Olielekje bij schroef cylinderkop?
- Davidhund
- DL650 berijder
- Berichten: 86
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 12:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650XTA 2018
- Woonplaats: Doorwerth
- Contacteer:
Olielekje bij schroef cylinderkop?
Het viel me op dat er af en toe een druppel olie onder het blok lag. Weinig, want het viel me nauwelijks op.
Maar toen ik de boel eens goed bekeek is het echt heel smerig/vettig rond het blok. Dit alles vlak na de 24K beurt, dus ik vermoed dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.
Het 'lek' was echter niet te vinden, maar toch kwam ik soms echt 'heldere' motor olie tegen (bij het blindelings, want tank er nog niet afgehad, rondvegen met een doek).
Bij de dealer stuurden ze me terug met de mededeling dat het waarschijnlijk kettingvet was en dat het blok te vies was om er verder veel zinnigs over te zeggen. Mijn gevoel was al dat dat niet klopt (zowel het kettingvet verhaal en de viesheid van de motor). Vandaag na het schoonmaken nog eens goed gekeken en ik zie een druppel olie hangen aan een bout boven de bougie (achter).
Ik ga er weer mee terug naar de dealer en hoop dat het slechts een losse/kapotte bout betreft. Toch een paar vragen voor de techneuten onder ons:
- Waarvoor dient die bout?
- Hij is geel 'gemarkeerd': is dat een indicatie voor het aandraai moment of welke loctite gebruikt wordt o.i.d?
Alvast bedankt en 'keep it cool'
Maar toen ik de boel eens goed bekeek is het echt heel smerig/vettig rond het blok. Dit alles vlak na de 24K beurt, dus ik vermoed dat het daar iets mee te maken zou kunnen hebben.
Het 'lek' was echter niet te vinden, maar toch kwam ik soms echt 'heldere' motor olie tegen (bij het blindelings, want tank er nog niet afgehad, rondvegen met een doek).
Bij de dealer stuurden ze me terug met de mededeling dat het waarschijnlijk kettingvet was en dat het blok te vies was om er verder veel zinnigs over te zeggen. Mijn gevoel was al dat dat niet klopt (zowel het kettingvet verhaal en de viesheid van de motor). Vandaag na het schoonmaken nog eens goed gekeken en ik zie een druppel olie hangen aan een bout boven de bougie (achter).
Ik ga er weer mee terug naar de dealer en hoop dat het slechts een losse/kapotte bout betreft. Toch een paar vragen voor de techneuten onder ons:
- Waarvoor dient die bout?
- Hij is geel 'gemarkeerd': is dat een indicatie voor het aandraai moment of welke loctite gebruikt wordt o.i.d?
Alvast bedankt en 'keep it cool'
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
“Progress, not perfection…”
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4949
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olielekje bij schroef cylinderkop?
Wat hebben ze gedaan bij die 24k beurt? Kleppen gesteld wellicht?
Is de bout kapot, of los, of ... ?
Is de bout kapot, of los, of ... ?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Davidhund
- DL650 berijder
- Berichten: 86
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 12:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650XTA 2018
- Woonplaats: Doorwerth
- Contacteer:
Re: Olielekje bij schroef cylinderkop?
Yup, was de 24K beurt, dus kleppen gesteld (of iig gecontroleerd) als het goed is...
Om de bout te controleren moet de tank (en dus alle kappen) eraf en daar wilde ik even mee wachten.
Weet jij waar die bout voor dient?
Om de bout te controleren moet de tank (en dus alle kappen) eraf en daar wilde ik even mee wachten.
Weet jij waar die bout voor dient?
“Progress, not perfection…”
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4949
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Olielekje bij schroef cylinderkop?
Dat niet, maar er ligt misschien een link met het kleppen stellen/controleren op die plek.
En dus misschien met oorzaak ligt bij de dealer?
Vette blokken komt ook voor als de afvoerslangetjes in het luchtfilter weg zijn of niet goed zitten.
