Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Als je een kloontje hebt dan staat de ruit meestal hoog en ontstaat er een gat onder de ruit.
Iemand bekend of dat erg is?
Iemand die al eens geprobeerd heeft dat gat te dichten? En ...?
Onderkant ruit, naast de kuip zitten 2 van die driehoekjes, inkepingen die samen met de vorm aan de van kuip en de lampen ongetwijfeld invloed hebben op de turbulentie.
Iemand daar al eens mee aan het testen geweest?
Ik heb het idee dat een bredere ruit en met name onderin ook zou kunnen helpen.
Iemand bekend of dat erg is?
Iemand die al eens geprobeerd heeft dat gat te dichten? En ...?
Onderkant ruit, naast de kuip zitten 2 van die driehoekjes, inkepingen die samen met de vorm aan de van kuip en de lampen ongetwijfeld invloed hebben op de turbulentie.
Iemand daar al eens mee aan het testen geweest?
Ik heb het idee dat een bredere ruit en met name onderin ook zou kunnen helpen.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Fogel
- DL650 berijder
- Berichten: 324
- Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
- Mijn motor is een: Suzuki GSR600A
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Gaten onder je ruit zijn juist goed. De reden van de turbulentie is het verschil in druk aan de voorkant van je ruit en de achterkant van je ruit. Hoe groter de ruit, hoe hoger de onderdruk, hoe groter de turbulentie. De gaten zorgen ervoor dat het drukverschil kleiner wordt. In de VS zijn een paar gasten die veel succes hebben met gaten in ruiten:http://www.calsci.com/motorcycleinfo/VStromprod.htmlRedStrom schreef:Als je een kloontje hebt dan staat de ruit meestal hoog en ontstaat er een gat onder de ruit.
Iemand bekend of dat erg is?
Iemand die al eens geprobeerd heeft dat gat te dichten? En ...?
Onderkant ruit, naast de kuip zitten 2 van die driehoekjes, inkepingen die samen met de vorm aan de van kuip en de lampen ongetwijfeld invloed hebben op de turbulentie.
Iemand daar al eens mee aan het testen geweest?
Ik heb het idee dat een bredere ruit en met name onderin ook zou kunnen helpen.
Ik heb zelf zo'n ruit met een gat nagemaakt met behulp van een hoge Givi ruit die ik op een kloontje heb gezet. Het resultaat is erg goed. Vrijwel geen turbulentie meer.
Realiseer je wel dat ook de spiegel een grote stoorzender kunnen zijn, helemaal als de ruit rechtop staat. Ik moet ze zelf ook nog vervangen door Imitatie Kawasaki (of andere aerodynamische) spiegels.
Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Klopt volledig, zonder opening onderaan krijg je een hoop gebulder rond je hoofd.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Net als in gatenkaas zijn gaten dus goed.
Ik heb kloontje en daardoor al een gat.
Dat "gat" ernaast, samen met de vorm van kuip en koplamp doet volgens mij ook iets. Als ik met mijn han der heen ga merk ik minder last.
Beetje moeilijk te testen omdat je al gauw met je hoofd naar voren gaat, maar toch.
Uploaded with ImageShack.us
Op Stromtrooper hebben ze succes met vortex generators. Plakken ze op de tank om de luchtstroom te beinvloeden.
We zouden eigenlijk eens in een windtunnel moeten met een V-Strom.
Leuk afstudeeronderwerp voor iemand in Delft (TU). Iemand connecties daar.
Ik heb kloontje en daardoor al een gat.
Dat "gat" ernaast, samen met de vorm van kuip en koplamp doet volgens mij ook iets. Als ik met mijn han der heen ga merk ik minder last.
Beetje moeilijk te testen omdat je al gauw met je hoofd naar voren gaat, maar toch.
Uploaded with ImageShack.us
Op Stromtrooper hebben ze succes met vortex generators. Plakken ze op de tank om de luchtstroom te beinvloeden.
We zouden eigenlijk eens in een windtunnel moeten met een V-Strom.
Leuk afstudeeronderwerp voor iemand in Delft (TU). Iemand connecties daar.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Fogel
- DL650 berijder
- Berichten: 324
- Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
- Mijn motor is een: Suzuki GSR600A
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Ah kijk, die spiegels heb je al!
