Pagina 1 van 1
decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 30-05-2020, 17:58
door Corleone4222
Ik heb een suzuki dl 1000 uit 2008, weet iemand wat het geluid is met standaard uitlaten??
Ben van plan om van de zomer door tirol te rijden, maar zag dat het max 95 dB mag zijn.
Heb nu Mivv suono erop zitten met db killers, maar zal dan wel met de originele pijpen gaan rijden.
Grt Ruud
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 30-05-2020, 18:17
door Iron Horse
Als je dat artikel hebt gelezen dan weet je ook dat je dat op de website van de rdw kunt vinden en op je kentekenbewijs.
Het maximum is terug te vinden op het Voertuig Identificatie Nummer (VIN-plaatje) op de motorfiets, op het kentekenbewijs en ook op de website van de RDW, na invoering van het kenteken.
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 30-05-2020, 19:57
door De Graaf van Salland
En ‘t zou ook wel eens op het typeplaatje kunnen staan
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 30-05-2020, 19:59
door Margon
Staat op je plaatje welke op het frame zit. Zoveel db bij zoveel toeren.
Maar in tirol meten ze het bij stationair toerental
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 30-05-2020, 20:54
door Corleone4222
dank voor de antwoorden
Staat idd bij RDW 92 dB(A) bij 3800 t/min dus dat zit goed
wel dus de originele pijpen erop de suono zijn luider, dus die moeten eraf
grt
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 06-06-2020, 20:47
door De Graaf van Salland
Margon schreef: ↑za 30-05-2020, 19:59
Staat op je plaatje welke op het frame zit. Zoveel db bij zoveel toeren.
Maar in tirol meten ze het bij stationair toerental
Ik denk het niet.
Er zijn 2 soorten geluidmetingen: de rijdende meting (pass-by noise test) en de stilstaande meting (stationary noise test).
Dat engelse woord ‘stationary’ verward men hier steeds met stationair toerental.
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 06-06-2020, 22:35
door Banjer
Klopt, zelfs de infomatie van de rdw spreeks over stationair, en daar wordt een stilstaande test mee bedoeld
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 06-06-2020, 22:47
door Calimero
Voor alle duidelijkheid. Die 95 dB geld bij een stationair draaiende motor.
Uitgebreidere info staat in dit artikel van MotoPlus
geluidsnormen Tirol
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: za 06-06-2020, 23:36
door Banjer
Calimero schreef: ↑za 06-06-2020, 22:47
Voor alle duidelijkheid. Die 95 dB geld bij een stationair draaiende motor.
Dat is niet duidelijk, en in het artikel staat letterlijk:
Hiervoor wordt het geluidsniveau van een stilstaand voertuig met een draaiende motor in Db(A) gemeten bij het bijbehorende toerental zoals voorgeschreven in de regelgeving. Wat dat toerental is staat onder U.2.
Het stationair slaat dus op een stilstaand voertuig, U.2 staat op het plaatje van je motorfiest, kenteken en Mijn RDW. Voor bijvoorbeeld een 2018 V-strom 650 is dat 4400 tpm, en dat is gelukkig niet het stationair toerental.
De regelgeving lijkt dus te gelden voor een stationaire (stilstaande) motorfiets, niet een stationair (toerental) draaiend motorblok.
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: zo 07-06-2020, 12:26
door Calimero
Je hebt helemaal gelijk
Ben ik toch nog op het verkeerde been gezet.
Met mijn 650 uit 2013 zal ik dus met 86 dB(A) bij 4.400 tpm geen problemen hebben.
Binnenkort maar weer eens naar Tirol?
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: zo 07-06-2020, 14:21
door Banjer
Het is ook verwarrend door het feit dat stationair twee betekenissen heeft, duurde bij mij ook even voor het kwartje viel toen ik mijn uitlaat-geluid wou meten een tijdje terug.
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: wo 10-06-2020, 22:39
door De Graaf van Salland
Het is helemaal niet verwarrend.
Alleen snappen de sommige mensen niet dat het Engelse woord ‘Stationary’ iets anders is dan het Nederlandse ‘stationair’.
Know your languages
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: do 11-06-2020, 02:25
door Banjer
Oxford dictionary voor stationary:
1 not moving; not intended to be moved
2 not changing in condition or quantity
bron:
https://www.oxfordlearnersdictionaries. ... stationary
Van Dale voor stationair:
1 stilstaand
2 niet veranderend
bron:
https://www.vandale.nl/gratis-woordenbo ... stationair
Het Engelse stationary heeft exact dezelfde betekenis als het Nederlandse stationair
In het Nederlands kennen we echter ook het gebruik van stationair in de context van toerental, het Engels kent dit niet en gebruikt daarvoor curb-idle (Amerikaans), idle, kerb-idle, minimal, static, free of no load engine speed/rpm
Het probleem zit zeker niet in de Engelse term, maar in het Nederlandse gebruik van stationair. Stationair wordt door velen, inclusief mezelf, vaak gebruikt om stationair toerental aan te duiden, als in "de motor draait stationair", en dat is eigenlijk geen correct gebruik als je spreekt over het toerental. "de motor draait een/op stationair toerental" is correct gebruik.
Ken je talen....
Re: decibel standaard uitlaat
Geplaatst: do 11-06-2020, 23:21
door De Graaf van Salland