Problemen in zijn vrij zetten

Plaats reactie
Norm

Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Norm »

Hoi
Mijn v strom heeft problemen om in zijn vrij te zetten is dit bekend probleem bij de vstrom 650 dl
Groet norm
Remko

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Remko »

Norm schreef:Hoi
Mijn v strom heeft problemen om in zijn vrij te zetten is dit bekend probleem bij de vstrom 650 dl
Groet norm

Ketting spanning even controleren, dat scheelt soms al iets!
Mijn Dl650 gaat zonder problemen in zijn vrij, maar dat komt ook omdat ik de bak al zo'n 70.000 km ken!
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1390
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Cplegt »

MIjn DL650 had daar voor de grote beurt ook last van. Bij mij lag het eraan dat de schroef van de koppelingskabel bij het motorblok door de vorige dealer helemaal verkeerd afgesteld was en daarom krom was geworden. (vraag me niet precies hoe, maar dat was het geval)
Het zou dus te maken kunnen hebben met het afstellen van je koppelingskabel.
Gr. Chiel
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Soesko »

Zorg er inderdaad voor dat kabel en ketting goed afgesteld zijn. Suzukibakken willen de eerste (zeg) 10.000 km wel eens wat hakerig schakelen, zodat je ze moeilijk in de vrij krijgt, vooral als ke al stil staat. Na verloop van tijd gaat dat probleem vanzelf over en is het dus een kwestie van kilometers maken. Ik heb verschillende nieuwe Suzuki's gehad en tot heden deden ze het allemaal.
Ik weet niet wat jouw km-stand is, maar dit zou een verklaring kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Fogel »

Ik sluit me bij Soesko aan.
Het is met grote kans de afstelling van de koppeling. Ik heb namelijk hetzelfde gehad, bijna niet in zijn vrij te krijgen soms. Bleek gewoon dat de ringen bij de koppelingshendel verdraaid waren en dus niet meer vast zaten, de platen kleefden daardoor ook een beetje (voelde ik bij starten). Bij de garage hebben ze me laten zien hoe je de hendel stelt en de ringen vastzet: probleem opgelost!
succes!
Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Norm

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Norm »

hoi,

dankje allen voor het advies. Ik was een beetje bang dat het me versnellingsbak was
groet Norm
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Bozobin † »

Norm schreef:hoi,

dankje allen voor het advies. Ik was een beetje bang dat het me versnellingsbak was
groet Norm
Maar is het nou in orde gekomen ?
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door RedStrom »

Fogel schreef:Ik sluit me bij Soesko aan.
Het is met grote kans de afstelling van de koppeling. Ik heb namelijk hetzelfde gehad, bijna niet in zijn vrij te krijgen soms. Bleek gewoon dat de ringen bij de koppelingshendel verdraaid waren en dus niet meer vast zaten, de platen kleefden daardoor ook een beetje (voelde ik bij starten). Bij de garage hebben ze me laten zien hoe je de hendel stelt en de ringen vastzet: probleem opgelost!
succes!
Niels
Zou je dit kunnen beschrijven? Wellicht een foto erbij?
BVD :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door RedStrom »

Aanvulling.
Zolang ik rij kan ik schakelen wat ik wil. Sta ik stil of bijna stil dan is de 1 of de N soms (niet altijd) moeilijk te vinden.
Bij verkeerslicht of zo. Dan is het koppeling op laten komen en daarna gaat het wel.
Vandaar mijn interesse.
Is dit herkenbaar?
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Wullebolle »

Op mijn huidige DL1000 heb ik nog geen bak problemen gehad. Geen valse neutralen, geen lastige eerstes, nop.
Mijn vorige motor -div900- had er soms wel last van. Versleten schakelvorken en koppelingsplaten enzo ...

Truukje toendertijd was:
Bij vertragen geen versnellingen overslaan.En zeker een paar seconden in 2e blijven vertragen
En een paar meter voor stilstand, op het moment dat je de koppeling moet intrekken omdat het rpm in tweede te laag wordt, met een licht tikje naar N. Het is precies omdat je nog wat snelheid hebt dat dit makkelijker gaat. Je blok draait bijna stationair, en het feit dat je nog een 10/u rijdt zowat maakt dat het uitgaand eind van je bak ongeveer aan dezelfde snelheid draait als het ingaande eind. In N moet je nu even de koppeling helemaal loslaten,blok stationair laten lopen, en koppeling helemaal intrekken weer, en dan doortikken naar 1e. Als het goed is moet je daar geen moeite voor doen.De draaiende uitgaand eind trekt je bak vanzelf in 1e
Maar, met koud blok net voor je vertrekt, en dus stilstaat, en van N naar 1 moet, is het beter om heel even een fractie gas (tot 3000rpm) te geven en laten terugzakken naar stationair. De boel is dan losgemaakt en gesmeerd en gaat dan gemakkelijker in 1, en de "kloink" is minder.