Er is in het verleden wel eens een poging gedaan om in een windtunnel te geraken. Dat is toen niet helaas niet doorgegaan. Ik dacht dat de kosten te hoog waren.
draadje: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... nel#p23158
Fogel
Er is in het verleden wel eens een poging gedaan om in een windtunnel te geraken. Dat is toen niet helaas niet doorgegaan. Ik dacht dat de kosten te hoog waren.
draadje: http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f ... nel#p23158
Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Gat in ruit.
Ik heb 4 busjes aluminium van 50mm lang tussen kloontje en motor geplaatst. Meer ruimte achter de ruit.
Ik merk geen verschil met de airflow ruit er op.
Met de Suzuki flip-up ruit viel me op dat het mee viel, maar ik heb geen goed vergelijk omdat ik die ruit er al lang niet op gehad heb.
Fogel: je hebt een PB over gaten maken in ruiten.
Ik denk dat een gat in de ruit, zonder 10-15cm van de onderkant veel zal doen.
Maar hoe maak je een gat in dat materiaal?
Aftekenen, boren, zagen: hoe en waarmee?
Een andere optie is eerst alleen gaten te boren. Kan altijd nog 1 groot gat worden als ze blijken te helpen.
Maar met welke boor(toeren) is het te doen zonder al te veel risico.
Ik heb een stukje materiaal waarop ik kan oefenen.
Graag jullie tips.
Ik merk geen verschil met de airflow ruit er op.
Met de Suzuki flip-up ruit viel me op dat het mee viel, maar ik heb geen goed vergelijk omdat ik die ruit er al lang niet op gehad heb.
Fogel: je hebt een PB over gaten maken in ruiten.
Ik denk dat een gat in de ruit, zonder 10-15cm van de onderkant veel zal doen.
Maar hoe maak je een gat in dat materiaal?
Aftekenen, boren, zagen: hoe en waarmee?
Een andere optie is eerst alleen gaten te boren. Kan altijd nog 1 groot gat worden als ze blijken te helpen.
Maar met welke boor(toeren) is het te doen zonder al te veel risico.
Ik heb een stukje materiaal waarop ik kan oefenen.
Graag jullie tips.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2976
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Hè JW,
Met een kloontje en Vatio: omhoog - omlaag. Plat - rechtop. Flip plat - recht
En nog niet genoeg mogelijkheden Heb je geen moestuin of zo om die exstra energie kwijt te raken
Wat heb je trouwens dat flipje laag staan, zit je nog met de kop in de wind te
Met een kloontje en Vatio: omhoog - omlaag. Plat - rechtop. Flip plat - recht
En nog niet genoeg mogelijkheden Heb je geen moestuin of zo om die exstra energie kwijt te raken
Wat heb je trouwens dat flipje laag staan, zit je nog met de kop in de wind te
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Die foto is van vorig jaar. Die stand was inderdaad zo om in de wind te zitten. Warme dag toen.
Inmiddels een Airflow ruit.
Nu nog wat gaten.
Inmiddels een Airflow ruit.
Nu nog wat gaten.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Zaterdag gaten in de ruiten gemaakt (dank je Fogel!). Op zo'n 10cm van de onderkant 5 gaten rond 22.
In de onderste van de Airflow en in de Suzuki+flipup ruit.
Bij de Airflow nog geen tot weinig effect gemerkt met kloontje in de laagste stand.
Bij de Suzuki ruit wel (kloontje in de middelste stand op de kuip) .
Die is niet zo stil (rijwind), maar ik heb abslouut geen turbulentie gemerkt. Wel rijwind, maar go with the flow.
Nu was het vanavond qua weer en wind wel optimaal. Echt super om eens lekker door te trekken.
Die gaten in de ruit (als bij een Calsci ruit) werken echt.
Ik ga nog wat meer standen en configuraties testen. O.a. de onderruit van de Airflow met een flipje er op (!).
En onder andere met busjes achter de ruit om meer afstand tussen ruit en kuip te hebben.
Volgt.
In de onderste van de Airflow en in de Suzuki+flipup ruit.
Bij de Airflow nog geen tot weinig effect gemerkt met kloontje in de laagste stand.
Bij de Suzuki ruit wel (kloontje in de middelste stand op de kuip) .
Die is niet zo stil (rijwind), maar ik heb abslouut geen turbulentie gemerkt. Wel rijwind, maar go with the flow.
