Pagina 1 van 1

Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 27-08-2014, 20:05
door Sanscorp
Vandaag nog naar utrecht geweest op de motor, daarna naar ah, wil ik net wat ophalen, draai de oprit naar de snelweg op, wil schakelen, weg pedaal!

Alles zit nog vast, behalve de bout, moer, veer die het schakelmechanisme onder het stepje op het schanierpunt houd.
Nog wel een plastic glijbusje gevonden terwijl ik in de 2e versnelling met alarmlichten rechtsomkeer maakte, maar de rest niet..

Waar koop / vind ik zoiets los? Moet nog in het wphb kijken WAT ik nou exact mis, en als iemand een fototje wil schieten is dat nog makkelijker, misschien kan ik het betreffende onderdeel nog vinden.

Bedankt!

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 27-08-2014, 20:15
door Cplegt
Moet zo de weg op, stuur je ff een paar foto's via de whatsapp.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 27-08-2014, 20:24
door Sanscorp
Heel graag! Alvast bedankt.

Als de partslist klopt, dan zit het alleen vast met een circlip, die is nog wel los te krijgen. maar de plastic glijbussen zijn beschadigd en moeten ook vervangen worden, die staan echter niet op de partslist, alleen een washer en de circlip.

Afbeelding

dit komt dus niet geheel overeen met wat ik op de brommert aantref :frusty:

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 27-08-2014, 20:27
door Ebrostrom
Man, hoe kan dat nu gebeuren? Sterkte en succes. Met dat plaatje kom je denk ik een heel eind vwb de vergelijking wat je nog wel hebt en helaas nu niet meer.


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 27-08-2014, 20:33
door Sanscorp
ik vermoed metaalmoeheid van de circlip, of te veel zijwaardse kracht (voet bleef hangen, had andere schoenen aan dan normaal).
tja zijwaardse kracht + circlip in een simpele uitsparing op een as = zo los.

gelukkig is het geen speciale moer of andere vage constructie en kan ik een ringetje en circlip zo vervangen.
(Teflon) busje in de juiste maat zal lastiger te vinden zijn vermoed ik..

sowieso weet ik nu niet 100% zeker of dit de juiste constructie is omdat het dus niet overeen komt.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 27-08-2014, 21:19
door Iron Horse
Ik zou daar niet te moeilijk over doen. Gewoon zo in elkaar zetten met onderdelen die passen dat het weer goed werkt. Teflon ringetje moet te vinden zijn,die zijn er in heel veel maten en anders eentje van ander materiaal. Metaal met genoeg smering in de vorm van een klodder vet zal het net zo goed doen.En je kunt er natuurlijk ook eentje (laten) draaien. Helaas heb ik geen draaibank anders had ik het wel voor je kunnen doen, die staat overigens nog wel op m'n wensenlijstje. Dus gewoon creatief bezig zijn. En dat is je niet vreemd. :wink:

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 27-08-2014, 22:32
door Sanscorp
Dankzij de foto's van Chiel weet ik hoe het in elkaar zat en ben ik er achter dat de inkeping op de as weg gesleten is waardoor de clip los kon schieten. Ik vind morgen wel wat spul om het weer in elkaar te flansen, eigenlijk zou er een nieuw asje op moeten.

Er zit een bedrijf in Lelystad, cmsnl, ga ze morgen wel even bellen.
Geen idee of ik langs kan rijden en of ze het op voorraad hebben.
Zo niet fix ik het improvisorisch en plaats ik een bestelling als het niet te duur is.
Anders dremelen en zelf een borgpen of kleinere circlip plaatsen.

Busje moet ook wel te doen zijn, als de speling er maar uit is.

Bedankt voor alle hulp en reacties! Morgen weer meer nieuws ;)

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: do 28-08-2014, 15:17
door Soesko
Vraag me af of ze bij CMSNL dit onderdeel verkopen. Doorgaans hebben ze alleen spullen voor oudere modellen. Wellicht is het ook nog interessant om een Suzukidealer te bellen, wellicht valt de prijs te overzien (al moet ik zeggen dat originele onderdelen vaak ook een originele prijs hebben).

