Dweil voorvork.....
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Re: Dweil voorvork.....
Af fabriek?
Apart, want sommigen hebben lineaire.
Wieeet hoe dit zit?
Pier
Apart, want sommigen hebben lineaire.
Wieeet hoe dit zit?
Pier
DL650A-SE
Re: Dweil voorvork.....
Geen lineaire veren met een progressief karakter maar lineare veren in een voorvork geeft een progressief karakter, tenminste in al dat moderne spul.Pierpower schreef:Lineaire veren met progressief karakter???
In je vork zit namelijk lucht opgesloten. Die ruimte wordt kleiner bij het inveren waardoor je druk opbouwt in je vork en aangezien die druk toename progressief is........reageert de vering van je vork progressief, ondanks dat er lineaire veren in zitten
Re: Dweil voorvork.....
'k Snap na 3000km strommen al die poeha rond die "voorvork als 'n dweil" nog niet zo goed. (Nochtans wil ik binnenkort terug baanbanden omdat ik het gevoel heb dat die allroads tekort schieten in de bochten. Dus mijn rijstijl zal toch nog enigszins uitdagend zijn.)
Voor een polyvalente machine heeft de DL(650A K9) toch een deftige vork?
OK, als je het ding als een baanmachine of supermoto wil gebruiken, zou het kunnen dat je de vork te slap vindt qua constructie en zelfs de veren te slap vindt ivm met een pure straatmotor. Maar zoiets weet je toch als je een polyvalente machine koopt en hem minder polyvalent gebruikt?
Nu, zelf ga ik binnenkort voor Wilbers veren om het aanspreken wat te verbeteren, zonder dat de boel dichtklapt bij het remmen. Maar standaard vind ik persoonlijk die strom best wel goed qua vering, hoor.
EDIT: tikfoutje en zinsconstructie aangepast
Voor een polyvalente machine heeft de DL(650A K9) toch een deftige vork?
OK, als je het ding als een baanmachine of supermoto wil gebruiken, zou het kunnen dat je de vork te slap vindt qua constructie en zelfs de veren te slap vindt ivm met een pure straatmotor. Maar zoiets weet je toch als je een polyvalente machine koopt en hem minder polyvalent gebruikt?
Nu, zelf ga ik binnenkort voor Wilbers veren om het aanspreken wat te verbeteren, zonder dat de boel dichtklapt bij het remmen. Maar standaard vind ik persoonlijk die strom best wel goed qua vering, hoor.
EDIT: tikfoutje en zinsconstructie aangepast
Laatst gewijzigd door Leville op do 05-05-2011, 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dweil voorvork.....
Ja, het ligt er een beetje aan hoe je hem gebruikt, echt als All-Road, of alleen als straatfiets.
Sommigen willen het stoere karakter van een All-Road en het rijgedrag van een Superbike, uiteraard moet je dan het één en ander aanpassen.
Sommigen willen het stoere karakter van een All-Road en het rijgedrag van een Superbike, uiteraard moet je dan het één en ander aanpassen.
Re: Dweil voorvork.....
Robert_vd_B schreef:
Ik heb een K7 en die heeft inderdaad progressieve veren.
Dat is toevallig!! Ik heb ook een K7 en ik wist niet hoe snel ik er progressieve veren onder moest laten zetten!!
Ik heb de originele veren net even bekeken en die zijn echt lineair gewikkeld en opgebouwd!!
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Dweil voorvork.....
Zie hier de standaard veren van een Dl1000 k4 (bovenste veer) vergeleken met progressieve Wilbers veer (onderste) die er nu in zit. Ja in beide poten...
Wegligging is echt super met deze dingen! Duikt niet meer zo als een gek, verkeersdrempels zijn met 140 nog met gemak te nemen, en wegligging is superstrak!
Wegligging is echt super met deze dingen! Duikt niet meer zo als een gek, verkeersdrempels zijn met 140 nog met gemak te nemen, en wegligging is superstrak!
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Dweil voorvork.....
^^^
Mooimooi
Quantakosta?
En hoeveel tijd heb je nodig gehad om de boel te monteren?
Mooimooi
Quantakosta?
En hoeveel tijd heb je nodig gehad om de boel te monteren?
Spooky Action At A Distance !
Re: Dweil voorvork.....
Kan je het zelf monteren? Want de vork zakt in als je de oude veren verwijdert.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Dweil voorvork.....
Ik heb het samen met een vriend van me gedaan die vaker zulk soort klusjes gedaan heeft (lees hij heeft het gedaan). Klus was in een ochtendje geklaard. Ook de binnenpoten zijn toen gelijk vervangen door Wilbers exemplaren (ivm roest op de originele).