Beetje zelfde idee als tussengas geven bij schakelen.Ook daar zorg je ervoor dat net voor je de koppeling lost dat je net genoeg gas geeft om het blok al de rpm te geven die overeenkomt met je snelheid en je nieuw gekozen versnelling. Schakelt rustiger en zekerder. Bij het naar stilstand komen en dus van 2 naar N schakelen is het precies tzelfde idee, maar dan met een stationar draaiend blok dat qua rpm overeenkomt met je trage snelheid in 2e.

Lastig uit te leggen voor iets dat je in feite intuitief moet aanvoelen.
Hoedanook: voor de 650: eerst koppelkabel afstelling nazien. (Bij de 1000 is er niets af te stellen)
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Fogel »

RedStrom schreef:
Fogel schreef:Ik sluit me bij Soesko aan.
Het is met grote kans de afstelling van de koppeling. Ik heb namelijk hetzelfde gehad, bijna niet in zijn vrij te krijgen soms. Bleek gewoon dat de ringen bij de koppelingshendel verdraaid waren en dus niet meer vast zaten, de platen kleefden daardoor ook een beetje (voelde ik bij starten). Bij de garage hebben ze me laten zien hoe je de hendel stelt en de ringen vastzet: probleem opgelost!
succes!
Niels
Zou je dit kunnen beschrijven? Wellicht een foto erbij?
BVD :-)}
Hoi JW,

Het zijn eigenlijk de stelschroeven onder de rubberen afdekking bij de koppelingshendel op het stuur. Als de grote stelschroef, waarmee je de afstelling borgt, loszit, kan je veel speling krijgen op de koppelingskabel en grijpt daardoor de koppeling potentieel veel eerder aan. Dit kan zelfs zo erg worden dat de koppelingsplaten zelfs met volledig ingeknepen koppelingshendel behoorlijk kleven. Daardoor gaat die bak niet zo makkelijk in zijn vrij en heb je luide "klakken" met in de 1ste versnelling zetten. Mocht je de motor eens starten met de 1ste versnelling ingeschakeld dan voel je de motor ff naar voren gaan. Dit effect wordt sterker met een kompleet koude motor.

Kortom: check eens de speling op je koppelingskabel cq. controleer of de handel wel goed vast zit bij de hendel en kijk eens of dat effect heeft. Let op! er moet wel 1cm. vrije slag in de hendel zitten anders heb je wel een heel grote en sterke linkerhand nodig.

Groeten,
Niels

deze dus:
Afbeelding
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door RedStrom »

Dank Niels. Ik snap het.
Ga bij gelegenheid even checken.
:-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Why

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Why »

He, dat klinkt precies als wat mijn bak doet. Ga ook eens kijken of ik die schroeven ergens kan vinden (zal wel onder/achter de handkappen zitten)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Bozobin † »

Why schreef:He, dat klinkt precies als wat mijn bak doet. Ga ook eens kijken of ik die schroeven ergens kan vinden (zal wel onder/achter de handkappen zitten)
Zitten onder het rubbertje aan het eind van de kabel.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Soesko »

Nog even een kleine aanvulling. De afstelling bij het hendel is bedoeld om onderweg de zaak eenvoudig wat bij te stellen. Als je meer tijd hebt dan kun je beter de afstelling aan het andere einde van de kabel gebruiken, die op het deksel bij het motorblok. Het voordeel daarvan is dat je altijd een stelmogelijkheid aan het hendel over hebt. Je zult namelijk merken dat de kabel op blijft rekken, waardoor je regelmatig moet stellen. Uiteindelijk heb je bij het hendel niets meer te stellen, omdat je daar het einde van de draad bereikt hebt. Bij het blok is het stelbereik veel groter, waardoor je dus langer kunt blijven afstellen.
Why

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Why »

Zitten onder het rubbertje aan het eind van de kabel.
Ik kon alleen zo snel dat rubbertje niet vinden (het was inmiddels donker in de steeg. Ik heb een hele mooie verlichte en verwarmde schuur, maar het is onmogelijk om de draai te maken) maar ga zo weer eens kijken.

En anders de andere kant afstellen, zie ik nu staan.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Wullebolle »

Omdat je in je mooie schuur geen draai kunt doen, ga je naar donkere steegjes waar je dan je rubbertjes niet kan vinden ..
Why oh why, klinkt dat zoooooo vreselijk kinky? :o)
Spooky Action At A Distance !
Why

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Why »

Van iemand die dat boek gelezen :worship: heeft zou ik ook niet anders kunnen verwachten natuurlijk.
Ten eerste moet je niet jouw perverse gedachten op mij projecteren :lol: (geloof me ik kan nog veel perverse dingen bedenken ). Maar omdat je het zo graag wil weten dan;
Ten tweede de schuur ligt achter het huis en is bereikbaar via het steegje. Ik kan een gewone fiets net de schuur indraaien. Maar een v-strom ga ik niet eens proberen. Voordeel is wel dat de schuur mooi schoon blijft.

