Ik zit zelf ook aan een tomtom te denken totdat ik dit las. Nu twijfel ikPeettomaat schreef: ↑zo 03-06-2018, 18:23Ook bedankt voor het mee denken ; had ik vanmiddag ook al gedaan
Misschien inderdaad even langs Waypoint
Meteen al zitten kijken inderdaad maar dan is de keuze nog best moeilijk.
Hoewel ik Garmin fan ben , nijg ik dan nu toch meer naar de rider 550.
Maar om nu na 3 jaar de 590 af te schijven is het wel een beetje duur apparaat voor ; dus ga eerst voor fixen van de 590
Hierbij mijn review van de TomTom Rider 550 in de praktijk. Want alle mooie verhalen waarbij hij dan wel of niet beter is dan de Garmin Zumo zijn leuk op papier maar heb je uiteindelijk niets aan als de praktijk anders uitwijst.
De 550 is al een kleine 5000km door Europa geweest en getest in: Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Monaco, Frankrijk en Zwitserland.
Zelf kom ik van de Zumo en heb ik overstap gemaakt naar de Rider, reden hiervoor, tja heel veel zitten te wikken en te wegen, maar uiteindelijk de upgrade qua (hardware) snelheid welke Zumo in hun laatste versie niet heeft toegepast was voor mij de doorslaggevende factor om de Rider aan te schaffen.
De voordelen van de Rider:
Geen bijzondere kennis nodig van het apparaat, aanzetten en rijden.
Bijna niets in te stellen, dus ook weinig fout aan kunnen doen.
Maakt mooiere automatische routes volgens de geleerden.
Nette integratie en direct routes overzetten vanuit MRA.
De routebalk vindt ik persoonlijk een mooie feature.
Bekende wegafsluitingen duidelijke zichtbaar.
Dus als je hem alleen gebruikt voor het maken van routes op toestel zelf, lekker rustig wil toeren zonder je al te druk te maken over hoe de route loopt of wat er mogelijk is met een navigatie. Lekker ergens tussenin een toergroep aansluit. Stop met lezen en ga een 550 halen, prima apparaat.
Als je zelf je tracks/routes maakt en regelmatig voorrijder bent, even verder lezen.
De nadelen van de Rider tov de Garmin Zumo:
Scherm niet lekker bedienbaar (aanraakgevoeligheid gedoe), zeker niet tov de Zumo.
Scherm niet instelbaar, geen additionele info, behalve die TomTom je aanbied.
Scherm zeer slecht leesbaar in de zon, is ook hoe je hem monteert, maar Zumo vele malen beter.
Scherm standaard zoom is niet juist (te ver ingezoomed), valt hier ook standaard steeds weer op terug.
Geen directe schakeling naar routeoverzicht.
Meerdere keren op toetsen moeten drukken voor in en uit te zoomen.
Bochten inschatten op TomTom vele malen slechter dan op de Zumo, Zumo geeft de bochten veel beter weer. Zal ook met de zoom te maken hebben, maar ik lijk maar geen lekkere zoom setting te kunnen vinden, dus kan persoonlijk zijn. Ook niet belangrijk als je rustig rijd.
Geen mogelijkheden weersverwachting, voor muziek zonder additionele apparatuur, Zumo kan gewoon MP3tje afspelen. Ja lekker een muziekje op zijn tijd, maar dat is persoonlijk.
Geen restaurants of hotels weer te geven nabij route, ja 1 hotel of 1 restaurant kan je instellen om naartoe te rijden, maar als je aan toeren bent in de bergen waar veel is gesloten buiten winterseizoen is dit in praktijk niet werkbaar.
En voor mij het belangrijkste verschil, geen Track in zicht mogelijk. Dus je bent afhankelijk van wat de Rider je gaat aanbieden qua route als er een wegafsluiting is.