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: do 28-08-2014, 15:30
door Cplegt
CMSNL kan alle onderdelen wel regelen, wat ze op de microfiches hebben staan. Je kunt er een complete dl in onderdelen kopen. Nadeel van CMSNL is dat de prijs aan de hoge kant is voor. Daarintegen vaak wel weer een snelle levering.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: do 28-08-2014, 15:45
door Sanscorp
Inmiddels zit het weer vast, ik heb uit mijn collectie een passende washer gevonden, een paar nieuwe clips gekregen in 12mm (origineel) en 10mm.

De inkeping met een ijzerzaag (ja echt) rondom dieper gemaakt, de oude glijbussen gewoon gebruikt en vastgezet met de 10mm clip.

Op de as zat een laspuntje welke de afstand tussen motor en hevel iets vergrootte, deze heb ik ook afgezaagd omdat hierdoor de glijbus versleten was. Deze ruimte uiteraard ook weer opgevuld.

Ik kan de onderdelen bestellen, dan ben ik 11 euro ex verzenden kwijt en heb ik nog de benodigde glijbussen niet.
Dit is nu een 0 euro fix dus ik ben weer blij!

Thanks!!

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: ma 29-09-2014, 10:48
door PDvD
Dit gebeurde mij dus gister ook. Ook op de snelweg gelukkig na 2 km een tankstation. natuurlijk had ik geen reseve segerring van 12 mm bij de hand dus met een elastiekje de boel vast gezet in die groef. Maarja mag het dat zo'n ring na 103.000 km schakelen een keer de geest geeft (wat was jouw stand sanscorp??). Daar heb je continu wrijving langs dus dat wordt steeds dunner en dunner en op den duur knapt ie. Eigenlijk heel logisch.
Straks even nieuwe ring monteren.

Afbeelding

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: ma 29-09-2014, 12:14
door Sanscorp
ik zit op 52.000
dus ik vond het wel een beetje vroeg :P

Inmiddels zit er een nieuwe circlip op en werkt het naar behoren.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: ma 29-09-2014, 14:14
door Motormuus
Vroeg.. Tsja ligt dat ook niet aan hoe de motor gebruikt word. Daarmee bedoel ik. Op lange afstanden of snelwegen word veel minder geschakeld dan bijvoorbeeld stadsverkeer.?

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: ma 29-09-2014, 15:48
door Sanscorp
Tja ik heb de motor eigenlijk net, maar ben er sowieso al achter dat er niet altijd even zuinig mee omgesprongen is.. hoeft niet per se aan de vorige eigenaar te liggen maar er is een hoop krom en scheef en beschadigd :(

Nouja, sparen voor een ander dan maar weer!

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: ma 29-09-2014, 21:58
door John007
Sanscorp schreef: (Teflon) busje in de juiste maat zal lastiger te vinden zijn vermoed ik..
Op de onderdelenlijst van een 650 kan ik geen busje o.i.d. vinden dus het is maar de vraag of daar iets tussen hoort.
Bij mij zit het er in ieder geval niet op, zoals al eerder gemeld een klodder vet doet wonderen. :duim:

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 00:02
door PDvD
Bij de 1000 zit er een koperen bus doorheen. Maar die zit ook goed vast (maar is wel uitgesleten).

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 08:31
door Sanscorp
bij mij zat er toch echt een dun busje omheen, in deze vorm aan beide kanten 1:

Afbeelding
dit lijkt trouwens een vervangingsonderdeel en staat ook in de webshop als "Busje koppelingshevel":
http://www.vankesselwebshop.nl/a-296523 ... 912-en-914

1 was er nog goed, de binnenste (dichts bij de motor) was versleten omdat er een las puntje op het heveltje zat, hier schuurde het teflon buisje tegenaan / kapot.
dit heb ik er afgehaald en glad geschuurd en opgevuld met een spacertje zodat dit iig niet meer gebeurd.
ik zal eens kijken of ik een koperen buisje kan vinden wat er omheen past, heb eigenlijk niet gemeten de vorige keer.

