Slijtage voorband

ja, die twee stukjes rubber...
Plaats reactie
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Slijtage voorband

Bericht door Soesko »

Ik heb inmiddels zo'n 17.000 km gereden met mijn DL650 en ben aan mijn derde voorband toe. De achterband is nog origineel. Doorgaans verslijt ik mijn voorband ongeveer net zo snel als de achterband, maar bij de Dl verslijt ik dus twee voorbanden op een achterband. Zijn er meer mensen met een dergelijke ervaring?
MacB

Re: Slijtage voorband

Bericht door MacB »

:shock: Vreemd ik verslijt +/- 2 achterbanden op 1voorband, wel een Dl 1000.
Minder stoppies uitvoeren Soesko :schater:
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Slijtage voorband

Bericht door V-Stoom »

uuuuuh, Nee (???????????????)

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Diversion

Re: Slijtage voorband

Bericht door Diversion »

Rijdt nu bijna 35.000 km met mijn voorband, een Pilot Road. Ga hem wel binnenkort vervangen.
Mogelijk dat je inderdaad gewend ben om wat hard in je voorrem te knijpen, zoals MacB veronderstelt. Echter, de remkracht is nou niet bepaald de meest in het oog lopende positieve eigenschap van een V-Strom :oops:
Beetje raadselachtig.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Slijtage voorband

Bericht door Soesko »

Het komt inderdaad door mijn remgedrag, want ook op andere motoren slijt ik de voorband redelijk snel. Ik ben gewend heel kort, maar dan heel krachtig te remmen. Ik heb zelf de indruk dat het grove profiel voor extra slijtage zorgt. Ik had echter wel verwacht dat de voorband wat langer mee zou gaan. Ik heb ern nu een Battlewing opliggen. Gelukkig zijn de banden nog redelijk betaalbaar.
FastLoe

Re: Slijtage voorband

Bericht door FastLoe »

Controleer eens of je frame nog recht is, mischien staat je achterwiel scheef doordat je ketting verkeerd gespannen is. De touwtjes methode kan hierbij wonderen verrichten.

Je moet wel heel rustig rijden (optrkken en bochtenwerk) en absurd hard remmen, wil je voorband sneller dan je achterband slijten. Achterband moet normaal gesproken veel meer vervorming verwerken waardoor deze, bij gewoon rechtuitrijden bij constante snelheid, al eerder op zou moeten zijn.
Diversion

Re: Slijtage voorband

Bericht door Diversion »

Een ander mogelijkheid is dat je misschien niet voldoende lucht in je band hebt. 2.5 bar is voor een voorband een gebruikelijke waarde (2.8 bar achter). Als je structureel niet voldoende lucht in je band hebt, slijt ie een behoorlijk stuk sneller. Stuurt bovendien een stukje moeizamer.
FastLoe

Re: Slijtage voorband

Bericht door FastLoe »

Diversion schreef:Een ander mogelijkheid is dat je misschien niet voldoende lucht in je band hebt. 2.5 bar is voor een voorband een gebruikelijke waarde (2.8 bar achter). Als je structureel niet voldoende lucht in je band hebt, slijt ie een behoorlijk stuk sneller. Stuurt bovendien een stukje moeizamer.
Is klopt, mijn Honda staat vóór op 0,9b, geeft wel een hoop grip, maarre, de milimeters vliegen er per kilometer af :schater:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Slijtage voorband

Bericht door PDvD »

Ik had daar op mijn ZZR 600 ook altijd last van. Laat je voorpoten eens goed controleren op speling. Als je een echte bochtenvreter bent (net als ik) dan zijn dual compound banden een slechte keuze. Bij mij was de zijkant veel eerder kaal dan het midden bij dit type. Na 5000 km was een BT 021 geheel op!
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Slijtage voorband

Bericht door Hunter6 »

PDvD schreef:Als je een echte bochtenvreter bent (net als ik) dan zijn dual compound banden een slechte keuze.
Vreemde opmerking en ik denk dat het eerder andersom is. De meeste snellere bochtenrijders willen liever een zachter compound als loopvlak hebben (bij sportief gebruik) dan een hardere. Maar misschien ben jij wel een rustige bochtenvreter.
Als je in de bocht liever een harde compound wilt hebben, dan adviseer ik je een Macadam oid eronder te zetten. Gaat lekker lang mee. :wink:
FastLoe

Re: Slijtage voorband

Bericht door FastLoe »

