Luchthoorn op V-Strom: Stebel Nautilus
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
En ja hoor, het is al in huis! Supersnel! Over snelheid, service en vertrouwen gesproken! Nu nog even wat tijd op een mooie dag en het in- of opbouwen kan beginnen.
Ik vond ook nog een opgebouwde Nautilus op een DL1000. Het betreft hier de iets kleinere compact uitvoering, die wel het zelfde geluidsniveau produceert. Op de website zelf kun je de originele resoluties bekijken.
Volgens mij is deze uitvoering echter geheel tegen de inbouwregels gemonteerd, namelijk 90 graden gedraaid. Hetgeen ze ook op de website vermelden, maar ondanks dat monteren ze hem wel zo.
Ik vond ook nog een opgebouwde Nautilus op een DL1000. Het betreft hier de iets kleinere compact uitvoering, die wel het zelfde geluidsniveau produceert. Op de website zelf kun je de originele resoluties bekijken.
Volgens mij is deze uitvoering echter geheel tegen de inbouwregels gemonteerd, namelijk 90 graden gedraaid. Hetgeen ze ook op de website vermelden, maar ondanks dat monteren ze hem wel zo.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Jep, daarom had ik ook niet de inzending van twisted throttle gebruikt in de eigen installatie en ook niet laten zien hier. Dit is gewoon een user die zijn installatie foto's heeft opgestuurd naar die internet shop (dus niet "zij" die dat zo installeren of zelfs maar aanraden) maar kennelijk zelf de gebruiksaanwijzing niet gelezen heeft.
Deze mijnheer heeft de luchtingang (pijpje dat langs het cilindervormige gedeelte loopt) horizontaal gezet, waardoor vocht en stof gewoon zo naar binnen kan lopen (sowieso zit hij al in een nogal open locatie). Niet slim dus, niet doen dus... Ik had dat een tijdje geleden ook al als reactie op die pagina ingevoerd, maar ik vermoed dat dat er (nog) niet op staat. De installatie geeft duidelijk aan dat de hoorn horizontaal moet met maar een graad of 20 naar beide kanten uit het lood.
Deze mijnheer heeft de luchtingang (pijpje dat langs het cilindervormige gedeelte loopt) horizontaal gezet, waardoor vocht en stof gewoon zo naar binnen kan lopen (sowieso zit hij al in een nogal open locatie). Niet slim dus, niet doen dus... Ik had dat een tijdje geleden ook al als reactie op die pagina ingevoerd, maar ik vermoed dat dat er (nog) niet op staat. De installatie geeft duidelijk aan dat de hoorn horizontaal moet met maar een graad of 20 naar beide kanten uit het lood.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Dan is men nu dus dubbel gewaarschuwd dat je volgens de voorschriften moet monteren. Hetgeen betekent dat de compressor VERTICAAL moet staan. Voor de standaard uitvoering betekent dat dat de uitblaasopening naar beneden wijst. +/- 25 graden dan wel te verstaan.
@ Emile,
Ik denk dat je door de eerste horizontale opmerking je de tweede per abuis hebt geschreven, die moet verticaal zijn...., maar er kan ook sprake zijn van een spraakverwarring Lijkt wel een links/rechtsverhaal voor mensen die daar het verschil niet tussen weten...
En voor de duidelijkheid, zoals ik het begrijp heeft dat er (hoogstwaarschijnlijk) mee te maken dat er slijtageonderdelen inzitten die door de zwaartkracht sneller slijten in verkeerd gemonteerde positie. Net als een verticaal of horizontaal gemonteerde solonoid (magneetklep) die in de verkeerde stand wordt gebruikt. Aan de andere kant denk ik dat een verkeerde montage bij gemiddeld gebruik niet meteen tot problemen zal leiden. Uitgaande van het gegeven dat ze het apparaat in juist gemonteerde positie voor 100.000 schakelingen garanderen. Ik zal dat aantal niet halen lijkt me.
Op die website staat dat de standaardversie kapot zou trillen op de motor, maar dat lijkt me op voorhand wat overdreve, zoveel verschil zit er nu ook weer niet in.
@ Emile,
Ik denk dat je door de eerste horizontale opmerking je de tweede per abuis hebt geschreven, die moet verticaal zijn...., maar er kan ook sprake zijn van een spraakverwarring Lijkt wel een links/rechtsverhaal voor mensen die daar het verschil niet tussen weten...
Op de gebruiksaanwijzing staat weliswaar "Horizontal plane", maar dat is de horizontale basislijn waaraan vergeleken wordt m.b.t. de afwijking van die 25 graden montage. De compressor staat in ieder geval verticaal +/- 25 graden.E-Strom schreef:Deze mijnheer heeft de luchtingang (pijpje dat langs het cilindervormige gedeelte loopt) horizontaal gezet, waardoor vocht en stof gewoon zo naar binnen kan lopen (sowieso zit hij al in een nogal open locatie). Niet slim dus, niet doen dus... Ik had dat een tijdje geleden ook al als reactie op die pagina ingevoerd, maar ik vermoed dat dat er (nog) niet op staat. De installatie geeft duidelijk aan dat de hoorn horizontaal moet met maar een graad of 20 naar beide kanten uit het lood.