Als ik hem echt zonder busjes monteer zit er gruwelijk te veel speling op dus dat is geen optie.
Spelingvrij is natuurlijk het mooiste, schakelt vast lekkerder :duim:

zal het nog eens loshalen en wat foto's maken + maten posten, de motor staat toch stil omdat de voorpoten en achterveer er onder vandaan zijn, hopelijk krijg ik die vandaag of morgen binnen en kan de boel weer in elkaar.
Dan de koppling nog fixen, ik kan geen rotonde nemen zonder de koppelingshevel iets in te moeten knijpen, veel te schokkerig.... mja "even" een nieuwe koppelings korf kost je ook bijna 400 euro :(

en dan zit ik nog met het probleem dat of de kroonplaat of de poten scheef zijn, of alle 2 :frusty:
daarom hoop ik de Takkoni dempers ook te kunnen verkopen, niet omdat ik het niet mooi vind maar uit pure noodzaak om lekker te kunnen rijden

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 08:51
door PDvD
Als je hier achter het (nieuwe) ringetje kijkt (stepje was voor het gemak even er af gehaald) dan zie je een koperen bus zitten.

Afbeelding

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 08:58
door Sanscorp
De vraag is alleen welke maat het heeft en of je bijvoorbeeld een stuk koperen pijp van de gamma kunt pakken, dat zou het mooiste zijn :D

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 09:37
door Ebrostrom
Komt t schokken op de rotonde niet gewoon door de afstelling vd motor en / of brandstoftoevoer?


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 09:56
door Sanscorp
tja in hoeverre kan ik dat controleren?
Ik heb de aanbevolen instellingen geprobeerd en daarnaast veel geëxperimenteerd met de yoshbox en iedere "nieuw" voertuig bij mij krijgt als eerste een grondige servicebeurt.
TPS, STP en TBS zijn uitgevoerd / gecontroleerd en zijn goed.

TBS heb ik gedaan met een DIY manometer met ATF, niks ingewikkelds.
STP is uitgevoerd met een bougie gap meter (ronde meetpennen)
TPS gedaan door de motor in dealermode te zetten, was eigenlijk nog goed (bij tussen de 1800 en 2000rpm naar bovenste streepje)
Bij controle zat er 1 inlaatrubber ook niet goed, dit uiteraard weer netjes vastgezet.
alles schoongemaakt / ontvet en opnieuw ingevet met teflon.
Bijna alle stekkers zijn los geweest en gecontroleerd op corrosie, preventief met Kontakt (contactspray) ingespoten.

Dit is in januari nog uitgevoerd maar ik kan het voor de zekerheid nog eens nalopen.

verder uitgevoerd:
- Oil flush + spoelen met goedkope olie + Valvoline 10W40 olie er in.
- Remvloeistof rondom vervangen
- Remblokjes vervangen, glijpennen schoongemaakt en alles weer in het kopervet gezet.
- Koelvloeistof doorgespoeld en vervangen, G12+
- 2x brandstofsysteem / injectorreiniger in de tank gegooid en z.g.a. leeg gereden.
- Bougies zijn uiteraard vervangen
- Ketting + tandwielen zijn vervangen waarbij de koppelingspen en cilinder schoongemaakt zijn.
en nu dan de voorpoten nieuwe veren en olie.
nog op het verlanglijstje: Klepspeling controleren, wellicht deze winter maar doen als er toch sneeuw ligt.

Ik ben ook bezig met een simpel Lambdasonde display waarbij ik staichio kan controleren en a.d.h.v. die gegevens grof het mengsel nog iets ga aanpassen.
Daarna gaat de lambda er waarschijnlijk uit omdat deze omwille van de katalysatoren blijft pendelen.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 10:17
door PDvD
Heb je de rubber blokken in je achterwiel al gecontroleerd / de speling die je tandwiel daarin heeft? Dit scheelde bij mij een hele hoop! Zie mijn topic over rijwielgedeelte.

