Pagina 1 van 1

Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 11-06-2014, 23:54
door Sanscorp
Heeft het zin en past het?

De dogbones komen van een diversion 900 af. Ze zijn van staal, 7mm dik en hart tot hart is 13,5cm
Ik begreep dat de standaard dogbones 140mm zijn en dat je 2,6mm hoogte per mm dogbone wint.

Dan zou ik dus 1 cm en 30 mm hoger komen met de brommert?

Heeft dat uberhaupt nut? En zo niet, welke dogbone lengte kan ik het beste nemen zonder dat ik de middenbok of zijstandaard moet aanpassen? Zijstandaard is op zich geen ramp eigenlijk :p

En als het wel nut heeft, kan ik 1 dogbone per keer loshalen om ze te wisselen? Ik heb nog geen middenbok :(

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 12:27
door Leville
Sanscorp schreef:Heeft dat uberhaupt nut? En zo niet, welke dogbone lengte kan ik het beste nemen zonder dat ik de middenbok of zijstandaard moet aanpassen? Zijstandaard is op zich geen ramp eigenlijk :p
Elke geometriewijziging heeft impact. Per mm aanpassing bekeken heeft de vork doorsteken meer effect dan de achter ophogen. Met minder dan 20 verhoging achteraan zal je wel niet in de problemen komen met zijstaander en middenbok.
Sanscorp schreef:... kan ik 1 dogbone per keer loshalen om ze te wisselen?
Bekijk de locatie van de dogbones even en denk hier nog eens even goed over na ;-)

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 13:11
door Sanscorp
ik had nog niet gekeken, inmiddels wel al en heb gezien dat het 1 bout is.
dan zal de motor dus van de grond moeten en dat lukt sowieso niet veilig zonder middenbok..

maar hoeveel mm / cm gaat de motor omhoog met 0,5cm verschil in dogbones?

de bedoeling is niet om de motor 4cm hoger te krijgen zodat je niks meer met je jiffy en toekomstige middenbok kan.
Het liefst doe ik nu iets achter omhoog en voorpoten 5mm doorsteken om te zien hoe dat rijdt.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 13:13
door R.Vanmeegen
Sanscorp schreef: De dogbones komen van een diversion 900 af. Ze zijn van staal, 7mm dik en hart tot hart is 13,5cm
Ik begreep dat de standaard dogbones 140mm zijn en dat je 2,6mm hoogte per mm
Je gaat globaal 1,6 mm omhoog voor iedere mm korter. 8 mm in jouw geval.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 13:17
door Sanscorp
is die 8mm dan wel de moeite waard?

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 13:25
door R.Vanmeegen
Het er opzetten stelt niets voor. Gewoon proberen.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 13:26
door Sanscorp
nee stelt ook niks voor maar achterwiel moet wel van de grond af en dat gaat niet zonder bok ;)
dan word het ineens een rotklus

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 13:31
door Leville
Steek dan beter je voorvork een millimeter meer door. Dan heb je ongeveer hetzelfde effect.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 13:40
door Sanscorp
tja dat kan ook, nouja ik zie het wel.
ook voorvorken doorsteken zonder voetjes van de vloer is lastig ;)

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: za 14-06-2014, 13:46
door Iron Horse
Misschien moet je eens contact opnemen met Elie. Zie dit topic. Die maakt iets zelf en wil het ook niet te veel laten kosten en is ook alleen voor werkzaamheden. Nu weet ik alleen niet zeker of de 2002/2003 dezelfde aansluiting voor de middenbok heeft. Maar iets zelf fabriceren kan natuurlijk wel de oplossing zijn voor je "problemen".

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: di 17-06-2014, 08:15
door Sanscorp
ik had de laatste reactie nog niet gezien, zelf fabriceren zat ik ook al aan te denken maar ik heb geen buisjes, pijpenbuiger, lasapparaat, staal of kennis op dit gebied :schater:

Zat te denken aan alleen de bevestigingsplaatjes die op de middenbok gebruikt worden, daar een recht stuk metaal op lassen en dan een motorkrik voor te gebruiken, stabiel, stevig en makkelijk er op te zetten bij werkzaamheden.
Maar dan heb ik dus al het probleem dat ik iemand nodig heb om de 2 bevestigingsplaatjes te laten maken, ik heb iemand nodig om te lassen en dan maar hopen dat ik alles goed opgemeten heb en dat ik het niet verkloot heb want dan heb ik nog niks :frusty:

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 18-06-2014, 15:01
door Iron Horse
Je kunt ook met plaatstaf, plaatmateriaal en en hoekijzers de boel op maat maken met een ijzerzaag of slijptol en met de hoekijzers en (verzonken) bouten en moeren in elkaar zetten. Dan kun je het zonder laswerk maken. (Al zou ik het zelf wel lassen of hardsolderen.) Je kunt het dan zelfs van aluminium maken zolang je de dikte maar in de gaten houdt.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 18-06-2014, 17:05
door Sanscorp
Da's op zich wel wijs, soort mechano middenbok maar dan wat groter :p
Heb inmiddels een oude, versleten middenbok gevonden, wellicht kan ik daar nog een as in maken oid.
Het is volgens een forumlid hier bruikbaar genoeg om de genoemde klussen mee te doen.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: ma 30-06-2014, 15:51
door Bozobin †
Leville schreef:Steek dan beter je voorvork een millimeter meer door. Dan heb je ongeveer hetzelfde effect.
Dit geeft minder grondspeling, achter ophogen geeft meer grondspeling.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: ma 30-06-2014, 20:32
door Sanscorp
Ik had voor 5mm doorgestoken en met de voorspanning te slapjes hoorde ik rare geluiden bij hard remmen, even wat harder gezet en nu is het ok.

