Oefenen speciale verrichtingen

Met wie is waar wat te doen?
Forumregels
  1. Om ritten fantastisch, leuk en vooral veilig te maken, gezien vaak een wisselend ervaringsniveau, is het wenselijk, voor de veiligheid en om de groep bij elkaar te houden, om je aan de volgende regeltjes te houden.
  2. Heb genoeg benzine in de tank om de rit uit te rijden zonder te tanken, en zorg dat je motor in goede staat is.
  3. De voorrijder heeft altijd gelijk; hij bepaalt de route, de stops, het tanken, etc.
  4. Voorrijder: zorg dat je weet wat je in je groep hebt, vraag daar naar.
  5. Eerste forumrit, meldt het bij je voorrijder.
  6. Minder ervaren voor in de groep, meer ervaren achterin.
  7. Tijdens een pauze/lunch kun je van groep wisselen indien gewenst (door jezelf of door de groep).
  8. Rij alsof alleen de voorrijder de route weet en we zonder navigatie rijden.
    1. Hou de persoon achter je in de gaten; zie je hem/haar niet dan stop je op de eerst volgende afslag!
    2. Afslag is waar je normaal je knippers aandoet, rotonde included dus.
    3. Rij je rechtdoor, dan hoef je niet te stoppen (behalve op een rotonde).
    4. Jouw voorligger let ook zo op jou.
  9. Stunten doe je maar in je eigen tijd.
  10. Inhalen binnen de groep in principe niet. Tenzij je bijvoorbeeld wilt filmen, maar maak dat van tevoren aan je groep duidelijk.
  11. Rij nooit naast iemand of in de dode hoek; als je zijn/haar ogen in zijn/haar spiegels kan zien, dan ziet hij/zij jou ook.
  12. Rij zoveel mogelijk in baksteenformatie; dat geeft meer zicht en remweg; de eerste ''steen'' rijdt linksvoor.
  13. Oh ja, en de voorrijder heeft altijd gelijk!!!
Plaats reactie
VaraVriend

Oefenen speciale verrichtingen

Bericht door VaraVriend »

Naar aanleiding van het topic http://www.vstrom.nl/forum/viewtopic.php?t=1432" onclick="window.open(this.href);return false;, open ik dit topic om een keer een afspraak te maken voor het oefenen van de tegenwoordige bijzondere verrichtingen op een industrieterrein in Amsterdam.

Altijd handig (en leuk) om weer een keer b.v. de uitwijkproef of halve draai (alias straatje keren) gedaan te hebben.

Mijn voorstel is om zondag 12 maart 11.00 uur bij mij thuis te verzamelen, om dan gezamelijk naar het indusstrieterrein te rijden om daar de oefeningen te gaan doen.

Ik neem een lesmotor mee, zodat je eventueel bepaalde oefeningen eerst even op een makkelijke motor kunt doen, voordat je ze op je eigen motor doet.

Om een beetje vaart en overzicht te houden, kunnen er maximaal 4 mensen meedoen.

Dus heb je zin en tijd op 12 maart, meld je dan aan.

Alvast wat informatie over de oefeningen.
http://www.motorfreaks.nl/index.php/report/2941/1" onclick="window.open(this.href);return false;
MaxZeiler

Tot de 12e maart

Bericht door MaxZeiler »

Hoi @VaraVriend

Op mij kun je rekenen!

Groets
Joop
MacB

Bericht door MacB »

Gemakkelijke motor dat is eveneens een V Strom dus :D :D
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Echt een heel goed initiatief Afbeelding
Helaas kan ik dan zelf niet maar ik denk dat er animo genoeg voor is.
Super :wink:
VaraVriend

Bericht door VaraVriend »

Hunter6 schreef:Echt een heel goed initiatief Afbeelding
Helaas kan ik dan zelf niet maar ik denk dat er animo genoeg voor is.
Super :wink:

Bedankt, maar zoveel animo is er niet (meer) voor, geloof ik. :roll:

Kom op, strommers. Het is echt nuttig en erg leuk om weer eens te doen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het duurt nog 4 weekjes voor het 12 maart is dus lijkt me dat je wel volle bak moet kunnen halen met zo'n klein clubje. Het misschien voor sommigen nog wat vroeg in het seizoen, maar als het zonnetje gaat schijnen en de temperatuur oploopt dan gaat het motorbloed ook weer stromen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
bjorri

Bericht door bjorri »

Ik wil graag mee maar maak ff een voorbehoud omdat mn agenda nog niet helemaal duidelijk is.

