Vorkolie: welke?
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Vorkolie: welke?
Volgende project zaterdag a.s.: vorkolie vervangen. (nee, ik doe er niet meteen andere veren in)
Sinds 2006, 76000 km geleden, niet meer vervangen, oftewel nooit. Goedkope manier om verbetering te merken hoop ik.
Suzuki gebruikt SS-08 oftewel 10W.
Die 10W hebben je in verschillende soorten. Mineraal, syntheet, half. Verschillende viscositeiten nog.
Ik ben niet op zoek naar een speciaal effect. Hoop dat ie wat stabieler misschien wat stijver wordt. Scherp sturen, stabiel rijden.
Welke bevelen jullie aan? Merk, type? Moet wel een tijdje meegaan, wil niet elk jaar de olie vervangen.
En is 1 liter genoeg? Ik geloof dat 145mm luchtkamer de target is?
(nee, ik doe er niet meteen andere veren in)
Sinds 2006, 76000 km geleden, niet meer vervangen, oftewel nooit. Goedkope manier om verbetering te merken hoop ik.
Suzuki gebruikt SS-08 oftewel 10W.
Die 10W hebben je in verschillende soorten. Mineraal, syntheet, half. Verschillende viscositeiten nog.
Ik ben niet op zoek naar een speciaal effect. Hoop dat ie wat stabieler misschien wat stijver wordt. Scherp sturen, stabiel rijden.
Welke bevelen jullie aan? Merk, type? Moet wel een tijdje meegaan, wil niet elk jaar de olie vervangen.
En is 1 liter genoeg? Ik geloof dat 145mm luchtkamer de target is?
(nee, ik doe er niet meteen andere veren in)
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- R.Vanmeegen
- DL1000 berijder
- Berichten: 604
- Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
- Woonplaats: Huissen
Re: Vorkolie: welke?
In MOTO73 - december nummer (25-26) - blz 34 staat een stuk geschreven over de werking van olie.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
En wat staat daar dan?
Ik heb de MOTO73 namelijk niet.
Is een scan per mail of post hier mogelijk?
Ik heb de MOTO73 namelijk niet.
Is een scan per mail of post hier mogelijk?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: Vorkolie: welke?
Is het misschien mogelijk om hier ook een how to van te maken? Ik heb geen flauw idee hoe je dat doet.
Succes man
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Succes man
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Je vraagt gewoon of Chiel helpt
Het staat ook redelijk goed in het werkplaatshandboek wat je hier op meerdere plekken kunt downloaden.
Zoek er maar eens op.
Iron Horse verwijst er vaak naar. Misschien een idee op dat boek centraal te zetten onder How To.
Het staat ook redelijk goed in het werkplaatshandboek wat je hier op meerdere plekken kunt downloaden.
Zoek er maar eens op.
Iron Horse verwijst er vaak naar. Misschien een idee op dat boek centraal te zetten onder How To.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: Vorkolie: welke?
Ohlins, Putoline... Heb je geen winkel in de buurt die serieus bezig is met MX motoren? Die hebben steeds het juiste materiaal.
Laatst gewijzigd door Leville op ma 06-01-2014, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Vorkolie: welke?
De hele procedure staat in detail vermeld in het WPH van blz. 7-16 t/m 7-25. Let er ook meteen op of de standaard veren nog binnen hun limiet zitten van minimaal 435 mm. De omschrijving van 10W is al de omschrijving van de viscositeit. De hoeveelheid olie per poot bij gebruik van de standaard veer is 524 ml. (Met de Hyperpro veren kom je precies uit met in totaal 1 liter voor beide poten. Wordt meegeleverd.) Als ik hem dan toch open had zou ik er meteen progressieve veren inzetten. En controleer ook meteen je oliekeerringen. WPH is hier op het forum te downloaden.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Da's een goeie. De dichtsbijzijnde zaak, Motor Eibergen, is overgestapt van Castrol op Putoline omdat ze o.a. aan MX doen.Leville schreef:Ohlins, Putoline... Heb je geen winkel in de buurt die serieus bezig is met MX motoren? Die hebben steeds het juiste materiaal.
