Achterveerinstelling staat vast
Achterveerinstelling staat vast
Van de week ff geprobeerd m'n achtervering te verstellen met die grote draaiknop. Staat echter muurvast, te weinig gebruikt denk ik.
Ik heb nu twee opties, uit elkaar halen, dat spul, schoonmaken en weer in elkaar zetten, of grof geweld gebruiken. Weet nog niet welke optie ik het eerst ga toepassen, ligt ook een beetje aan het weer en de beschikbare tijd.
Heeft iemand nog goeie tips of slechte ervaringen met één van de twee optie's??
Ik heb nu twee opties, uit elkaar halen, dat spul, schoonmaken en weer in elkaar zetten, of grof geweld gebruiken. Weet nog niet welke optie ik het eerst ga toepassen, ligt ook een beetje aan het weer en de beschikbare tijd.
Heeft iemand nog goeie tips of slechte ervaringen met één van de twee optie's??
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Achterveerinstelling staat vast
Leo,
Ik zou het proberen met WD40 of je het weer gangbaar kan maken, goed inspuiten in en bij de bewegende delen en dan een dag of wat laten zitten/herhalen.
Voor het verstellen van de demping scheelt het ook of je motor onbelast is, geen druk op 't achterwiel, dus ff op de middenbok zetten of anderzijds.
Met geweld los je niets op, wel met geduld
Suc6
Ik zou het proberen met WD40 of je het weer gangbaar kan maken, goed inspuiten in en bij de bewegende delen en dan een dag of wat laten zitten/herhalen.
Voor het verstellen van de demping scheelt het ook of je motor onbelast is, geen druk op 't achterwiel, dus ff op de middenbok zetten of anderzijds.
Met geweld los je niets op, wel met geduld
Suc6
Groet, Robert |
Re: Achterveerinstelling staat vast
Laatst dacht ik ook dat de draaiknop vastzat. Ik kreeg de knop niet verder gedraaid. Bleek dat ie al in de zwaarste stand stond en ik de andere kant op moest draaien . Wellicht is dit ook hier aaan de hand?
Re: Achterveerinstelling staat vast
Nop, de mijne staat standaard in de lichtste stand en zowel de ene als de andere kant op wil die niet.Richman schreef:Laatst dacht ik ook dat de draaiknop vastzat. Ik kreeg de knop niet verder gedraaid. Bleek dat ie al in de zwaarste stand stond en ik de andere kant op moest draaien . Wellicht is dit ook hier aaan de hand?
Voorlopig geen tijd om te sleutelen dus eerst maar eens met WD40 proberen, geweld kan altijd nog
Re: Achterveerinstelling staat vast
WD40 is prima spul om je velgen te poetsen en iets te smeren.
maar als je iets los wil krijgen wat vast zit qua oxidatie of roest, haal dan een spuitbus met echte kruipolie.
maar als je iets los wil krijgen wat vast zit qua oxidatie of roest, haal dan een spuitbus met echte kruipolie.
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Achterveerinstelling staat vast
De WD-40 Company NL schreef:WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:Gereedschappen worden tegen corrosie beschermd, piepende en krakende delen worden weer in beweging gebracht. Vocht wordt geweerd bij schakelkasten en elektronische meetapparatuur. Contacten worden gereinigd en hardnekkig vuil zoals onder andere olie, vet en harsresten wordt losgemaakt.... en nog véél meer! Het voordeel van WD-40: De prestatie van het product laat u van andere dure gespecialiseerde producten afzien.
- * roestverwijderaar
* smeermiddel
* contactspray
* reiniger
* corrosiepreventiespray
Groet, Robert |
Re: Achterveerinstelling staat vast
Een soort CILLIT BANG dus, maar dan andersBlackstromNL <--> RvGS schreef:WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:
* roestverwijderaar
* smeermiddel
* contactspray
* reiniger
* corrosiepreventiespray
Gereedschappen worden tegen corrosie beschermd, piepende en krakende delen worden weer in beweging gebracht. Vocht wordt geweerd bij schakelkasten en elektronische meetapparatuur. Contacten worden gereinigd en hardnekkig vuil zoals onder andere olie, vet en harsresten wordt losgemaakt.... en nog véél meer! Het voordeel van WD-40: De prestatie van het product laat u van andere dure gespecialiseerde producten afzien.