Setje veren heb je geloof ik tussen de 125 en 150 euro. Ik heb de mijne besteld via http://www.tweewielerserviceveghel.nl Je kunt natuurlijk ook gewoon bij hyperpro langs om alles goed te laten monteren.
Nog een paar fotootjes staan in het opknaptopic van mijn strom: http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewto ... =26&t=1217
Setje veren heb je geloof ik tussen de 125 en 150 euro. Ik heb de mijne besteld via http://www.tweewielerserviceveghel.nl Je kunt natuurlijk ook gewoon bij hyperpro langs om alles goed te laten monteren.
Nog een paar fotootjes staan in het opknaptopic van mijn strom: http://www.motorvision.nl/phpBB2/viewto ... =26&t=1217
Laatst gewijzigd door Frank op do 05-05-2011, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: links aangepast... (NB: Plaats EXTERNE links tussen de [url] en [/url] code!)
Reden: links aangepast... (NB: Plaats EXTERNE links tussen de [url] en [/url] code!)
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Dweil voorvork.....
Zelf monteren kan als je er voor zorgt dat het voorwiel de grond niet meer raakt.Leville schreef:Kan je het zelf monteren? Want de vork zakt in als je de oude veren verwijdert.
Als je een middenbok hebt kun je dit bereiken door een krikje onder het motorblok VOOR de middenbok of je hangt gewoon baal zand oid aan je bagagerekje.
Met het olieniveau in de voorpoten kun je het veergedrag ook nog behoorlijk beinvloeden.
Het gaat dan om de luchtkamer die overblijft boven de olie, hoeveel cm dat standaard is weet ik niet.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Re: Dweil voorvork.....
Ja, die truuk ken ik al: hoe kleiner de luchtkamer (dus hoe meer olie), hoe sneller de vork progressief wordt.Bozobin schreef:Met het olieniveau in de voorpoten kun je het veergedrag ook nog behoorlijk beinvloeden.
Het gaat dan om de luchtkamer die overblijft boven de olie, hoeveel cm dat standaard is weet ik niet.
Re: Dweil voorvork.....
Pas wel op met teveel olie, dan loopt de druk te hoog op en ben je je keerringen kwijt
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Dweil voorvork.....
Vroeger nog wel es motoren gezien met een ventiel er op, die moest je oppompen.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2962
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Dweil voorvork.....
Aaaahhh die heb ik ook gezien !!
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Bozobin †
- DL650 berijder
- Berichten: 2175
- Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
- Woonplaats: Delft
- Contacteer:
Re: Dweil voorvork.....
Maar zit dat ventiel wel op de voorpoten ?Tulipan schreef:Aaaahhh die heb ik ook gezien !!
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)
Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986
(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
-
- Berichten: 90
- Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Re: Dweil voorvork.....
Heb zojuist een setje Wilbers besteld.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen!
Goed weekend
Pier
Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen!
Goed weekend
Pier
DL650A-SE
Re: Dweil voorvork.....
Gister een afspraak bij Hyperpro gemaakt om voor en achter het één en ander te laten vervangen. Ik ben benieuwd!
Re: Dweil voorvork.....
Vreemd.... Toen ik mijn Intiminators monteerde kwamen er toch ècht progressief gewikkelde veren uit. Nu heb ik de brommert tweedehands gekocht, maar met zo'n lage KM stand dat ik betwijfel of de eerste eigenaar er überhaupt wat dan ook aan heeft gedaan...Remko schreef:Robert_vd_B schreef:
Ik heb een K7 en die heeft inderdaad progressieve veren.
Dat is toevallig!! Ik heb ook een K7 en ik wist niet hoe snel ik er progressieve veren onder moest laten zetten!!
Ik heb de originele veren net even bekeken en die zijn echt lineair gewikkeld en opgebouwd!!
Overigens blijf ik erbij dat Intiminators een eenvoudige en effectieve aanpassing zijn.
Re: Dweil voorvork.....
Hier ook een jonge tweedehands K9... met standaard progressieve veren. Misschien vandaar dat ik mijn vork niet constant tegen de aanslag had. Nu, op een slecht wegennet kan de vork niet voldoende volgen. Maar dat zal misschien de stugge demping zijn.Robert_vd_B schreef: Vreemd.... Toen ik mijn Intiminators monteerde kwamen er toch ècht progressief gewikkelde veren uit. Nu heb ik de brommert tweedehands gekocht, maar met zo'n lage KM stand dat ik betwijfel of de eerste eigenaar er überhaupt wat dan ook aan heeft gedaan...
Vraag: zit in elke poot een compressie- en reboundcircuit? Of zitten die gescheiden: elk in een poot?
Re: Dweil voorvork.....
