motor 'kietelen'

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Mieps

motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Dag dames, heren,
Welke tips hebben jullie om die 650 op te waarderen voor iets meer vermogen?
Ben benieuwd waar jullie mee komen... :wink:
Graafie68

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Graafie68 »

Je brommert rood verven, want rooie zijn sneller ( tenminste, dat beweren ze altijd ) :o)
Een serieus antwoord moet ik verschuldigd blijven, sorry. :oops:

Mischien een K&N luchtfilter, andere demper en dan laten remappen bij een goede toko ( hoegee o.i.d. )
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: motor 'kietelen'

Bericht door PDvD »

Al een heel vaak gegeven antwoord: een DL 1000 kopen....
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Wullebolle »

Graafie68 schreef:Je brommert rood verven, want rooie zijn sneller ( tenminste, dat beweren ze altijd ) :o)
...
Dat klopt ook.
Das omdat rode verf minder weegt dan de andere kleuren.
De massa is dezelfde, maar omdat de kleur rood aan het uiteinde van het spectrum zichtbaar licht ligt, is de interactie tussen de zwaartekracht en de uitstoot van fotonen die de kleur rood geven -in tegenstelling de de andere kleuren van het spectrum- zodanig dat het gewicht (niet de massa) ervan een fractie minder is. En minder gewicht op een motor = sneller ... :o)


On topic ...
Andere pijpen en wat electronica zal meschien een paar pk opleveren, maar of het sop de kool waard is?
Spooky Action At A Distance !
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Wullebolle schreef:...Andere pijpen...
Danwel in enkelvoud, anders hebben we het weer over de 1000 :wink: :o)

Het is bij mij zo raar...
Het is gewoon een leuke fiets, perfect hier in de Eifel, niks mis mee, maar echt happy als op de oude brommert ben ik niet. :|
naja... en als ik lekker aan het bochtjes-pikken ben kom ik echt tot op de grens van het gas. Dat ding kan ik gewoon niet verder uitknijpen...

Toch terug naar de Sport-hoek...? :(

Misschien went het nog... was bij "een vent" ook zo... :o)
Graafie68

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Graafie68 »

Waarom wil menig motorrijder nou zo god gloeiend hard door die bochten heen ???
( sorry voor het taalgebruik ) maar is de omgeving het aanschouwen niet waard ofzo of wil men nou zo graag zo snel mogelijk weg uit het betreffende gebied.
Ik heb me daar vorig jaar op betrapt en heb spontaan het gas los gelaten en vrolijk het groupie laten scheuren.
Ik gaat wel op normaal tempo en genietend van de omgeving. Me eigen in puin rijden voor de lol, nee dank u.
MacB

Re: motor 'kietelen'

Bericht door MacB »

Graafie68 schreef:Waarom wil menig motorrijder nou zo god gloeiend hard door die bochten heen ???
( sorry voor het taalgebruik ) maar is de omgeving het aanschouwen niet waard ofzo of wil men nou zo graag zo snel mogelijk weg uit het betreffende gebied.
Ik heb me daar vorig jaar op betrapt en heb spontaan het gas los gelaten en vrolijk het groupie laten scheuren.
Ik gaat wel op normaal tempo en genietend van de omgeving. Me eigen in puin rijden voor de lol, nee dank u.
Tja..... ieder zijn ding zeker.... :wink:
Me in puin rijden eveneens nee dank u, snel door de bochten doe ik het liefste :)
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Ieder z'n ding ja...idd...
@ Graafie... Maar omdat ik van vlot rijden houd wil niet zeggen dat ik me per definitie in puin wil rijden? :?
Ennuh... Er bestaat nog grijs, naast zwart en wit :o)
Leville

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Leville »