En voor de duidelijkheid, zoals ik het begrijp heeft dat er (hoogstwaarschijnlijk) mee te maken dat er slijtageonderdelen inzitten die door de zwaartkracht sneller slijten in verkeerd gemonteerde positie. Net als een verticaal of horizontaal gemonteerde solonoid (magneetklep) die in de verkeerde stand wordt gebruikt. Aan de andere kant denk ik dat een verkeerde montage bij gemiddeld gebruik niet meteen tot problemen zal leiden. Uitgaande van het gegeven dat ze het apparaat in juist gemonteerde positie voor 100.000 schakelingen garanderen. Ik zal dat aantal niet halen lijkt me.
Op die website staat dat de standaardversie kapot zou trillen op de motor, maar dat lijkt me op voorhand wat overdreve, zoveel verschil zit er nu ook weer niet in.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 18-05-2006, 02:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Niet abuis, maar met horizontaal bedoel ik de toeter als geheel... het hangt helemaal af van de definitie van horizontaal natuurlijk. Een cilinder die hoger is dan breder kan nog steeds op dat moment horizontaal geplaatst zijn...
Anyway, toeter in de breedte (leest als horizontaal), waarbij de compressor in de lengte gepositioneerd is (wat dan weer leest als verticaal, terwijl dat er eigenlijk niets mee te maken heeft). Ik vermoed dat men het wel begrijpt... zo niet, dan kunnen ze waarschijnlijk ook zelf toch niet zo'n ding installeren
Anyway, toeter in de breedte (leest als horizontaal), waarbij de compressor in de lengte gepositioneerd is (wat dan weer leest als verticaal, terwijl dat er eigenlijk niets mee te maken heeft). Ik vermoed dat men het wel begrijpt... zo niet, dan kunnen ze waarschijnlijk ook zelf toch niet zo'n ding installeren
Stebel saves the day?
Markus heeft zijn motor na de VUK dag zodanig beschadigd door een glijer met 30 km/h na de snelle slalom dat hij initieel door de verzekering als write off (total loss) was gelabeled. Na veel gehannes en gedoe was het hem toch gelukt om, met wat verlies, zijn motor weer terug te krijgen en de schade voor een groot gedeelte terug te krijgen. Zijn onderdelen zitten er net op, plastic en zijkoffer links zijn net vervangen... nu nog effe rijden om te kijken of alles goed zit... Lees het verhaal van Markus verder hieronder. Stebel saves the day?
-----Original Message-----
From: motorisation@yahoogroups.com [mailto:motorisation@yahoogroups.com] On Behalf Of Markus Clarijs
Sent: Sunday, May 21, 2006 21:11
To: motorisation@yahoogroups.com
Subject: [motorisation] 12 steden 13 ongelukken
12 steden 13 ongelukken kent u dat programma?
Ik heb nog zo'n voorbeeld dat ik nader zal toelichten aan de hand van de 2 betrokkenen:
Bestuurder A: rode motor van Engelse komaf, net terug van de garage voor een beurt en een reparatie.
Rijdt op dijkweg, voorzichtig met zijn nieuwe band en 50% nieuwe motorfiets. Snelheid 50km/h gemiddeld.
Bestuurder B: groen metallic Niksan personenschuiver, refo guppie op de achterklep, kerkelijke muziek op de radio, gaat op weg om zijn gezin op te halen van de kerk.
(Het klinkt denigrerend, maar dat is het niet, het berust namelijk 100% op de werkelijkheid)
Plaats: Princes Irene sluizen nabij Wijk bij Duurstede.
Tijd: zondagmiddag 21 mei 2006
Bestuurder B besluit net in de bocht om zijn radio beter af te stemmen en stuurt op gevoel bij.
Plots hoort hij een luid getoeter (een Stebel Nautilus??). Hij kijkt op en merkt dat hij inmiddels per abuis op de linkerweghelft rijdt en een rode motor toeterend op zich af ziet komen.
Er is nog 30cm over tussen de betonnen afscheiding en de auto in het midden van de bocht.
Bestuurder A staat inmiddels al bijna stil, maar kan geen kant op.
Bestuurder B geeft een ruk aan het stuur en en weet de frontale botsing om te buigen in een schampschot.
Bestuurder A denkt: niet weer! hoort kaboem tegen zijn nigelnagelneue spiegel, weet nog net zijn motor naar rechts te kantelen en de voelt bestuurder B tegen zijn elleboog aanrijden.