Recent gebeurd bij een ander forumlid.
En dus misschien met oorzaak ligt bij de dealer?
Vette blokken komt ook voor als de afvoerslangetjes in het luchtfilter weg zijn of niet goed zitten.
Recent gebeurd bij een ander forumlid.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Davidhund
- DL650 berijder
- Berichten: 86
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 12:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650XTA 2018
- Woonplaats: Doorwerth
- Contacteer:
Re: Olielekje bij schroef cylinderkop?
Bedankt. Ik legde idd ook direct al de link met de 24K beurt, maar dat leek ze onwaarschijnlijk.
Kettingvet is het in ieder geval niet dus ik ga er gewoon maar eens mee terug.
Kettingvet is het in ieder geval niet dus ik ga er gewoon maar eens mee terug.
“Progress, not perfection…”
Re: Olielekje bij schroef cylinderkop?
Ik zit te denken aan een lekke kleppendeksel pakking ,de kleppendeksel moet namelijk los om de kleppenspeling te controleren.
bij terugplaatsen is het beter om wat silicone pakking te smeren op dat rubber tussen klepdeksel en cilinder.
kijk op 8.54 min van deze youtube video
https://www.youtube.com/watch?v=cO-IbphaQ54
bij terugplaatsen is het beter om wat silicone pakking te smeren op dat rubber tussen klepdeksel en cilinder.
kijk op 8.54 min van deze youtube video
https://www.youtube.com/watch?v=cO-IbphaQ54
- Davidhund
- DL650 berijder
- Berichten: 86
- Lid geworden op: wo 16-05-2018, 12:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650XTA 2018
- Woonplaats: Doorwerth
- Contacteer:
Re: Olielekje bij schroef cylinderkop?
Dank je Marc. Dat bevestigt mijn vermoeden
“Progress, not perfection…”
- F2ride2001
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 27-11-2017, 13:59
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 2017
- Woonplaats: Oudenbosch
- Contacteer:
Re: Olielekje bij schroef cylinderkop?
Bij het terug monteren van de klepdekselpakking moet je altijd in de hoeken dapje vloeibare pakking doen. Anders krijg je de haakse hoek nooit dicht.
Staat op in WPH.
Dus effe dabberen en dicht
Staat op in WPH.
Dus effe dabberen en dicht
TL1000 forever
- Jappio
- Berichten: 42
- Lid geworden op: za 21-04-2018, 17:00
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 [2008]
- Woonplaats: Utrecht
Re: Olielekje bij schroef cylinderkop?
Ik had bij mijn Stom eerder dit jaar ook een kleine lekkage bij de achterste cylinder, die kwam vanaf het klepdeksel pakking. Was wel wat duidelijker dat het bij één van die halve rondjes vandaan kwam.
Oorzaak bij mij was (denk ik) dat de monteur na het onderhoud juist te veel vloeibare pakking er tussen had gesmeerd, dat was na verloop van enkele duizenden km's gaan lekken. Je zag stukjes pakking uitsteken en na openmaken zat er zelfs een beetje overtollig spul naar binnen toe.
Heb zelf de pakking vervangen met wat hulp en het gereedschap van een garage waar je zelf kan sleutelen. Was erg leerzaam om zelf te doen, zelfs met mijn minimale sleutelervaring is het gelukt
Oorzaak bij mij was (denk ik) dat de monteur na het onderhoud juist te veel vloeibare pakking er tussen had gesmeerd, dat was na verloop van enkele duizenden km's gaan lekken. Je zag stukjes pakking uitsteken en na openmaken zat er zelfs een beetje overtollig spul naar binnen toe.
Heb zelf de pakking vervangen met wat hulp en het gereedschap van een garage waar je zelf kan sleutelen. Was erg leerzaam om zelf te doen, zelfs met mijn minimale sleutelervaring is het gelukt
Kawa ZR-7 | Suzuki DL 650 (2008)