Als je een lesmotor meeneemt zijn er vast ook wat kosten aan verbonden, hoeveel?

bjorri
The V

Bericht door The V »

bjorri schreef:Ik wil graag mee maar maak ff een voorbehoud omdat mn agenda nog niet helemaal duidelijk is.

Als je een lesmotor meeneemt zijn er vast ook wat kosten aan verbonden, hoeveel?

bjorri
5:08 uur... lekker tijdstip om achter je pc te zitten :wink:
bjorri

Bericht door bjorri »

The V schreef:5:08 uur... lekker tijdstip om achter je pc te zitten :wink:
Naweeën van vakantie in Indonesië, o.a. rondje gereden op Bali. Vandaag toeren en de komende nacht kamperen op de veluwe. Over contrast gesproken.

Ga maar eens inpakken.
The V

Bericht door The V »

bjorri schreef:
The V schreef:5:08 uur... lekker tijdstip om achter je pc te zitten :wink:
Naweeën van vakantie in Indonesië, o.a. rondje gereden op Bali. Vandaag toeren en de komende nacht kamperen op de veluwe. Over contrast gesproken.

Ga maar eens inpakken.
Beetje Off-topic maar geniet ervan!

Back On-topic! :lol:
VaraVriend

Bericht door VaraVriend »

bjorri schreef: Als je een lesmotor meeneemt zijn er vast ook wat kosten aan verbonden, hoeveel?
Dat beetje kosten, neem ik graag voor mijn rekening. Dus voor alles duidelijkheid: Het is gratis.

Motorrijden is mijn passie. Dus als mensen, aangeven dat ze graag iets willen leren en ik kan daar aan bijdragen, dan doe ik dat graag. :D
Biker

Bericht door Biker »

Ik had heeeeeeeel graag meegedaan echter dan kan ik niet :cry:
bjorri

Bericht door bjorri »

VaraVriend schreef:Motorrijden is mijn passie.
Lusten ze wiskey bij de Vara?

Ondanks een respectabel aantal motorkilometers voel ik me nog steeds niet happy bij snelheden onder de drie kilometer zoals bij keren op de weg; waarschijnlijk is dat gewoon een kwestie van de juiste techniek. Daarnaast heb ik sinds onderuitremmen met pasen 2004 (2 mnd huisarest) angst voor een noodstop.

Enige begeleiding is dus helemaal niet verkeerd.
Ferdo

Bericht door Ferdo »

Ik heb vanmiddag nog een poging gedaan een aantal speciale verrichtingen te rijden. Gezakt dus, op dat onderdeel, maar gelukkig was er geen examinator bij :lol:

Het probleem met mijn DL1000 is dat de snelheid zo laag wordt dat de motor in de eerste versnelling gaat bokken. Dus is een slippende koppeling noodzakelijk. Dat hoefde bij mijn lesmotors niet.

Het zwaartepunt van de Strom is zo hoog, dat je, om een bochtje echt goed te rijden je gewicht naar voren moet brengen en met je bovenlichaam op het stuur moet drukken. Dan krijg je hem wel om en wil ie wel door het bochtje. Maar ja, dan heb je dus ook nog èn de achterrem en die slippende koppeling. Dat zijn toch iets teveel parameters om op te letten om steeds feilloos een achtje te kunnen reproduceren.

Een lesmotor kon je tijdens een achtje zo lekker makkelijk omleggen, maar dat omleggen vereist bij mijn DL1000 best veel kracht. Misschien zou het staand makkelijker gaan?

