(Duur?) onderhoud

Plaats reactie
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

(Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » di 17 apr 2018, 12:31

Hey folks,

Na geruime tijd afwezig te zijn geweest op het forum (foei!), kom ik toch weer eens kijken. Heb in 2015 een K9 en L2 de deur uitgedaan (de L2 nog via dit forum verkocht zelfs - helaas niet helemaal proper afgehandeld door de koper, maar goed) en een nieuwe L6 gekocht.

Deze ging vorige week binnen op 21k km. Wat vroeger dan nodig, zeker gezien het eerste onderhoud wat later was gebeurd, maar er moest een nieuwe ketting op :)
Ik verschoot echter toch wel van de factuur: 656.93 euro. Detail is als volgt:
  • Onderdelen
    • Bijproducten: 3.99
    • Stator Set: 135.75 - onderdeel van terugroepactie
    • Olie Biker 4 Stroke 10W40: 22.26 - onder garantie icm stator set
    • Filter assy. engine oil: 17.52
    • Rondsel koper: 0.64
    • Lamp H3: 7.90
    • Ketting set K3988: 177,86
    • Vervangvoertuig: 16
    • TOTAAL (exclusief garantie zaken): 223.91
  • Arbeidskosten 433.02
Ik weet dat het uurtarief ongeveer 76 euro per uur is. Dat zou betekenen dat ze ongeveer 6 uur nodig hebben gehad om
  • De ketting te vervangen
  • Olie + filter te vervangen
  • Mistlamp (H3) te vervangen
  • Ketting te vervangen
  • GPS houder te monteren (inclusief kabel naar batterij)
  • Gebruikelijk nazicht
    • Stuurhuisspeling
    • Band voor
    • Band achter
    • Rembeleg voor
    • Rembeleg achter
    • Remvloeistof
    • Koppeling
    • Kabels
    • Vorkolie
    • Smeerpunten
    • Elektrische installatie
    • Koelvloeistof
    • Achter schokdemper
    • Proefrit
De stator vervangen kostte 52.26 euro. In werkuren is dat 40 minuten.
Lijkt 6 uur dan niet wat veel voor de rest? De dealer zei dat een ketting vervangen wel redelijk wat tijd kan kosten, maar is dit in verhouding? Het valt me nu trouwens op dat ze een volgend nazicht op 24k km vragen, dus vraag ik me af wat ze dan nu niet gedaan hebben dat ze op 24k wel doen?

Thanks voor jullie input!

Gebruikersavatar
Margon
Berichten: 1002
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Locatie: s`Gravendeel

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Margon » di 17 apr 2018, 12:36

Als de statorset een terug roep actie is dan hoeft je er toch niet voor te betalen, of lees ik dit nu fout
:-)}

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » di 17 apr 2018, 13:02

Nee Margon, klopt. Maar ze vermelden de details wel op de factuur, ook al rekenen ze niet aan :)

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Iron Horse » di 17 apr 2018, 19:18

De vraag is hoe ze de ketting vervangen hebben. Volgens het boekje is dat een doorlopende ketting en moet de achterbrug dan los. Dat is een arbeidsintensief gebeuren. Maar in de praktijk gebeurt dit bijna nooit en kiest men voor het breken van de ketting en opnieuw ponsen. Dan is de hele handeling een fluitje van een cent. Ze zullen je hoogst waarschijnlijk willen wijsmaken dat ze de brug hebben gedemonteerd. Maar controleer de nieten van de ketting eens nauwkeurig en met een beetje geluk zul je de nieuw geklonken nagel er tussen vinden. Als er ook nog een nieuwe schakel nodig is geweest kan die ook zelfs nog iets afwijken van de ketting, maar dat hoeft niet als die van dezelfde leverancier is. Dan weet je dat de brug dus niet los is geweest en het karwei aanzienlijk minder heeft gekost.