Back-on topic mode O:-) . De schroef gevonden en provisorisch vast gezet. De kap moet er inderdaad van af, anders er nauwelijks bij en trilt ie zo weer los.
Het verschil is werkelijk verbazingwekkend. Nog geen halve slag en bijna alle schakel incidenten zijn verholpen. (mijn beginnende rijstijl blijft het grootste incident).
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2959
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Tulipan »

" Why oh why, klinkt dat zoooooo vreselijk kinky? :o) "
en dan
" (geloof me ik kan nog veel perverse dingen bedenken )"

Hoezo bedenken....dat herkent toch 80% van Nederland :schater:
( kom op joh, tis maar een grapje van Wullebolle. Tis een scherp ventje :D )
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door RedStrom »

Ik heb het boekje gevolgd. Op bladzijde 6-26 staat precies hoe je de koppeling moet afstellen.
Voor de niet zo handigen onder ons: iedereen kan het.

10-15mm speling mag, en is niet veel. Het is de dikte van de knop op je hendel.
Mijn borgmoer zat los. De speling was zeker 25-30mm.
Aan de hendel alles losgedraaid. Op het blok het kapje losgemaakt en daarachter alle mogelijke speling er uit gehaald.
En nog een pak vet weggehaald. Wat een troep zit daarachter. Weet je meteen waar je kettingvet blijft.

Op het blok alles er uitgehaald dus. Blijft er toch 20-25mm over. Meer krijg ik op het blok niet weg. Daar zit ik aan de limiet.
Die boven aan de hendel tot knopdikte teruggebracht.
Toen gereden. Ik heb het idee dat het geholpen heeft. 3 keer weer mis maar dat was na hard remmen en niet terugschakelen.

Foto onder is na verwijderen vet. Die 2 slagen op de onderste borgring is het minimum. Ik kan wel iets verder draaien, maar een beetje draad overhouden mag toch wel.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Why

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Why »

Van het weekend eindelijk de tijd gehad om hier eens grondig naar te kijken.
Eerst te ketting gespannen (nog nooit eerder gedaan, maar het staat keurig in het boekje uit gelegd)
En daarna de koppeling (staat ook keurig in het boekje).
Meteen ketting goed schoongemaakt en opnieuw in de olie gezet.

Voor de beginnende sleutelaars
22 en 24 mm (voor de ketting) zitten in het gereedschap zetje (net als de benodigde inbussleutel, maar een "echte" sleutel of dop (zou wel een zeskant gebruiken want 24mm zit wat los op de as moer) werkt veel beter. En als de moer echt goed vast zit. even een pijp o.i.d. als "verlenger" gebruiken. Een moment sleutel is ook nodig om het geheel weer vast te zetten.
Niet vergeten de moment sleutel daarna weer op nul te zetten (je zal ze de kost moeten geven)
Voor het stellen van de koppeling moet je ook de eventuele handkap verwijderen. de aansluiting van het versnellingspedaal zit een beetje in de weg om het kapje beneden te verwijderen, maar met een beetje pielen kom je er wel. 8mm dop met extensie is dan wel onontbeerlijk. kabel stellen (Ook hier zitten de benodigde steeksleutels in het setje) en het geheel kan weer in elkaar.

Het verschil was verbluffend. Het schakelt veel soepeler en bijna alle problemen zijn nu verdwenen. Heel af en toe wil hij niet in z'n 1 (vanuit z'n 2 gaat ie dan wel in z'n neutraal, maar wil niet in z'n 1 blijven zitten als je de hendel naar beneden trapt). Maar als je de koppeling even loslaat en dan in-knijpt doet ie het wel. Het gebeurt meestal als je (bijna) stil staat, is goed mee te leven (zou natuurlijk ook heel goed operator error kunnen zijn).
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door RedStrom »

Hoe strak of los heb je de ketting gespannen?
Het boekje geeft een bandbreedte. Weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Ik zit aan de 'losse' kant van die bandbreedte.
Jij?

Koppeling stellen helpt inderdaad een heel stuk. Misschien de ketting iets strakker ook.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Why

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Why »

Ben in het midden gaan zitten met ongeveer 2.5 cm. Dat wil zeggen, ik heb hem op de middenbok afgesteld op 3 cm. Bij nameten op zijstandaard bleef daar 2.5 van over. En het varieert iets om dat de ketting niet overal even strak is
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Problemen in zijn vrij zetten

Bericht door Wullebolle »

Why schreef:Ben in het midden gaan zitten met ongeveer 2.5 cm. Dat wil zeggen, ik heb hem op de middenbok afgesteld op 3 cm. Bij nameten op zijstandaard bleef daar 2.5 van over. En het varieert iets om dat de ketting niet overal even strak is
is goed zo !
Spooky Action At A Distance !
Plaats reactie