De net nieuwe motorkoffer aan de linkerzijde wordt nog net geraakt.
Bestuurder B stopt, stapt uit, verontschuldigd zich netjes en legt uit dat hij druk bezig was met het afstemmen op zijn favoriete programma etc. (zie verhaal hierboven)
Bestuurder A neemt de schade op... die poetsen we er maar weer uit, want weer zo'n heisa daar heeft hij geen zin in.
Bestuurder A verzoekt bestuurder B om in het vervolg wat voorzichtiger om te gaan met de medemens, beter op te letten en zijn bezigheden te beperken tot autorijden alleen.
.
Tsssss......
-----Original Message-----
From: motorisation@yahoogroups.com [mailto:motorisation@yahoogroups.com] On Behalf Of Markus Clarijs
Sent: Sunday, May 21, 2006 21:11
To: motorisation@yahoogroups.com
Subject: [motorisation] 12 steden 13 ongelukken
12 steden 13 ongelukken kent u dat programma?
Ik heb nog zo'n voorbeeld dat ik nader zal toelichten aan de hand van de 2 betrokkenen:
Bestuurder A: rode motor van Engelse komaf, net terug van de garage voor een beurt en een reparatie.
Rijdt op dijkweg, voorzichtig met zijn nieuwe band en 50% nieuwe motorfiets. Snelheid 50km/h gemiddeld.
Bestuurder B: groen metallic Niksan personenschuiver, refo guppie op de achterklep, kerkelijke muziek op de radio, gaat op weg om zijn gezin op te halen van de kerk.
(Het klinkt denigrerend, maar dat is het niet, het berust namelijk 100% op de werkelijkheid)
Plaats: Princes Irene sluizen nabij Wijk bij Duurstede.
Tijd: zondagmiddag 21 mei 2006
Bestuurder B besluit net in de bocht om zijn radio beter af te stemmen en stuurt op gevoel bij.
Plots hoort hij een luid getoeter (een Stebel Nautilus??). Hij kijkt op en merkt dat hij inmiddels per abuis op de linkerweghelft rijdt en een rode motor toeterend op zich af ziet komen.
Er is nog 30cm over tussen de betonnen afscheiding en de auto in het midden van de bocht.
Bestuurder A staat inmiddels al bijna stil, maar kan geen kant op.
Bestuurder B geeft een ruk aan het stuur en en weet de frontale botsing om te buigen in een schampschot.
Bestuurder A denkt: niet weer! hoort kaboem tegen zijn nigelnagelneue spiegel, weet nog net zijn motor naar rechts te kantelen en de voelt bestuurder B tegen zijn elleboog aanrijden.
De net nieuwe motorkoffer aan de linkerzijde wordt nog net geraakt.
Bestuurder B stopt, stapt uit, verontschuldigd zich netjes en legt uit dat hij druk bezig was met het afstemmen op zijn favoriete programma etc. (zie verhaal hierboven)
Bestuurder A neemt de schade op... die poetsen we er maar weer uit, want weer zo'n heisa daar heeft hij geen zin in.
Bestuurder A verzoekt bestuurder B om in het vervolg wat voorzichtiger om te gaan met de medemens, beter op te letten en zijn bezigheden te beperken tot autorijden alleen.
.
Tsssss......
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Ondanks de verzengende hitte toch de afgelopen 2 dagen tijdens de wat koelere avonduurtjes even beziggeweest met de montage. Ging absoluut fout als het de mechanische bevestiging betreft. Ik vond/vind het oorspronkelijke voorstel namelijk nogal krakkemikkig en onbetrouwbaar, maar dat terzijde. Het ding zit er met de nodige modficatie inmiddels op.
Toch nog even een opmerking met betrekking tot het elektische circuit. Je hoeft je wat betreft de polariteit (plus of min (0)) geen zorgen te maken op 1 uitzondering na. Je sluit de orginele claxonstekkers (eventueel met behulp van verloopstekkers (zelfgemaakt)) aan op de spoel van het hulprelais. Daarbij is het niet belangrijk waar de plus of min wordt aangesloten.
Sluit die als eerste aan en test of je bij "kontakt aan" een klik aan het relais hoort wanneer je "claxoneert". Je weet dan zeker dat die aansluiting klopt.
Sluit vervolgens de hoorn aan rechtstreeks vanaf de accu met een zekering ertussen. Neem in één van de leidingen een onderbreking op die via de andere twee kontakten van het hulprelais loopt. De aansluiting is verder niet van belang.
Het enige dat belangrijk is, is dat de hoorn uiteindelijk daadwerkelijk wordt aangesloten met de plus en de min (0) op de juiste kontakten.
Het verhaaltje op de doos is mooi maar heeft geen enkele waarde zolang het gesloten 2-draadsstroomkringen betreft zoals hier bij de V-Strom. DL1000 of DL650. No problem, de voltmeter kan echt in de kast blijven.
