Vertraging voor automatische verlichting

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Mr.BR

Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Mr.BR »

Een vraag aan de techneuten onder ons.
Mijn Strom van 2009 doet de verlichting al aan, zodra deze op contact gaat en dus ook tijdens het starten.
Dat vreet natuurlijk energie, wat eventueel bij een slechte(re) accu, op den duur het starten kan bemoeilijken.
Op verschillende moderne auto's gebruiken ze een vertraging voor de verlichting. De verlichting gaat dan na 5 a 10 seconden automatisch aan, nadat de motor loopt. Kan dit systeem ook op de motor en zo ja hoe kom je eraan en hoe bouw je dat in (of is het op).

Groet Anton.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Soesko »

Persoonlijk vind ik dat je 'spijkers op laag water aan het zoeken bent'. Met mijn oude GSX start ik altijd met het licht aan en in de winter zelf met de handvatverwarming aan. De motor heeft inmiddels 125.000 gedraaid en de huidige accu zit en 7 jaar (ongeveer 70.000 km) in. Ik denk dan ook dat het allemaal nog wel mee zal vallen met de slijtage van de accu.
Overigens is het bij de DL zo dat het licht altijd aan is als de motor op contact staat. Als het goed is schakelt de verlichting even uit op het moment dat je de startknop indrukt. Suzuki heeft daarmee al standaard een beveiliging ingebouwd.
Ralf

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Ralf »

in de 12 jaar dat ik met de motor rijd heeft bij al mijn motoren de aan/uit schakelaar altijd aan gestaan, echter nooit problemen gehad met starten of slechte battery
Mr.BR

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Mr.BR »

Dank voor de antwoorden en inderdaad als ik het zo lees, hoef ik me geen zorgen te maken.
Hiermee kunnen we het wat mij betreft dan ook afsluiten.

Groet Anton
V-instructeur

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door V-instructeur »

Op het moment als je de startknop indrukt gaat automatisch de verlichting even uit !!

Groeten, Eric
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Frank »

V-instructeur schreef:Op het moment als je de startknop indrukt gaat automatisch de verlichting even uit !!

Groeten, Eric
Ik wou het net zeggen.... :)
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door John007 »

Op het moment dat je de motor op zijn contact zet gaan je dimlichten branden en heb je een stroomverbruik van zo'n 10 Ampere.
Als je hem maar lang genoeg op het kontakt laat staan zonder de motor te starten krijg je vanzelf accu problemen.
Gelukkig gaat de verlichting standaard uit bij het starten anders zou het niet goed komen.
Persoonlijk ben ik er niet zo'n voorstander dat alles direct gaat branden en heb mijn verlichting dus aangepast.
De mijne gaat pas branden als de motor loopt en het bevalt mij goed.
Wel is het zo dat mijn stadslichten en achterlicht direct gaat branden bij het op kontakt zetten want dat wilde ik zo.
Het is dus wel aan te passen.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Remko

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Remko »

John007 schreef:
Het is dus wel aan te passen.

Alles is aan te passen, maar of het zinvol is......

:mrgreen:
Mr.BR

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Mr.BR »

John, zou je dan ook kunnen vertellen hoe je dit heb gedaan? We wonen beide in Fryslan, dus het zou ook een onderonsje kunnen worden. Ik wil je graag uitnodigen, als je dat wilt tenminste.

Groet Anton
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Wullebolle »

Op zich is het bij een vriesweer koude accu zelfs beter dat vooraleer ie een massa startstroom moet leveren, hij eerst wat "wakker geschud" wordt.
En laat die tiental seconden dat je 10A lampen branden vooraleer uit te gaan bij starten nou net voldoende zijn.

Mijns inziens: afblijven!
Wil je het toch: Redhead heeft (tbv de xenonset) een relais schakeling ontworpen die reageert op de oliedruk.
Op contact: enkel stadslichtjes branden. Starten. Blok loopt, er is oliedruk, de relais gaat over, de koplampen worden ingeschakeld.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Redhead »

Inmiddels is er ook een schakeling op basis van elektronica, met een zgn PIC. Ook hier wordt een 30Amp Relais aangestuurd.
Wachttijd 3 tot 5 sec.

Het voordeel van het ontwerp, ook als de motor afslaat blijft de verlichting branden. :mrgreen:
Ook kun je aan de motor werken zonder de verlichting aan te hebben. Wil je aan het licht werken dan moet je wel eerst de motor starten. (en dus weer uitzetten door de motor in de versnelling te smoren)

You Tube filmpjes laten zien hoe de schakeling werkt.
http://www.boetisa.nl/Xenon%20montage.html
Laatst gewijzigd door Frank op do 31-03-2011, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: link aangepast... (NB: Plaats EXTERNE links tussen de [url] en [/url] code!!!)
FastLoe

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door FastLoe »

Redhead schreef:Ook kun je aan de motor werken zonder de verlichting aan te hebben.
Altijd makkelijk :?: :? :?:
Leville

Re: Vertraging voor automatische verlichting

Bericht door Leville »

Wullebolle schreef:Op zich is het bij een vriesweer koude accu zelfs beter dat vooraleer ie een massa startstroom moet leveren, hij eerst wat "wakker geschud" wordt.
Dacht net hetzelfde. Wordt ook door de wegenhulp aan automobilisten aangeraden.
Plaats reactie