(Als ze hem volgens jouw overzicht echter twee keer hebben vervangen dan klopt de prijs natuurlijk wel ...... :schater: )
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » wo 18 apr 2018, 10:33

Iron Horse schreef:
di 17 apr 2018, 19:18
De vraag is hoe ze de ketting vervangen hebben. Volgens het boekje is dat een doorlopende ketting en moet de achterbrug dan los. Dat is een arbeidsintensief gebeuren. Maar in de praktijk gebeurt dit bijna nooit en kiest men voor het breken van de ketting en opnieuw ponsen. Dan is de hele handeling een fluitje van een cent. Ze zullen je hoogst waarschijnlijk willen wijsmaken dat ze de brug hebben gedemonteerd. Maar controleer de nieten van de ketting eens nauwkeurig en met een beetje geluk zul je de nieuw geklonken nagel er tussen vinden. Als er ook nog een nieuwe schakel nodig is geweest kan die ook zelfs nog iets afwijken van de ketting, maar dat hoeft niet als die van dezelfde leverancier is. Dan weet je dat de brug dus niet los is geweest en het karwei aanzienlijk minder heeft gekost.
Daar ga ik eens naar kijken - wat zijn de 'nieten van de ketting' juist? Of waar vind ik die juist? Of die nieuwe 'schakel'? (Sorry - ben langs geen kanten technisch aangelegd :mrgreen: )
Iron Horse schreef:
di 17 apr 2018, 19:18
(Als ze hem volgens jouw overzicht echter twee keer hebben vervangen dan klopt de prijs natuurlijk wel ...... :schater: )
Haha, ok, daar ben ik het mee eens :o)
(Kan het helaas niet meer aanpassen.)

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8339
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Iron Horse » wo 18 apr 2018, 11:28

De nieten zijn de pennen die door de schakels gaan en waar de schakel scharniert. De platte stukjes aan de zijkanten zijn (een deel van) de schakels.

Op de 2 plaatjes zie een schakel, het ronde deel is de niet. Daar horen nog wel (O-)ringen bij maar dat is nu niet van belang. De tweede wordt in die vorm niet toegepast bij de V-Strom.

Afbeelding

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » wo 18 apr 2018, 12:04

Thanks, ga ik even (proberen te) bekijken :)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » do 19 apr 2018, 11:23

Krijg de foto momenteel niet geupload, maar volgens mij is de ketting inderdaad 'geponsd' geweest. Ga er toch eens achter horen!
IMG_20180419_104935_01.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1196
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
Locatie: brouwershaven

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Motormuus » do 19 apr 2018, 13:55

Yup een geklonken ketting.

Is trouwens een klusjes wat je prima delf kan doen. Mits het juiste tooltje. Ik laat nooit ketting en tandwielen vervangen door de dealer. Heb gelukkig een schuurtje van 5x8m1 waar ik zit kan doen.

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » do 19 apr 2018, 14:37

Thanks Motormuus!
Heb helaas geen tooltje, en al zeker niet de ervaring/kennis om dit zelf te doen. Heb er op zich geen probleem mee om dit door de dealer te laten doen, maar dan moet het wel correct gebeuren en afgerekend worden!

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » vr 20 apr 2018, 14:39

Zo, heb ze gemaild

Beste,

Een dikke week geleden deed ik mijn VStrom 650 binnen voor een aantal zaken
- Vervanging stator in het kader van een terugroepactie
- Beurt
- Monteren GPS houder
- Vervangen van 1 mistlicht
- Nieuwe kettingset

Materiaal kostte 233.91 euro (waarvan 177.86 voor de kettingset) en werkuren waren goed voor 433.02 euro.
Bij het ophalen vroeg ik reeds naar de reden van de toch wel hoge factuur. De verklaring was dat het vervangen van de ketting wel wat tijd kost.

Nu bedacht ik me enkele dagen geleden dat, met een uurtarief van 76 euro (als ik mij niet vergis), 433.02 euro betekent dat er 5 uur en 40 minuten aan gewerkt is. Het vervangen van de stator (onder garantie) zou 40 minuten geduurd hebben. Dit werd uiteraard niet aangerekend.
Vermits ik zelf niet technisch onderlegd ben, heb ik even navraag gedaan. Verschillende mensen wisten me te zeggen dat het vervangen van de ketting op 2 manieren kan bij de VStrom:
- Als een doorlopende ketting, waarvoor de achterbrug gedemonteerd moet worden
- Dmv het breken en opnieuw ponsen van de ketting
Waarbij de 2de methode veel minder arbeidsintensief is dan de 1ste.

Kunt u bevestigen welke methode gebruikt is? Indien de ‘eenvoudige’ methode: kunt u dan aub nogmaals toelichten waar de uren vandaan komen (zeker gezien er geen volledige 24 000 beurt is gebeurt; motor had 21k km, en bij opmerkingen wordt vermeld dat de volgende beurt op 24k gepland dient te worden)?