Re: Achterveerinstelling staat vast
Die van mij kreeg ik ook niet meer los. Ik had hem te ver verdraaid naar de hoogste stand. Kreeg hem met geen middelen los.
De dealer had het ook nog niet meegemaakt en durfde er ook niet dadelijk de volledige kracht opzetten omdat we de motor
nodig hadden voor onze reis richting Cote D'Azur. En bij het stuk maken van de veer zouden we dan geen achterveer hebben.
Dus ook geen reis....
Achteraf heeft de dealer de stelknop uit elkaar gehaald. Met een sleutel (tang) heeft hij de knop (achter de plastieken draaiknop) kunnen verdraaien.
Z'n tip was: ga zeker niet de volle kracht zetten op de plastieken draaiknop, want als je die stuk draait dan kun je 'm niet apart
bestellen.
Sindsdien draait de knop weer zeer makkelijk. En draai ik ook de knop niet meer zo vast.
Grtz
Ed
De dealer had het ook nog niet meegemaakt en durfde er ook niet dadelijk de volledige kracht opzetten omdat we de motor
nodig hadden voor onze reis richting Cote D'Azur. En bij het stuk maken van de veer zouden we dan geen achterveer hebben.
Dus ook geen reis....
Achteraf heeft de dealer de stelknop uit elkaar gehaald. Met een sleutel (tang) heeft hij de knop (achter de plastieken draaiknop) kunnen verdraaien.
Z'n tip was: ga zeker niet de volle kracht zetten op de plastieken draaiknop, want als je die stuk draait dan kun je 'm niet apart
bestellen.
Sindsdien draait de knop weer zeer makkelijk. En draai ik ook de knop niet meer zo vast.
Grtz
Ed
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Achterveerinstelling staat vast
Laat maar eens horen als je resultaat hebt met => . . . WD-40 | Kruipolie | of toch geweld
Groet, Robert |
- Wullebolle
- DL1000 berijder
- Berichten: 1379
- Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
- Mijn motor is een: DL1000, 2008.
- Woonplaats: Belgische kust
Re: Achterveerinstelling staat vast
Moraal van het verhaal: Zo af en toe es aan die knop draaien.
Telkens ik de bandenspanning controleer (zo eens per maand) geef ik een paar draaien heen en weer aan die stelknop. Loopt nog steeds soepel.
Telkens ik de bandenspanning controleer (zo eens per maand) geef ik een paar draaien heen en weer aan die stelknop. Loopt nog steeds soepel.
Spooky Action At A Distance !
Re: Achterveerinstelling staat vast
Yep Wullebolle, that's the right way. Sinds deze zomer doe ik het ook zo.
En WD 40 (wat overigens een fantastisch produkt is) regelmatig spuiten is niet zo handig want dan moet je steeds de plastieken
knop losschroeven (met het risico dat die 2 kleine metalen bolletjes aan de achterkant van de stelknop je toch eens ontglippen en spoorloos zijn).
Grtz
Ed
En WD 40 (wat overigens een fantastisch produkt is) regelmatig spuiten is niet zo handig want dan moet je steeds de plastieken
knop losschroeven (met het risico dat die 2 kleine metalen bolletjes aan de achterkant van de stelknop je toch eens ontglippen en spoorloos zijn).
Grtz
Ed
Re: Achterveerinstelling staat vast
de mijne draait wel alleen is wat pekel ingekomen afgelopen winter ....... dus kan draaien tot ik een ons weeg.
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Achterveerinstelling staat vast
Gewoon de twee bouten losdraaien waar het geheel mee aan het subframe vast zit, zo kun je ook gemakkelijk bij de achterkant van het ding komen en er zo goed wd40 inspuiten.Ed Jonkmans schreef:Yep Wullebolle, that's the right way. Sinds deze zomer doe ik het ook zo.