En nee niet zomaar een pijp van de gamma want dit moet precies om de pin heenpassen en precies in het pedaal gaan....

En zoals het hier te zien (zie link) lijkt het 1 geheel en geen vervangingsonderdeel. Kreeg gister die koperen bus er ook niet uitgeduwd.

http://www.ronayers.com/GEAR-SHIFTING-C185077.aspx

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 11:52
door Sanscorp
Daarom, zal het eens loshalen en bekijken of er een mooie oplossing voor is, de glijbusjes zijn erg dun

De rubbers in het achterwiel ga ik ook nog wel even nakijken, in de versnelling en dan het wiel bewegen leverde weinig uit.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 12:10
door PDvD
gewoon je wiel er uit halen en kijken hoe los dat tandwielding in de rubbers ligt.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 12:50
door Sanscorp
ga ik doen, de veer ligt er wel uit nu dus is even lastiger demonteren maar moet wel lukken met een blok hout onder beide kanten van de achterbrug :schater:

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 22:12
door Bozobin †
Sanscorp schreef:De vraag is alleen welke maat het heeft en of je bijvoorbeeld een stuk koperen pijp van de gamma kunt pakken, dat zou het mooiste zijn :D
Op zeker niet. Je zou denken aan gesinterd lagerbrons. Dat is speciaal voor glijlagers, daar blijft het vet een beetje in zitten.
Gewoon koper is veeeeeeeeel te zacht.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 22:17
door Bozobin †
PDvD schreef:En zoals het hier te zien (zie link) lijkt het 1 geheel en geen vervangingsonderdeel. Kreeg gister die koperen bus er ook niet uitgeduwd.

http://www.ronayers.com/GEAR-SHIFTING-C185077.aspx
ALS je een nieuw schakelpedaal monteert dan MOET je ook die stalen pen vervangen. Dat maakt samen het lager en is dan allebei versleten.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 22:17
door Iron Horse
Klopt allemaal als een bus!

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 22:18
door John007
PDvD schreef:Bij de 1000 zit er een koperen bus doorheen.
Bij mijn 650 zit in de schakelpook ook gewoon een koperen bus.
En verder niets.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 22:20
door Iron Horse
Koper is rood, brons is goudbruin, messing is geel. Ik betwijfel of het koper is, dat is gewoon veel te zacht.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 22:23
door John007
Foutje, denk ook dat het brons is.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 22:23
door Bozobin †
Die segerring komt er af omdat het pedaal speling krijgt.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: di 30-09-2014, 22:26
door John007
Bij mij lag hij er ook af en dat kwam mede omdat de segerring lam was.
De nieuwe ring sluit gewoon beter.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 01-10-2014, 08:05
door PDvD
Die bus zit in het pedaaltje, de pin is vastgedraaid aan het framedeel. Die pin kun je inderdaad losdraaien maar dat is staal en de bus in je pedaal is koper/brons/whatever... in ieder geval van een zachter metaal. Dit zachte metaal slijt dus altijd en het harde blijft intact. Pin vervangen lijkt me dus niet logisch.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 01-10-2014, 23:20
door Bozobin †
Minimaal een aandachtspuntje. Meten is weten.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: do 02-10-2014, 10:35
door Sanscorp
Ik heb nog niet kunnen kijken of meten, ben eigenlijk de hele middag bezig geweest met achtervering en voorpoten terugplaatsen.

Ik moest het frame loshalen om de schokbreker achter er uit te krijgen, de middenbok zat in de weg..

Daarna voorpoten vullen en dat ging ook fout bij de tweede poot, dat moet nu opnieuw..
Draadje om de demperstang ging los toen de veer er in zat... dan moet de veer er uit en druppelt er olie weg, ipv opnieuw meten heb ik er met mijn stomme kop en reeds geïrriteerd weer wat druppels bij gegooid. ..