Alvast hartelijk bedankt!
Mvg,


Benieuwd hoe ze reageren :)

Gebruikersavatar
Piet Zahut
KLV1000 berijder
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 15:17
Mijn motor is een: Kawazuki KLV-Strom 1000
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Piet Zahut » di 24 apr 2018, 23:07

het vervangen van de ketting kost ongeveer een uurtje. En een achterbrug loshalen doet niemand, geloof me.... Niemand...... Ook de OEM kettingen van Suzuki worden 'open' geleverd met een klinkschakel erin. Maar 40 minuten voor een stator vervangen vind ik erg vlot. Als alles meezit zou het kunnen maar als de pakking maar enigsinds slecht van het deksel af gaat ben je langer bezig.....
Werk: Motoren. Hobby: Motorrijden. Overige vrije tijd: Schrijven over motoren, testen van motoren en ongein bedenken omtrent motoren. HELP! IK BEN EEN MOTOROFIEL!!
www.oliepeil.nl
www.nieuwsmotor.nl
www.testmotor.nl

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5481
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Daring Red Frank » di 24 apr 2018, 23:28

Kwakkel-BE schreef:
vr 20 apr 2018, 14:39
Zo, heb ze gemaild
....

Benieuwd hoe ze reageren :)
4 dagen later en nog geen antwoord... ;-)
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » do 03 mei 2018, 11:15

Piet Zahut schreef:
di 24 apr 2018, 23:07
het vervangen van de ketting kost ongeveer een uurtje. En een achterbrug loshalen doet niemand, geloof me.... Niemand...... Ook de OEM kettingen van Suzuki worden 'open' geleverd met een klinkschakel erin. Maar 40 minuten voor een stator vervangen vind ik erg vlot. Als alles meezit zou het kunnen maar als de pakking maar enigsinds slecht van het deksel af gaat ben je langer bezig.....
Zou dus zomaar even kunnen dat ze ipv 'garantie-uren', die wellicht krap bemeten zijn, ze er gewone werkuren van maken.
Daring Red Frank schreef:
di 24 apr 2018, 23:28
Kwakkel-BE schreef:
vr 20 apr 2018, 14:39
Zo, heb ze gemaild
....

Benieuwd hoe ze reageren :)
4 dagen later en nog geen antwoord... ;-)
Ja en nee :)
Ik had dezelfde dag nog antwoord
"Dag Kwakkel

Dank je voor je vraag. Ik begrijp je bezorgdheid.

Mijn collega en ik gaan alles nauwkeurig bekijken en laten jou dan zo spoedig mogelijk ons antwoord geworden. Mogelijks hoor je morgen al van ons.

Alvast een mooi en zonnig weekeinde gewenst!

X
"

Daarna echter niets meer. Ga er nog maar eens achter horen :)

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5481
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Daring Red Frank » do 03 mei 2018, 11:31

Klantenservice heeft geen prioriteit blijkbaar... ;-)
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » do 03 mei 2018, 12:30

Ach, ik geef ze het voordeel van de twijfel - het is (was) zeer druk, en mensen vergeten al eens iets :)
Heb ze ondertussen terug gemaild, nu even wachten op een nieuwe reactie :)

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5481
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Daring Red Frank » vr 04 mei 2018, 01:01

Mijn dealer heeft wel goede service.. afgelopen zaterdag slotje van één van de zijkoffers kapot. Kon wel op slot, maar blokkeerde niet de hendel waarmee je hem vast zet op de motor. Dus de koffer op slot, maar je kon de hele koffer gewoon van de motor pakken. Na een half uur prutsen kreeg ik het nieuws dat er een nieuwe koffer moest komen.
Ik zei: Ja.. maar ik wil vrijdag 5 dagen met de motor weg... via Nimag zou de nieuwe koffer pas na 2 weken geleverd worden, dus heeft hij via een andere dealer (via Duitsland zei ie, snapte ik ook niet helemaal) een andere nieuwe koffer geregeld, die vandaag kon worden gemonteerd... en ik morgen met een goeie afsluitbare koffer op stap kan. Ik vond het top geregeld en alles gratis, onder garantie... ;-)

Nu nog ff pitten en dan 5 dagen knallen in de Harz.. met forumlid TT-Strom, Leo72, een V-Stromer die geen lid is van dit forum en nog 2 op een Fazer en Tiger.. #zinin
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Gebruikersavatar
Eikie
DL650 berijder
Berichten: 8544
Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
Locatie: Oud Beijerland