Zonder windscherm rijden maakt ook al wat uit qua gevoel... :roll:
Gebruikersavatar
Jomme Dox
DL1000 berijder
Berichten: 607
Lid geworden op: ma 11-05-2009, 20:46
Mijn motor is een: Yamaha Tenere 1200ZE
Woonplaats: Dicht bij Mechelen (Belgisch Vlaanderen)

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Jomme Dox »

Graafie68 schreef:Waarom wil menig motorrijder nou zo god gloeiend hard door die bochten heen ???
( sorry voor het taalgebruik ) maar is de omgeving het aanschouwen niet waard ofzo of wil men nou zo graag zo snel mogelijk weg uit het betreffende gebied.
Ik heb me daar vorig jaar op betrapt en heb spontaan het gas los gelaten en vrolijk het groupie laten scheuren.
Ik gaat wel op normaal tempo en genietend van de omgeving. Me eigen in puin rijden voor de lol, nee dank u.

Heeeeeelemaaaaaaaaaaal mee eens !
Als ik met jou een appel wissel, heb ik nog steeds 1 appel.
Wissel ik een idee met jou, dan heb ik 2 ideeen.
(George B Shaw)
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: motor 'kietelen'

Bericht door PDvD »

Hebben we hier te maken met de vrouwelijke Valentino Rossi? Sorry hoor maar ik begin even heel erg hard te lachen. Boven de 150 zal een 650 niet zo hard meer doortrekken als een 1000 en de schop onder je kont heb je ook niet, maar om nou te zeggen dat de 650 niet snel genoeg is? Ik denk dat je dan eerder naar je eigen bochtentechniek en rijstijl moet gaan kijken omdat er totaal niets van zal deugen. Of je kent de Eifel zelf niet goed genoeg en zit je alleen maar op de doorblaaswegen waar je met gemak continu boven de 150 zit, dan zou ik zeggen... koop een Garmin en leer met Mapsource werken en zo de Eifel echt kennen!

Een paar jaar geleden reed ik met wat supersports door de Eifel heen en ik (en anderen ook op sportmotoren) werd geheel kwijtgereden door een Honda CB250 ! (Nee geen R maar zo'n lesmotor light). Een paar km later lag hij wel in de berm omdat hij over de grenzen van het apparaat heen was gegaan, maar die grenzen liggen bij 50 pk meer op dezelfde machine net zo ver. Het hard gaan heeft dus weinig met de machine te maken, maar echt gewoon met het manneke (in jouw geval vrouwke) dat er op zit.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

Sorry hoor maar ik vind de vraag volkomen begrijpelijk. De 650 komt eigenlijk zo'n 20 pk tekort. Ja, ja, koop een 1000 en dan krijg je er nog eens 20 bij, maar de lichtvoetogheid van een 650 mist de 1000 enigzinds. Om kort te zijn die 20 pk tune je er niet bij. Wel is het zo dat de eerste reactie het meest gelijk heeft. Andere plofbuis en een keer bij een afstellingsdoctor langs geeft al een ander resultaat.
Overigens geef ik ook de andere schrijvers een beetje gelijk. De uitdaging van (veilige) snelheid zit hem in je eigen kunnen. Zeker op korte bochten trajecten heb je aan meer vermogen niet heel veel. Daar kom je er niet aan. Het gaat meer om het koppel onderin en in het midden en dat is het gebied waar de 650 juist wel sterk is. Op dit soort stukken geef ik grotere jongens nog al eens het nakijken. De reden dat je de spreekwoordelijke schop niet voelt heeft te maken met de erg liniale vermogensopbouw van de 650 en dat is eigenlijk een complment. Wil je cijfers? Komt ie. 0-100 dl650 tot 2007 3,9 (na 2007 4,2) 0-140 tot 2007 8,0 (na 2007 9,0). Maak je over deze verschillen overigens geen zorgen, in de praktijk merk je hier niet of nouwelijks iets van en je krijgt er een nog soepeler blok voor terug. De BMW 800 en Triumpf 800 doen het eigenlijk niet heel veel sneller. Hiermee is de eerste zin eigenlijk ook al weer ontkracht. Ach, alles is betrekkelijk.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

