Zomervakantie Frankrijk 2011

Plaats hier uw reisverslagen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

Zomervakantie 2011
Weken voor de zomervakantie begon werd er al op en neer gecommuniceerd over de routes die gereden zouden gaan worden. Ik kon echter nog niet echt in de vakantiestemming komen. Tot ik een week voor het zover was in Oosterhout een witte BMW R1200GS met zijspan zag staan. Geheel bepakt om op vakantie te gaan. Ik maakte er met mijn telefoon een fotootje van zodat ik deze verschijning met zijspan misschien ooit nog eens kon gebruiken als geintje voor een van de vele GS rijders bij ons binnen de vereniging. 2 Dagen voor mijn vertrek werden alle kampeerspullen tevoorschijn gehaald, de laatste wasjes gedaan en alles werd systematisch in de koffers en bagagerollen gepropt. De dag voor het vertrek had ik zowaar nog een bruiloft welke tot in de kleine uurtjes duurde. Ik had mezelf opgeworpen als Bob, dit om te voorkomen dat ik de dag erna met een kater naar de Vogezen zou moeten rijden.

Dag 1: 2 juli 2011
Na een veel te korte nacht werd ik wakker zonder kater. Ook de man met de hamer lag zowaar niet naast me. Enkele koppen koffie zouden er echter wel ingaan. De Strom had ik de dag van te voren al geheel bepakt, en stond startklaar in de garage bij mijn ouders. Na het naar binnen metselen van een bak Brinta en het wegwerken van het afwasje wat er nog stond was het tijd de Strom op te halen. In het begin was het weer even wennen met zo’n ontzettende bult bagage te rijden maar op den duur wende het vanzelf weer.
Om half 9 kwam ik, zoals afgesproken, in Tilburg aan bij Arno. Hij en Sander stonden al bijna startklaar. Na nog een extra bak koffie naar binnen gewerkt te hebben konden we gaan. Het eerste stuk snelweg was erg saai, maarja je moet wat om zo snel mogelijk het saaie Nederland uit te komen. Bij Luik verlieten we de snelweg en het werd steeds maar kouder en kouder en kouder. De thermometer op mijn motor gaf inmiddels een buitentemperatuur van 12 graden aan, en dat is voor alleen een T-shirtje onder je leren motorpak niet echt veel. De lucht trok ook nog eens dicht en ik vreesde het ergste. De bak regen die duidelijk in de lucht hing wilde gelukkig maar niet vallen, of in ieder geval niet op ons, en zo kwamen we rond half 12 in de ochtend half verkleumd, maar droog, bij Ben en Het van motorherberg Baton Rouge aan. Bij Baton Rouge warmden we op met een bak koffie en werd er een extra longsleeve over het T-shirt aangetrokken om zo toch iets warmer te blijven.
Vanuit Vielsalm reden we over de bekende N68 naar Luxemburg waar de motoren werden voorzien van de nodige brandstof. Na deze tankstop vervolgden we onze reis langs Vianden, het Müllertal en het Blumental naar de Franse grens. Deze keer geen snelweg maar een erg lekkere Franse N weg waar je gewoon goed op door kon rijden en ook nog iets van het landschap kon zien. De rit werd afgesloten met de Col du Donon en de Col de Saales. Na nog een klein stukje binnendoor gereden te hebben, en de motoren wederom van nieuwe brandstof voorzien te hebben, kwamen we aan op het weggetje naar Motorherberg Les Tronces in Barbey Seroux. Zoals gebruikelijk sprongen er nog wat reetjes weg voor het aanstormende “motorgeweld“. Het eind van het weggetje was gelukkig nog steeds niet verhard. Ook met een bult bagage liet de Strom zich niet kennen en ging er weer gemakkelijk overheen.
Wim, de herbergier, had de barbecue al aangestoken en na even opgefrist te zijn konden we gelijk beginnen met bakken. Na de maaltijd werd er nog een afterdinnerwalk ingelast en hierna begon het verdere uitbuiken bij het vuurtje dat in de stookplaats bij Wim was gemaakt. Met een volle maag van de grote hoeveelheden vlees, en de nodige biertjes, was het wederom goed slapen bij les Tronces.

Afbeelding
Col du Dornon.

Afbeelding
Wim druk bezig.

Afbeelding
De BBQ bij Les Tronces.

Afbeelding
Arno inspecteerd bandensporen in het bos.

Afbeelding
Les Tronces.


Dag 2: 3 juli 2011
Na een goede nachtrust, welke te danken was aan de ingebrachte oordoppen, moesten de motoren weer bepakt worden voor de tweede etappe. Na dit klusje stond het ontbijt alweer klaar. Dit ging er zowaar erg goed in. De rekening was zoals gebruikelijk bij Les Tronces weer aan de lage kant en met een goede bodem in de maag vertrokken we weer bij Les Tronces.
Via Gerardmer reden we via de Col de la Schlucht, Route des Crêtes en enkele andere colletjes met mooi bochtig asfalt naar de ballon d’Alsace. Het tempo omlaag lag lekker aan de rappe kant. Bijna beneden aangekomen werden de motoren op een parkeerplaatsje langs de weg geparkeerd en aan de smile die op het gezicht van Sander te zien was zag ik dat ik niet de enige was die het weer heel erg naar zijn zin had in de Vogezen. Na de Ballons van de Vogezen was het de beurt aan het Département des Doubs. Ook hier was het heerlijk sturen op voor mij onbekende weggetjes met heerlijke lange doordraaiers.
Vanuit het Département des Doubs reden we de Jura in. Wederom een heel ander gebied dan we eerder gehad hadden. Veel bergachtiger, stijler, hoger en wilder. Nog geen alpen, maar toch erg leuk! En nog steeds droog, want dat is hier meestal niet het geval.
De grens met Zwitserland werd gepasseerd en we belanden op erg steile bospaadjes. Na dit bos kwamen we uit in een mooi uitgestrekt landschap met smalle weggetjes en erg mooie vergezichten die het begin van de Alpen kenbaar maakten. Via het Lac de Joux, weer terug in Frankrijk, reden we naar onze eindbestemming, het gehucht le Martinet naast het plaatsje Saint-Claude, midden in de Jura. De municipal camping was erg netjes en aangezien het eerste aan ons toegewezen plekje te klein was, mochten we zelf een ander plekje uitkiezen om onze tentjes op te zetten.
Aangezien we nog geen avondeten hadden gehaald werd er bij het aanwezige restaurantje, wat voor een municipal uitzonderlijk is, een heerlijke pizza genuttigd. Dit in combinatie met enkele glazen goudgeel gerstenat. Na het avondeten werd er een wandelingetje gemaakt langs het watertje wat door het dorpje stroomde. Na nog een biertje was het tijd om onze tentjes eens op te zoeken.

Afbeelding
Stop bij Roche du Diable.

Afbeelding
Uitzicht over de Vogezen vanaf een van de ballon's.

Afbeelding
Meertje op de grens met Zwitserland.

Afbeelding
Beetje vreemde grenswachter.

Afbeelding
Zwitsers landschap.

Afbeelding
Tentjes opgezet op de camping in de Jura.


