Pagina 2 van 3

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 16-09-2013, 21:34
door Marc lw
:duim: ik ben blij met het antwoord. vandaag ook een filmpje op youtube gekeken waar ook gekeken werd naar de achter veer en het gewicht van de rijder en de hoogte van de kont t.o.v. de grond.
misschien moet ik de tail raisers en de zwaardere achter veer overwegen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dvGGvKpg4OA[/youtube]

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 16-09-2013, 21:46
door Iron Horse
@ Stan

Ik heb ze zelf vervangen en dus ook uitgebouwd en ingebouwd en neem nu maar aan dat het voor de veerweg, lees de lengte die de voorvork in kan veren, helemaal niets uitmaakt waar de kroonplaten aan de bovenste delen van de voorvork zitten vastgeklemd. Binnen beperkte mate wel te verstaan, zie verderop in de uitleg. De veerweg van de voorvering van de 650 is 150 mm. Maar dat is berekend vanuit niet belaste toestand. In belaste toestand is er ongeveer 130-140 mm ruimte tot aan de onderste kroonplaat. Ik denk niet dat je met de 1,5 cm die je standaard ongeveer kunt doorsteken dan met de onderste kroonplaat tegen de onderste veerpoot komt. Alleen als dat zo zou zijn, wat ik betwijfel, dan zou de veerweg verkort worden. Het mag natuurlijk ook nooit zo zijn dat dat mechanische contact kan voorkomen.

Maar anders kan een veringspecialist als Leville er misschien een bijdrage aan leveren. Die heeft er zeker nog meer ervaring mee dan ik.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 16-09-2013, 22:43
door Leville
Wat een flatterende opmerking: veringspecialist. Is wel een beetje een overstatement, maar goed.

Iron Horse heeft gelijk als hij zegt dat je de veerweg van de vork niet wijzigt door de voorvork door de kroonplaten te steken. De vork heeft 150mm veerweg. Punt. Hoeveel je daar effectief van gebruikt, hangt af van je gewicht en veringsinstellingen.

Het enige wat je dus kan voorhebben door de vork (te ver) door te steken, is dat je spatbord je topkuip of onderste t-stuk raakt. Dan krijg je dus een externe "stop" op je vering, waardoor je niet alle veerweg kan gebruiken. De echte veerweg van de vork zelf verander je er echter niet door. Alleen de praktisch bruikbare veerweg van de vork in je motorfiets wordt ingekort. Wat ten zeerste af te raden is. Maar dat was al wel duidelijk.

Los daarvan: vanuit geometrie-oogpunt is er geen 1-op-1 relatie tussen het ophogen/verlagen van voor- en achterkant. De voorvork 1cm doorsteken heeft veel meer effect dan de achterkant 1cm ophogen.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 16-09-2013, 22:55
door Iron Horse
Dank voor deze bijval .... :worship:

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 17-09-2013, 16:46
door Stan
Volgens mij zeggen we precies hetzelfde maar maken jullie het erg uitgebreid en ingewikkeld.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: do 12-12-2013, 21:57
door Marc lw
Ik had zin in een kerst cadeautje voor mezelf :P , dus vandaag heb ik de knoop doorgehakt en 50+ tailraisers besteld in Duitsland.

Het resultaat en foto"s laat nog op zich wachten, sleutelen moet hier buiten in de tuin gebeuren want de schuur is te klein.....en het is mij nog even te koud buiten.

groet Marc

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: vr 13-12-2013, 01:22
door Tulipan
Wij hebben de tijd hoor :D

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: vr 13-12-2013, 09:17
door Rongoos
Ik ben wel benieuwd Marc. Ik wacht de ervaring en foto's rustig af.

Sent from my GT-P5110 using Tapatalk

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: za 21-12-2013, 18:03
door Marc lw
Vandaag binnen gekomen, de 50+ extreme tail raisers van bikefarm.de.

http://www.mijnalbum.nl/Album=U3QKNEIP#AZWVBOJZ

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: zo 22-12-2013, 10:12
door Stan
Nu ff eronder meubelen, is een half uurtje werk max!!