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Eikie » vr 04 mei 2018, 01:13

Rustig aan Frank en houd het rubber onder. Lekker genieten en doe Andries de groeten
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

70K pure pleasure and heading for 100K :schater:

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » vr 04 mei 2018, 11:45

Dat is inderdaad mooi geregeld Frank.
Hou het veilig, en veel plezier :)

(Voorlopig nog geen reactie gekregen.)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » ma 14 mei 2018, 11:12

Woensdag een telefoontje van de dealer gemist, maar zaterdag een mail van de zaakvoerder in mijn inbox:
Dag Kwakkel,

Sorry voor de laattijdige reactie, maar inderdaad zeer druk …
Normaal maken wij gebruik van kettingen die geponst worden.

Nacalculatie geeft aan dat er ten opzichte de beschreven opdracht blijkbaar inderdaad nogal lang gewerkt is.
De recall is naar onderdelen en tijdsbesteding netjes afzonderlijk gehouden, dus daar ligt het niet aan.
Het verschil tussen de verrekende tijd en de standaardtijd voor de uitgevoerde werken bedraagt ongeveer 1 uur.
Gezien de techniekers hun tijden rechtstreeks op de werkfiche starten en stoppen zijn tijds-registratiefouten zo goed als uitgesloten.
De technieker die de opdracht uitvoerde kon zich het verloop van de opdracht niet meer duidelijk herinneren, maar dacht dat er ook aan de remmen gewerkt was.
Betreft dan vastzittende remklauwen. Dat zou kunnen, maar het is dan wel vreemd dat daar niks van is vermeld noch bij de opmerkingen, noch in de opgave van gebruikte producten. Kan natuurlijk een vergetelheid zijn?

Om daar klaarheid in te brengen wil ik u vragen met de motor nog eens langs te komen.
Als er inderdaad aan de remklauwen gewerkt is zal dat waarschijnlijk nog zichtbaar zijn aan de staat van de remzuigers en de remvloeistof.
Als zou blijken dat deze werken niet zijn uitgevoerd kan ik dat uur niet verantwoorden en zal ik u dat graag terug betalen op uw rekening.
Gezien ik niet continue aanwezig ben wel graag afspraak.


Met vriendelijke groeten,
Zal dus eens langs gaan :)
Maar, waar kan ik eventueel zelf nakijken of daaraan gewerkt is? De motor heeft niet echt stilgestaan, en ik heb niets gemerkt van een vastzittende remklauw. Is dat mogelijk, of had ik dit toch moeten voelen?

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » wo 16 mei 2018, 11:45

Niemand? :)
(Of misschien ben ik te ongeduldig :p)

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Pdendrijver » wo 16 mei 2018, 14:40

Je kan de klauwen er even af halen en kijken hoe schoon het is? Als je lange tijd rijdt zit er vaak veel prut rond de zuigers. Maak een fototje en zet het hier anders. :)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » wo 16 mei 2018, 15:57

Bedankt P!

'Er even af halen' lijkt me geen optie - ben niet zo thuis in dergelijke zaken :D
Zal wel eens proberen om een deftige foto te maken (voor en achter wellicht) en die hier te posten :)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » wo 16 mei 2018, 16:22

Zijn deze bruikbaar?
Motor heeft 22k gereden en heeft nog nooit sop gezien. Wel bijna uitsluitend snelweg kilometers.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Pdendrijver » wo 16 mei 2018, 19:14

Eraf halen is een kwestie van de twee zilveren bouten losdraaien, dan kun je de klauwen van de remschijf afnemen. Ik doe het regelmatig om de zuigers even schoon te spuiten met remreiniger. (daarna weer goed (!) vastzetten natuurlijk)
Hier kun je helaas niets zien, klauwen zien er van buiten netjes uit, maar het gaat om de zuigers achter de remblokken, daar verzamelt de prut. :)

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » do 17 mei 2018, 15:36

Ok, thanks - weet niet of ik me daaraan durf wagen: forceer ik niets bij het losdraaien, krijg ik ze wel terug mooi vastgeschroeft, ....
Ga dinsdag of donderdag langs de dealer, en zal wel meelopen tot in de garage om mee te volgen :D

Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 262
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Shifty » do 17 mei 2018, 17:36

Die klauwen zijn volgens mij niet losgeweest. Geen enkel spoor van vet of afdrukken van vingers.