Dag 3: 4 juli 2011
De eigenlijke planning was om vanuit de Jura gelijk door te rijden naar de Vanoise. In de Vanoise werd die dag echter regen voorspeld, welke slechts 1 dag zou duren. Dit was een mooie reden om een dag langer in de droge Jura te blijven en dit gebied eens beter te gaan bekijken.
Eerst moest er ontbeten worden. Ik ging dus met de motor naar Sainte-Claude om daar bij de supermarkt, die aan de andere kant van het stadje zat, wat eigenlijk best heel groot bleek te zijn, mijn zijkoffer, die nu als topkoffer fungeerde, vol te laden met eten en drinken.
Na het ontbijt ging ik samen met Arno op pad om een rondje te rijden van zo’n 120 kilometer. Sander bleef lekker een dagje rustig op de camping hangen om zich in zijn boek te verdiepen. Hoe de ronde precies ging die we gereden hebben weet ik echt niet meer, wat me wel bijstaat is dat het overal erg lekker asfalt was dat ook nog eens heerlijk bochtig was.
Teruggekomen op de camping werden ook onze boeken te voorschijn gehaald en begon ik echt een beetje vakantiegevoel te krijgen.
’s Avonds werd er wederom op de camping pizza gegeten onder het genot van een paar goudgele rakkers. Deze keer maar geen rondje wandelen, maar op tijd naar bed toe.

Afbeelding
Tijdens de picknickstop.

Afbeelding
Nog een kiekje tijdens het rondje rijden in de Jura.


Dag 4: 5 juli 2011
De tentjes werden ingepakt en de motoren weer bepakt. Vandaag zouden we naar het plaatsje Lanslebourg in de Vanoise rijden, midden in de Alpen dus. Met de camping was afgesproken dat er voor ons ’s ochtends croissantjes en chocoladebroodjes klaar zouden staan welke vers van de bakker kwamen. De camping kostte zoals gebruikelijk op een municipal drie maal niks. Terwijl we ons ontbijt voor de receptie naar binnen aan het werken waren kwam de uiterst vriendelijke Italiaanse receptioniste vragen of we toevallig zin hadden in een kopje koffie, gewoon gratis als service. Echt een camping om naar terug te komen dus.
De route van deze dag ging eerst nog een leuk stuk door de Jura heen en vervolgens richting het Lac d’Annecy. Annecy zelf was erg druk, maar ook langs het meer was het druk, en met name door de vele dames in bikini die er lagen. En we hadden het al zo warm… Na snel een paar fotootjes gemaakt te hebben van de uitzichten langs het meer reden we de bergen weer in richting het plaatsje Thônes. Iets hiervoor legden we aan bij een klein restaurantje waar binnen een flinke groep bouwvakkers zat te eten. De Plat du Jour bestond uit een aardappelgratin met worsten. Een lekkere stevige maaltijd dus die zeer zeker welkom was aangezien we slechts 2 croissantjes op hadden ’s ochtends. Na erg goed getafeld te hebben volgde de Col des Aravis, de Col du Pré, de Col du Méraillet en Coremet de Roselend elkaar in rap tempo op. We passeerden het skidorp Tignes en na het dorpje Val d’Isère reden we de Col d’Iséran op. Het zonnetje scheen heerlijk en ondanks dat het duidelijk kouder werd, naarmate we dichterbij de top geraakten, konden we blijven genieten van de geweldig mooie uitzichten. De verleiding was erg groot een bezoekje te brengen aan het zomerskigebied, maar ik heb dit toch maar achterwege gelaten. De weg naar beneden was ook weer erg mooi en er werd dan ook geregeld gestopt om een paar fotootjes te schieten.
Eenmaal beneden in Lanslebourg moest er weer getankt worden zodat we de volgende dag weer met een volle tank de dag konden beginnen. Hotel les Marmottes was zo gevonden. De motoren konden lekker binnen staan en de kampeeruitrusting die ik in een aparte zak had zitten kon lekker beneden in de garage blijven staan. De kamer was redelijk simpel. Gelukkig waren de badkamer en het toilet wel gescheiden.
’s Avonds hebben we in de centrale straat bij een ander hotelletje gegeten. Sander en Arno bestelden spaghetti carbonara, ik bestelde iets van volaille met rode bessensaus. Gevogelte dus. Alles smaakte heerlijk… alleen waren er een beetje veel muggen. Arno ging slapen en ik wandelde met Sander nog een rondje door het dorpje heen. Een typisch Frans skidorp waar in de zomer geen reet te beleven viel.

Afbeelding
De eerste uitzichten op de Alpen.

Afbeelding
Lac d'Annecy.

Afbeelding
Lac d'Annecy.

Afbeelding
Col d'Iséran.

Afbeelding
Col d'Iséran.

Afbeelding
Col d'Iséran.

Afbeelding
Col d'Iséran.

Afbeelding
Lanslebourg by night.