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 24-12-2013, 22:44
door Rongoos
Ja en zo koud is het nu niet. Even tussen het gourmetten en het uitpakken van de kadootjes door doen :D

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: wo 25-12-2013, 02:43
door Tulipan
Tulipan schreef:Wij hebben de tijd hoor :D

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: wo 25-12-2013, 09:05
door Eikie
En wij hebben horloges :frusty:

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: wo 25-12-2013, 21:34
door Ebrostrom
T is hoe je er zelf mee omgaat, Rene ;-)


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: zo 19-01-2014, 16:07
door V-for-Herman
Even oma uit het stof halen, :mrgreen:

Ik heb een vraag betreft het ophogen en met name het effect van kniebuiging.
Als ik dus kleinere dogbones monteer en daardoor de motor hoger komt te staan, zijn dan mijn knieen automatisch ook minder door geknikt?
Ik heb nl. al een hoger zadel gemonteerd maar desondanks zijn mijn knieen nog net even teveel geknikt wat niet bevoordelijk is voor de doorbloeding en zithouding.
Hoe is bij jullie dit effect op de gebogen knieen?

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: zo 19-01-2014, 16:09
door Mantis
Goeie vraag. Heb daar namelijk ook last van en zou daarom eerder opteren voor voetsteunverlagingskit! Maar ben benieuwd naar de ervaringen.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: zo 19-01-2014, 17:08
door Stan
Hoi, uiteraard scheelt het iets maar verwacht er niet te veel van. Het effect van ophogen is in het midden van de motor, daar waar je zit, het minst. Als je in de buurt woont mag je komen proef-zitten als je wil.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: zo 19-01-2014, 19:20
door Leville
Zowel je voetsteunen als je zadel zitten op 1 en hetzelfde deel van je motorfiets gemonteerd. Ophogen van de achterkant verandert de afstand voetsteunen-zadel dus niet. Wat wel wijzigt, is de hoek waarop je op de motorfiets zit. In dat opzicht levert ophogen wel een iets andere hoek op tussen romp en benen.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: zo 19-01-2014, 20:00
door Ebrostrom
De hoek v je knieën blijft hetzelfde, zoals leville al zegt. De kniehoek verandert enkel bij het verhogen/verlagen vd de voetsteunen of t zadel. Ik heb met m'n 193 hetzelfde probleem. Daarom heb ik de voetsteunen verlaagd en een verhoogd 1000 zadel. Daarmee houd ik t wel een aardig tijdje vol. Minder knellende kleding (en plooien) in de knieën wil natuurlijk ook helpen.


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: zo 19-01-2014, 20:31
door Leville
Leville heeft ooit dezelfde denkfout gemaakt. ;-)

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: zo 19-01-2014, 23:31
door V-for-Herman
Bedankt allemaal voor jullie nuttige reactie,s ga eens nadenken of ik wel of niet de step verlagers wil gaan aanschaffen.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 20-01-2014, 00:15
door Iron Horse
Voor € 35 heb je ze van de Griek. Klik.
Even de code vstromnl invullen en je hebt 20% korting en daarmee ongeveer je verzendkosten eruit.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 20-01-2014, 13:48
door V-for-Herman
Bedankt voor de tip, maar ik sta regelmatig op de steppies geeft dit geen risico van doorbuigen of in het ergste geval afbreken als ik bv. staand een hobbel of drempel bedwing? :mrgreen:
Weeg zo,n beetje 98 kg.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 20-01-2014, 13:52
door Iron Horse
Het is een verlaging van 2,54 cm (1 inch) waarvan een groot deel nog parallel met het frame loopt en dat met een dikte van 7 mm. Nee ik kan me niet voorstellen dat je dat laat doorbuigen. 7 mm is de dikte van Rick's uitvoering. Als je zeker wilt weten dat dit bij de Griek ook zo is moet je hem even een mailtje sturen.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 20-01-2014, 14:24
door V-for-Herman
Heb hem zojuist een mail gestuurd en zal het hier dan ff melden, waar heeft Rick ze dan gekocht?

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 20-01-2014, 14:36
door Iron Horse
Rick Hughes in de USA maakt ze ook en had ze eerder dan de Griek. Bij Rick heeft menigeen, waaronder ikzelf, al diverse zaken besteld. Zie het forum en zijn verkoopwebsite/webshop.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 20-01-2014, 18:07
door Ebrostrom
Ook ik heb verschillende items bij Rick gekocht, waaronder de verlagers. Ik rij er al sinds medio 2011 mee en weeg zo'n 92kg. Ze zijn dus sterk genoeg. Het is stevig materiaal en ziet er degelijk uit.


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 20-01-2014, 23:59
door V-for-Herman
Hierbij het antwoord op mijn vraag,


Hello,

Can you tell me what the thicknes is in mm of the Foot peg lowering kit you 
sell.
When i am standing on my foot pegs can they bend or break when i am driving 
standing over an hump?