@ Pdvdpdppddvpdpvpd... of zoiets; net zo min ken ik jou, net zo min ken jij mij...
Het is toch mooi hoe de wereld weer gevuld wordt met vooroordelen... geweldig en vooral ermee doorgaan! :mrgreen: :wink:

Ongelooflijk welke reacties ik lospeuter als ik wat bevindingen neerkalk... :schater:
En we gaan weer vol off-topic, maar goed...
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

Ik begrijp je reactie niet helemaal. Je vraagt ons met je mee te denken en dan is dit jou wederreactie? Over vooroordelen gesproken :wink: .

Succes.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Leville

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Leville »

Hey Allard,

In een of ander magazine hadden ze eens losse plofbuizen getest, en er was er maar een (Akra, denk ik) die effectief een écht vermogensverschil liet optekenen.
Nu, ik weet wel niet meer of ze de moto bij elke andere plofbuis opnieuw hebben afgesteld.

Heb jij weet van andere tests?
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

Klopt, het probleem is echter, zoals met veel tests overigens, dat deze buizen zijn getest op EEN motor. Hoe deze uitlaten zich gedragen op een andere bv. een V-Strom is dus niet gemeten. Wel is het zo dat Akrapovic vaak met de eer strijkt. De test waar jij het over hebt stond een aantal maanden geleden in MotoPlus. Ik zal nog even zoeken en kom er eventueel op terug.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Bozobin † »

Graafie68 schreef:Waarom wil menig motorrijder nou zo god gloeiend hard door die bochten heen ???
( sorry voor het taalgebruik ) maar is de omgeving het aanschouwen niet waard ofzo of wil men nou zo graag zo snel mogelijk weg uit het betreffende gebied.
Ik heb me daar vorig jaar op betrapt en heb spontaan het gas los gelaten en vrolijk het groupie laten scheuren.
Ik gaat wel op normaal tempo en genietend van de omgeving. Me eigen in puin rijden voor de lol, nee dank u.
Ik doe het allebei, soms effe lekker een stukkie bochtenvreten en dan gaat op recht stukken het gas er meteen weer af, soms tergend langzaam van de lucht en de omgeving genieten.
Altijd zuurkool of sauerkraut gaat ook vervelen :-).
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: motor 'kietelen'

Bericht door PDvD »

Mocht je je 650 overigens echt goed willen kietelen dan kun je het beste contact opnemen met Mark Hoegee van http://www.hoegeetech.com/. Daar hebben ze meer verstand van het uiterste uit je motor halen dan wie dan ook hier op het forum. Kost wat maar dan hedde ook wat.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

V-Stoom schreef:Ik begrijp je reactie niet helemaal. Je vraagt ons met je mee te denken en dan is dit jou wederreactie? Over vooroordelen gesproken :wink:
Ja, ik vroeg om technisch antwoord, niet om mijn rijgedrag te gaan beoordelen.. :wink: :mrgreen:

@PdvD: dank voor de tip, hier heb ik iets aan, hierkan ik eens in gaan duiken, thanks!
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

Mieps schreef:Ja, ik vroeg om technisch antwoord, niet om mijn rijgedrag te gaan beoordelen..
Ik lees mijn eigen reactie op jou nog eens even terug, maar ik heb jouw persoonlijk rijgedrag volgens mij niet beoordeeld. Maar als jij dat wel doet dan zegt dat volgens mij meer over jou dan over mij. Ik hou er persoonlijk niet zo van als door mij als serieus bedoelde reactie's worden verdraait. Maar goed, jij vroeg hoe jij je brommer sneller kom maken.................?

Ik wou hier verder maar bij laten.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

pff.. ik moet meer gebruik maken van "citeren" zodat dit niet meer voorkomt.
Mijn fout dus, ik zal beter opletten in het vervolg! :!:
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

Ok, no hard feelings Mieps.

