gaan aftanken , had expres niet afgetankt omdat de tank eraf moet bij het synchroniseren .
Er ging bijna 19 liter in , toen was alles weer perfect , niet afslaan bij hard afremmen en de motor loopt als een trein .
Dus ik denk dat er weinig met mijn motor aan de hand is maar dat ik iets eerder moet gaan tanken , bij 375 km ipv 425 km .

Ik heb vorig jaar Hyperpro veren gemonteerd , de voorvork staat 10 mm doorgestoken ( advies van Hyperpro ) dan standaard en daardoor staat de motor voor iets lager en misschien staat de motor achter iets hoger door de stuggere veer .
Misschien wat ver gezocht maar ik wil het toch even vermelden .

Om de brandstofpomp te controleren op capaciteit of een of ander defect had hij op zaterdag geen tijd , daar zou toch eventueel iets mee aan de hand kunnen zijn .
Dus voortaan gewoon wat eerder tanken .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-04-2021, 17:55
door JanF
Na vele keren met half lege tank gereden te hebben en steeds weer uitvallen van de motor en na voltanken de problemen voorbij zijn , is de monteur tot de conclusie gekomen dat het alleen de brandstofpomp kan zijn .

Ik kan me eigenlijk ook niets anders voorstellen , de motor krijgt gewoon even geen brandstof dus de pomp valt dan even stil maar waarom dan niet met een volle tank ? Zoveel meer druk komt er dan toch ook niet op ?

Gewoon de brandstofpomp vervangen en dan is het probleem over , nou gewoon € 586,75 aftikken vind ik niet zo gewoon voor een motor van 3.5 jaar.

Heeft hier iemand ook al eens zijn brandstofpomp moeten vervangen ?

Ik heb al een paar motorsloperijen gebeld en een aanvraag geplaats bij Boonstra .

Als iemand nog een goed tip heeft , reparatie van het pompje door een speciaal bedrijf of iets anders , ik ben nu wel even goed ziek .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-04-2021, 18:38
door Weerman
Kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat het in de brandstof pomp zit, wordt die ook aangestuurd door een relais? Maar dan zou het nog vreemd zijn dat alleen bij half lege tank je problemen hebt.
Maar een relais vervangen is allicht goedkoper.

Maar als monteur stelt dat pomp stuk is en zegt gewoon pomp vervangen en probleem is over, als het probleem niet over is gaat hij die oude pomp dan weer terug plaatsen en jou die centjes weer terug doen van reparatie? (Zal wel niet)

De enige verklaring wat ik zou kunnen bedenken dat de spoel van de pomp een onderbreking heeft op dat moment dat hij warm wordt en hierdoor stopt met pompen, gezien er minder benzine in de tank zit wat de pomp zou koelen.
Maar ik begrijp dat hij gewoon weer loopt na dat hij afslaat dus dit zou ook onwaarschijnlijk zijn.

Ik lees dat je erg hard moet remmen, kan mij voor stellen dat het beetje benzine wat er nog in zit 2L naar voren klotst en de pomp hierdoor lucht krijgt.
Als dit zo zou zijn zouden er toch meer problemen mee zijn zelf heb ik nooit geen problemen gehad met het afslaan maar nu moet ik ook zeggen dat ik nooit hard rem.

Erg vreemde storing waar zo 1 2 3 niet een goed antwoord op is te geven succes.

Wim.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-04-2021, 18:57
door Iron Horse
Er is ook nog zoiets als het Europees recht op garantie. Dat houdt niet op na de verplichte 2 jaar. Daarna heb je recht op een vergoeding die in verhouding staat tot de verwachte levensduur minus het deel dat het onderdeel reeds oud is. Dus aangezien die benzinepomp toch meestal wel (stel voor dit geval) 15 jaar meegaat en hij is nu 3,5 jaar oud en hij moet echt vervangen worden en hij kost bijvoorbeeld 500 euro exclusief werkzaamheden. Dan zou je dus recht hebben op een garantievergoeding van 500/15= 33,33 x 11,5 = 383 euro. Maar dan zou ik toch ook wel even zekerstellen dat als blijkt dat het niet de fout/oplossing was dat je de kosten vergoed krijgt.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-04-2021, 21:37
door JanF
Bedankt voor het meedenken ,

Het is een vreemd verhaal , als ik het van iemand anders zou lezen zou ik ook denken dat lijkt me sterk .

Ik ben er nu al vanaf Oktober 2020 mee bezig , vanaf November tot en met Februari niet gereden .