Inmiddels weer een stukje veiliger op de weg.
Groetjes van het IJzeren Paard.
Toch nog even een opmerking met betrekking tot het elektische circuit. Je hoeft je wat betreft de polariteit (plus of min (0)) geen zorgen te maken op 1 uitzondering na. Je sluit de orginele claxonstekkers (eventueel met behulp van verloopstekkers (zelfgemaakt)) aan op de spoel van het hulprelais. Daarbij is het niet belangrijk waar de plus of min wordt aangesloten.
Sluit die als eerste aan en test of je bij "kontakt aan" een klik aan het relais hoort wanneer je "claxoneert". Je weet dan zeker dat die aansluiting klopt.
Sluit vervolgens de hoorn aan rechtstreeks vanaf de accu met een zekering ertussen. Neem in één van de leidingen een onderbreking op die via de andere twee kontakten van het hulprelais loopt. De aansluiting is verder niet van belang.
Het enige dat belangrijk is, is dat de hoorn uiteindelijk daadwerkelijk wordt aangesloten met de plus en de min (0) op de juiste kontakten.
Het verhaaltje op de doos is mooi maar heeft geen enkele waarde zolang het gesloten 2-draadsstroomkringen betreft zoals hier bij de V-Strom. DL1000 of DL650. No problem, de voltmeter kan echt in de kast blijven.
Inmiddels weer een stukje veiliger op de weg.
Groetjes van het IJzeren Paard.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
@IH: vertel, vertel... hoe heb je uiteindelijk de bevestiging gedaan? de hoekprofiel bevestiging baarde me ook zorgen. Ik moet zeggen dat het in praktijk allemaal goed blijft zitten ondanks de trillingen op diverse soorten wegdek
Alternatieven voor de hoekprofiel die ik tot nu toe gezien heb is het vastbinden van de hoorn op het zwarte frame met tie wraps, en het vastkleven met industriele klittenband van de hoor aan de binnenzijde van de kuip. Met dat laatste zit ie echt vast als een huis.
Alternatieven voor de hoekprofiel die ik tot nu toe gezien heb is het vastbinden van de hoorn op het zwarte frame met tie wraps, en het vastkleven met industriele klittenband van de hoor aan de binnenzijde van de kuip. Met dat laatste zit ie echt vast als een huis.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Nou, ik moet bekennen dat ik uiteindelijk ten einde raad was en wat rigoureus te werk ben gegaan. Ik heb gekozen via een bevestiging aan het subframe van de beplating. Omdat het uiteindelijk toch weer niet pastte, maar wel een stuk steviger vast zat heb ik uiteindelijk de breede delen van de hoorn er eenvoudig afgezaagd om meer ruimte te krijgen. De geluidskwaliteit lijdt er in ieder geval niet onder. (Is alleen moelijk door te verkopen zo)
Het had er best ook mooi onder- of opgezet kunnen worden zonder deze ingrijpende operatie, maar ik washet met deze extreme hitte echt zat en heb m'n uitvlucht dus anders gezocht. Uiteindelijk werkt het wel en daar ging het me ook om. Maar mooier had wel gekund, getuige eerdere plaatsingen.
Het had er best ook mooi onder- of opgezet kunnen worden zonder deze ingrijpende operatie, maar ik washet met deze extreme hitte echt zat en heb m'n uitvlucht dus anders gezocht. Uiteindelijk werkt het wel en daar ging het me ook om. Maar mooier had wel gekund, getuige eerdere plaatsingen.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Helaas niet heel mooie gedetailleerde foto, maar het geeft een idee. Je kunt er ook niet gemakkelijk even een fotootje van maken. Je ziet in ieder geval wel de aluminium beugel die ik aan het frame heb bevestigd. Had het aangenamer weer geweest dan had ik me waarschijnlijk meer tijd gegeund om de juiste constructie uit te vogelen. Eigenlijk is deze manier van werken niet mijn stijl. Maar de bevestiging aan dat ene kleine boutje/moertje waar ook nogeens wat rubber tussen zit vond ik maar niks. Komen veel te veel krachten op te staan naar mijn idee.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Zo heb ik het gedaan
Heel goed idee jongens zo'n luchthoorn! Wegblazen die eikels!
Ik heb een 250 dB uitvoering gemaakt
Heb de Nautilus compact aangeschaft en wilde een stevige en trillingsvrije montage met de uitblaasopening perse naar voren. Heb dus de compressor van het 'slakkenhuis' af gesloopt. Overtollig plastic wegzaqen (gaat super makkelijk bij ABS) en je hebt een ultracompact unitje over wat nog minder weegt dan een knipperbolletje. Wel netjes bijvijlen he.