De DL650 heeft een eenvoudige "Damper rod" constructie. Hier op deze site staat 't verhaal helder uitgelegd:
http://www.racetech.com/articles/CartridgeForks.htm
Wat ik je kan aanraden zijn de "Intiminators" van Ricor. Daarmee voeg je een soort cartridge toe aan het systeem. Op advrider staat er het eea over beschreven;
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=461908
http://www.racetech.com/articles/CartridgeForks.htm
Wat ik je kan aanraden zijn de "Intiminators" van Ricor. Daarmee voeg je een soort cartridge toe aan het systeem. Op advrider staat er het eea over beschreven;
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=461908
Re: Dweil voorvork.....
Na enige kms met mijn huidige setup, kan ik zeggen dat Wirth veren icm iets vloeibaarder olie een serieus verschil geven. Motor blijft hoger in de veerweg. Duikt minder bij remmen (met rem of op de motor).
Bij de standaardveren stond op mijn bike de preload half ingedraaid, maar dit had negatieve gevolgen op de gevoeligheid voor kleine schokken. Op slecht wegdek was het een ware ramp.
Met de nieuwe veren is de preload nog geen kwart ingedraaid. En ik ga proberen het nog te verminderen. Beginhardheid van de veren is mogelijk al genoeg om de zaak niet de doen inzakken.
Verder was door de nieuwe veren de gevoeligheid er al op vooruit gegaan, maar lichtere olie was nodig om de situatie nog te verbeteren. Daarom de helft van de olie uit elke poot getrokken en vervangen door SAE 7.5 WT. Dus nu zit ik op ongeveer 8.75 WT. Misschien is iets lichter haalbaar zonder de terugslag springerig te maken.
Los van bovenstaande heb ik ook het gevoel dat de achterrem beter pakt doordat de voorkant minder duikt. Al zullen de nieuwe banden er ook voor iets tussen zitten. Ah, en omdat de voorkant hoger lijkt te staan, denk ik dat de windbescherming ook beter is. Of ben ik nu echt aan het dromen?
In ieder geval: aanrader! Strommetje heeft nog nooit zo goed gereden.
Bij de standaardveren stond op mijn bike de preload half ingedraaid, maar dit had negatieve gevolgen op de gevoeligheid voor kleine schokken. Op slecht wegdek was het een ware ramp.
Met de nieuwe veren is de preload nog geen kwart ingedraaid. En ik ga proberen het nog te verminderen. Beginhardheid van de veren is mogelijk al genoeg om de zaak niet de doen inzakken.
Verder was door de nieuwe veren de gevoeligheid er al op vooruit gegaan, maar lichtere olie was nodig om de situatie nog te verbeteren. Daarom de helft van de olie uit elke poot getrokken en vervangen door SAE 7.5 WT. Dus nu zit ik op ongeveer 8.75 WT. Misschien is iets lichter haalbaar zonder de terugslag springerig te maken.
Los van bovenstaande heb ik ook het gevoel dat de achterrem beter pakt doordat de voorkant minder duikt. Al zullen de nieuwe banden er ook voor iets tussen zitten. Ah, en omdat de voorkant hoger lijkt te staan, denk ik dat de windbescherming ook beter is. Of ben ik nu echt aan het dromen?
In ieder geval: aanrader! Strommetje heeft nog nooit zo goed gereden.
Re: Dweil voorvork.....
Ik heb geen enkel probleem met mijn strom uit 2007.
Maar het is inderdaad waar dat er ook veel aan de berijder te wijten valt.
Ik heb dit jaar al 11000km gemaakt en voornamelijk in de Eifel rond gereden,mijn
steuntjes zijn dan ook behoorlijk weg geschuurd en dat op de standaard afstelling en
met de trailwing bandjes er onder.
Maar ze waren op dus vrijdag een setje verse battlewings laten monteren.
Maar deze week wil ik toch nog wat uitproberen.
Ik ga mijn voorvork 2cm laten zakken in de schetsplaat,de spanning 2 slagen strakker,
en aan de achterkant de voorspanning 2 slagen omhoog en de vering 1 slag strakker.
Ik heb veel circuit gereden dus mijn bochten techniek is wel goed te noemen ik kan in de Eifel
zelfs de racers volgen en dat met 650.
Ben benieuwd of de voorkant dan toch nog wat strakker stuurt dan nu al het geval is.
Deze techniek paste ik ook altijd toe op het circuit.
Groet Ron
Maar het is inderdaad waar dat er ook veel aan de berijder te wijten valt.
Ik heb dit jaar al 11000km gemaakt en voornamelijk in de Eifel rond gereden,mijn
steuntjes zijn dan ook behoorlijk weg geschuurd en dat op de standaard afstelling en
met de trailwing bandjes er onder.
Maar ze waren op dus vrijdag een setje verse battlewings laten monteren.
Maar deze week wil ik toch nog wat uitproberen.
Ik ga mijn voorvork 2cm laten zakken in de schetsplaat,de spanning 2 slagen strakker,
en aan de achterkant de voorspanning 2 slagen omhoog en de vering 1 slag strakker.