Back to the subject. Is interessant genoeg.

Groet, Allard. :D
niets is te gek, behalve op je bek.
MacReal

Re: motor 'kietelen'

Bericht door MacReal »

Weet niet hoeveel je op de autobahn komt, maar je zou ook nog kunnen proberen met de vertanding te gaan spelen...
Groter tandwiel achter kan een wereld van verschil geven (of in ieder geval in beleving).

Een kennis van me heeft zo eens op zijn ZX6R 3 tandjes groter achter en 1 tandje kleiner voor gemonteerd. Met zijn vrouw achterop, ging het voorwiel in de 6e versnelling nog omhoog. (nee, zijn vrouw is geen tientonner)
Leville

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Leville »

De afgelopen dagen wat gaan toeren in Duitsland, en het viel ùe npgmaals op hoe goed dat blok wel is. Tenminste, als je bereid bent om ook rpm's te maken. Nu, om nog wat langer in 3 te blijven zou een pk of 5-10 wel niet slecht zijn. Nu was het limiet en telkens twijfelen om toch op te schakelen. Maar dan mocht ik al snel terugschakelen voor de volgende bocht.

(Ow ja, een Transalp klinkt veel beter, maar een strom is beduidend vlotter.)
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Na een limburgse tip :wink: staat manlief al te stuiteren een kleinere tandwiel voren te monteren...
Dat was dus iig zeer waardevol, die hint! DANK!! :worship:


@ MacReal...Autobahn ist langweilig, dus dat 'varen' we niet zo vaak... :o)
(owja, ik moet je nog ff antwoorden op de mail :oops: )

@ all: Het vriendengroepje van ons is hetzelfde gebleven met Blades, R1s, RSVs etc... en die komen komend weekend hierheen.
Ik laat nog wel weten "hoe ik het gedaan heb" met mijn kleine brommert :-)} :o)
Kijk, als dat vrouwtje met haar 67 pk's dat stel zonder problemen bij kan houden kan dat 2 dingen betekenen.......... O:-) :D
Graafie68

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Graafie68 »

Jij als vrouw moet toch weten het gaat niet om de " size " het gaat erom wat je er mee doet.


O:-)
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Manlief heeft tandwieltje besteld.
Zijn motto; voor 13 euro gaan we dat gewoon eens uitproberen! :wink:
Dus ik ben benieuwd... Ik laat wel weten hoe het wordt/gaat/voelt/ etc...
MacReal

Re: motor 'kietelen'

Bericht door MacReal »

Ben erg benieuwd hoe het bevalt! Gelukkig is het vrij makkelijk "terug" te zetten ;)
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

Hallo Mieps,

Had je dit ook al gelezen?

http://www.v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=3752

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Hi Allard, yep... maar niet zelf gelezen :wink:
Manlief had zichzelf losgelaten op dit forum, om eens te neuzen (toen ik es van huis was) :o)
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

't ja als de kat van huis is......... :wink:

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Zo... pinksteren is weer voorbij...
En, ik zou laten weten hoe en wat...
Dus, allereerst; tandwieltje kwam op tijd, manlief heeft het eronder geprutst binnen half uurtje geloof ik (dus echt GEEN werk!).
Die konden we dus zaterdag direct uitproberen...
Vrijdag kwamen al 2 Blade's en VFR, dus met 5 man zaterdag op pad. Ik reed vooraan met m'n brommie...
Tijdens de tussenstop gaf ik manlief de opdracht eens voorzichtig te polsen of ik nog wel voor 'mocht' rijden (ging 't wel vlot genoeg voor de jongens?). En zowaar, er kwamen antwoorden zoals "ik vond de weg nog wat nat, dus reed effe wat rustiger" "zij heeft ook geen sportieve banden" "moet nog aan de bochten wennen, zij is thuis"...
Dus ergens zat ik al een beetje te gniffelen... :o)
De dag vorderde, een vriend met 675 sloot nog aan en ik "mocht" voorop blijven rijden vond men...
Zondag eigenlijk hetzelfde liedje... en toen ik winkte (er kwam een lang bochtig stuk weg), dat de snelle jongens voorop mochten (ze wachten wel weer ergens als ze de weg niet meer weten), had ik verdomd geen probleem die gasten bij te houden! :schater:
Naja, natuurlijk, als ze op rechte stukken gas geven, ben ik nergens.. maar die rechte stukken komen met onze routes niet zo vaak voor :roll:
Wat betreft het tandwieltje kan ik het volgende berichten: iedereen die ervan houdt kleine bochten op lekker tempo te nemen raad ik aan een kleiner tandwiel te nemen. Dat is echt een verschil dat je niet verwacht. TOP dus; voor nog geen 14 euro. Ik ben meer dan tevreden! Na de bocht is het heerlijk lekker snel op het gas te gaan, dus nog leuker nu! :-)}
Ook al mis ik nog wel eens de sportieve fiets, brommie mag blijven :wink: (wie weet als ik ooit geld heb voor 2 fietsen... O:-) )

Dus... ja... ik heb een leuk weekend gehad... en het leukste compliment van de heren aan het eind van het weekend "het ging me vlot genoeg" en "volgend jaar weer!!" :bye:
Graafie68

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Graafie68 »

Zo zie je maar weer size doesn't matter !!!!
Behalve als je een kettingwieltje bent. :schater:
JackRussel
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 04-01-2010, 20:52
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Eerbeek

Re: motor 'kietelen'

Bericht door JackRussel »

Mieps,

hoeveel tands is het voortandwiel? en hoeveel tands ligt er achterop. Op mijn motor van 2007 ligt voor een 15 tands tandwiel.

Gr. Rob
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

Dat is een leuke ervaring voor 14 euro zo veel meer lol. Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is hoeveel het scheelt op je topsnelheid al hoewel ik mij kan voorstellen dat dat voor jou niet echt het belangrijkste is. En of er ook verschil waarneembaar is in het verbruik. Het blok loopt wel meer toeren.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Leville

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Leville »

Wordt er ook wel eens een achtertandwiel vervangen, door een groter? Dat heeft wat minder effect dan een tand kleiner vooraan.
Remko

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Remko »

Wat een geneuzel allemaal.

Beetje op toeren houden en de DL650 in onverslaanbaar op wegen met bochten.
Rechte wegen zijn saai en met name geschikt voor een Hayabusa en dergelijke muscle bikes, daar kan je immers heel hard mee recht door rijden.

De Dl650 hoeft niet gekieteld, met gasgeven, remmen, gasgeven en sturen kun je andere motoren prima bijhouden.
Het gaat niet om het vermogen of het koppel. Beide helpen wel iets, maar de inbreng van de berijder,
de kwaliteit en instelling van je vering en demping en niet te vergeten de banden keuze bepalen of je gelijkwaardig
aan andere brommers bent. Ik rijg de bochten op mijn Dl650 met veel plezier en tempo aan een. Dat is waar het om gaat!
Ik heb geen DL650 gekocht om 300km/u te rijden, daar zijn andere brommers veel geschikter voor!