Dag 5: 6 juli 2011
Het ontbijt in het hotel was weer typisch Frans, echter wel met een flinke kan koffie die ook nog eens werd aangevuld toen deze op was. Dat moet je hebben als motorrijder. Aangezien er geen kater of man met de hamer te bekennen was ging dit er erg goed in. Alle spullen werden snel op de motoren bevestigd en we waren klaar voor de volgende etappe. Het plan was eerst bij Mont Cenis te gaan kijken en daarna terug te rijden naar Lanslebourg. De weg omhoog lag vol met split, jammer, maar boven aangekomen was het uitzicht over het stuwmeer erg mooi en de natuur eromheen was zo goed als ongerept. Bij het verlaten van de verharde weg schoot er al gelijk een marmot voor ons uit zijn holletje in. Ondanks dat ik zo goed als geen offroad ervaring heb ging het de volbepakte Strom erg goed af op de onverharde weg over de stuwdam heen. Her en der zaten wat niet te ontwijken kuilen maar ook daar had de Strom, ondanks de lekker stugge progressieve vering, geen moeite mee. We parkeerden de motoren onder het fort om daar te voet naar toe te lopen. Sander zou bij de motoren blijven en later gaan kijken. De wandeling naar het fort toe bleek echter toch iets aan de lange kant te zijn, vandaar dat we halverwege rechtsomkeert maakten. Wel werd de schitterende natuur op deze berg even op de gevoelige CCD vastgelegd.
Het plan naar beneden te rijden via Lanslebourg werd afgelast en we reden via de andere kant van de berg het dal in naar Italië. De weg omlaag was een ware speeltuin, heerlijke bochten die goed door te kijken waren en de tussenstukken waren net lang genoeg om even door te trekken en in te kunnen halen indien dat nodig was. Aangekomen in het gehuchtje Molaretta werd een heerlijke italiaanse Doppio genuttigd. Net die paar kilometer over de grens, en men weet ineens wél hoe ze echt goede koffie moeten zetten. We vervolgden de weg naar Susa en namen van daar de SS24 naar Oulx en zo de N94 naar Briancon. Deze weg loop parallel aan de snelweg, maar je ziet nog wel het e.e.a. van de Italiaanse dorpjes en tussen de dorpjes in kun je heerlijk doorrijden over een erg leuke brede bochtige weg.
In Briancon was het inmiddels lunchtijd geworden. Hier werd het zeer luxe restaurant Les Arches d'Or voor het eerst aangedaan. Duidelijk was, aan de aanwezige derrières, te zien dat veel bezoekers die er rondliepen hier vaker kwamen. Na deze vlugge hap was het tijd om Col d'Izoard te bestijgen met onze motoren. Een erg leuk bochtenspel leidde ons naar de top waar pas duidelijk werd hoe alle bochten na elkaar lagen. Een grote wirwar van bochtjes. Een heerlijke beklimming dus.
De volgende Col die deze dag op het menu stond was de Col d'Agnel. Wederom een zeer hoog exemplaar met een geweldig uitzicht. Op de top lag de grens met Italië welke we vandaag dus voor de derde keer passeerden. Puur omdat het kon gooide ik, omdat dit op het noordelijk halfrond zelden mogelijk is in juli, nog een sneeuwballetje.
Plots voelde ik iets opkomen wat niet goed was. Ik wist dat ik heel snel een toilet op moest gaan zoeken. Sander had het vermoeden dat de volaille van de avond ervoor het vlees van een schijtlijster geweest was. Zelden ben ik zo hard een berg afgereden. Bij het eerste beste restaurantje zette ik mijn motor weg, vroeg Sander op de weg te gaan staan om Arno duidelijk te maken wel zijstraatje ik ingeslagen was, en om ook even op mijn motor te letten. Het restaurant inrennend, vragend waar het toilet was met een blik waaruit mijn ernst heel erg duidelijk bleek te zijn, werd ik al lacherig snel de juiste kant uit gewezen. Ik ben in jaren niet zo ontzettend opgelucht ergens over geweest. Na een imodium tabletje genomen te hebben hoopte maar ik dat het niet meer terug zou komen.
In Sampeyre gingen we de Col de Sampreye omhoog. Ook dit bleek er weer in de 2000+ meters categorie te zijn wat wederom een erg mooi uitzicht opleverde, en wat offroad werk op de top. Op weg naar beneden kwamen we, naast een pak wolken waar we doorheen moesten, wat bordjes tegen dat de weg was afgesloten. Deze werden enkele keren genegeerd en op den duur hadden we de weg voor onszelf alleen. De hoeveelheid stenen en vuil op de weg gaven de reden aan waarom deze was afgsloten. Daarnaast werd er op een bepaald punt ook aan de weg gewerkt omdat er een stuk weg in het ravijn ernaast gestort was, gelukkig mochten we wel gewoon doorrijden. Achteraf bleek dit weggetje op de Michelin kaarten rood-wit gemarkeerd te zijn wat inhoudt dat het een erg gevaarlijk traject is.
En toen begon het weer. De imodium had schijnbaar niet goed genoeg geholpen. Het gas werd als een wilde opengetrokken op zoek naar de eerste beste gelegenheid om het toilet met een bezoek te vereren. Na gestopt te zijn bij het eerste cafétje wat ik zag lagen mijn helm, motorjack en col overal verspreid door deze tent heen. Ik wist niet hoe snel ik alles uit moest doen. Toch nog maar een extra imodium er in...
Na de sanitaire stop reden we de Col de Mortiri op. De Col was echter afgesloten. Eigenwijs als we waren reden we natuurlijk de vele bordjes voorbij tot we bij wegwerkzaamheden uitkwamen. De weg lag voor een meter of 20 open en in het midden van de stenenmassa stond een graafmachine. Naast de graafmachine was nog een metertje over waar we overheen mochten rijden. Met 1 koffer boven de afgrond en 1 bijna de graafmachine rakend belanden we dus wederom op een col waar we niemand anders tegen zouden komen. We vervolgden onze weg naar boven en de weggetjes werden almaar smaller. Aangezien alles afgesloten was kwamen we afgezien van enkele honderden marmotten, die deze berg duidelijk druk bevolkten, niemand tegen. Bovenop de top stond een standbeeld van wielrenner Pantina. Na thuis even nagevraagd te hebben bleek deze col op het laatste moment uit de Giro d'Italia gehaald te zijn omdat de organisatie deze toch te gevaarlijk vond om een peleton overheen te laten denderen.
Na een erg lange, maar zeer mooie afdaling was het ernstig nodig om te tanken. Onder aan de col zat gelukkig een pompstation. We hadden het alledrie inmiddels redelijk gehad voor de dag. We konden letterlijk geen col meer zeggen... Echter om bij de camping die we in gedachte hadden te komen moesten we nog een weggetje over dat natuurlijk ook rijkelijk bezaaid was met enkele tientallen haarspeldjes. Normaal vind ik deze dingen erg leuk, maar na enkele honderden haarspeldjes op een dag gereden te hebben kon ik er echt geen meer zien. We waren dan ook erg blij eindelijk bij camping Il Bosco in Entracque aan te komen.
Na de tentjes opgezet te hebben en ons even opgefrist te hebben besloten we te voet naar het barretje, wat 5 haarspeldjes lager lag, te wandelen. Hier werd, om de vitaminen aan te vullen, eerst een italiaanse tomatensalade naar binnen gewerkt welke natuurlijk gevolgd werd door een pizza.
Op de wandeling terug troffen we bij de camping fluoriserend groen licht gevende beestjes aan. Heel erg appart om te zien. 's Nachts viel ik zo goed als direct in slaap in mijn tentje.

Afbeelding
Mont Cenis.

Afbeelding
Natuur op Mont Cenis.

Afbeelding
Barretje in Italia.

Afbeelding
Col d'Izoard (speeltuin).

Afbeelding
Grensgeval op Col d'Agnel.

Afbeelding
Sneeuwbal gooien in Juli... Omdat het kan!

Afbeelding
Uitloper van Col de Sampeyre.

Afbeelding
Col dei Morti.

Afbeelding
Col dei Morti.

Afbeelding
Op Camping Il Bosco.


Dag 6: 7 juli 2011
Zoals afgesproken met de baas van het weer, was het ook vandaag weer een heerlijke droge zonnige dag. Na even opgefrist te zijn stapte ik op de Strom om in het dorpje een ontbijtje te gaan scoren. Dat viel echter nog niet mee. Waar je in Frankrijk in ieder gehucht een Intermarché of Auchan ziet, die de gemiddelde AH doet verbleken, had dit dorp zo goed als niks. Slechts 1 klein buurtsupertje, van het type zoals we dat in Nederland al geen 50 jaar meer hebben, op het centrale plein van het dorpje. Het winkeltje was nog geen 20 vierkante meter groot en het assortiment was dan ook zeer beperkt. Gelukkig was er brood en iets van beleg aanwezig dus een ontbijtje maken dat ging wel lukken.
Na op de camping het ontbijtje genuttigd te hebben werd het tijd om maar weer eens een stukje te gaan rijden. Een van de plannen van deze vakantie was het bezoeken van oude forten op bergtoppen. Vandaag stond dus de Col de Tende op het programma. Via Limonetta reden we de berg op om de forten te bezoeken. Tot aan het skidorpje was de weg netjes verhard. We stopten even en plots voelde ik een ernstige pijnscheut in mijn nek. Ik was duidelijk door een of ander vervelend beest gestoken. De rode vlek in mijn nek was pas na een week weggetrokken. Het laatste gedeelte van de weg omhoog en rondom de forten was onverhard maar zo zonder bepakking ging dit best makkelijk. Boven werden er eerst wat fotootjes van en in het eerste fort gemaakt. Terwijl ik hier mee bezig was voelde ik plots een pijnsteek onder mijn oksel. Het beest dat me een paar minuten eerder al gestoken had zat schijnbaar in mijn T-shirt. Ik wist dus niet hoe snel ik mijn shirt uit moest trekken. In deze vlugge handeling gooide ik, de om mijn nek hangende, spiegelreflexcamera over mijn hoofd heen. Echter op zo’n manier dat ik ‘m nog net een kopstoot gaf. De schaafplek/bult op mijn voorhoofd bewees maar weer eens dat Nikon degelijke camera’s maakt. Het beest werd uit mijn shirt geschud en ik kon weer verder met foto’s maken. De camera had niks, mijn voorhoofd een mooie rode plek.
Na het rondje foto’s maken bij het eerste fort kwam de gasbrander tevoorschijn om boven op de bergtop een lekker bakkie koffie te zetten. Na deze koffiebreak werd ook het, grotere Fort Central aangedaan. Hier werden ook aan paar mooie plaatjes geschoten en vervolgens reden we de eerste 200 meter van de Ligurische Grenskamroute. Na hier veen gekeken te hebben werd het weer tijd terug te rijden naar de camping. Bij het eerste tankstation dat we tegenkwamen moest Arno een nieuwe koplamp voor zijn GS zien te regelen. Dit was zo gedaan, alleen het er in zetten bleek toch lastiger. Na dit klusje werd de benzinebrander van Sander even afgetankt zodat ook die weer vol genoeg was om op te kunnen koken.
We reden nog even door het dorpje heen waar onze camping zat, maar aangezien alles hier een soort van siesta aan het houden was konden we hier niets te vinden om te lunchen. Het cafétje waar we gisteren pizza’s gegeten hadden was gelukkig wel open. Terwijl we hier broodje aten, waren de aanwezige Italianen erg onder de indruk van de route, zoals we die deze vakantie zouden rijden, op Arno zijn tanktas.
Op de camping aangekomen was het weer tijd om even te relaxen. Sander ging naar het dorpje terug om boodschappen te halen voor het avondeten en Arno en ik verdiepten onszelf in onze boeken. De pastamaaltijd die we ’s avonds van de boodschappen van Sander in elkaar gezet hadden ging er heel goed in. Nog even een rondje wandelen over de inmiddels groene skipiste die naast de camping lag en daarna was het weer tijd om toch nog een paar biertjes te drinken in het barretje. Op de terugweg constateerden we dat de fluoriderend groene beestjes ook konden vliegen. Een erg aparte gewaarwording. Eenmaal bij de tent viel ik als een blok in slaap.