Mooi plekje gezocht voor het 'slakkenhuis'. Aan de linkerkant deels achter en deels onder (uitblaasopening) de radiateur. Met een stukje aluminium hoekprofiel gemonteerd op slechts het onderste boutje van de radiateur. Profieltje is net lang genoeg gemaakt om ook af te steunen tegen de stalen onderkant van de radiateur, dus verdraaien kan het nooit. Let op het hitteschildje omdat ik de unit erg dicht tegen de cilinderkop aan het geplaatst (ABS kan wel wat hebben maar toch, voor de zekerheid). Unit zit met 2 kleine boutjes vast op profiel (1 op foto zichtbaar, andere dieper in slakkenhuis). Als de zijkuip weer gemonteerd is zie je er bijna niets van.
Deze locatie is wel vochtgevoelig maar de unit is nu ontdaan van de motor/compressor en bestaat eigenlijk alleen uit kunststof, kan dus geen kwaad. Gewapend luchtslangetje (goede ijzerzaak, € 2,-) mooi wegwerken naar de motor/compressor toe. Die heb ik rechts achter het achterpaneel ingebouwd. Suzuki heeft af fabriek een perfecte bevestigingspunt hiervoor in een verbindingsplaatje tussen de bovenste en onderste buis van het stalen achtersubframe. Zelfs het gaatje zit er al!
De motor zit nu mooi afgeschermd en kan toch z'n lucht goed aanzuigen. Ook mooi is dat je een heel korte verbinding met de dikke kabels (18 ampere gaat er doorheen) naar de accu kunt maken. Je ziet de rode plus draad direct naar de gele 20A zekering gaan en dan naar het relais wat tussen de bestaande relais is geplaatst. Aansturing van het relais gebeurt door een dun kabeltje welke afgetapt is van de originele claxon. Die heb ik dus gewoon aangesloten gelaten, dus 110 dB + 139 dB = 249 dB......
Haha, zo werkt dat sommetje natuurlijk niet helemaal. Maar wat een oorverdovend kabaal.....ongelofelijk, ze denken dat ze een vrachtwagen over het hoofd hebben gezien en schrikken zich rot.
Ik heb een 250 dB uitvoering gemaakt
Heb de Nautilus compact aangeschaft en wilde een stevige en trillingsvrije montage met de uitblaasopening perse naar voren. Heb dus de compressor van het 'slakkenhuis' af gesloopt. Overtollig plastic wegzaqen (gaat super makkelijk bij ABS) en je hebt een ultracompact unitje over wat nog minder weegt dan een knipperbolletje. Wel netjes bijvijlen he.
Mooi plekje gezocht voor het 'slakkenhuis'. Aan de linkerkant deels achter en deels onder (uitblaasopening) de radiateur. Met een stukje aluminium hoekprofiel gemonteerd op slechts het onderste boutje van de radiateur. Profieltje is net lang genoeg gemaakt om ook af te steunen tegen de stalen onderkant van de radiateur, dus verdraaien kan het nooit. Let op het hitteschildje omdat ik de unit erg dicht tegen de cilinderkop aan het geplaatst (ABS kan wel wat hebben maar toch, voor de zekerheid). Unit zit met 2 kleine boutjes vast op profiel (1 op foto zichtbaar, andere dieper in slakkenhuis). Als de zijkuip weer gemonteerd is zie je er bijna niets van.
Deze locatie is wel vochtgevoelig maar de unit is nu ontdaan van de motor/compressor en bestaat eigenlijk alleen uit kunststof, kan dus geen kwaad. Gewapend luchtslangetje (goede ijzerzaak, € 2,-) mooi wegwerken naar de motor/compressor toe. Die heb ik rechts achter het achterpaneel ingebouwd. Suzuki heeft af fabriek een perfecte bevestigingspunt hiervoor in een verbindingsplaatje tussen de bovenste en onderste buis van het stalen achtersubframe. Zelfs het gaatje zit er al!
De motor zit nu mooi afgeschermd en kan toch z'n lucht goed aanzuigen. Ook mooi is dat je een heel korte verbinding met de dikke kabels (18 ampere gaat er doorheen) naar de accu kunt maken. Je ziet de rode plus draad direct naar de gele 20A zekering gaan en dan naar het relais wat tussen de bestaande relais is geplaatst. Aansturing van het relais gebeurt door een dun kabeltje welke afgetapt is van de originele claxon. Die heb ik dus gewoon aangesloten gelaten, dus 110 dB + 139 dB = 249 dB......
Haha, zo werkt dat sommetje natuurlijk niet helemaal. Maar wat een oorverdovend kabaal.....ongelofelijk, ze denken dat ze een vrachtwagen over het hoofd hebben gezien en schrikken zich rot.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Re: Zo heb ik het gedaan
Leuk geschreven, maar zoals je zelf al aanhaalt; niet helemaal goed berekend. Want al schakel je het parallel, dan komt het nooit tot dat geluidsniveau. De juiste berekening heb ik ook niet even zo bij de hand, maar het is in ieder geval niet je genoemde 250 dBaKL FEE schreef:Heel goed idee jongens zo'n luchthoorn! Wegblazen die eikels!