Grtz Herman

Hello,

the kit is 8mm thick (most kits are 6mm). The aluminum is aircraft type and 
it can not bend or break in any case.

Regards,
Vasilis
CosmoMotoAccessories




-----Αρχικό μήνυμα----- 
From: cosmo-accessories.com
Sent: Monday, January 20, 2014 3:22 PM
To: info@cosmo-accessories.com
Subject: Cosmo Moto Accessories: footpeg lowering kit dl650 2010

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 21-01-2014, 00:06
door Iron Horse
Dan zit je dus gebeiteld zoals we in Den Haag zouden zeggen. :mrgreen: Bestellen dus!

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 21-01-2014, 11:53
door V-for-Herman
Ik kreeg er nog een mailtje achteraan dat hij ze ook in sterkere metalen versie verkoopt maar alleen voor de oude modellen en dus niet voor de L1/2

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 21-01-2014, 11:54
door V-for-Herman
Iron Horse schreef:Dan zit je dus gebeiteld zoals we in Den Haag zouden zeggen. :mrgreen: Bestellen dus!
Eerst een Paypall account aanmaken, is weer iets waar ik als dinosaurier tegen op zie.. :?

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 21-01-2014, 19:26
door Ebrostrom
Als je m dan gelijk koppelt aan jouw creditcard is het artikel (en volgende bestellingen) ook nog eens verzekerd. ;-)


Tapatalk via mijn  iPhone

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: za 22-03-2014, 16:40
door Marc lw
Het heeft lang geduurd maar ze zitten er onder, de dogbones 50+.
maar nou is de middenbok te kort, en komt het achterwiel niet van de grond.....nou weet ik dat er iemand was die zijn middenbok heeft verlengd ,maar waar die posting gebleven is weet ik niet meer.
verder ben ik zeer tevreden met de extra hoogte IVM mijn lange benen.
hier onder een paar foto's van voor en na. groet Marc

http://www.mijnalbum.nl/Album=QL4KM6TI#LYBYDTTP

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: za 22-03-2014, 16:56
door Stroompje
Voor zover ik me herinner is er iemand geweest die er "blokjes" onder heeft laten lassen.
Ook een plankje kan dienst doen om je achterwiel van de grond te krijgen......... maar is riskant lijkt me.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: za 22-03-2014, 17:02
door Iron Horse
Zou ik ook doen. Eerst even met een plankje eronder kijken hoeveel dikte je nodig hebt. En dan de stukjes ijzer eronder lassen of eventueel hard solderen of als het niet anders kan schroeven.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: za 22-03-2014, 17:06
door Joskestiller
Na het ophogen van de achterkant van mijn bandit gebruikte ik thuis steeds een plankje onder de middenbok. 15mm dik, 80mm breed en iets langer dan de bok.
Op verplaatsing raakte de achterband de grond. Was dit erg? ik denk het niet!

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: vr 28-03-2014, 20:25
door Rongoos
kan hij nog wel op de zij jiffie staan of is de hellingshoek dan te groot?

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: vr 28-03-2014, 20:51
door Iron Horse
Dikke brede moer eronder lassen en klaar is hij.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: za 29-03-2014, 09:21
door Marc lw
Inderdaad Rongoos, de hellingshoek is flink veranderd als ie op de jiffy leunt ....maar zoals je ziet staat ie prima.

een moer er onder lassen??...dat lijkt me wel wat, maar kan dat als de bok onder de motor zit of is het verstandiger de bok eerst te demonteren I.V.M. beschadigen elektrische onderdelen?

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 31-03-2014, 22:09
door Iron Horse
Ik heb vanmiddag nog eens een blik geworpen op de jiffy, maar er is ook de mogelijkheid er willekeurig welk materiaal dan ook d.m.v. 2 (verzonken) boutjes en moertjes op te zetten. Er zit al 1 gaatje aan de binnenzijde en als je er aan de buitenzijde nog eentje bij boort dan kun je er alles onder schroeven. Gebruik voor de zekerheid dan wel zelfborgende moertjes. Dan kun je alles ook weer zonder schade terugbouwen mocht je de fiets weer verkopen en hem weer verhogen verlagen.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: ma 31-03-2014, 23:33
door Spurm
Verlagen Rob ;)

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 01-04-2014, 00:07
door Iron Horse
Oeps, je hebt gelijk, ik heb het aangepast.

