Wullebolle schreef:Ik raak zo langzamerhand wel nieuwsgierig ...
Smeer jij nu echt waar helemaal nooit je ketting?
Of is het een running gag van je ... een beetje controverse is tenslotte niet fout?
Even serieus dan.
Nee ik smeer mijn ketting nooit, tenminste, deze heb ik nog nooit gesmeerd en hij zit er nu een kleine 20.000Km op, compleet met de kettingwieltjes.
Het voordeel is dat er geen vuil, en zand aan de ketting blijft plakken waardoor de ketting dus ook minder slijt. Trouwens wel eens een versleten ketting gezien? Ik niet, wel een opgerekte ketting waardoor je tanden van je kettingwielen gaan slijten en scheef staan. Kettingen rekken namelijk sneller op dan dat ze slijten.
Bij de dealer bepalen ze de "slijtage" van je ketting ook door een vast aantal schakels te nemen en de lengte op te meten. Boven een bepaalde lengte is die dan dus "versleten".
Dus niet, hij is dan te ver opgerekt waardoor je kettinwieltjes eraan gaan. De rollen van je ketting worden gesmeerd door vet wat opgesloten zit in de ketting zelf.
Wat valt er te smeren aan die buitenste plaatjes staal? Daar scharniert niks. Wel kan er kettingvet tussen de plaatjes komen waardoor er vuil tussen blijft ziten. Voorlopig blijf ik dit setje op dezelfde manier behandelen, af en toe een staalborstel erover heen en verder nix. Ik rij ermee door het water en zand, bospaden, gravel en ook snelweg.
En dat doe ik nu dus gewoon al 20.000Km
![we zwaaien :bye:](./images/smilies/icon2_bye.gif)