Ze zijn Triumph, KTM, Honda dealer. De Putoline motorolie zit nu ook in het blok.
Welke zou je doen? Deze of deze?
De 10W toch?
Beide met verschillende viscositeit. 50.10 en 52.40 cSt bij 40°C. De Suzuki olie schijnt iets van 36 cSt te zijn. (cSt = mm2/s)
Dit lijstje van een ander forum laat allemaal soorten zien. Maar niet elke 10W heeft dezelfde viscositeit.
Hyperpro levert 15W.
Laatst gewijzigd door RedStrom op ma 06-01-2014, 23:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: Vorkolie: welke?
Voor niet intensief gebruik, zou ik zeggen: de goedkoopste. Wij hebben simpele vorkjes en ze moeten ook véél minder werken dan een vork in een MX machine. In vergelijking met een MX machine werken onze vorken ook bijna in een steriele ruimte, dus anti-corrosiewerking etc. lijkt me ook minder nodig.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Vorkolie: welke?
Het lijkt me dat wij dat verschil echt niet zullen merken wat betreft die minuscule verschillen in viscositeit. Speciaal omdat viscositeit samenhangt met de temperatuur. En aangezien we met de V-Strom ergens tussen de -10 en de +35 graden Celsius rijden en we niet in de tussentijd even de vorkolie veranderen is het dus totaal onnodig om in de diepe details van de olie te duiken. De standaard olie voldoet daarin prima al zal er natuurlijk altijd wel een ideale temperatuur voor optimale prestatie zijn, helaas is die meestal maar tijdelijk.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Dus 36 of 52 cSt maakt in ons geval niks uit?
Die Putoline is dan toch 1,5 x dikker dan het origineel.
Hun 7,5W is 35 cSt.
Die Putoline is dan toch 1,5 x dikker dan het origineel.
Hun 7,5W is 35 cSt.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: Vorkolie: welke?
Suzuki raadt SAE 10 WT aan. Dus pak je deze van een goed merk? Ben geen oliespecialist. Lees ook even wat boven je tabel geschreven staat.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Vorkolie: welke?
Ik ben ook geen oliespecialist om zover in de details alles te weten. Daarom lijkt het me inderdaad het handigste om gewoon voor de standaard te gaan. Maar wil je je nog even inlezen dan kun je hier nog wel een paar uurtjes zoet zijn. Staan ook de nodige calculators op.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- R.Vanmeegen
- DL1000 berijder
- Berichten: 604
- Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
- Woonplaats: Huissen
Re: Vorkolie: welke?
Artikel uit Moto73 krijg ik niet op het Forum gezet. Is een PDF
JW; je hebt een PB
JW; je hebt een PB
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Vorkolie: welke?
Als bijlage meesturen als je je antwoord plaatst. Staat linksonder "bijlage toevoegen".
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Framomile
- DL1000 berijder
- Berichten: 926
- Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
- Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
- Woonplaats: Purmerend
Re: Vorkolie: welke?
Rob +1
- R.Vanmeegen
- DL1000 berijder
- Berichten: 604
- Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
- Woonplaats: Huissen
Re: Vorkolie: welke?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Inmiddels wat verder gekeken.
Hyperpro doet er 15W in. Veel mensen met andere aftermarket veren gaan ook wel naar 7,5W.
Maakt dat wat uit? Ja, maar het ligt aan de veren die je hebt, de ene 10W is de andere niet, en je kan veel opvangen met je voorspanning.
Er zit veel tolerantie in zoals in b.g. lijstje (zie link boven) ook af te lezen is.
Er zijn 10W's met 22cSt maar ook met 36 cSt of zelfs 52 cSt. En daar moet je wel op vergelijken.Die laatste kan hydraulic lock veroorzaken, tenzij je veren hebt die er op afgestemd zijn.
Olie en veer hoort bij elkaar.
Er zijn 7,5W's met meer dan 22 cSt, maar ook met veel minder.
De viscositeit bepaalt de demping. Op asfalt, waar we meestal op rijden, merk je die verschillen niet zo. Hooguit bij hard remmen.
Maar worden de wegen slechter of onverhard, dan merk je het wel degelijk.