En hier gaat het dan ook helemaal mis met de Rider. Wegafsluitingen houd de Rider niet van als je je eigen track in het toestel hebt geladen. De Rider wil je maar over de wegafsluiting laten rijden, ook al weet de Rider dat er een afsluiting is. Zelfs na (niet overdreven) ruim 10km om de wegafsluiting te rijden wil de Rider je maar terug laten rijden. Als je track in zicht heb (wat bij de Zumo gewoon kan) is het niet zo’n probleem dan rij je eromheen en ga je weer richting originele track. Zelfs na het herladen van de track als je op 2km van het kruispunt staat waardoor je om de wegafsluiting heen zou rijden wil de Rider je maar terugsturen naar de wegafsluiting. Dit dagelijks ondervonden.
Had in de track een zijweggetje gemaakt, omdat ik weet je vanaf dat punt mooie foto’s kon maken van de omgeving. Na het maken van de foto’s, weer terug over zelfde weggetje naar de rest van de route, de Rider heeft 15km lang me terug willen sturen naar dat zijweggetje (ik zal het zijweggetje volgens de Rider niet helemaal tot einde hebben gereden denk ik), na de 4x track opnieuw laden op vond hij dat ik op de juiste weg zat.
Nabij een grote havenstad waar ik de track zoveel mogelijk buitenom de stad had gemaakt, wegwerkzaamheden aan rotonde, of een nieuwe rotonde, dus stukje van track af. De Rider helemaal van slag wilde me dwars door stadscentrum gaan leiden. Was niet meer dan 500meter anders rijden, maar nee de Rider wil maar terug en me een route dwars door de stad laten rijden.
En dat is allemaal leuk en aardig, maar is telkens weer stoppen, kijken naar waar de route initieel naartoe zou gaan, klooien met in en uitzoomen als de knoppen al direct werken, klooien met route opnieuw laden, teveel gedoe op de motorfiets. Na paar dagen was het weer lachen gieren brullen als er weer een weg afgesloten was. Rider in paniek, ach ja de rokers konden weer even peukie opsteken.
Dus als je je eigen routes/tracks maakt, meestal voorop rijd, van beetje stevig doorrijden ben, niet voor elk klein dingetje wil stoppen of al rijdend op de motorfiets moet klooien met je navi, dan zeker niet voor de Rider gaan. Als je dit allemaal niet interesseert je rustig aan rijd en je niet druk maakt hoe de bochten lopen, het scherm af en toe niet te zien is door de zon, je de route door de Rider laten bepalen, dan de Rider halen.
Nog een aantal bijzonderheden.
De gesproken tekst is en blijft lekker vaag bij TomTom, aantal voorbeelden: Links afbuigen… euuhh.. is gewoon links afslaan. Links afslaan zegt hij ook hoor, maar lekker vaag. Rechtdoor op rotonde… eeucchhh ja welke van de 5 afslagen dan. 95% van de tijd rij ik zonder dat gebabbel van die gozer, maar het viel op. Duidelijke instructies zijn. Na de stoplichten linksaf of neem op de rotonde de derde afslag richting Plaats X etc etc (doet de Garmin wel).
Rider geeft in buitenland zeker 15% van de tijd niet de juiste snelheden aan die gereden mogen worden.
Diverse passen welke nog zijn afgesloten werden niet als afgesloten herkend door TomTom, dus staar je daar niet blind op wat TomTom roept, kijk op de websites alvorens op pad te gaan. Koste mij een paar mooie passen… ach ja goede les.
Alhoewel de routebalk een mooie feature is voor camera’s, is het ook gelijk een nadeel, daar je er minder scherp op wordt. Ik heb denk ik een 30-tal vaste camera’s gemeld welke niet in de Rider stonden, was voornamelijk in Italië, maar daar staat in elk dorp wel een camera.
Binnenkort weer op pad met de Rider, gelukkig heb ik iemand bij me met een Garmin Zumo, kan hij me passeren bij een wegafsluiting en kunnen we vol gas door n
Laat het bashen maar beginnen hehe.