Ik heb een 250 dB uitvoering gemaakt
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
- Iron Horse
- Forum-moderator - Ex DL650 berijder
- Berichten: 7589
- Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
- Mijn motor is een: Geen meer.
- Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)
Is trouwens wel mooi opgelost zo. Zeker wanneer je de compacte uitvoering hebt is hij op deze manier gemakkelijker op andere plaatsen te monteren dan het geklooi waar ik mee zat. (Hoewel niet iedereen daar mee zat) De compacte uitvoering was toen hier niet verkrijgbaar want dan had het op mijn huidige plek waarschijnlijk ook wel iets gemakkelijker gegaan.
Wat ik alleen niet goed kan opmaken uit de foto's is de hoek waarin de compressor staat. Volgens de gebruiksaanwijzing mag dat (uit m'n hoofd) niet meer dan een 15 graden uit het lood zijn.
Wat ik alleen niet goed kan opmaken uit de foto's is de hoek waarin de compressor staat. Volgens de gebruiksaanwijzing mag dat (uit m'n hoofd) niet meer dan een 15 graden uit het lood zijn.
Groeten, Rob.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.
Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hele mooie oplossing..... misschien moeten we maar eindelijk eens die technische workshop organiseren.
Het scheelt dat je die motor op een andere plek kan monteren dan de plastic hoor. Zelfs de niet compacte versie is makkelijk te plaatsen. Aangezien het bijna niets weegt.
Ik ga deze constructie zeker onthouden voor op m'n volgende motor....
Het scheelt dat je die motor op een andere plek kan monteren dan de plastic hoor. Zelfs de niet compacte versie is makkelijk te plaatsen. Aangezien het bijna niets weegt.
Ik ga deze constructie zeker onthouden voor op m'n volgende motor....
-
- DL650 berijder
- Berichten: 118
- Lid geworden op: wo 02-02-2005, 22:34
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Adventure oktober 2014
- Woonplaats: Wieringerwerf
I.H. en Tuke,
Ik heb mijn Nautilus bij de 12.000 beurt door de dealer laten monteren.
Hij gaf aan dat het hoekstuk waar de Nautilus aan vastzit qua gewicht en trillingen een breekpunt kan worden.
Hij heeft de 90 graden hoek daarom opgevuld met kunststof om zo een sterkere verbinding te krijgen.
Groet,
Hans
Ps. Ik had nog geen meldingen gezien van afgebroken toeters, maar zie het als een tip.
Ik heb mijn Nautilus bij de 12.000 beurt door de dealer laten monteren.
Hij gaf aan dat het hoekstuk waar de Nautilus aan vastzit qua gewicht en trillingen een breekpunt kan worden.
Hij heeft de 90 graden hoek daarom opgevuld met kunststof om zo een sterkere verbinding te krijgen.
Groet,
Hans
Ps. Ik had nog geen meldingen gezien van afgebroken toeters, maar zie het als een tip.
Hakuna Matata
- Dyrck
- DL650 berijder
- Berichten: 1125
- Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
- Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
- Woonplaats: Almere
Ik had nog een paar Stebels (TM80) liggen van 2x133 dB) en die heb ik vandaag gemonteerd.
Het zijn 2 claxons (Hoog 510Hz en Laag 410Hz) die beiden perfect aan weerzijden in de kuip passen. Het is wel een gepruts om alles op z'n plek te krijgen, maar uiteindelijk zit de uitstroomopening precies op een plek waar het geluid onder de kuip uit komt.
Ik heb deze claxons parrallel geschakeld aan de orginele claxon, via een relais komt de spanning (5A) direkt vanaf de accu.
Hiermee is in ieder geval de orginele claxon altijd in werking, mocht het relais haperen of de zekering een keer doorbranden. Bovendien was parrallel schakelen net zo makkelijk als vervangen en extra herrie is nou net de bedoeling van extra claxons.
De +draad die naar de orginele claxon gaat geeft permanent 12V. en kon ik meteen gebruiken om handvatverwarming te monteren.
Het zijn 2 claxons (Hoog 510Hz en Laag 410Hz) die beiden perfect aan weerzijden in de kuip passen. Het is wel een gepruts om alles op z'n plek te krijgen, maar uiteindelijk zit de uitstroomopening precies op een plek waar het geluid onder de kuip uit komt.
Ik heb deze claxons parrallel geschakeld aan de orginele claxon, via een relais komt de spanning (5A) direkt vanaf de accu.
Hiermee is in ieder geval de orginele claxon altijd in werking, mocht het relais haperen of de zekering een keer doorbranden. Bovendien was parrallel schakelen net zo makkelijk als vervangen en extra herrie is nou net de bedoeling van extra claxons.