Ik heb 3 dealers gebeld, en veel verder dan wat ze er standaard in doen, komen ze niet. Nimag verwijst naar de dealers.
De originele ''Suzuki'' olie is niet 'bekend, niet verkrijgbaar, dwz in ons landje. De Showa S88 naar het schijnt.
Ik wil geen risico lopen dus ik zoek olie in de buurt van die 36 cSt die er standaard in zit, of iets er onder. Niet zo maar iedere 10W.
Gevonden tot zover:
- Suzuki standaard voor V-Strom zou Showa S-88 zijn, 35, 5 cSt@40
- Motul Fork Oil Expert 10W medium; 35.96 cSt, techno (?) synthetisch
- Motul Factory Line 10W medium; 36.0 cSt, synthetisch
- Castrol Fork Oil 10W; 32 cSt, mineraal
- Castrol Fork Oil 10W fully synthetic; 42 cSt, synthetisch (al een beetje richting te ''zwaar'' misschien)
- Valvoline Fork Oil 10W; 34 cSt, synthetic blend
- Valvoline SynPower Fork Oil 10W, 32 cSt, synthetisch
- Yamalube; 33,33 cSt (zgn G10)
- Putoline Formula GP 7.5; 35.5 cSt
- Putoline HPX-R 7.5; 32.10 cSt , synthetisch (voor grandprix, enduro, off road
Putoline productadvies geeft van beide de 10W variant voor de V-Strom die ze overigens in de off road category hebben geplaatst. Die hebben resp. 50 en 52 cSt. Doe ik niet.
Op basis van wat ik gelezen heb, niet op basis van ervaring
Je kunt natuurlijk ook gaan mengen. Moet dan wel het zelfde soort zijn. Geen mineraal met een syntheet.
2 van de vele interessante links: tabel, en nog een soortgelijk topic.
ps: Alle b.g. cSt is bij 40°C.
Hyperpro doet er 15W in. Veel mensen met andere aftermarket veren gaan ook wel naar 7,5W.
Maakt dat wat uit? Ja, maar het ligt aan de veren die je hebt, de ene 10W is de andere niet, en je kan veel opvangen met je voorspanning.
Er zit veel tolerantie in zoals in b.g. lijstje (zie link boven) ook af te lezen is.
Er zijn 10W's met 22cSt maar ook met 36 cSt of zelfs 52 cSt. En daar moet je wel op vergelijken.Die laatste kan hydraulic lock veroorzaken, tenzij je veren hebt die er op afgestemd zijn.
Olie en veer hoort bij elkaar.
Er zijn 7,5W's met meer dan 22 cSt, maar ook met veel minder.
De viscositeit bepaalt de demping. Op asfalt, waar we meestal op rijden, merk je die verschillen niet zo. Hooguit bij hard remmen.
Maar worden de wegen slechter of onverhard, dan merk je het wel degelijk.
Ik heb 3 dealers gebeld, en veel verder dan wat ze er standaard in doen, komen ze niet. Nimag verwijst naar de dealers.
De originele ''Suzuki'' olie is niet 'bekend, niet verkrijgbaar, dwz in ons landje. De Showa S88 naar het schijnt.
Ik wil geen risico lopen dus ik zoek olie in de buurt van die 36 cSt die er standaard in zit, of iets er onder. Niet zo maar iedere 10W.
Gevonden tot zover:
- Suzuki standaard voor V-Strom zou Showa S-88 zijn, 35, 5 cSt@40
- Motul Fork Oil Expert 10W medium; 35.96 cSt, techno (?) synthetisch
- Motul Factory Line 10W medium; 36.0 cSt, synthetisch
- Castrol Fork Oil 10W; 32 cSt, mineraal
- Castrol Fork Oil 10W fully synthetic; 42 cSt, synthetisch (al een beetje richting te ''zwaar'' misschien)
- Valvoline Fork Oil 10W; 34 cSt, synthetic blend
- Valvoline SynPower Fork Oil 10W, 32 cSt, synthetisch
- Yamalube; 33,33 cSt (zgn G10)
- Putoline Formula GP 7.5; 35.5 cSt
- Putoline HPX-R 7.5; 32.10 cSt , synthetisch (voor grandprix, enduro, off road
Putoline productadvies geeft van beide de 10W variant voor de V-Strom die ze overigens in de off road category hebben geplaatst. Die hebben resp. 50 en 52 cSt. Doe ik niet.