Sinds afgelopen zaterdag de gaskleppen zijn gesynchroniseerd is het eigenlijk alleen maar erger geworden , sinds ik dit jaar weer ben gaan rijden was het alleen maar afslaan bij het harde remmen , en in Oktober vorig jaar begon het met even inhouden bij gasgeven , nooit langer dan een halve tot een seconde , nu is dat wel tot drie seconden en rem je heel erg af , je valt bijna helemaal stil , ligt eraan welke versnelling je zit.

Het is heel duidelijk dat het begint als de tank half leeg is , eerst begon het wanneer er nog zo'n 4 á 5 liter inzat maar nu al veel eerder.

Wanneer je rustig toert is er niets aan de hand , wanner je echter even lekker doortrekt en dan de gas helemaal dichtdraait en je geeft dan weer gas bij reageert de motor gewoon helemaal niet voor een paar seconden en remt verder af en slaat dan opeens aan , het is gewoon gevaarlijk .

Ik heb nu een brandstofpomp bij Aliexpress besteld voor € 30 ,( het losse pompje wat je bij Suzuki niet los kunt bestellen ) maar twijfel of deze wel past , ze geven bouwjaar 2007 t/m 2020 aan .

De motorzaak wil me wel iets tegemoet komen , ik heb nog niet gevraagd hoeveel en ik hen met de Suzuki importeur gebeld maar die zeggen dat de dealer een coulanceverzoek kan doen .

Wordt vervolgd , ik hoop nog steeds dat er hier iemand meeleest die precies hetzelfde probleem heeft gehad , want als ik 100 % zeker wist dat het de brandstofpomp is ga ik hem bestellen , maar als ik direct zeg € 500 armer ben en het is nog niet opgelost dan is her helemaal zuur .

En dat hij dan die pomp terugneemt denk ik ook niet .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-04-2021, 21:56
door Eikie
Trekt de tank misschien vacuüm ? Is de tankdop ontluchting al gecontroleerd ?

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-04-2021, 22:20
door Weerman
Daar zeg je wat, er zit een koolstoffilter op onder het kontje net voor achterlicht als je bij wijze van proef die beluchting slangen er eens afhaalt die naar de tank lopen heb je dan ook nog een probleem.

Deze slang moet je zo kunnen door blazen als je tankdop er af hebt moet je het kunnen horen in de tank dat je er door blaast.

P.S Uit het filter mag geen pure benzine uitkomen trouwens van tijd tot tijd wordt dit filter weer leeg gezogen door motor vacuüm (als het tenminste net zo werkt als bij een auto)

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-04-2021, 22:50
door JanF
Dat koolstoffilter zit er bij mijn motor niet op , heb je het over een v-strom 650 , 2017 ?

Vanmiddag een hele tijd met de reservesleutel in de tankdop gereden , was ik vorig jaar als eerste naar gaan kijken , maar is het niet .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: wo 28-04-2021, 23:30
door Weerman
Model 2017 het laatste model dus heb zelf ook 1 gehad daar zat het wel op.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 29-04-2021, 00:14
door JanF
Dat is een xta ,ik ga er morgen naar zoeken .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 29-04-2021, 09:59
door JanF
Die slangen en zo'n kastje zitten er bij mij ook op , toch wel ooit gezien maar verder niet over nagedacht waarvoor is dit ?

Een slang kun je doorblazen , de andere helemaal niet .

Het is het EVAP system , zoals ik het lees zit er een klep aan de linkerzijde op de trottle body en daar mag je ook geen lucht door kunnen blazen .

Dus dat lijkt me goed , ik heb de slangen los laten liggen en kijk wel of dit invloed heeft .

Ik heb ook een losse pomp besteld bij Aliexpress , € 30 , ze geven bouwjaar 2007-2020 aan maar ik ben toch benieuwd of het past !

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 29-04-2021, 12:16
door Iron Horse
Hoe ziet die pomp er dan uit? Je kunt het vergelijken met deze.

Fuel pump.png

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 29-04-2021, 12:42
door JanF
Dat is de juiste pomp , je kunt veel losse onderdelen bestellen maar niet het pompje , bij MSP is hij nog duurder dan bij Suzuki.