Ben benieuwd hoe jullie het er van afbrengen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik wil niet zeuren, maar het zal bij bepaalde personen natuurlijk wel de tongen losmaken. Ik heb nooit les gehad, dat was 36 jaar geleden niet zo nodig :roll: . Maar als ik die bijzondere verrichtingen zo bekijk dan denk ik wel van; het zal allemaal wel, maar waarom zou ik niet gewoon een voetje aan de grond mogen zetten? Ik rij in het dagelijks verkeer toch geen examen. En die exameneisen zijn wat dat betreft mijns inziens belachelijk. Niet allemaal natuurlijk, maar deels dan die bijzondere verrichtingen. Laten we eerlijk wezen wie let daar nu op en is dat nu echt van levensbelang, kom op hou het bij het echte rijden en technieken die je echt nodig hebt en niet bij acrobatie. In het werkelijke verkeer kan een voortgezette cursus natuurlijk wel van belang zijn maar dat geneuzel met bijzondere verrichtingen vind ik (merendeels) bullshit. Het is natuurlijk wel leuk wanneer je het allemaal onder de knie hebt, maar of je dat daarmee meteen een betere en meer ervaren motorrijder maakt betwijfel ik ten zeerste.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
VaraVriend

Bericht door VaraVriend »

Iron Horse schreef:In het werkelijke verkeer kan een voortgezette cursus natuurlijk wel van belang zijn maar dat geneuzel met bijzondere verrichtingen vind ik (merendeels) bullshit. Het is natuurlijk wel leuk wanneer je het allemaal onder de knie hebt, maar of je dat daarmee meteen een betere en meer ervaren motorrijder maakt betwijfel ik ten zeerste.
Een andere mening is nooit weg. :D

Hoewel ik het met je eens ben, dat sommige bijzondere verrichtingen niet helemaal bij de praktijk aansluiten, zijn de meeste toch erg zinvol.

De verschillende remproeven: Het zou erg veel (dodelijke) ongelukken schelen als vaker de remproef zou worden geoefend. Bij heel veel ongelukken blijkt, dat de motorrijder zich onderuit remt, omdat hij in een schrikreactie ineens te hard de voorrem inknijpt (zonder eerst druk op te bouwen) en zich daardoor onderuit remt (en glijdend rem je niet zo hard meer).
Of dat juist uit angst voor het zich onderuit remmen, minder dan 50% van het remvermogen gebruikt wordt en men daardoor niet op tijd stilstaat.

Uitwijkproef,snelle slalom: De durf om snel te sturen kun je leren. Als je dat nog nooit hebt gedaan en het gebeurt opeens in de praktijk (een auto rijdt toch nog even op, terwijl je het niet meer verwacht, kind rent vanachter auto vandaan) is het heel erg fijn, dat je dat eens geoefend hebt.

Halve draai, achtje: Tuurlijk kan je ook wel keren op de weg met voetje aan de grond en met een keer steken. Maar hoeveel van jullie kennen niet mensen, die juist met dit soort handelingen zijn omgevallen en daardoor schade hebben opgelopen :?:

Langzame slalom en lopend achteruit parkeren, vind ik minder interessant. Hoewel ik ook met op/afbokken van motoren schade heb zien onstaan :oops:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Okay, daar heb je helemaal gelijk in, ik ben ook voor alle oefeningen die de veiligheid verhogen. Vooral remproeven en uitwijken zijn dan heel belangrijke zaken. En alles, inclusief die vermaledijde korte bochtjes, zorgt uiteindelijk voor een betere voertuigbeheersing. Ik heb me misschien iets te expliciet er over uitgesproken. Ik vind het alleen onzin dat je kunt zakken op onderdelen die in de praktijk eigenlijk minder belangrijk zijn zoals een straatje keren zonder voetje aan de grond. Wie doet dat in de praktijk nu echt zo tenzij het een flink brede straat is of een heel wendbare motor. En zoals je zelf aangeeft zijn die andere dingen als lopen en parkeren nu ook niet echt een sterk item. Je oefent met een lichte fiets en koopt daaarna een zware......, nou dan valt het ineens behoorlijk tegen en begin je eigenlijk weer opnieuw met oefenen.

Dus ik neem er iets van terug. Het is opzich allemaal heel nuttig, maar de beoordeling zou misschien meer in gradaties moeten zijn. Of is dat ook al het geval in de praktijk. In dat opzicht ben ik niet geheel up-to-date.