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: do 19-03-2015, 17:21
door Marc lw
Hey Xavier,


Ja, ik rijdt nog steeds naar volle tevredenheid met de + 4cm dogbones.
De reden van de verhoging was dat ik vond dat de motor toch meer smoelt als ie wat hoger op de wielen staat,zeker als je 100+kg bent en 196 lang en de vering wel erg ver doorzakt,ook na
het op maximaal zetten van de achterveer en het toepassen van een 2cm verhoogd bagster zadel. ook prettig is het dat ik nu mijn lange benen naast de motor kan zetten i.p.v. naast het voorwiel en je jezelf bij het stoplicht naar achteren duwt.

De montage is een eitje vooral als je de motor op de middenbok zet en daaronder nog een stoeptegel o.i.d .
Nou heb ik voor +4cm gekozen,waardoor het achterwiel op de grond blijft bij het staan op de middenbok een plankje van 2cm verhelpt dat weer ( wel altijd meenemen).

Houdt rekening met de Jiffie die nu ook te kort wordt en dus de druk op het voetplaatje toe neemt en dus makkelijker wegzakt op onverhard terrein.
De stand van het wiel is dan wel anders geworden t.o.v maar alles beweegt , draait,en functioneert prima.
En dan het weggedrag...je zit aanmerkelijk hoger dan voorheen( crossmotor gevoel) en ik heb het gevoel dat het wat makkelijker stuurt bij korte bochten zoals in Duitsland waar de bocht wel eens scherp zijn en meteen stijl omhoog.

ik hoop dat je wat aan hebt

groet Marc

beantwoorden pb van Xavier wilde niet lukken met een flinke griep dus heb ik het zomaar gedaan :bye:

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: wo 25-03-2015, 21:40
door Xavier
Hoi Marc,

Ik dacht waar blijft die reactie nu, rijdt hij nog wel Vstrom? Blijkt je reactie gewoon in het topic te staan :duim:
In ieder geval bedankt. Kun je nog aangeven hoe lang (kort eigenlijk) jouw dogbones zijn, want dit zegt mij meer dan het aantal cm's dat je hoger staat.

Wanneer de achterzijde verhoogd is dan gaan wij ons eens richten op de voorzijde, in de zin van het verlengen van de vorkpoten. Dit alles om wat meer grondspeling te krijgen. Tuurlijk, je kunt ook een crosser kopen, maar bij ons zit de uitdaging in met een en dezelfde machine overal te kunnen komen. En tja, nu we onze grenzen verleggen moeten we de motor waar mogelijk aanpassen. Dus de standaard valbeugels en carterbescherming zijn inmiddels vervangen door eigenbrouwsels :lol:

Groet,
Xavier

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: wo 25-03-2015, 22:22
door Marc lw
Dat is 13,6 cm ....en dat is ook wat er op staat (136)

http://www.bikefarmmv.de/EN/tail-riser/ ... fid=206253

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: wo 25-03-2015, 22:50
door Xavier
thnx, en hiermee dus geen kettingprobleem? Ik dacht ergens op het Amerikaanse forum gelezen te hebben dat je tot 130 mm kunt gaan zonder kettingprobleem. We gaan eens testen.... to be continued

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: do 26-03-2015, 20:35
door Marc lw
Xavier,

ik heb even de foto er bij gezocht, en nou blijkt dat ik de maten niet goed had van de dogbones....moet zijn 128. ( 12,8 cm dus

http://www.mijnalbum.nl/Album=U3QKNEIP" onclick="window.open(this.href);return false;

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: do 26-03-2015, 20:41
door Xavier
super, dank je wel voor je reactie!

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 21-04-2015, 20:30
door Fast-Franky
Hallo allemaal
Pas nieuw hier op dit zeer nuttige en informatieve forum,toppie!
Ben sinds een paar maanden in het gelukkige bezit van een DL1000....wat een geweldig machien!!
Ik wil hem toch net iets verlagen omdat ik dan iets beter met de pootekes aan de grond kan..Dus langere dogbones,welke ik zelf ga maken...Maar voordat ik alles uit elkaar draai,wie kan me de gatdiameter vertellen waar de as doorheen moet?De rest van de maten heb ik en de steekmaat welke nu 140 mm is maak ik 165 mm..mis alleen nog de asdiameter....Wie helpt me uit de brand??Alvast bedankt!!

Re: Ophogen achterkant

Geplaatst: di 21-04-2015, 20:41
door R.Vanmeegen
Ik heb er al de nodige gemaakt.

De maat van het gat is 12mm - H7 om precies te zijn