Of is 5mm te veel?

Of het nou echt makkelijker stuurt weet ik niet, slechter iig niet.
Volgens mij zit het meer tussen je oren ;)

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: di 01-07-2014, 00:13
door MacReal
Als je wilt weten of je in de problemen komt met inveren, knoop je gewoon een veter om je voorvork heen (het zilveren deel uiteraard).
Voordat je gaat rijden schuif je hem helemaal naar beneden, na het rijden kijk je hoe hoog hij zit. Als hij tegen de onderste kroonplaat gedrukt is, weet je dat je de vorkpoten te ver hebt doorgestoken :duim:

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: di 01-07-2014, 06:12
door Sanscorp
Men raad in het algemeen 10mm aan, ik heb ze 5mm doorgestoken, dan zou ik theoretisch geen problemen moeten hebben, tenzij de veer op is.
Er zit volgens mij geen progressief in want hij duikt behoorlijk bij het remmen.

Moet toch de olie verversen want heb daar geen geschiedenis van.
Kan ik meteen de veer meten en kijken wat er in zit.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: di 01-07-2014, 21:20
door Bozobin †
Ik zal je even helpen:

De bovenste is de originele, de onderste de (nieuwe) Hyperpro.
Origineel en hyperpro.jpg

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: di 01-07-2014, 22:35
door Sanscorp
Uhhh ja en wat wil je duidelijk maken dan? :D
Progressief en standaard, da's duidelijk.
Je kan de originele opmeten om te zien of deze nig binnen de specs valt.

Dat is eerst mijn bedoeling, als er dan als prog. in zit is het mooi meegenomen maar dat verklaard dan weer niet het duikgedrag, ik vermoed dus dat het ori is.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: di 01-07-2014, 23:13
door Iron Horse
Ik moet me mogelijk sterk vergissen, maar ik geloof dat Kees de originele en de Hyperpro verwisselt. (Of hij heeft de foto op z'n kop geplaatst ... :schater: ) Ik zal morgen eens de schuur induiken en de originele pakken en die erbij houden en er een fotootje van bijvoegen.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: di 01-07-2014, 23:13
door Bozobin †
Op de foto kun je zien dat ze allebei progressief zijn, ook de originele.

Je hebt wel gelijk, ik heb ze verwisseld.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: di 01-07-2014, 23:17
door Iron Horse
Dat klopt, meer windingen op 1 plaats (uiteinde) geeft dat al aan, maar de bovenste geeft minder progressie aan dan de onderste, dus vandaar mijn twijfel.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 02-07-2014, 07:59
door Sanscorp
Dat was me niet eens opgevallen, ik zag wel welke de nieuwe was iig hahaha

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 02-07-2014, 10:23
door Iron Horse
Oordeel zelf, ik heb een foto van de originele gemaakt die ik er vorig jaar uit heb gehaald. Dan is de bovenste van Kees toch echt de Hyperpro en niet het origineel. Misschien op het verkeerde been gezet omdat hij op de foto iets korter lijkt? Precieze maat van de Hyperpro weet ik niet. Ander detail waaraan je het kunt zien is de richting van de wikkelingen. Van de originele is die linksom, van de Hyerpro is die rechtsom afhankelijk van hoe je het bekijkt. :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Ik zie nu ook je correctie in je vorige bericht, je hebt ze dus inderdaad per ongeluk verwisseld. Maar zo kunnen anderen dan toch goed de verschillen zien.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 02-07-2014, 10:43
door R.Vanmeegen
Veren is een listig gebeuren. Ik heb er met mijn werk dagelijks mee te maken.

Met name het aantal windingen, wijze van de opbouw van de windingen, materiaal keuze en draad dikte bepalen hoe de veer zich zal gedragen. Ongespannen lengte is best vaag.
Alleen al het materiaal waarvan de veer gemaakt is, heeft veel invloed. Een dikte verschil van 0.05 mm kan al een effect hebben op de veer karakteristiek. Gewicht van de motor + passagier echter nog meer......

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 02-07-2014, 12:03
door Sanscorp
Het enige wat ik weet is dat je volgens het wphb de ongespannen lengte kan meten of deze nog binnen specs ligt :)
Ik weet idd dat dikte en windingen en lengte enz. invloed hebben.

Ik zoek wel een goedkope set prog. dus als jullie nog tips hebben?
Goed goedkoop merk?

En welke olie moet er in? Gewoon fabrieksstandaard of is een dikkere viscositeit aante raden?

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 02-07-2014, 23:20
door Bozobin †
Goedkoper dan het setje Hyperpro via SO-products ga je niet vinden.

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: wo 02-07-2014, 23:28
door Iron Horse
Klopt!

Re: Dogbones van vorige motor overzetten?

Geplaatst: do 03-07-2014, 07:56
door Sanscorp
Dat word sowieso sparen :p