De +draad die naar de orginele claxon gaat geeft permanent 12V. en kon ik meteen gebruiken om handvatverwarming te monteren.
Groeten;
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Dyrck
VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Re: Zo heb ik het gedaan
Als je het geluid 2x zo luid maakt, dus van 1 stebel, naar 2 stuks dan is het maar 1 dB extra.Iron Horse schreef:Leuk geschreven, maar zoals je zelf al aanhaalt; niet helemaal goed berekend. Want al schakel je het parallel, dan komt het nooit tot dat geluidsniveau. De juiste berekening heb ik ook niet even zo bij de hand, maar het is in ieder geval niet je genoemde 250 dBaKL FEE schreef:Heel goed idee jongens zo'n luchthoorn! Wegblazen die eikels!
Ik heb een 250 dB uitvoering gemaakt
En we hebben er weer een Stebelclaxonerende V-strom bij.Na een dagje, met de nodige pauzes om de aanwijzingen van E-Strom te bekijken,klussen heb ook ik een stebel op mijn fiets gemonteerd.Wat een bak herrie levert dat ding zeg Nu nog ff op zoek naar de richtlijnen en eisen om lid te kunnen worden van de Suzuki Silly Horn Institute of Tunnel Tooter Testers (S.S.H.I.T.T.T.)
Re: Zo heb ik het gedaan
KL FEE schreef:
Hi KL Fee,
hoe heb je de luchtslang aan de kunststof hoorn gemonteerd??
Wil deze manier van monteren ook op mijn KTM toepassen maar
vraag me af hoe je dit hebt opgelost.
gr.
Richard
Gelukt ! De hoorn zit erop en wat een heerlijk geluid !
Mijn vriendin zei al van te voren, zo'n grote motor en dan zo'n lullig toetertje? Daar moet je echt wat aan doen! Zo gezegd, zo gedaan !
http://www.youtube.com/v/5LZ-GpBHhtw
Mijn vriendin zei al van te voren, zo'n grote motor en dan zo'n lullig toetertje? Daar moet je echt wat aan doen! Zo gezegd, zo gedaan !
http://www.youtube.com/v/5LZ-GpBHhtw
-
- DL650 berijder
- Berichten: 298
- Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
- Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC
Sinds een weekje zit er bij mij ook een Stebel op en wat een werelds ding! Het geluid wat er nu uitkomt is passend bij de motor. Ik heb ervoor gekozen om compressor en claxon te scheiden, zoals elders ook al vermeld. Compressor onder/achter de kap naast het zadel, claxon vastgemaakt aan de beugels die bij de koplamp lopen. Ertussen een luchtslang en werkt perfect! Aansluiten was ff een crime, moet je wel even tijd voor nemen....
Gisteren de stebelorder geplaats, 1 voor pa (fjr1300) en 1 voor moi... was het deze hopelijk de laatste keer dat een auto-(eigenlijk bus-)mobilist mee niet zag en hoorde. Hebben jullie nog tips... Ga waarschijnlijk ook voor het scheiden van de 2 delen....zal wat foto`s nemen en eventueel een filmpje voor op youtube...gr die pesto...
Nee, dat is het niet. De compressor draait wel de goeie kant op. Hij bouwt ook druk op zodra ik de slang dichtknijp. Ik hd de draden ook even omgekeerd, maar dan begint ie te blazen uit de zuig opening
Ik denk dat ik het slakkenhuis een beetje vernaggeld heb tijdens het maken van de aansluiting van de slang.
@FrenkieNL: heb jij ook het slakkenhuis gescheiden van de compressor?
Ik denk dat ik het slakkenhuis een beetje vernaggeld heb tijdens het maken van de aansluiting van de slang.
@FrenkieNL: heb jij ook het slakkenhuis gescheiden van de compressor?
Ik zal het slakkenhuis morgen eens meenemen naar mijn werk. Zet ik daar wel de werklucht slang er op.
Ik vrees dat ik toch en nieuwe moet gaan aanschaffen.
Update: heb 'm getest op mijn werk. Ik kwam alleen een hele harde piep uit. RIP min eerste stebel. Meteen maar een nieuwe besteld. Heb ik meteen wat reservedelen.
Ik vrees dat ik toch en nieuwe moet gaan aanschaffen.
Update: heb 'm getest op mijn werk. Ik kwam alleen een hele harde piep uit. RIP min eerste stebel. Meteen maar een nieuwe besteld. Heb ik meteen wat reservedelen.
Update twee; Hij doet het!!!!!
Helaas wel een tweede Stebel aangeschaft.
Ben ook even opzoek geweest op internet hoe je e.e.a nu deelbaar maakt. Hier een link : http://mysite.verizon.net/rod_barnes/stebel_horn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een tip : 5/16" is 8 mm. Heb gewoon een dubbele slangnippel van kunstof 8mm er in gedrukt. Meteen ook maar het gele O-ringetje van de Stebel gebruikt.