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » vr 18 mei 2018, 14:24

Ook een goed punt :) Al kunnen ze dat natuurlijk afgekuist hebben?

Akako
DL1000 berijder
Berichten: 81
Lid geworden op: do 01 okt 2015, 11:14
Mijn motor is een: 2015 DL1000, 1984 Moto Guzzi California 2, 1981 Moto Guzzi LeMans III

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Akako » vr 18 mei 2018, 17:06

De rekening valt mij nogal mee. Ooit heb ik KTM gereden. Een 990 Adventure S. Die moest dacht ik elke 8000 een beurt en de rekening voor de 24k beurt was 1400 euro.

Die beurt bestond uit:
- de reguliere onderhoudsbeurt
- nieuwe banden
- nieuwe ketting en tandwielen

De motor was 2 jaar oud, verder mankeerde er niks aan.

Daar schrok ik toch wel een beetje van. Eén van de redenen waarom ik geen KTM meer rij.

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » wo 30 mei 2018, 17:16

Sorry voor de vertraging - posten vanop mijn telefoon lijkt niet zo goed te lukken!

@Akako: was dat een groot of klein onderhoud? Moet eens vragen hoe het daar precies mee zit, want ben toevallig aan het twijfelen of het niet tijd wordt voor iets anders, nml KTM :D

Ivm het onderhoud: vorige week dinsdag langs de dealer geweest. Daar hebben ze de remklauwen grondig bekeken (zonder demonteren), gezien dat de klauwen proper leken maar de remolie niet vervangen leek te zijn, dachten ze nu dat de klauwen 'half' gekuist waren (geen demontage, onder druk open geperst oid en zo deels gekuist). Resultaat: ze betalen me 1 uur terug.
Wat mij betreft, proper opgelost :)

Akako
DL1000 berijder
Berichten: 81
Lid geworden op: do 01 okt 2015, 11:14
Mijn motor is een: 2015 DL1000, 1984 Moto Guzzi California 2, 1981 Moto Guzzi LeMans III

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Akako » ma 11 jun 2018, 18:43

Kwakkel

24000 was toen groot onderhoud

Maar dat is inmiddels 9 jaar geleden. De onderhoudsintervallen bij ktm zijn tegenwoordig dacht ik op 16.000 km

Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1196
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: KTM 1090 R Adventure 2017 dr jekyll&mr hide uitlaat
Locatie: brouwershaven

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Motormuus » ma 11 jun 2018, 19:32

15000km. Vertelde dealer nog ff snel voordat ik er op het achterwiel vandoor ging.. Ktm gaat qwa onderhoud echt niet goedkoper zijn.

Akako
DL1000 berijder
Berichten: 81
Lid geworden op: do 01 okt 2015, 11:14
Mijn motor is een: 2015 DL1000, 1984 Moto Guzzi California 2, 1981 Moto Guzzi LeMans III

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Akako » ma 11 jun 2018, 22:37

Dat denk ik ook. Mijn huidige vstrom (2015) is tot nu toe qua onderhoud de goedkoopste motor die ik ooit heb gehad

MROE
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 28 jan 2018, 10:07
Mijn motor is een: Bijna een Suzuki V-Strom DL650

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door MROE » di 12 jun 2018, 21:28

Voor wat het waard is, ik heb een 1190 bj. 2014. Kleinonderhoud rond de 350, groot rond de 900 euro. Idd om de 15k.

Gebruikersavatar
FidesNL
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door FidesNL » di 12 jun 2018, 22:02

Ik betaal voor mijn V-Strom ook zo rond de €600 voor een grote beurt iedere 15.000 of meer kilometer. Kleine beurt doe ik niet, ik heb al bijna 2x per jaar een grote dus.

MROE
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 28 jan 2018, 10:07
Mijn motor is een: Bijna een Suzuki V-Strom DL650

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door MROE » wo 13 jun 2018, 20:50

Tja, das ook een leuke prijs. Een een leuk jaar gemiddelde.

Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 303
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Locatie: 't Stad

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Kwakkel-BE » za 16 jun 2018, 00:54

Thanks folks, ga ik zeker meenemen in de beslissing :)

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Pdendrijver » za 16 jun 2018, 10:40

Wat laat je dan doen voor dat geld? Klinkt als een dure beurt! Het meeste moet je toch ook gewoon zelf kunnen doen.
De laatste grote beurt voor mijn GTR1000 kostte me 60 euro aan spullen... dat is een tiende van het bedrag. D:

Gebruikersavatar
Peettomaat
DL1000 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: zo 16 mar 2014, 19:31
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 L5
Locatie: Hellevoetsluis

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Peettomaat » za 16 jun 2018, 10:59

Volgens mij zijn de bougies alleen al 120 euro

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Gebruikersavatar
FidesNL
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

(Duur?) onderhoud

Bericht door FidesNL » za 16 jun 2018, 14:20

En olie kost je ook al €30, dus €60 lijkt me een beetje vreemd.

En ik laat het doen omdat dat moet voor de garantie en omdat ik er zelf geen tijd voor heb. De motor moet binnen een dag klaar zijn en bij de garage krijg ik een leenmotor.

Ik heb geen auto en rijd vaak 7 dagen per week op de motor (minimaal 5 als ik werk).

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Pdendrijver » za 16 jun 2018, 16:44

Ik heb een beetje dezelfde situatie, ook geen auto, en gebruik de motor ook regelmatig.

Voor de GTR was het de laatste keer: Olie, 30 euro, lucht en oliefilter, 25 euro, rem/koppelingsvloeistof, 10 euro. Bougies heb ik deze keer niet gedaan, had ik dat wel gedaan was ik nog eens 15 euro verder.
Inclusief het synchroniseren van de carbs en schoonmaak- en smeerwerk twee uurtjes werk. Had ik de kleppen gesteld kwam daar nog een uurtje bij, maar deze had ik een tijdje terug al gecheckt.

Bougies 120 euro? D: Die dingen zijn nog geen tientje per stuk!

Nu is de Strom wat lastiger te demonteren heb ik wel gemerkt, dus wat dat betreft kan ik me voorstellen dat je er geen vrije dag voor opoffert om het zelf te doen. :)
Ik ben evengoed nog steeds wel benieuwd wat er voor die 600 euro gedaan is!

Gebruikersavatar
FidesNL
Berichten: 210
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 650A

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door FidesNL » za 16 jun 2018, 23:50

Ik vraag me af waar je dat dan allemaal koopt.

Oliefilter is al €15,
Olie €30,
Luchtfilter €25 (maar heb ik niet ivm K&N),
Iridium bougies zijn €20 per stuk x 4,
Shims zijn niet heel duur volgens mij minder dan €5.
+ de manuren.

En ik heb iedere keer nog wat anders dat gedaan moet worden, remblokken, band of ketting etcetera.

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Pdendrijver » zo 17 jun 2018, 08:44

Ik koop onderdelen altijd online. :) Meeestal bij MLMparts.nl
Nu is de GTR een oude en simpele motor waarvan de onderdelen echt een stuk minder kosten. Met de Strom gaat dat me niet lukken voor die prijs, en kleppen stellen gaat met de Strom inderdaad met shims, dat is wat lastiger en veel tijdrovender dan met de stelschroeven van de GTR, daar is het een klusje van niets namelijk.

Ik heb mijn Strom nog maar net, die heeft voorlopig geen onderhoud nodig, maar ik denk dat ik grote dingen als kleppen stellen of injectie afstellen gewoon laat doen, maar simpele dingen als de remblokken vervangen of de olie doe je net zo makkelijk zelf. In de tijd dat ik naar de dealer in het dorp ben gereden en teruggefietst (vouwfiets achterop) en de motor weer heb opgehaald heb ik thuis zelf een hele beurt uitgevoerd en een paar honderd euro uitgespaard, zeg maar. :)

Hessel
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 11:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Hessel » zo 17 jun 2018, 15:12

ik schrik best van die prijzen...dure hobby dat motorfietsen wegbrengen voor onderhoud..
wat Pdendrijver al zei klopt wel denk ik.
ik doe ook alles zelf en dan zijn de onderhouds kosten een schijntje...
recent nog voor de eerste maal de remvloeistof van mijn blade rondom ververst ( dient iedere 2 jaar te gebeuren)....kosten 20 euro aan remvloeistof en een dag werk.
kostenraming van ten kate om alle circuits te verversen tussen de 6 en 800 euro afhankelijk van de hoeveelheid uren die ze nodig zouden hebben.
Als ik dat zou moeten uitbesteden had ik hem niet lang meer denk ik...