Laat mij lekker in de Eifel stoeien met pk pakhuizen, in de rechte lijn zijn ze sneller, maar waar het de bochten betreft zijn er weinig die mij en mijn DL650 het nakijken geven!
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Soesko »

Mieps schreef:Wat betreft het tandwieltje kan ik het volgende berichten: iedereen die ervan houdt kleine bochten op lekker tempo te nemen raad ik aan een kleiner tandwiel te nemen. Dat is echt een verschil dat je niet verwacht.
Eerlijk gezegd kan ik me wel vinden in het verhaal van Remco. Een kleiner tandwiel om vlotter de bocht om te kunnen, dat had ik nog nooit gehoord. Volgens mij heb je de rechterpols om de bochtensnelheid te controleren. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat een kleiner tandwiel ervoor zorgt dat de motor wat vlotter accelereert en daar kun je wat voordeel bij hebben bij het uitkomen van de bocht. Echter lijkt me dat pas aan de orde als je op een racecircuit je motor aan het uitpersen bent.
De Dl650 in standaard uitvoering is al een heel fijne stuurfiets waarmee je knalhard kunt raggen. Je moet alleen het toerental wat hoger houden en wellicht dat je dat bedoelt. Bochten rijden is waarvoor hij gemaakt is en als je een beetje durft kun je zelfs de achterkant gecontroleerd laten glijden. Zwakke punt van de motor is juist het aanremmen voor de bocht. Als je eenmaal in de bocht ligt dan hoef je vaak alleen de motor nog maar platter te leggen, tot de zijkant van de voet of de voetsteun de grond gaat raken.
Mijn advies is dan ook niet teveel rommelen met andere tandwielen of iets dergelijks, maar zelf leren het gas verder open te houden.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Soesko »

O ja, nog even vergeten. Ga niet teveel uit van wat anderen wel of niet kunnen. Je hebt altijd baas-boven-baas en je kunt jezelf wel eens bezeren als je boven je kunnen gaat rijden. Ik heb zelf het idee dat ik redelijk kan sturen, maar als ik op pad ga met jongens die hebben geracet, dan moet ik toch echt bekennen dat zij nog veel beter sturen. Maar goed het blijft leuk als je in de bergen met je Dl een groepje supersports eruit rijdt.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

Remco en Soesko,
In theorie en praktijk kan ik het zeker met jullie eens zijn. Zo ervaar ik het ook (al hoewel ik niet uitsluit dat Mieps ons er uit rijdt). Wat echter overeind blijft is dat iemand behoefte heeft aan het kietelen van haar motor, een oplossing heeft gevonden in het monteren van een kleiner voortandwiel, zij daar erg blij van wordt, ik graag wil weten hoeveel het scheelt in topsnelheid en verbruik en er gevraagd wordt of er ook mensen zijn die ervaring hebben met een groter achtertandwiel. Met andere woorden. Jullie hebben gelijk (vind ik) maar daar gaat het hier niet om :wink: .

Dus Mieps, laat je niet uit het veld slaan.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
de Limburger

Re: motor 'kietelen'

Bericht door de Limburger »

je kunt het blokje flink kietelen, maar het is wat je wilt bereiken? in in functie rijstijl /woonplaats/ geografisch
als je midden in de polders woonachtig zijn zijn die 14tandjes niet nodig, maar het word wel interessant als je midden tussen de molshopen woonachtig bent,.. het wordt een goedkope oplossing.
en je heb een andere motor :) , het toerental stijg met +/- 500t/m,.. eindsnelheid is onbelangrijk in molshopen maar wel dat er iets gebeurt als je uit een haarspeldbocht komt of bochtje met een beetje naam.
trouwens hij rijd sneller in 6de :D ....maar dat zie ik niet onmiddellijk gebeuren tussen heuvels.
spreek op dit punt uit ervaring, heb het allemaal uitgeprobeerd 14t en 16t .
met achtertandwiel spelen gaat ook...heeft het zelfde effect...maar dan is het geen paar eurotjes
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Mahlzeit!
(zoals ze hier tussen de molshopen zeggen ;-))

Er gaan een paar dingetjes door elkaar nu geloof ik...

1. Tandwieltje brengt mij een gevoel van soepeler de bochten door rijden. Hij twijfelt minder in de 2 als ik de kleine bochtjes (haarspeld) neem en ik kan nog ietsie sneller op het gas, zo leek... Voor MIJ rijdt hij prettiger daardoor. Het lijkt dus ook vlotter te gaan omdat het twijfel-gevoel (van de fiets) weg is. (logisch ook, zie verhaal toerental)
Mij is ook gezegd geworden (manlief) dat ik ze ook ietsie vlotter neem nu.