Hieronder de positie van de compressor. hij hangt aan het subframe (zie ook de oplossing van KL FEE, want zelfde plek). Heb wel het gat opgeboord.
Het slakkenhuis heb ik met dubbelzijdige tape aan het "spatbord"achter de achterdemper opgehangen. UPDATE: Toch maar effe een Tie-wrap er omheen gedaan. E.e.a kwam los zetten.
Hier nog even vanaf de andere kant :
Ik weet nog niet wat er gebeurt als mijn vrouw achterop zit (kwa veerweg dan) Vandaar ook mijn keuze voor dubbelzijdige tape.
Maar wat een geluid komt er uit!!!
Helaas wel een tweede Stebel aangeschaft.
Ben ook even opzoek geweest op internet hoe je e.e.a nu deelbaar maakt. Hier een link : http://mysite.verizon.net/rod_barnes/stebel_horn.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Een tip : 5/16" is 8 mm. Heb gewoon een dubbele slangnippel van kunstof 8mm er in gedrukt. Meteen ook maar het gele O-ringetje van de Stebel gebruikt.
Hieronder de positie van de compressor. hij hangt aan het subframe (zie ook de oplossing van KL FEE, want zelfde plek). Heb wel het gat opgeboord.
Het slakkenhuis heb ik met dubbelzijdige tape aan het "spatbord"achter de achterdemper opgehangen. UPDATE: Toch maar effe een Tie-wrap er omheen gedaan. E.e.a kwam los zetten.
Hier nog even vanaf de andere kant :
Ik weet nog niet wat er gebeurt als mijn vrouw achterop zit (kwa veerweg dan) Vandaar ook mijn keuze voor dubbelzijdige tape.
Maar wat een geluid komt er uit!!!
Laatst gewijzigd door Gast op ma 06-10-2008, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ik weet wel wat er gebeurt met je vrouw als je dat boutje van je duo-voetsteun niet terugzet....hoop dat je dat boutje dus niet vergeetFlipsen schreef: Ik weet nog niet wat er gebeurt als mijn vrouw achterop zit (kwa veerweg dan) Vandaar ook mijn keuze voor dubbelzijdige tape.
Maar wat een geluid komt er uit!!!
bevestiging luchtslang slakkenhuis
Ola,
Inmiddels ook een stebel aangeschaft en gelijk weer retourgezonden. Ik ben blij dat ik hem eerst rechtstreeks op 12V heb geprobeerd want hij deed (bijna) noppes. Ik hoorde de pomp wel maar deze leverde te weinig. (De accu was goed). Contact gehad met Martin (leverancier) en alles wordt volgens mij zeer goed opgelost. Maar nu even naar mijn vraag. Het ligt in de bedoeling om de pomp en slakkenhuis te scheiden en dan met een luchtslang te gaan werken. Ik zie eigenlijk op geen enkele foto hoe de slang aan het slakkenhuis bevestigd is. Bij de pomp is het geen probleem maar wordt er voor het slakkenhuis aparte onderdelen (bij)geleverd. Misschien dat iemand een fotootje heeft
gr voxstorm
Inmiddels ook een stebel aangeschaft en gelijk weer retourgezonden. Ik ben blij dat ik hem eerst rechtstreeks op 12V heb geprobeerd want hij deed (bijna) noppes. Ik hoorde de pomp wel maar deze leverde te weinig. (De accu was goed). Contact gehad met Martin (leverancier) en alles wordt volgens mij zeer goed opgelost. Maar nu even naar mijn vraag. Het ligt in de bedoeling om de pomp en slakkenhuis te scheiden en dan met een luchtslang te gaan werken. Ik zie eigenlijk op geen enkele foto hoe de slang aan het slakkenhuis bevestigd is. Bij de pomp is het geen probleem maar wordt er voor het slakkenhuis aparte onderdelen (bij)geleverd. Misschien dat iemand een fotootje heeft
gr voxstorm
Update: de bouten zitten er weer in hoor!!Flipsen schreef:Dat boutje gaat er nog wel in hoor. Ik had van een kameraad van mij de kofferset geleend. Die is er van het weekend weer af gegaan, alleen had hij mijn duovoetsteunbouten (hoeveel punten bij Scrabble?) in zijn Strom zitten.
Evengoed: wat zijn we weer scherp
Ook ik heb de stebel eindelijk geplaats (tegelijk met mijn handvatverwarming) , heb gezocht naar een oplossing voor de pomp en de toeter. Vond de oplossing van Flipsen en KL FEE de beste... ik heb alleen naast de pomp ook de toeter achter het schermpje geplaatst...geloof me het geluid is erg loud!!! ik was eerst bang voor een dompgeluid maar daar is geen spraken van...
[