Op basis van wat ik gelezen heb, niet op basis van ervaring
Je kunt natuurlijk ook gaan mengen. Moet dan wel het zelfde soort zijn. Geen mineraal met een syntheet.
2 van de vele interessante links: tabel, en nog een soortgelijk topic.
ps: Alle b.g. cSt is bij 40°C.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Vorkolie: welke?
Dat klopt niet. Je kunt wel mengen, je hebt namelijk ook halfsyntheet. Dit heb ik niet van mezelf maar gisteren nog op één van de vele websites over oliën gelezen. Maar of je bij mengen als (halve) leek precies weet wat je doet betwijfel ik.Redstrom schreef:Je kunt natuurlijk ook gaan mengen. Moet dan wel het zelfde soort zijn. Geen mineraal met een syntheet.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Inderdaad. Dat kan in de ''fabriek'' met de juiste additieven, maar als leek maak je geen halfsyntheet door mineraal en volsyntheet door elkaar te mengen.
Ook is het niet zo dat 1 ltr SAE 5 + 1 ltr SAE 10 2 ltr SAE 7,5 oplevert. Gaat niet helemaal lineair dat middelen.
Ook is het niet zo dat 1 ltr SAE 5 + 1 ltr SAE 10 2 ltr SAE 7,5 oplevert. Gaat niet helemaal lineair dat middelen.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Vandaag 1 ltr Motul 10W Expert gekocht.
Hoofdreden: de viscositeit.
Daarnaast: verkrijgbaarheid (er blijkt hier een 1 mans motorzaak te zitten ''ik doe alleen japanners'' die naast V-Stroms o.a. de hele Motul lijn voert).
En, ook niet onbelangrijk: de ontbrekende 2x 24ml (je hebt per vork 524 ml nodig) heeft Chiel nog.
Hoofdreden: de viscositeit.
Daarnaast: verkrijgbaarheid (er blijkt hier een 1 mans motorzaak te zitten ''ik doe alleen japanners'' die naast V-Stroms o.a. de hele Motul lijn voert).
En, ook niet onbelangrijk: de ontbrekende 2x 24ml (je hebt per vork 524 ml nodig) heeft Chiel nog.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Eikie
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
- Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
- Woonplaats: Oud Beijerland
Re: Vorkolie: welke?
JW, je bent een echte Hollander
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
- R.Vanmeegen
- DL1000 berijder
- Berichten: 604
- Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
- Woonplaats: Huissen
Re: Vorkolie: welke?
JW. Ik kan viscositeit bepalen op mijn werk... Mocht je zelf willen gaan mixen......
In ieder geval suc6 met vervangen.
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
In ieder geval suc6 met vervangen.
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Goed om te weten!
Maar niet nodig in dit geval.
Maar niet nodig in dit geval.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7572
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Vorkolie: welke?
Ik ben wel benieuwd naar de veerlengtes. Die van mij waren nog vrij jong en weken nauwelijks af, maar met 75K op de teller kan ik me voorstellen dat ze wel hebben ingeleverd. Mocht dat zo zijn en je wilt ze verversen dan heb ik hier nog een gratis set originele veren voor je staan, ik houd graag de Hyperpro's erin.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Mbv Chiel de vorkolie vervangen.
Wat er uit kwam was donkerder en dikker dan wat er in ging. En qua hoeveelheid minder dan de helft. Het was dus nodig.
De (progressieve) veren waren beide 444 mm, dus nog boven de minimale 435 mm.
We zijn uitgekomen op een luchtkamer van 140 mm wat 3 mm minder is dan 143 mm die Soes voorschrijft.
We hebben alleen de bovenkant open gehad. De inbus onderin kon blijven zitten. Het schijnt dat een 650 en een 1000 verschillen qua voorpoten.
Eerste indruk na een kort ritje is dat de voorkant een stuk stabieler/rustiger is, het duiken een stuk minder en het deinen na het duiken weg is. Er is weer demping.