Hunter6 schreef:Vreemde opmerking en ik denk dat het eerder andersom is. De meeste snellere bochtenrijders willen liever een zachter compound als loopvlak hebben (bij sportief gebruik) dan een hardere. Maar misschien ben jij wel een rustige bochtenvreter.
Nee, is niet zo'n slechte opmerking. Je komt dit veel vaker tegen. Omdat we meestal rechtuit rijden, slijt het midden van de band erg snel, ten opzichte van de zijvlakken. De band wordt "vierkant" Echter de Dual compound band heeft geen harder middenstuk, omdat dan de grip bij remen helemaal weg is, maar zachtere zijvlakken. Helaas voor de bochtenvreters onder ons, wel veel grip maar een sterk beperkt "milage"

Ben je iemand die rustig z'n dijkjes pikt, iemand die veel kilometerjes op de snelweg doorbrengt of iemand die om de 5000 Km bandjes wisselen geen probleem vindt? Dan is de dual compound de juiste keus.
In de andere gevallen, kies voor een single compound, als je daar ook je steppies mee op de grond krijgt, een dual compound heeft dan maar een beperkte meerwaarde en een veel kortere levensduur
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Slijtage voorband

Bericht door PDvD »

Hunter6 schreef:
PDvD schreef:Als je een echte bochtenvreter bent (net als ik) dan zijn dual compound banden een slechte keuze.
Vreemde opmerking en ik denk dat het eerder andersom is. De meeste snellere bochtenrijders willen liever een zachter compound als loopvlak hebben (bij sportief gebruik) dan een hardere. Maar misschien ben jij wel een rustige bochtenvreter.
Als je in de bocht liever een harde compound wilt hebben, dan adviseer ik je een Macadam oid eronder te zetten. Gaat lekker lang mee. :wink:
Als je van veel bochtjes pikken houdt en over het algemeen de zijkant van de band harder belast dan het midden van de band dan is dual compound echt af te raden. Dit omdat het zachte deel van een dual compound aan de zijkant zit. Hoe zachter hoe lekkerder... bij een nieuwe band. Maar als je na 4000 km begint te merken dat je aan de zijkanten op de slijtnok zit en in het midden nog zat over hebt dan heb je een band met een verkeerde samenstelling. Als je per sé een zachte band wilt hebben die wel gelijdelijk opslijt bij veel bochtjes pakken en dus een hogere belasting aan de zijkanten kun je dus beter een 1 compound band nemen. Of dit een harde of zachte compound is, is dan weer de keuze. Mijn fijnste bandje ooit was een Pilot Power (eerste type dus 1 compound). Deze ging heerlijk gelijdelijk op en bleef bij mijn rijstijl netjes rond. Na 7500 km waren deze op.....

Ik ben een keer een Bt016 tegengekomen die zowel links als rechts geheel tot op het belag opgereden was (in een weekendje sportief sturen). Het midden van de band had nog zo goed als volledig profiel. Ik neem aan dat niemand op een band wil rijden die er uit ziet als onderstaande plaatje... zo zag deze 016 er dus wel uit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door PDvD op zo 06-02-2011, 22:55, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Slijtage voorband

Bericht door Hunter6 »

Ik ben het niet eens met deze stelling.
Het slijtage patroon van banden met maar één compound is dat ze vaak in het midden het profiel missen, en naar de rand toe meer profiel over houden.
Een zachtere compound heeft meer grip, maar slijt sneller. Ideaal dus voor aan de zijkant van een band, en dat is precies de truuk die uitgevoerd wordt bij dual compound banden.
Het midden stuk is vergelijkbaar met de single compound band, de zijkant is echter zachter.

De rijder die sportief over het asfalt rijdt moest voorheen zijn heil zoeken in de sportievere banden soorten met als groot nadeel dat deze in het midden snel sleten.
Door nu over te stappen op een dual compound band houden ze in de bochten dezelfde grip als met een sport band, maar slijt de band in het midden minder hard.

De dual compound band is echter minder aan te bevelen voor zwaar beladen motoren (lees: duo gebruik) vanwege een hogere zijdelings belasting in de bochten. De band slijt in dat geval vrij hard aan de zijkant en zal daar eerder door zijn profiel heen zijn dan in het midden van het loopvlak.
Het gebruik van een single compound band levert in dit geval niet veel minder grip op omdat de druk per vierkante centimeter een stuk hoger is.
FastLoe

Re: Slijtage voorband

Bericht door FastLoe »

Het ligt maar net aan het gebruik, rij je veel en snel door de bochtjes en vindt je de extra slijtage aan de zijkant geen probleem, net als het vervangen na 5000Km, moet je op dual compund over. Kom je wat minder bochten tegen, dan is dual compound ook een optie.
Wil je echter een gelijkmatige slijtage én snel bochtenwerk, moet je zoeken naar een band die uit één compound bestaat, met lekker zacht rubber.

Op m'n GSX reed ik een dual compound in een weekendje Ardennen ook aan gort. Het middenvlak had nog ruim voldoende profiel om nog 10.000 Km tertjes mee te gaan. Door de bochten ging dat ding voor geen meter meer.
Had juist een dual compound gekozen omda ik meestal in de randstad over de snelweg reed en daar rijdt je een single compound met zacht rubber ook heel snel verrot en dan voornamelijk weer het middendeel.