Je krijgt dan het omkaderde gedeelte met het cijfer 1 . Bij Suzuki € 586,75 .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 29-04-2021, 13:49
door Iron Horse
Dan zijn onze Chinese vrienden toch wel een uitkomst :mrgreen:

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: do 29-04-2021, 18:54
door JanF
Ik hoop dat hij past .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 16:27
door JanF
Ik denk dat Weerman mij op een goed idee heeft gebracht , ik heb de slangen van de EVAP losgemaakt .

Vanmiddag een 80 km gereden , kreeg een fikse bui op mijn dak anders had ik verder gereden , zit nu op 150 km vanaf volle tank en probleem begon altijd na halve tankinhoud.

Motor loopt gewoon perfect , van alles uitgeprobeerd , snel optrekken , hoog in toeren , gas dicht en weer open , kan me niet voorstellen dat de brandstofpomp defect is .

Ik weet niet wat een defect EVAP systeem precies voor problemen geeft , ik ga me hier even in verdiepen .

Het was altijd zo , na het enkele seconden dichtdraaien van het gas pakte de motor niet op , ik geloof dat de motor ergens vacuüm trekt bij gas dicht en als dan die EVAP klep niet open gaat of dat koolstoffilter verstopt zit , zou dit precies kloppen .

Als iemand weet hoe dit systeem precies werkt en ook de combinatie van een halve tank en het probleem kan verklaren hoor ik het graag .

Bij tanken bij halve tankinhoud ( wat je normaal natuurlijk nooit doet ) was het probleem weg .

Je hebt dan natuurlijk ook even stilgestaan wat misschien ook helpt , het probleem is zo verschillend dat je veel ervaring moet hebben om meteen in de goede richting te zoeken.
Voor de specialisten , de slangetjes zijn allebei kurkdroog .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 16:42
door Iron Horse
Kijk eens hier.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 17:51
door JanF
Die afbeelding had ik ook gevonden , maar bij de Suzuki DL650 , 2017 gaat er geen slang naar de tank .

Het systeem werkt dan waarschijnlijk iets anders , ik weet dat er wel twee slangen aan de airbox zitten en de bewuste slangen die van het koolstoffilter komen zitten volgens mij aan de trottle-body .

Ik heb wel iets gevonden over het EVAP systeem bij auto's en het klopt wel dat wanneer de klep niet optimaal werkt je een slecht lopende motor hebt.

Het klinkt gek maar ik heb nu alle hoop gevestigd op een kapotte valve canister purge !

Dit onderdeel staat in de Suzuki onderdelen site als 'niet beschikbaar" , dus ik weet niet wat die kost , de koolstoffilter kost € 100 .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 18:29
door Iron Horse
Het ging mij eigenlijk meer om de uitleg die erbij staat en dat de tank bij niet juist functioneren extreem vacuüm gezogen kan worden dat tot uitval leidt.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 18:39
door Weerman
Vreemd dat er geen slang naar de tank loop zelf heb ik mij in dit systeem nooit verdiept op een motor, maar bij een auto is het zo dat de beluchting van de tank naar dit koolstof filter loopt (ipv zoals voeger zo in de buiten lucht) dus dan zou je in de tank kunnen horen als je op deze slang blaast.

Op deze manier komen de benzine dampen in het koolstoffilter ipv in de buiten lucht, om nu te voorkomen dat dit filter vol raakt met dampen (dus benzine) wordt dit filter in deel last leeg gezogen door een vacuüm slang op het inlaatspruitstuk.
Tussen deze slang zit een elektrisch ventiel die door de motorregeleenheid open en dicht wordt aangestuurd (waarschijnlijk met een blokspaning) en de dampen worden dan uit het filter gezogen.
Deze aansturing wordt dus indeellast gedaan het kan ook gedaan worden bij afremmen op de motor gezien dan het vacuüm in de in laat maximaal is ik weet dus niet hoe dit met een motorfiets gedaan wordt.
Dus die ene slang waar je niet door kunt bazen wordt waarschijnlijk bediend door een ventiel en op die andere kan van dat ventiel gaat hij naar het inlaatspruitstuk.
Dit ventiel mag dus niet altijd open staan want dan zou je motor valse lucht krijgen en slecht lopen.

Er zou evt een slang ergens klem tussen kunnen zitten of geknikt zijn, zelf heb ik geen v-strom meer anders zou ik gelijk even kijken van hoe en wat.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 20:27
door JanF
Let op , door de berichten op dit forum ben ik toch even gaan checken waar die slangen heen liepen .

Toen ik in de slang blies waar je door kunt blazen leek het geluid van ergens onder de accu vandaan te komen .