En WD 40 (wat overigens een fantastisch produkt is) regelmatig spuiten is niet zo handig want dan moet je steeds de plastieken
knop losschroeven (met het risico dat die 2 kleine metalen bolletjes aan de achterkant van de stelknop je toch eens ontglippen en spoorloos zijn).
Grtz
Ed
- PDvD
- DL1000 berijder
- Berichten: 1476
- Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
- Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
- Woonplaats: Oosterhout (NB)
- Contacteer:
Re: Achterveerinstelling staat vast
Ik weetniet of het werkt maar altijd proberen waard. De mijne werkt nog perfect maar zat onder de pekel doro de vorige eigenaar. Toen ik mijn subframe vorige week ging spuitenmoest ie ook los. Gelijk maar even netjes gepoetst en wd40 in de kiertjes gespoten. Zit altijd nog wel vast met slangetje maar je kunt overal beter bij als je het gehele ding gewoon losdraait.
- Fogel
- DL650 berijder
- Berichten: 324
- Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
- Mijn motor is een: Suzuki GSR600A
Re: Achterveerinstelling staat vast
Yep, hier ook een muurvaste stelknop. In de hoogste stand en niet lager te krijgen. Dus even wat research gedaan. Zelfs op het demo model van de test in het blad Motor stond vast. Een bekend probleem dus.
Geen zin om ermee naar de dealer te gaan dus zelf aan de slag. Ik wist reeds dat het klik-mechanisme bestond uit twee kogeltjes en twee veertjes en een ring/plaatje met twee inkepingen. De kogeltjes vallen eruit als je de schroef uit de zwarte knop losdraait, de zwarte dop eraf haalt en daarna de ring met inkepingen eraf haalt. Dus preventief doekie eronder en idd, ze vallen eruit. Daarna is het met de juiste ringsleutel (meeste oppervlak bij vastzittende bouten en moeren) kinderspel de verstelling los te krijgen. Zat idd redelijk vast maar niet overdreven. Hup, wat siliconen erop, en toen kwam het gepriegel om het klik-mechanisme weer in elkaar te zetten. Met een beetje vet zouden ze wel blijven hangen, maar helaas geen vet bij de hand. Toen maar met plakbandjes de bolletjes op hun plaats geplakt. het ijzeren ring/plaatje met inkepingen erover en de tape wegtrekken. Voila! zwarte knop erop, ringetje en schroefje aandraaien. Top! het werkt weer.
Je kan ook de hele verstelling van je subframe eraf halen, dan hoef je de blakband- of vet truuk niet te doen
Klusje van een kwartiertje.
Groeten,
Fogel
Geen zin om ermee naar de dealer te gaan dus zelf aan de slag. Ik wist reeds dat het klik-mechanisme bestond uit twee kogeltjes en twee veertjes en een ring/plaatje met twee inkepingen. De kogeltjes vallen eruit als je de schroef uit de zwarte knop losdraait, de zwarte dop eraf haalt en daarna de ring met inkepingen eraf haalt. Dus preventief doekie eronder en idd, ze vallen eruit. Daarna is het met de juiste ringsleutel (meeste oppervlak bij vastzittende bouten en moeren) kinderspel de verstelling los te krijgen. Zat idd redelijk vast maar niet overdreven. Hup, wat siliconen erop, en toen kwam het gepriegel om het klik-mechanisme weer in elkaar te zetten. Met een beetje vet zouden ze wel blijven hangen, maar helaas geen vet bij de hand. Toen maar met plakbandjes de bolletjes op hun plaats geplakt. het ijzeren ring/plaatje met inkepingen erover en de tape wegtrekken. Voila! zwarte knop erop, ringetje en schroefje aandraaien. Top! het werkt weer.
Je kan ook de hele verstelling van je subframe eraf halen, dan hoef je de blakband- of vet truuk niet te doen
Klusje van een kwartiertje.
Groeten,
Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.