Afbeelding
Col de tende (noordkant).

Afbeelding
Middelste Fort.

Afbeelding
Middelste Fort.

Afbeelding
Middelste Fort.

Afbeelding
Arno Offroad.

Afbeelding
Fort Central.

Afbeelding
Strom op het onverharde.

Afbeelding
Benzinebrander aftanken.

Afbeelding
Pleintje in Entracque.

Afbeelding
De motoren in Entracque.

Afbeelding
Koken op de camping.

Afbeelding
Erg groene piste!


Dag 7: 8 juli 2011
Na de tentjes weer ingepakt te hebben konden we bij de receptie van de camping het door ons bestelde ontbijt gaan eten. Croissantjes op z’n Italiaans, dus met jam er in. Dit gecombineerd met de nodige doppiootjes.
We reden vanaf de camping door naar de Tunnel onder de Col de Tende door. Met volledige bepakking een onverharde pas omlaag nemen leek ons geen goed plan. Na een kwartiertje wachten mochten we de eenrichtingstunnel in. Bij het uitkomen van de tunnel waren er enkele redelijk idiote Italianen die ook in Frankrijk, middels hun rijstijl, moesten laten zien dat ze een klein pikkie hadden. Deze malloten lieten we dus maar snel passeren. Via de Gorges de saorge reden we naar de erg leuke Col de Brouis en de Col de Pérus. Deze colletjes deden mij erg aan de door mij zo geliefde Col de Rousette denken. Lekkere overzichtelijke bochtige wegen met zo af en toe een haarspeld.
Na deze 2 exemplaren was het de beurt aan de Col de Turini. Het was inmiddels goed heet aan het worden dus reden we op ons gemakje omhoog. Na een stop bij een oud aquaduct reden we de berg weer af. Halverwege de afdaling moest ik plots uitwijken voor een paar TBS –rijpe GT3, X-Bow, en Z3 bestuurders die de weg voor alleen zichzelf dachten te hebben. Met een hart bonkend in de keel reden we in een iets lager tempo, bedacht op dit soort randdebielen, naar beneden.
Aangekomen in het La Bollène-Vésubie onderaan deze col was het inmiddels weer tijd voor een lunch. Dit keer werd het weer de Plat du Jour. Een stuk tonijn met aardappeltjes en groenten. Toen we klaar waren met lunchen kwamen er net twee Nederlandse BMW’s met zo’n lelijke blauwe MF sticker achterop voorbij gereden. Zien zitten doet zitten, zeker als het motoren van soortgelijk caliber zijn. Na even gekletst te hebben met het stelletje op de twee BMW’s zijn we weer verder gereden door de Vallée de la Tinée naar de Col de la Bonnette. Deze staat bekend omdat dit de hoogst geasfalteerde weg van Europa is. Via het schitterende alpenlandschap reden we omhoog, en omhoog , en omhoog langs watervallen, verlaten dorpjes, ruines en dat alles met de meest mooie vergezichten. Eenmaal op de top stond mijn hoogtemeter op 2816 meter. De weg naar beneden was heerlijk overzichtelijk, mooie asfalt en ook hier waren de uitzichten weer geweldig. Eemaal
Aangekomen in Barcelonette werd er gezocht naar een camping. Deze was opzich snel gevonen. De eerste die we zagen had 3 sterren en de caravans stonden er hutje mutje op elkaar. Niks voor ons dus. Iets verderop was een 2 sterren camping. Ook veel caravans maar toch. Hier kregen we een plekje waar we 2 nachten zouden kunnen staan. Omdat we niet zeker wisten of we 2 nachten zouden blijven lieten we de tweede nacht nog even open staan. Na de tentjes opgezet te hebben, even opgefrist te zijn, zijn we Barcelonette in gelopen wat een erg leuk stadje bleek te zijn. Bij een pizzeria at ik voor de verandering een keer een pastamaaltijd welke erg goed vulde en ook nog eens goed smaakte. Na op het centrale plein nog een paar biertjes gedronken te hebben was het weer tijd om terug te wandelen naar de camping. Op tijd in bed zodat we morgen fit zouden zijn voor een tourtochtje door de Alpen heen.

Afbeelding
Voor de Tunnel de tende.

Afbeelding
Waterval op Col de la Bonnette.

Afbeelding
Hoog genoeg?

Afbeelding
Uitzicht vanaf Col de la Bonnette.


Dag 8: 9 juli 2011
Bij aankomst op de camping hadden we bij het restaurantje wat erbij zat een ontbijtje besproken. De tafel werd ’s ochtends dus ook netjes voor ons gedekt om zo het, wederom, typisch Franse ontbijtje te kunnen nuttigen. Tijdens het ontbijten maakte Arno een leuke dagtocht zodat we met niet te veel kilometers de Col de Parpaillon konden rijden. Bij de receptie zouden we nog even doorgeven of we het bij 1 nacht zouden laten, of nog een tweede zouden blijven. Nu bleek dus dat de snuggere campingeigenaar de plaats waar wij op stonden net had verhuurd vanaf vandaag. We moesten dus weg van ons plekje maar konden wel een ander plekje op de camping krijgen. Dit deden we dus uit principe niet en we besloten een dag eerder naar Le Camping Moto te vertrekken.
Na de tentjes ingepakt te hebben reden we naar het Lac de Serre Poncon. Vanaf hier met een grote boog om Gap heen en vervolgens de N75 op. Deze weg was in tegenovergestelde richting erg druk. Zwarte zaterdag ofzo??? We hadden er al redelijk wat kilometers opzitten en ik besloot de weg een stukje in te korten door niet over de Col de Grimone en de Gorges des gats te rijden, maar over de snellere Col de Cabre te gaan. Bijna boven aangekomen op deze col was er een ongeluk gebeurd. Een vrachtwagentje, een exemplaar dat 30 jaar geleden al afgeschreven was, was overdwars ergens tegenaan geknald en werd op het moment dat wij aankwamen weggesleept. We waren natuurlijk wel zo slim om naar het voorste punt van de file te rijden zodat we bij het afdalen van de col geen mensen voor ons zouden hebben. Een ZZR 1400 lieten we snel achter ons. Wel werd ik bijna direct gepasseerd door een oud rammelgebakkie met een kamikazepiloot erop. De Col de Cabre was weer een feestje, heerlijk breed met superlekkere bochten die door de breedte van de weg superleuk te nemen waren.
Vanaf de Col de Cabre vervolgden we onze weg via Die naar Mirabel et Blacons naar le Camping Moto, net iets voor Montclar sur Gervanne. Hier aangekomen was alles weer zoals vanouds. Na een hartelijk welkom door eigenaren en personeel konden we genieten van een koud eerste biertje. Al genietend kwam er een witte BMW R1200 GS met zijspan de camping op gereden. Het zou toch niet… Na het biertje was het tijd om de tent op te zetten en gelukkig was mijn favoriete plekje achterin aan het water nog vrij. Hier stond alleen de witte BMW. Na een korte navraag bleek het inderdaad de motor te zijn die ik twee weken eerder, 1030 kilometer verderop, in Oosterhout had zien staan.
Na de tentjes opgezet te hebben was het tijd om even op te frissen en te gaan relaxen. De avondmaaltijd was weer van uitstekende kwaliteit en zeer zeker ook weer een portie die groot genoeg was voor mijn hongerige maag. De biertjes in de avond smaakten ook weer prima.