Ik moet nog even opzoek naar de juiste voorspanning (alles maar even op standaard gezet), maar met deze olie is de demping niet te zacht en niet te hard.
De viscositeit is goed.
Qua bochten nog niet echt wat kunnen testen. Iets te nat om vol te gaan, maar al met al een nuttige dag.
De voorkant uit elkaar halen staat nu ook op het lijstje van ''dat doen we zelf''.
Wat er uit kwam was donkerder en dikker dan wat er in ging. En qua hoeveelheid minder dan de helft. Het was dus nodig.
De (progressieve) veren waren beide 444 mm, dus nog boven de minimale 435 mm.
We zijn uitgekomen op een luchtkamer van 140 mm wat 3 mm minder is dan 143 mm die Soes voorschrijft.
We hebben alleen de bovenkant open gehad. De inbus onderin kon blijven zitten. Het schijnt dat een 650 en een 1000 verschillen qua voorpoten.
Eerste indruk na een kort ritje is dat de voorkant een stuk stabieler/rustiger is, het duiken een stuk minder en het deinen na het duiken weg is. Er is weer demping.
Ik moet nog even opzoek naar de juiste voorspanning (alles maar even op standaard gezet), maar met deze olie is de demping niet te zacht en niet te hard.
De viscositeit is goed.
Qua bochten nog niet echt wat kunnen testen. Iets te nat om vol te gaan, maar al met al een nuttige dag.
De voorkant uit elkaar halen staat nu ook op het lijstje van ''dat doen we zelf''.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- R.Vanmeegen
- DL1000 berijder
- Berichten: 604
- Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
- Woonplaats: Huissen
Re: Vorkolie: welke?
Dan zo maar eens een ritje plannen om eens goed te testen!
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Had ik al gezegd dat het vervangen van de vorkolie na 75000 km een succesje is?
Voor wie een fiets heeft met 50000+, ik kan het aanraden.
Als nieuw!
Voor wie een fiets heeft met 50000+, ik kan het aanraden.
Als nieuw!
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Waarom een nieuw topic starten als er al 1 bestaat.
Zelfde vraag maar nu voor de onlangs verkregen 650 L2.
Is dat 1 op 1 hetzelfde als voor de K modellen?
Iemand inzicht in een WPH?
Welke olie, en hoeveel, minimum lengte veer, en gewenste luchtkamer zoek ik.
Als boven?
Zelfde vraag maar nu voor de onlangs verkregen 650 L2.
Is dat 1 op 1 hetzelfde als voor de K modellen?
Iemand inzicht in een WPH?
Welke olie, en hoeveel, minimum lengte veer, en gewenste luchtkamer zoek ik.
Als boven?
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Calimero
- DL650 berijder
- Berichten: 1539
- Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
- Woonplaats: Den Haag
Re: Vorkolie: welke?
Je zou Bas van Hyperpro Alphen eens kunnen bellen. Hij onderhoud de vering van mijn L3 jaarlijks, dus hij zou je wellicht uit het hoofd al informatie kunnen geven.
Verleden jaar is er trouwens 5W olie in plaats van de standaard 10W olie in de voorvork gegaan omdat ik hem iets te stug vond reageren op kleine scherpe hobbels. Dat is iets verbeterd maar het zou nog beter kunnen.
Verleden jaar is er trouwens 5W olie in plaats van de standaard 10W olie in de voorvork gegaan omdat ik hem iets te stug vond reageren op kleine scherpe hobbels. Dat is iets verbeterd maar het zou nog beter kunnen.
Groeten,
Adri
Adri
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4882
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Vorkolie: welke?
Met dank aan ene Peerke de service manual gevonden op de V-Strom site in de UK: https://www.v-strom.co.uk/downloads.htm
Hiet staan nagenoeg alle Stroms.
Voor de L2 is het net een beetje anders dan de K. 530 ipv 524 mm bijv.
Op blz 366: .
Volgend jaar verder.
Hiet staan nagenoeg alle Stroms.
Voor de L2 is het net een beetje anders dan de K. 530 ipv 524 mm bijv.
Op blz 366: .
Volgend jaar verder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)