Mja shit happens, vrijdag maar ff de doppen er af en rustig nameten, lange slang aan een metalen staaf maken en eerst de goede peilen en dan hetzelfde afmeten in de verkeerd gevulde.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 08-10-2014, 20:52
door Bozobin †
Sanscorp schreef:Ik moest het frame loshalen om de schokbreker achter er uit te krijgen, de middenbok zat in de weg..
Huh ? Dan heb je toch echt iets fout gedaan. Ik heb juist een middenbok gemonteerd om de shock er uit te kunnen halen.
Bouten van de shock los, boutjes van het reservoir los en je laat hem er zo onderuit zakken. Beetje naar de zijkant, dat wel.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 08-10-2014, 21:00
door Sanscorp
Er valt niet veel fout te doen aan het monteren van een middenbok....

Ik heb geen idee hoe het heet, maar het "blok" (driehoek) waar de dogbones en de veer op gemonteerd zitten kon niet ver genoeg weg geklapt worden omdat het tegen de bok aan kwam. Hierdoor krijg je de veer niet naar onder.

Uiteindelijk dus het zwarte frame welke vast zit met 4 bouten los gehaald en het geheel iets opgetild, als dan je onderste spatbord wat op de achterbrug zit heb je genoeg ruimte om hem via die weg er uit te krijgen.

Ik heb goed gekeken voordat ik het frame los heb gehaald, het was bij mij echt onmogelijk...

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 08-10-2014, 21:13
door Cplegt
Nu verkondigd Kees van tijd tot tijd best wat onzinnigs, daar is trouwens niks mis mee (niet anders dan dat je hem in het echt ziet/spreekt) maar ervaring heeft mij geleerd dat die beste man het zo goed als altijd bij het rechte eind heeft.
Heb over het verwijderen van de achterveer ook een discussietje met hem gehad, en wat bleek, hij heeft gewoon gelijk hoor :).
Alle bouten van de de veer los draaien, onder je zadel ff wat electronica aan de kant schuiven en je trekt hem er zo naar boven toe uit. (met wat gefriemel van links naar recht)

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 08-10-2014, 21:17
door Bozobin †
Yep, omhoog kan ook. Misschien heb je de dogbones aan de verkeerde kant losgehaald. Kan het nu, in het donker niet nakijken.
Ik ben een visueel mannetje, moet het weer voor me zien :-).

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 08-10-2014, 21:18
door Sanscorp
Ik weet niet wat voor onderlinge verschillen er in de modellen zitten maar naar boven was ook geen optie. Niet zonder het spatbord in zijn geheel te verwijderen, wat meer werk is dan het frame loshalen.

De dogbones heb ik aan de onderkant losgehaald ondat de andere (boven) precies in lijn met de uitlaat zit en je daar erg slecht bij kunt.

Ik zal binnenkort foto's maken ;)

Tenzij de accubak geen geheel is met het spatbord (wat ik wel gezien denk te hebben) dan gaat dat dus niet.
Frame los met 4 bouten en je beweegt de hele zooi aan de kant zonder accu, relais en andere zooi uit / rond je buddy te hoeven slopen.

Ik was er ook zo klaar mee, met een half uurtje had ik de schokbreker in mijn handen, en dat was incl. zoeken op ibternet naar instructies hoe je de schock moest verwijderen :p montage was ook zo ff gepiept, boutjes weer vast met 50nm en klaar.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 08-10-2014, 21:23
door Bozobin †
Zou het moeten zien, voorlopig snap ik er geen hout van.

Re: Neeee, stuk... Schakelmechanisme van schanierpunt af..

Geplaatst: wo 08-10-2014, 21:25
door Sanscorp
Het is nu te donker, ik ga later wel een fototje maken.
Bij mij stond de motor op de bok en kon ik de hoogte van het achterwiel bepalen met een paar kleine latjes hout.
Dat was genoeg om alles los en weer vast te krijgen.