Afbeelding
Tentjes op le Camping Moto.


Dag 9: 10 juli 2011
Zoals gebruikelijk op le Camping Moto is het ’s ochtends altijd lekker ontbijten naast onze tentjes. Ik reed dus, na mezelf opgefrist te hebben, naar Mirabel et Blacons om daar bij het campingwinkeltje wat beleg, fruit en brood te halen. De croissantjes die waren op, dus die haalde ik lekker bij de bakker waar ik me op dat moment weer ernstig schaamde voor het feit dat ik Nederlander was. De bakkerij stond binnen vol met Nederlanders en nog nèt viel de term “pain de stok” niet maar het scheelde niet veel. Aangekomen op de camping stond de koffie klaar en konden we genieten van ons ontbijtje.
Het zou vandaag een rustdag worden, maarja, toch kriebelde het heel erg bij mij. De door mij zo geliefde Col de Rousette zo dichtbij, en dan niet gaan rijden, ik leek wel stom. Ondanks dat de rest niet mee zou gaan trok ik toch mijn pak aan en wilde mijn Strom starten. Wilde mijn Strom starten, maar dat deed deze dus niet meer. Alles werkte gewoon naar behoren maar mijn startmotor maakte het geluid van een verkouden marmot. Even aanduwen en de motor startte weer. Even uitzetten en opnieuw proberen, maar weer het geluid van de verkouden marmot. Na een paar keer aanduwen wilde de Strom weer starten en ik besloot maar een stukje te gaan rijden. Misschien dat de accu gewoon leeg was.
Na 30 kilometer gereden te hebben was ik weer terug op de camping. Ik zette de motor uit en probeerde opnieuw te starten. Helaas! Na mijn pak weer uitgetrokken te hebben besloot ik eerst zelf de boel maar eens te inspecteren. De multimeter van de camping gaf 10,4 Volt aan wat natuurlijk veel te weinig was. Dan maar even proberen met een andere accu. Na even knutselen was de accu onder de tank van Sander zijn GS uit gehaald en konden we het hier mee proberen. De Strom startte meteen. Het was dus niet de startmotor die kapot was.
Ik besloot toch maar de ANWB te bellen. Het meisje dat ik aan de telefoon kreeg vertelde me dat de Franse wegenwacht morgen zou komen om ‘m weg te slepen en dan naar de meest dichtbij zijnde garage zou brengen voor reparatie. Ik vreesde het ergste, maar wat moest dat moest. Het kon tenslotte meer zijn dan alleen de accu.
Ik besloot er dus toch maar een relaxdag van te maken en installeerde mezelf aan het zwembad met mijn boek en bracht daar de halve dag door. Toen de zon toch een beetje fel begon te worden en ik mijn zonnebril ging halen bij mijn tentje zag ik twee bekende BMW’s met MF sticker naast onze tenten staan. Het stelletje, Sharon en Richard, die we eerder onder de Col de Turini waren tegengekomen, hadden ook hun weg naar Camping Moto gevonden.
Wederom was de avondmaaltijd, een half kippetje, weer heerlijk. Toen alles er in zat kwam Lex aan op zijn zwarte Ducati 999. Aangezien hij in een pipowagen zou zitten had hij zijn rode clownsneus meegenomen. Ook de biertjes smaakten ’s avonds weer erg goed.


Dag 10: 11 juli 2011
Na een erg goede nachtrust friste ik mezelf maar weer eens op. Arno was ondertussen ontbijt aan het halen. Hij en Sander zouden een rondje gaan rijden en ik moest wachten tot er iemand zou komen om mijn motor weer rijdend te krijgen. Toen er rond een uur of half 11 nog niemand was pakte ik mijn boek om voor, bij de receptie, te gaan zitten lezen en zo het wachten iets aangenamer te maken.
Nog voor ik 1 regel gelezen had kwam er een geel Nederlands ANWB busje de camping opgereden. Het was dus al een hele geruststelling dat het geen Franse dépannage service was die ze gestuurd hadden. Na even meten bleek de accu nog slechts 4 Volt te leveren. Een paar minuten aan de snellader resulteerde in een lucht van rotte eieren gemengd met zwavel. Als de accu nog niet geheel dood was dan was deze het nu zeker wel. Nu maar eens uit zien te vinden waar er een nieuwe accu te regelen was. De motorzaak in Crest was op maandag altijd gesloten. Roadie in Crest was echter wel open. Deze automaterialenzaak zou ook accu's voor motoren moeten hebben. Samen met de ANWB'er reed ik in zijn VW Caddy naar de Roadie waar ze inderdaad de juiste accu voor mijn motor bleken te hebben. Na deze afgerekend te hebben keerden we weer terug op de camping. Na het installeren van de accu bleek deze ook gewoon door te laden als de motor liep. De dynamo was dus gelukkig niet kaduuk. Na de ANWB'er bedankt te hebben kon ik dus ook een stukje gaan rijden.
Via de Col de Bachus reed ik naar de Combe Laval. Hier kwam ik Arno en Sander alweer tegen die mij tegemoet kwamen gereden. Aangezien ik het gedeelte waar hun heen reden al gezien had besloot ik rechtdoor te rijden door de Combe Laval heen. Terwijl ik in St. Jean en Royans mijn tank vol wilde gooien, bij het net nieuw aangelegde tankstation, kwamen daar Arno en Sander alweer aangereden. Die hadden net een afslag verkeerd gepakt waardoor ze nu weer in St Jean en Royans stonden. We besloten met z'n 3’en verder te rijden langs Pont en Royans, de Gorges de la Bourne en zo weer terug naar de Col de Rousette. Voor de tunnel werd er nog een kopje koffie gedronken en na de tunnel werd nog even van het altijd mooie uitzicht genoten. De weg naar beneden ging weer als vanouds zo lekker en Sander vertoonde dezelfde smile op zijn gezicht als tijdens de afdaling van de Ballon d'Alsace.
In Crest ging ik samen met Sander even de, volledig door Nederlanders bevolkte, Intermarché binnen om boodschappen te doen voor het avondeten. Dit was echt weer zo'n momentje dat ik me schaamde voor de gele plaat achterop mijn motor. Met spanbanden werd er bij mij een sixpack bier op mijn Strom gemonteerd om dit gedurende de laatste 35 kilometer naar de camping te vervoeren.
Op de camping fristen we even op en onze topkok Lex nam al snel de leiding hoe en wat alles door elkaar heen moest. De verse knoflook, welke ik 2 dagen eerder vers van het veld gehaald had, kwam in ieder geval heel goed van pas. De vogel die Arno uit zijn oliekoeler moest peuteren hebben we maar niet klaargemaakt en een waardig zeemansgraf geschonken.
Tijdens het nuttigen van onze pastamaaltijd kwamen Tom en zijn vriendin Yvonne aan. Aangezien hun door zouden reizen naar Italië waren ze met de auto gekomen met de Triump Speed Triple op de aanhanger. Wat er echter nog meer aan zooi meekwam, daar had hij 10 keer lopen met een kruiwagen voor nodig. Zelden heb ik iemand zo veel spullen mee zien nemen op vakantie.
Na het avondeten was het weer tijd om naar de bar te gaan om de nodige biertjes te nuttigen. Wederom was het weer erg gezellig in de bar en slapen deed ik weer als een blok.