De slang gevolgd en had op een gegeven moment het los einde van de slang in zicht , aan de rechterzijde van de accu !

Even gekeken naar de lengte en wat er in de buurt zat , kon eigenlijk niets vinden en dacht toen aan een bericht hier dat de slang aan de benzinetank
moet zitten .

Nu kan me herinneren dat ik bij de eerste keer kleppen stellen een buisje over had aan de tank en geen slang meer , ik had die slang mooi aan de kant geduwd .

Ik heb toen nog met de motorzaak gebeld dat ik buisje over had en geen slang , toen werd er gezegd dat dat zo hoorde.

Nu was dat met 30K en heb de problemen pas sinds 68K , dus mijn hoop dat dit de oorzaak is , is nu de grond ingeboord , hoewel het toch nog aan die EVAP klep of koolstoffilter kan liggen .

Als ik nu in de slang blaas met de benzinedop dicht bouwt er wat overdruk op in de tank , als je de tankdop los klikt hoor je lucht ontsnappen.

Iedereen bedankt voor de reacties , nu zit de zaak weer zoals het moet en nu ik wat meer gelezen heb over het EVAP systeem , ga ik toch eerst in die richting zoeken .

Zou het kunnen dat het EVAP systeem een continue overdruk tot stand brengt , ik lees eigenlijk dat wanneer de motor loopt de klep opengaat en de benzinedampen uit de tank naar de trottle bodies stuurt , dus dan ontstaat er echter onderdruk in de tank !

En onderdruk is natuurlijk niet bevorderlijk voor de brandstofpomp.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 21:33
door Weerman
Kort samen gevat de slang van tank naar koolstoffilter lag er af deze is nu weer aangesloten, ik zou nu eerst stopen met zoeken en rijden of het probleem weer terug komt.
Gezien het niet zo zat als het hoort zou dit toch jou probleem kunnen zijn.

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 22:29
door JanF
Zo ga ik het inderdaad doen , bedankt voor het idee van de slangen , hier had ik nooit achter gekomen.
Hoewel ik 40K gereden heb zonder die slang aangekoppeld weet je maar nooit .
Toch ook gek dat de monteur dat niet is opgevallen bij het synchroniseren van de gaskleppen afgelopen zaterdag.
Volgens de baas van de motorzaak moet het probleem aan de brandstofpomp liggen , ik ben blij dat ik die niet besteld heb voor dik € 500 .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: vr 30-04-2021, 23:10
door JanF
Ook Iron Horse bedankt voor de link naar het artikel , nu snap ik ook hoe het systeem werkt , maar dan trekt het systeem eigenlijk een onderdruk in de tank , moet dan toch wel aangevuld worden via de tankdop.

Ziet er ingewikkeld uit en het zal zeker invloed hebben dat de slang niet aan de tank zat , hoewel ik 40K zonder heb gereden .

Het kan natuurlijk dat hierdoor ergens een sensor defect is geraakt of de EVAP klep zelf , we wachten het af .

Re: Uitvallen bij terugschakelen naar 1e versnelling

Geplaatst: za 01-05-2021, 18:06
door JanF
Mijn ijdele hoop is de grond ingeboord !

Je gaat toch je hoop vestigen als je iets ontdekt wat niet klopt , de EVAP slang aan de tank maakt geen verschil .

Het ging weer goed tot een halve tankinhoud , toch weer doorgereden en verschillende dingen uitgeprobeerd , als je eerst vlot doortrekt tot vierde versnelling en zo'n 6000 tpm en je gooit dan een drie , vier seconden je gas dicht en remt een beetje en je geeft dan gewoon gas doet de motor helemaal niets , voor zo'n twee , drie seconden en pakt dan in een keer op .

Ook bij hard afremmen naar stilstand ook stilvallen.

Bij 264 km de tank weer nokkie nokkie gevuld en dan is het probleem weer over , hij slaat nog wel af bij heel hard remmen maar niet zo vlug als bij een halve tank.

Ik vraag me nu werkelijk af wat de tankinhoud voor invloed heeft op de brandstofpomp of op de klep die open gaat bij 3 bar ,die ik ook nog als boosdoener zie .

Ook denk ik aan de vlotter of die enige invloed kan hebben maar dat is wellicht uitgesloten.

Op het pomponderdeel van AliExpress moet ik 20 dagen wachten , dus misschien ga ik dinsdag toch maar even met de dealer overleggen ,als het meevalt ga ik maar een originele brandstofpomp van Suzuki bestellen.