Gebruikersavatar
Pdendrijver
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 02 apr 2018, 20:45
Mijn motor is een: DL650 - GTR1000
Locatie: Rijen
Contacteer:

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Pdendrijver » zo 17 jun 2018, 16:04

Wow, dat is echt duur. Je vloeistof vervangen is ook een klusje van niets, dus gemakkelijk zelf te doen. Ik was voor de achterrem van de GTR welgeteld 15 minuten bezig. De voorrem een half uurtje en je hebt even iemand nodig omdat door de grote kuip van de motor je niet tegelijk bij de remhendel en de linkerremklauw kan.

Met ABS wordt het iets ingewikkelder natuurlijk.

En goed, een monteur zal een klus waar ik een uur over doe misschien in een half uur doen, een remklauw of een koppelingscilinder reviseren is een klusje waar ik redelijk wat tijd aan kwijt ben altijd, maar dat hoeft gelukkig ook niet zo vaak. Zelf doen kost dan een dagje en een paar tientjes voor nieuwe remvloestof en afdichtringen, breng je het weg ben je honderden euro's verder, dat is makkelijk verdiend in een dag, denk ik dan. :) Het is maar net hoeveel je vrije tijd je waard is.

Ik werk parrtime dus heb de tijd ervoor over, ik vind het ook leuk om te weten hoe de motor werkt en belangrijk om te weten wat de technische staat is, en dat alles goed zit omdat je het met eigen ogen hebt gezien.

Hessel
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 11:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Hessel » zo 17 jun 2018, 21:09

remvloeistof is idd een klusje van niets normaal gesproken....
helaas heeft men bij honda gemeend een perfekt eigen abs systeem te ontwikkelen en dat toegepast op de cbr 600 en 1000 van 2009 tot en met 2016.
c-abs geheten, het is nodeloos complex maar werkt idd perfekt en remt als een grote..
enige nadeel is de 2 jaarlijkse onderhouds beurt die 12 a4-jes in het wphb beslaat!!!!
de hele fiets kun je afbreken om bij de nippels op de beide abs pompen te komen...
8-10 uur werk conform honda...
ik ben zelf monteur in de automotive branche al 30 jaar in revisie van motoren en bakken en blij dat ik mezelf kan redden anders wordt het onbetaalbaar allemaal.
daarbij is het verbijsterend hoeveel grote dealers van een bekende motor keten niet eens weten hoe je zo n abs systeem moet doorpompen.
dat schept bij mij niet echt vertrouwen moet ik zeggen als je er achter komt dat alleen ten kate weet hoe het zit en letterlijk 3 gebelde andere dealers geen enkel idee hebben en denken dat je domweg op conventionele manier kunt doorpompen...
daarom komen dus geen van mijn fietsen bij dealers.....als de kennis er al niet eens is kan het mijns inziens nooit wat worden en doen ze dus maar wat.....

dus je hebt gelijk om zoveel je kunt zelf te doen...
dan weet je dat het goed is gebeurd en als je er wat langer mee zit so what...
niemand is er net zoveel bij gebaat het goed te doen als jezelf en tegenwoordig zie ik heel veel gerommel door zogenaamde dealers waar je gewoon droevig van wordt zeker als je bedenkt dat de klant daar 70 ofzo euro per uur voor heeft betaald en denkt dat het dan goed is.
sommig prutswerk is nog tientje waard....

Hessel
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 07 jan 2018, 11:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000

Re: (Duur?) onderhoud

Bericht door Hessel » zo 17 jun 2018, 21:27

FidesNL schreef:
za 16 jun 2018, 14:20
En olie kost je ook al €30, dus €60 lijkt me een beetje vreemd.

En ik laat het doen omdat dat moet voor de garantie

ik heb beide motoren nieuw gekocht en op beiden nog een jaar fabrieksgarantie.
ik doe alle onderhoud zelf en de dealer zet de stempels....
gaat al jaren zo en ik heb nooit problemen gehad met de fabrikant bij een eventuele claim...nu heb ik ook nooit veel te claimen gehad eigenlijk behalve wat flauwekulletjes die zonder materiaal te fixen waren.
(lekkende blok plugs bij de blade bij 1000km) de tijd die ervoor stond is bij honda geclaimed en de vergoeding daarvoor naar mij overgemaakt...prima geregeld..
de vstrom heeft helemaal nog geen slag verkeerd gegeven (nu 3000 km erop)

Plaats reactie