De beste keus was de aanschaf van een Vstrom. Geen overmatige banden en kettingslijtage meer, ook de remmetjes gaan wat langer mee en voor het meezuilen van de bagage op een lang weekend hoeft er ook geen auto meer mee als back-up
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Slijtage voorband

Bericht door Hunter6 »

Moeders de vrouw hiero rijdt met een kawa Versys rond met monenteel de tweede Pilot Road 2 bandenset eronder.
Wat me opviel was juist dat deze dual compound opvallend gelijkmatig afsleet totdat er nauwelijks nog profiel over was.
FastLoe

Re: Slijtage voorband

Bericht door FastLoe »

En zo hoort het ook, daar is zo'n band voor bedoeld. Had ze met een single compound rongereden, was de band toch een keertje vierkant geworden, plat loopvlak met voldoende profiel aan de zijkanten.

Juiste keus voor het juiste gebruik dus. Zou voor mijzelf ook wel een optie zijn. Gewoon met een dual compound voor snelweg en woon werk verkeer en dan als het profiel wat minder wordt, de band ff afrijden in de Ardennen.
Nu rij ik m'n bandjes ook wel wat te vaak vierkant en dan is het rijplezier al verpest voordat zo'n ding versleten is.

Voorlopig ga ik eerst de nopjes maar eens proberen, kijken hoelang ik dat heel kan houden
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Slijtage voorband

Bericht door Wullebolle »

Mijn originele TW banden zijn na 17500km eindelijk aan vervanging toe.
Pal in het midden: voor nog 1.6mm achter 1.8mm.
Zal er een dezer es werk moeten van (laten) maken.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Slijtage voorband

Bericht door PDvD »

Wullebolle schreef:Mijn originele TW banden zijn na 17500km eindelijk aan vervanging toe.
Pal in het midden: voor nog 1.6mm achter 1.8mm.
Zal er een dezer es werk moeten van (laten) maken.
Doe je goed op je DL 1000! Mijn Battlewings (opvolger van Trailwing) waren na 10.000 al op, echter wel netjes rond afgesleten omdat het zo'n heerlijke 1 compound band is ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
FastLoe

Re: Slijtage voorband

Bericht door FastLoe »

Mijn Battlewings zitten er nu 14.000 Km op, tot ongeveer 12.000 Km zijn ze mooi rond gebleven. De laatste 2000 kilometertjes gaat het middenvlak heel snel. Waarschijnlijk omdat de bandjes steeds minder vertrouwen geven en je dus steeds voorzichtiger in de bochtjes wordt.
Affijn, de Heidenau's zijn besteld
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Slijtage voorband

Bericht door Hunter6 »

Wullebolle schreef:Mijn originele TW banden zijn na 17500km eindelijk aan vervanging toe.
Pal in het midden: voor nog 1.6mm achter 1.8mm.
Zal er een dezer es werk moeten van (laten) maken.
Als ze nog goed aanvoelen zou je ze nog even kunnen houden. Zitten nog niet aan de minimale maat :lol:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Slijtage voorband

Bericht door Wullebolle »

Hunter6 schreef:
Wullebolle schreef:Mijn originele TW banden zijn na 17500km eindelijk aan vervanging toe.
Pal in het midden: voor nog 1.6mm achter 1.8mm.
Zal er een dezer es werk moeten van (laten) maken.
Als ze nog goed aanvoelen zou je ze nog even kunnen houden. Zitten nog niet aan de minimale maat :lol:
Klopt O:-)
Droog is er grip op overschot. Voor de natte woonwerkritten, lukt het ook nog wel: de snelheid is dan toch maar goe 80max.
Maar voor het snellere natte werk zijn ze nie meer geschikt :frusty:
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Slijtage voorband

Bericht door PDvD »

FastLoe schreef:Mijn Battlewings zitten er nu 14.000 Km op, tot ongeveer 12.000 Km zijn ze mooi rond gebleven. De laatste 2000 kilometertjes gaat het middenvlak heel snel. Waarschijnlijk omdat de bandjes steeds minder vertrouwen geven en je dus steeds voorzichtiger in de bochtjes wordt.
Affijn, de Heidenau's zijn besteld
Heidenau's terwijl de winter op zijn eind begint te komen? Dan kun je over een maand weer nieuwe bestellen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
FastLoe

Re: Slijtage voorband

Bericht door FastLoe »

In de eerste plaats wil ik gewoon eens kijken hoe die dingen rijden. Heb ze ook vanwege een moderritje hier en daar en naturlijk moeten ze het wel tot Mei uithouden voor het rondje zuid Engeland.
Plaats reactie