Pagina 1 van 1

Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 20:59
door Marcel
Hoi, er zit een knop voor de achtervering. Is dat voor de vering stugger of losser te zetten? Hoeveel standen heeft deze knop en kan ik het ook ergens aflezen hoe hij staat? Ik heb namelijk het idee dat ik hem door kan draaien. Gr Marcel

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 21:08
door Marvinjsn
Gaat beide kanten op, je kan dus linksom en rechtsom draaien, je zet de achterveer er stugger of soepeler mee, weet ff niet meer welke kant op wat is.
Op de achterveer, onderste gebied, staan streepjes waaraan je kan zien hoever hij uit of in staat, meer streepjes is veer omhoog-stugger, minder streepjes is veer lager-soepeler. Ik heb hem standaard op 3e streepje staan, als mijn vrouw achterop gaat zet ik hem helemaal bovenaan, 5e streepje.

Groet, Marvin

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 21:09
door Marvinjsn
Vergeet nog te melden, moet wel stoppen met draaien op een gegeven moment, aan beide kanten.

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 21:16
door Marcel
Thanks zal morgen us kijken!

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 22:16
door Robert_vd_B
Marvinjsn schreef:Gaat beide kanten op, je kan dus linksom en rechtsom draaien, je zet de achterveer er stugger of soepeler mee, weet ff niet meer welke kant op wat is.
Op de achterveer, onderste gebied, staan streepjes waaraan je kan zien hoever hij uit of in staat, meer streepjes is veer omhoog-stugger, minder streepjes is veer lager-soepeler. Ik heb hem standaard op 3e streepje staan, als mijn vrouw achterop gaat zet ik hem helemaal bovenaan, 5e streepje.

Groet, Marvin
Kleine correctie: de stugheid van de veer kun je hiermee niet instellen; die is nl. bij de achtervering constant en afhankelijk van de veerconstante. Wat je met de knop instelt is de veervoorspanning oftewel de postitieve en negatieve veerweg (postief is de afstand waarover de veer samengedrukt kan worden bij het inveren en de negatieve veerweg is de afstand waarover de veer kan ontspannen bij het uitveren). Uiteraard zijn die veerwegen afhankelijk van de belasting. Rijd je alleen of met duo/bagage, etc.

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 22:20
door Eikie
Zit er toevallig niet een schroef onder in de cilinder waarmee je de demping kan stellen ?
Bij de L2 in ieder geval wel.

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 22:36
door Spurm
Naar rechts draaien is meer spanning, ik heb altijd op maximaal staan... (gewicht kwestie ;) )

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 22:38
door RedStrom
Er staat high en los op de knop. Wijst zich vanzelf.

Zie ook je boekje, of het werkplaatshandboek dat op dit forum te downloaden is.

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 22:51
door Ebrostrom
Spurm schreef:Naar rechts draaien is meer spanning, ik heb altijd op maximaal staan... (gewicht kwestie ;) )
Mss meer naar voren gaan zitten………op de ktm werkte dat ook….NOT! (iets met idiote locatie brandstofslang :wink: )

Re: Knop achtervering

Geplaatst: wo 19-02-2014, 22:54
door Spurm
:schater: Klein Technisch Mankement :mrgreen:
Maar met de strom zit ik ook altijd met de balletjes op de tank :-)}