Afbeelding
Combe laval.

Afbeelding
Vercors.

Afbeelding
De vangst van Arno.

Afbeelding
Topkok Lex druk bezig.

Afbeelding
Champignons met knoflook.

Afbeelding
Iedereen bezig met eten maken.

Afbeelding
Tom en Yvonne bezig met het opzetten van hun tent. (op de achtergrond al hun meegebrachte spullen)


Dag 11: 12 juli 2011
Na een gezellig, door Tom met zijn auto gehaald, ontbijtje moest er ook vandaag weer gereden worden. Zoals alle andere jaren op Camping Moto moest ook dit jaar de Mont Ventoux aangedaan worden. Deze staat ook wel bekend als de meest lelijke berg van Frankrijk! Vandaag was de groep iets groter om mee te rijden. Arno, Sander, Lex, Tom, Richard, Sharon en ikzelf vormden de 7 motoren tellende groep die door de Drôme heen zou gaan rijden. Vanaf Camping Moto werd eerst de pomp in Crest even aangedaan zodat iedereen met een volle tank op pad zou gaan. Van hieruit werd de route hervat de Drôme in. We reden door de heerlijk geurende lavendelvelden, verschillende gorges en langs diverse pittoreske dorpjes. Onder de Mont Ventoux wist ik nog een leuk picknickplekje waar we het meegebrachte brood met beleg aten zodat we met een licht gevulde maag de berg op konden rijden. Het bochtenspel omhoog was weer heerlijk, het asfalt lekker ruw en alles ook nog eens lekker overzichtelijk. Eenmaal boven de boomgrens waaide het weer ouderwets hard. Na het maken van een paar fotootjes werden we opgeschrikt door een Franse Mirage die op zo’n 30 meter hoogte over de top, al op zijn kop vliegend, passeerde, dit met naverbrander aan, en direct het dal indook. Deze werd bijna direct gevolgd door een tweede exemplaar. Erg apart om van bovenaf op dit soort straaljagers neer te kijken.
De afdaling was super, het tempo lag lekker hoog en ik was erg blij met het goed werkende remgestel op mijn Strom. Flink gas geven op een 10% en sterker dalende helling is erg leuk, maar goede remmen zijn in dit soort situaties wel wenselijk.
Onder de Mont Ventoux besloten we terug te keren naar de Camping. De Zumo werd ingesteld op de camping en na nog een tank-, en een pizzastop reden we terug naar de camping. Dit echter ook via erg mooie wegen. Het lijkt wel of alles in de Drôme mooi is om te rijden.
Aangekomen op de camping was het plots erg druk bij de tenten. Sander die niet meegegaan was om te rijden werd ineens vergezeld door Sander, Bianca, Frank, Hans en Patryck. Nog geen half uur later kwamen ook Jos, Erik en Arjan aan. Het gekkenhuis was compleet! De tijd ging ’s avonds erg snel en plots was het half 4 en hing ik nog aan de bar. Tijd om mijn bed in te duiken!

Afbeelding
In de Drôme.

Afbeelding
Lex op de Mont Ventoux.

Afbeelding
Arno op de Mont Ventoux.

Afbeelding
Lex op de Mont ventoux.

Afbeelding
Diner op le camping Moto

Afbeelding
Jos is helemaal tevreden.


Dag 12: 13 juli 2011
Rond een uur of 7 werd ik gewekt door mensen om mijn tent heen. Heel erg leuk na slechts 3,5 uur geslapen te hebben. Het weer begon ook nog eens slecht te worden. Dit zou een redelijk verloren dag gaan worden. Na een lekkere lange douche was mijn lichaam redelijk wakker maar mijn geest was nog redelijk verdoofd. Toen ik onder de douche uit kwam hoorde ik buiten een vreselijke herrie. Dit bleek een wolkbreuk te zijn die zichzelf boven de camping aan het legen was. Na 10 minuten onder het toiletgebouw te hebben staan wachten waagde ik een sprintje naar de overkapping bij de bar. Hier bleek de rest van de groep al geruime tijd te zitten. Toen het uiteindelijk dan toch een beetje droog begon te worden werd er in het zompige terrein toch maar ontbeten. Dit met heerlijk versgebakken eitjes op de skottelbraai van Tom.
Het weer wilde echter voorlopig niet beter worden en er zat niets anders op dan in de bar te gaan zitten. Hier heb ik een paar uur zitten lezen tot ik plots weer bikini’s bij het zwembad zag. Het weer was weer beter geworden. Tijd om dus een klein stukje te gaan sturen. Met Arno en Richard reed ik samen naar het Foret de Saou. Jammergenoeg was de weg zelf afgezet en doorrijden terwijl alles erg nat was, was ook niet echt een optie. Richard keerde terug naar de camping en ik reed samen met Arno nog een stukje door de Drôme om zo via de Col de la Chaudiere en Saillans terug te rijden naar de camping.
Wederom was het eten op de camping weer super. Hierna hebben we op het pleintje voor de pipowagens een aantal biertjes en flessen wijn naar binnen weten te werken. Ikzelf besloot hierna nog even in de bar te gaan kijken. Wederom werd het weer erg gezellig en dus ook weer erg laat. Rond een uur of 3 besloot ik mijn tentje maar eens op te gaan zoeken om in een diepe coma te vallen.

Dag 13: 14 juli 2011
Om kwart over 7 hoorde ik weer herrie naast mijn tent. Men was schijnbaar van plan vandaag een grote tocht te maken. De door mij geplande rit ging voorlopig niet veel verder dan dromenland. Ik deed oordoppen in zodat nog even lekker door kon slapen. Nadat iedereen vertrokken was voor hun ritje draaide ik me nog ene paar keer om en besloot langzaam aan ook maar eens wakker te gaan worden. Net op het moment toen Sander wilde vertrekken kwam ik mijn tent uit. Na hem een fijne reis gewenst te hebben ging ik mezelf op mijn gemakje opfrissen. Ik at in de bar een tosti met een bakje koffie en een glaasje jus d’orange en bedacht welk klein rondje ik zou gaan rijden.
Vanaf Camping Moto reed ik weer de Col de Bachus op. Ik bleef deze weg volgen langs la Vacherie, St. Martin-le-Colonel naar Bouvante. Vanaf Bouvante nam, ik de Col de la Croix en de Col Du Tunnel Du Pionnier. Een erg leuk stukje langs stijle rotswanden wat ik nog nooit eerder gereden had in de Vercors. Van hieruit nam ik de Col de la Portette en de Col de Taillebourse in het Foret de Lente. Vervolgens via de Col de la Chau naar Vassieux-en-Vercors en via de Col de Saint-Alexis naar de Col de la Rousette, alweer. Deze bleek echter zeer winderig te zijn waardoor ik de afdaling maar lekker op mijn gemakje deed. In iedere haarspeld werd je halverwege plots geheel weggeblazen. Ik had het gevoel of ik het zeil op een zeilboot was tijdens het overstag gaan…
Na de Rousette had ik natuurlijk de blèrweg richting Crest kunnen nemen. Natuurlijk deed ik dat niet want het zonnetje scheen lekker en de kleine binnendoorweggetjes waren veel leuker. Vanaf het tankstation in Die reed ik via Marignac-en-Dios naar de Col de Marignac. Hierna via St-Julien-en-Quint de Col de la Croix op. Erg smal maar nog goed te doen. Via l’Escoulin reed ik terug naar Beaufort-sur-Gervanne en zo weer naar de camping.
Op de camping aangekomen werd er nog een paar uur gerelaxed en hierna wederom erg goed gegeten bij de bar. Samen met Arjan en Arno werd er nog een paar kilo knoflook van het land gehaald welke grotendeels mee naar huis genomen is om zo thuis een paar jaar te kunnen stinken. De rest verdween in de uitlaat van Lex zijn Ducati. Nog een paar biertjes aan de bar en op tijd terug naar de tent was het beste idee voor deze avond omdat we morgen de eerste etappe weer terug zouden rijden richting Nederland.