Ik heb veel circuit gereden dus mijn bochten techniek is wel goed te noemen ik kan in de Eifel
zelfs de racers volgen en dat met 650.
Ben benieuwd of de voorkant dan toch nog wat strakker stuurt dan nu al het geval is.
Deze techniek paste ik ook altijd toe op het circuit.
Groet Ron
-
- Berichten: 149
- Lid geworden op: vr 24-09-2010, 11:21
- Mijn motor is een: Suzuki Bandit GSF650S
- Woonplaats: Oegstgeest
Re: Dweil voorvork.....
Hoi Ron,
En...... heb je het al geprobeerd? En wat zijn je bevindingen? Ik ben benieuwd.
En...... heb je het al geprobeerd? En wat zijn je bevindingen? Ik ben benieuwd.
Re: Dweil voorvork.....
Beste strommers,
Ik heb mijn voorvork 1,5cm laten zakken in de schetsplaat en de veerspanning 2 slagen strakker staan.
Ook het kleine schroefje van de achterveer staat 1,5 slag strakker.
De uitslag ik ben er super blij mee.
Het is wel even wennen want de fiets stuurt nu veel directer en veel strakker door de bochten.
Maar de voorkant blijft nu echt zonder te dweilen de kant op gaan waar ik heen wil.
Ik zou zeggen heren baat het niet schaad het niet,het is een makkelijke aanpassing die je ook nog eens
gemakkelijk kan terug draaien als het je niet bevalt.
Groetjes een blije strommer
Ik heb mijn voorvork 1,5cm laten zakken in de schetsplaat en de veerspanning 2 slagen strakker staan.
Ook het kleine schroefje van de achterveer staat 1,5 slag strakker.
De uitslag ik ben er super blij mee.
Het is wel even wennen want de fiets stuurt nu veel directer en veel strakker door de bochten.
Maar de voorkant blijft nu echt zonder te dweilen de kant op gaan waar ik heen wil.
Ik zou zeggen heren baat het niet schaad het niet,het is een makkelijke aanpassing die je ook nog eens
gemakkelijk kan terug draaien als het je niet bevalt.
Groetjes een blije strommer
Re: Dweil voorvork.....
Mijn voorvork is nu ook volledig aangepast. En ik heb een eerste poging gedaan om voor- en achterkant op elkaar af te stemmen. Ondanks het korte ritje naar en van het werk, moet ik zeggen: WAUW! Het is al een echte speelfiets geworden, en het kan enkel nog beteren. Kan het iedereen aanbevelen!
Wat is er gebeurd:
Aanpassingen rijwielgedeelte:
- tuning voor- én achtervering
- tailrizer (20 mm)
Aanpassingen zithouding:
- iets rechter en lager stuur
- verlaagd zadel (compensatie wijziging zithoogte door tailrizer; ook wat smaller vooraan)
Wat is er gebeurd:
Aanpassingen rijwielgedeelte:
- tuning voor- én achtervering
- tailrizer (20 mm)
Aanpassingen zithouding:
- iets rechter en lager stuur
- verlaagd zadel (compensatie wijziging zithoogte door tailrizer; ook wat smaller vooraan)
- The DanMan
- Berichten: 57
- Lid geworden op: za 23-07-2011, 19:35
- Mijn motor is een: KTM Adv 950S
- Woonplaats: Vlaardingen
Re: Dweil voorvork.....
Klinkt erg cool Leville!
Zoals je weet ga ik binnenkort een superbike stuur monteren.
Verder wil ik misschien ook de vering aanpakken bij Hyperpro icm met een tailraiser.
Heb je nu geen problemen met de positie van de motor op de zijstandaard? (in de zin van; dat de motor schuiner staat dan voorheen)
Zoals je weet ga ik binnenkort een superbike stuur monteren.
Verder wil ik misschien ook de vering aanpakken bij Hyperpro icm met een tailraiser.
Heb je nu geen problemen met de positie van de motor op de zijstandaard? (in de zin van; dat de motor schuiner staat dan voorheen)
Re: Dweil voorvork.....
De bike staat iets schuiner en vraagt wat meer kracht om recht te zetten. Maar het gaat. Het heeft ook voordelen: hij staat stabieler en ook op hellende vlakken komt het goed uit.
Re: Dweil voorvork.....
Het is binnenkort Sinterklaas, Kertmis, Nieuwjaar... zeker geen Ohlins vorktuning vragen. NIET doen. Slecht, slecht, SLECHT! Complete AFrader.
Wel wuiven als er een witte v-strom berijder voorbij komt met een grijns breder dan de Wester-Schelde...
Wel wuiven als er een witte v-strom berijder voorbij komt met een grijns breder dan de Wester-Schelde...