En voor de duidelijkheid; ik heb dan weliswaar nooit les gehad, ik heb mezelf uiteindelijk toch wel meerdere van de tegenwoordig in de les te verrichten oefeningen aangeleerd. Gelukkig is er heel wat leesvoer voor. Ook vind ik Twist of the wrist, dat hier ook al eens (door mij) is genoemd, een belangrijke bijdrage leveren tot beter rijgedrag. Al zal ik niet alle zaken die daarin staan zo goed beheersen als dat ze daar beschreven worden. En misschien dat ik nog weleens een vervolgcursus ga volgen. Uiteindelijk word je er nooit slechter van en het voordeel daar is dat je niet voor je rij-examen opgaat.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
VaraVriend

Bericht door VaraVriend »

Iron Horse schreef:En misschien dat ik nog weleens een vervolgcursus ga volgen. Uiteindelijk word je er nooit slechter van en het voordeel daar is dat je niet voor je rij-examen opgaat.
12 maart hoef je ook geen examen te doen, hoor. Dus..... :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Weet ik wel, maar ik weet nog niet of ik wel goed genoeg rij dan. Ik heb de afgelopen 4,5 maanden niet kunnen rijden vanwegen een verlamming van mijn rechterhand. Gaat inmiddels al wel weer een heel stuk beter, maar ik wil dat geen "spelbreker" laten zijn in een klein clubje waar meer activiteit van mag worden verwacht. En vanwege de veiligheid voor mijzelf en die van anderen wil ik eerst optimale zekerheid dat ik weer verantwoord op m'n fiets stap. Dus ik wacht nog even en gun die plek aan iemand anders.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
bjorri

Bericht door bjorri »

Iron Horse schreef:"spelbreker"
Mij rij je niet snel in de weg hoor, met vier man (m/v) krijgt ieder zijn/haar portie aandacht evengoed wel. (correct me if I'm wrong).
Iron Horse schreef:de veiligheid voor mijzelf
Dat is je eigen afweging natuurlijk.

bjorri.
VaraVriend

Bericht door VaraVriend »

bjorri schreef: Mij rij je niet snel in de weg hoor, met vier man (m/v) krijgt ieder zijn/haar portie aandacht evengoed wel. (correct me if I'm wrong).
Voorlopig zijn er nog maar 2 gegadigden, dus nog ruimte zat.
MaxZeiler

au!

Bericht door MaxZeiler »

hoi @varavriend-

het doet me pijn om te moeten zeggen... dat ik er niet bij ben op de 12e maart. zo enthousiast als ik ben - ben ik nog enthousiaster voor de plotse mogelijkheid om volgende week van woensdag tot en met zondag heeel voordelig te kunnen gaan skieën... ja, het is opportunistisch - maar zou jou ook begrepen hebben als je het hiervoor liet schieten.

ik hoop voor de andere(n) dat de 12e maart doorgaat, mocht je het willen uitstellen - dan ben ik graag alsnog van de partij.

mea culpa mea culpa!
VaraVriend

Re: au!

Bericht door VaraVriend »

MaxZeiler schreef:hoi @varavriend-

ik hoop voor de andere(n) dat de 12e maart doorgaat, mocht je het willen uitstellen - dan ben ik graag alsnog van de partij.
Nee, aangezien jullie nog maar met zijn tweeen waren, gaat het niet door.
Dus bjorri, wil je even reageren, zodat ik weet, dat je dit gelezen hebt.

En ik denk, dat van uitstel afstel komt, omdat er toch niet zo heel veel animo voor was. Maar het kan natuurlijk ook door het weer of de persoon komen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7556
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik denk dat het door het weer komt. Als ik op de VUK oefendag van Emile terugzie dan waren er daar een heel stuk meer. Dat was begin mei en het was een graadje of 20~25 denk ik.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
bjorri

Re: au!

Bericht door bjorri »

VaraVriend schreef: Dus bjorri, wil je even reageren, zodat ik weet, dat je dit gelezen hebt.
Sorry, ik lees het nu pas, ik wilde eigenlijk het onderwerp weer omhoog halen en vragen of het door ging. Antwoord heb ik dus al.

Jammer maar begrijpelijk. Kga andere plannen maken voor zondag.

Sans rancune,

bjorri.
Plaats reactie