Afbeelding
Saillans.

Afbeelding
Mariska (barpersoneel) met Jos.

Afbeelding
Arno op z'n best (hij brengt bier).

Afbeelding
Avondeten op le Camping Moto

Afbeelding
Campingbrandje.

Afbeelding
Die doet het voorlopig nog niet.

Afbeelding
Arjan spankt Lex.

Afbeelding
Zonnebloemen.

Afbeelding
Knoflook.

Afbeelding
De oogst.

Afbeelding
Stinkduc.

Afbeelding
Alieke, Erik, Jos en Mariska


Dag 14: 15 juli 2011
Na de tentjes voor de laatste keer ingepakt te hebben en alles op de motor gebonden te hebben moest er ontbeten en afgerekend worden. In de bar op de camping bestelde ik een broodje met alles erop en eraan. Normaal zou ik zoiets op de vroege morgen nooit naar binnen krijgen, maar dit ging er nu soepeltjes in. Na afgerekend te hebben konden we beginnen aan de eerste etappe van onze terugweg. Via lekkere weggetjes in de Vercors, die jammer genoeg vol met split lagen, reden we naar het noorden. Na een stop bij het Palais Idéal, wat van buitenaf niet te zien bleek te zijn reden we verder de Bourgogne in. We schoten goed op en de Bourgogne bleek ook erg mooi te zijn om doorheen te rijden. Ik kreeg het lumineuze idee om een hotelletje te pakken in Beaune waar ik eerder dit jaar geweest was. Het hotel in kwestie kreeg ik echter niet meer gevonden, het had ook niet uitgemaakt, want bij ieder ander hotel waar we naar binnen liepen met de vraag of er kamers waren werden we lacherig weggebonjourd omdat ze al geheel vol zaten. Redelijk gefrustreerd reden we weg uit Beaune de snelweg op richting Dijon om zo de route te vervolgen. Op de route zouden namelijk ook wat hotels liggen. Deze bleken echter niet meer te bestaan. In het volgende dorpje St-Seine-l‘Abbaye zouden ook hotels liggen. 20 kilometer van Dijon vandaan, in de middle of nowhere, daar zou toch vast wel een plekje vrij zijn in het hotel. Helaas, hoe lief ik ook naar het meisje achter de balie keek, er was geen plek. Wel wilde ze even wat hotels en herbergen in de omgeving bellen. Ook hier bleek geen plek te zijn. Dan werd het maar weer een camping. De municipal camping lag een paar honderd meter verderop dus dat was nog wel op te brengen. De tent mocht dus toch weer uitgepakt worden.
Op de camping, een schuin lopend veldje, was geen beheerder aanwezig. De tentjes konden gewoon opgezet worden. Wel dienden we rekening te houden met eventueel wegrollen door de schuine helling. Na een douche genomen te hebben, die na 5 minuten vanzelf warm bleek te worden, was in weer helemaal opgefrist, met de nadruk op fris. Na een korte wandeling, en een berg geschoten foto’s verder, kwamen we aan bij het restaurant van Hotel de la Poste. Ook voor het avondeten waren we NIET welkom. Ze hadden niets meer vrij en buiten mochten we NIET zitten. Een echte DO NOT GO THERE dus!
De simpele herberg die ernaast gelegen was leek van buitenaf gesloten, maar dit was gelukkig niet het geval. Het alleraardigste vrouwtje kon wel wat te eten voor ons regelen. Maar ze had niet alles meer. Dat maakte ons natuurlijk niet uit. Een goed stuk vlees, aardappeltjes en groenten. Als afsluiter nog een typisch Frans kaasplankje en onze magen waren weer gevuld. Tel daar de 3 biertjes de man bij op en we hadden een gezamenlijke rekening van net 40 euro. Een lachertje dus.
Teruglopende naar de camping werden het dorpje en het daar gelegen kerkje nog even gefotografeerd. Eenmaal op de camping was het gelijk de tent in en lezen. Dit totdat ik het idee had live deel te nemen aan Modern Warfare 3, dit gecombineerd met Band of Brothers , The Pacific èn Saving Private Ryan. In het dorpje was een feestje en er zou wat vuurwerk zijn. Dat kon nooit veel zijn voor een dorp met nog geen 360 inwoners (bron wiki). Dit bleek dus het meest heftige vuurwerk te zijn dat ik ooit had meegemaakt. Zien deed ik het niet maar de diepe donderslagen deden de grond trillen. Na een half uur lang mezelf in oorlogsgebied gewaand te hebben werd het weer rustig en brak in het dorp het feest los en ik viel, geheel tegen mijn natuur in, in slaap.

Afbeelding
Onderweg in de Bourgogne.

Afbeelding
Onderweg in de Bourgogne.

Afbeelding
Tentjes op Camping Municipal.

Afbeelding
Strom op de camping.

Afbeelding
Oud pandje in St-Seine-l‘Abbaye.

Afbeelding
Straatje in St-Seine-l‘Abbaye.

Afbeelding
Oude bewoner in zijn huis in St-Seine-l‘Abbaye.

Afbeelding
Kerkje in St-Seine-l‘Abbaye.

Afbeelding
Kerkdeur in St-Seine-l‘Abbaye.

Afbeelding
St-Seine-l‘Abbaye by night.


Dag 15: 16 juli 2011
Om half 8 stond ik op en in recordtijd, je raakt er aan gewend hè, was alles weer ingepakt en aan de motor vastgebonden. De campingbeheerdster kwam uiteindelijk ook eens kijken zodat ik deze toch nog kon betalen. Na 100 meter gereden te hebben stopten we bij de bar-tabac om hier een kopje koffie te drinken en de croissantjes die Arno gehaald had bij het bakkerijtje naar binnen te werken. Na nog een kop koffie was ik heel erg blij dat er bij deze bar-tabac geen hurktoilet aanwezig was maar een normaal exemplaar. Wie die achterlijke dingen verzonnen heeft….
Na het ontbijtje reden we verder de N71 af naar Chatillon-s-Seine. Een erg lekkere weg, weliswaar rechtdoor, die ook nog eens goed opschoot terwijl je toch het e.e.a. te zien kreeg. Hierna volgde een stukje snelweg welke we in de Chapgane weer even verlieten. Na een tankstop had ik bijna een aanvaring met Bambi. Toen Bambi veilig de weg overgestoken was kwam d’r zusje ook nog eens de weg opgerend. Deze was echter niet zo snugger om doro te lopen maar begon te twijfelen en recht voor mijn motor uit te rennen, niet wetend links of rechts de bossen in te duiken. Uiteindelijk liep dit toch goed af en kwam er nog een klein stukje snelweg welke we weer snel verlieten om zo via de Franse en later Belgische Ardennen richting Luik te rijden. Heel af en toe viel er een spetje maar doorzetten wilde het niet. Pas voorbij Eindhoven begon het te regenen en nog harder te waaien. Dit hield pas op toen ik weer in Oosterhout thuis veilig voor mijn eigen deur stond.