2. Dat ik even moest aftasten wat betreft “de snelle jongens” is een persoonlijke issue. Gewoon, omdat ik toch altijd tussen supersport heb gereden en je met een heel andere motor ineens je referentie kwijt bent. Dus het was leuk te merken (voor mij) dat dit nog steeds in orde is. Persoonlijk had ik het minder prettig gevonden als men had gezegd “nou, volgend jaar zoek ik een andere voorrijder”... ofzo... anyway... dat was gewoon iets wat ik moest uittesten en waar ik erg benieuwd naar was. Ik kan er niks anders van maken - zal voor sommigen raar in de oren klinken...

Overigens, voor alle mensen die zich nu zorgen (gaan) maken - ja, mieps kan ook rustig touren hoor :o) :schater:

@ Allard; top weet ik (nog) niet – zal het binnenkort es voor je uitproberen op de Autobahn (60)!

Ennuh... ik was dus blij met die Limburgse tip :wink: :!:
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Soesko, Remko...

Remko: "Laat mij lekker in de Eifel stoeien met pk pakhuizen, in de rechte lijn zijn ze sneller, maar waar het de bochten betreft zijn er weinig die mij en mijn DL650 het nakijken geven!"
Antwoord: helemaal mee eens!

Soesko... glijdend van voor en achter heb ik ook al gedaan/ gehad... :wink: :roll:

Zie je... Zijn we het toch uiteindelijk met elkaar eens! :o)
Leville

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Leville »

Vraag me af wat het zou geven als je aangepaste strom langs een Versys zou plaatsen.
Slurf

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Slurf »

Soesko schreef: Eerlijk gezegd kan ik me wel vinden in het verhaal van Remco. Een kleiner tandwiel om vlotter de bocht om te kunnen, dat had ik nog nooit gehoord. Volgens mij heb je de rechterpols om de bochtensnelheid te controleren. Het enige wat ik me kan voorstellen is dat een kleiner tandwiel ervoor zorgt dat de motor wat vlotter accelereert en daar kun je wat voordeel bij hebben bij het uitkomen van de bocht.
Het maakt je ook makkelijker om met een licht trekkende motor de bocht/haarspeld door te komen het doseren van het gas gaat gewoon beter, en dat je daar bij als een raket de bocht uit kan komen is gewoon gaaf. Dat je dan wat vaker moet schakelen draag ook bij het gevoel dat je snel gaat.

Hoger in toeren rijden elimineer je ook het rukkerige gedrag in de laagste toeren.
Soesko schreef: Mijn advies is dan ook niet teveel rommelen met andere tandwielen of iets dergelijks, maar zelf leren het gas verder open te houden.
Ervaar hetzelf.
Leville

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Leville »

Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: motor 'kietelen'

Bericht door V-Stoom »

En Mieps, hoe zijn je ervaringen tot nu toe? Ben eigenlijk wel benieuwd.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Mieps

Re: motor 'kietelen'

Bericht door Mieps »

Hai Allard,

De ervaringen voor wat betreft Landestraßen en bochtjes rijden (het leukste deel) is goed te noemen!
Dat staat hier boven ook al ergens - ik merkte al gauw dat er meer "trekkracht" was...
Gister weer voor het eerst op de Deutsche Autobahn (jaja, autobahn rijden doen we niet zo vaak) en toen merkte ik een (duidelijk) hoger toerental en was voor mij 140 ok rijden.
Ik zat gister met een gekneusde poot op de brommert, dus kon verder niet zoveel "uitproberen" (was al blij dat ik thuis en bij de EHBO was :o) )

grtjs! :bye:
Plaats reactie