Afbeelding
De motoren in de Ardennen.

Afbeelding
Uitzicht in de Ardennen.


Conclusie
Een topvakantie! Heel erg veel gezien en in de meest afwisselende landschappen gereden, op verschillende wegtypen en zo goed als altijd met mooi weer.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Wullebolle »

Mooi mooi PDvD ...

en :worship: voor je verslaggeverscapaciteiten

Heb vorige maand zo ongeveer tzelfde gedaan (maar zonder de schijtlijster) in omgekeerde richting, en krijg door je verslag alweer zin om te vertrekken ..
Laatst gewijzigd door Wullebolle op do 21-07-2011, 18:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Tulipan »

Gotsamme kerel !!

Ik ben even door de post heengerost en ga het later in alle rust lezen, maar de sneakpreview belooft wat !!
Mooie plaatjes gemaakt hoor.

Later
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Anja64
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 29-08-2010, 23:38
Mijn motor is een: Yamaha Tracer MT 09

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Anja64 »

Bedankt voor je mooie verslag+foto's, wij hebben vorige zomer ongeveer dezelfde route gereden en hebben daar ook erg genoten, dit jaar al naar Schotland geweest en volgende week vertrekken we naar de Dolomieten! Eens kijken of we daar ook lekker bochtjes kunnen gaan rijden :-)} Hopelijk knapt het weer daar nog een beetje op want nu is het in Noord-Italië ook nog niet echt mooi, maar ja we hadden in Schotland al 2 weken zon dus zullen maar niet klagen. Regenpakken mee en gaan met die banaan 8)
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Dyrck »

Was het maar vast vakantie.....[smachtende zucht]......
Mooi verhaal mannen :worship:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Fastboy

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Fastboy »

toppie verslag mooie fotos!
Graafie68

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Graafie68 »

Ik heb heerlijk zitten genieten van jou reisverslag van wat je gedaan heb met je vrienden.
Jullie hebben je zo te lezen, goed vermaakt.
Ik hoop dat je nog veel van dit soort tripjes mag maken, en er dan van dit soort verslagen van mag schrijven.

Bedankt voor het mee laten beleven.

Groeten graafie.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

Graag gedaan! Zal over een tijdje ook eens wat videos posten... maar die moet ik eerst nog elders ophalen en bewerken.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Stroompje »

Afbeelding ......Top, hier op het forum zo'n "tussendoor" vakantie doen en weer veel herkennen!!!
:worship:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Suuske

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Suuske »

leuk om te lezen wat ieder zo in zijn vakantie doet.
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Jomme Dox »

Mooi verslag !
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

En een paar filmpjes:

Etappe 1, naar de Vogezen: http://vimeo.com/26759517

Etappe 2, naar de Jura: http://vimeo.com/26800378

Etappe 3, naar de Vanoise: http://vimeo.com/26813919
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Heleen
DL650 berijder
Berichten: 110
Lid geworden op: zo 04-04-2010, 17:39
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 V
Woonplaats: Huizen

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Heleen »

Mag ik de volgende keer mee ??? :D
Helemaal top, zo'n reisje..
Never drive faster than your Angels can fly !!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

Routes staan gewoon (in gpx) gratis te downloaden op Motorvision ;) Kun je het rondje zelf ook rijden.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Suuske

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Suuske »

PDvD schreef:En een paar filmpjes:

Etappe 1, naar de Vogezen: http://vimeo.com/26759517

Etappe 2, naar de Jura: http://vimeo.com/26800378

Etappe 3, naar de Vanoise: http://vimeo.com/26813919

fantastisch heb je ook een eigen pagina?
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

Suuske schreef:
PDvD schreef:En een paar filmpjes:

Etappe 1, naar de Vogezen: http://vimeo.com/26759517

Etappe 2, naar de Jura: http://vimeo.com/26800378

Etappe 3, naar de Vanoise: http://vimeo.com/26813919

fantastisch heb je ook een eigen pagina?
Deze staan nu bij Arno op zijn vimeo (is van motorvision). Zelf plaats ik ze ook altijd op www.youtube.com/pdvd78
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

Hier even wat vieootjes, nu op youtube. Het is nog niet alles,maar wil ze toch even delen.

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=mpHtT07d5YU[/youtubehd]

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=dvlFke6qyYM[/youtubehd]

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=fEyIm5yHzjg[/youtubehd]

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=U4z6LUVAgPY[/youtubehd]

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=sbQ3nSPf1X4[/youtubehd]

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=vUpoTbxPNVU[/youtubehd]
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Joskestiller »

In veel van deze fimpjes valt me op dat er heel wat mensen zijn die het echt moeilijk hebben om op hun eigen weghelft te blijven, al dan niet belijnd!
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

Joskestiller schreef:In veel van deze fimpjes valt me op dat er heel wat mensen zijn die het echt moeilijk hebben om op hun eigen weghelft te blijven, al dan niet belijnd!
Soms heb je voor een bocht net iets meer zicht als je aan de andere kant gaat rijden... en de wegen zijn lang niet zo druk als in Nederland. Haarspeldbochten sturen gewoon veel beter in als je ze breed begint en dan naar binnen stuurt.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

En het filmpje van de 6e etappe.

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=kPP3VRLZ8V8[/youtubehd]
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Frank »

Fantastisch Pim. Mooi verhaal, mooie foto's en filmpjes.. bedankt voor het nemen van de moeite van het maken van het verslag! Het kriebelt om het ook te gaan doen! :)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

Frank schreef:Fantastisch Pim. Mooi verhaal, mooie foto's en filmpjes.. bedankt voor het nemen van de moeite van het maken van het verslag! Het kriebelt om het ook te gaan doen! :)
Gewoon doen! Ben nog niet helemaal klaar met alle filmpjes dus er komen er nog meer!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

En nog een filmpje van het rondje rijden over de Mont Ventoux.

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=UJEPWV3SHNM[/youtubehd]
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

En het laatste filmpje.....

[youtubehd]http://www.youtube.com/watch?v=9e7syjebk3M[/youtubehd]
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door V-Stoom »

Hé Pim,

Wat een geweldig verslag en wat een heerlijke vakantie moet dat geweest zijn. Wij gaan woensdag weg naar daar waar het weer mooi is maar of het zo'n mooi verslag wordt? Ik ben bang van niet.

Bedankt en groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door PDvD »

V-Stoom schreef:Hé Pim,

Wat een geweldig verslag en wat een heerlijke vakantie moet dat geweest zijn. Wij gaan woensdag weg naar daar waar het weer mooi is maar of het zo'n mooi verslag wordt? Ik ben bang van niet.

Bedankt en groet, Allard.
Zolang de vakantie zelf ook maar zo mooi is! Have fun!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Zomervakantie Frankrijk 2011

Bericht door Frank »

Modedit: Hier ook maar even schoonmaak gehouden en offtopic berichten verwijderd!!
__________________________________________________________________________________________________________________

Pim! Ik ben nog steeds jaloers, ik wil ook! :) Fantastische foto's' en filmpjes!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Plaats reactie