Nu was het vanavond qua weer en wind wel optimaal. Echt super om eens lekker door te trekken.
Die gaten in de ruit (als bij een Calsci ruit) werken echt.
Ik ga nog wat meer standen en configuraties testen. O.a. de onderruit van de Airflow met een flipje er op (!).
En onder andere met busjes achter de ruit om meer afstand tussen ruit en kuip te hebben.
Volgt.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2976
- Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Woonplaats: Tenerife
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Wel eens gedacht een een moestuin of zo ??
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
-
- DL650 berijder
- Berichten: 649
- Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
- Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
- Woonplaats: Houthalen
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Ieder zijn ding natuurlijk maar ik vind dit allemaal nogal ver gaan.
Als je echt geen wind rond je kop wil dan zou ik de auto nemen zeg ik altijd.
ps.Fotos zeggen soms meer dan 1000 woorden en ik wens je nog veel succes met je experimenten.
Als je echt geen wind rond je kop wil dan zou ik de auto nemen zeg ik altijd.
ps.Fotos zeggen soms meer dan 1000 woorden en ik wens je nog veel succes met je experimenten.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
slotje graag.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Bedankt he jongens, om Jan Willem te ontmoedigen...
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Je probeert je ervaringen te delen. Omdat er zoveel last hebben van turbulentie.
Als je goed leest zie je dat ik turbulentie vrij wil rijden, en niet achter een ruit wil zitten.
Die gaten er bij helpen.
Dat van die auto heb ik nu wel vaak genoeg gelezen.
Desalnietemin:
Als je goed leest zie je dat ik turbulentie vrij wil rijden, en niet achter een ruit wil zitten.
Die gaten er bij helpen.
Dat van die auto heb ik nu wel vaak genoeg gelezen.
Desalnietemin:
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
-
- DL650 berijder
- Berichten: 649
- Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
- Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
- Woonplaats: Houthalen
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Sorry Jan Willem,mijn welgemeende excuses.
Mijn reactie was niet kwaad bedoelt en was eigenlijk overbodig
Mijn reactie was niet kwaad bedoelt en was eigenlijk overbodig
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
@silverstorm, Chapeau
JW, ga vooral door met je eigen ontwikkeling(en), eens komt het moment dat de kritikasters zelfs jaloers zullen zijn op een van je produkten
JW, ga vooral door met je eigen ontwikkeling(en), eens komt het moment dat de kritikasters zelfs jaloers zullen zijn op een van je produkten
Groet, Robert |
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Dank allen
Ik geef niet op. Net weer lekker in de rijwind gezeten zonder geschud.
Wordt vervolgd.
Ik geef niet op. Net weer lekker in de rijwind gezeten zonder geschud.
Wordt vervolgd.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Hallo allen,
Naar aanleiding van jullie informatie ben ik zelf eens aan het expirimenteren gegaan, Ik ben zelf 1,97m en heb dus vrij snel
een behoorlijke beuk wind om de oren (Helm uiteraard) Dat met die extra gaten leek me niet echt wat dus heb ik het ruitje in
de hoogste 3de stand geplaatst. Hier door krijg je autmatisch al een grotere opening tussen je kuip en je houder. Alleen
begon mn ruitje behoorlijk te bewegen. Nu heb ik 2 3mm strippen gemaakt en de gaten overgenomen van de ruit houder,
deze er tussen gemonteerd, en wat gebeurt er.... turbulentie is een stuk minder en tevens zit mn onbeweeglijk vast. Je moet
echter wel ringetje plaatsen achter de strip want als je dat niet doet (kun je zien op de foto) Loop je het risico om je kuip
stuk te drukken bij het aandraaien van de boutjes
fotos
Naar aanleiding van jullie informatie ben ik zelf eens aan het expirimenteren gegaan, Ik ben zelf 1,97m en heb dus vrij snel
een behoorlijke beuk wind om de oren (Helm uiteraard) Dat met die extra gaten leek me niet echt wat dus heb ik het ruitje in
de hoogste 3de stand geplaatst. Hier door krijg je autmatisch al een grotere opening tussen je kuip en je houder. Alleen
begon mn ruitje behoorlijk te bewegen. Nu heb ik 2 3mm strippen gemaakt en de gaten overgenomen van de ruit houder,
deze er tussen gemonteerd, en wat gebeurt er.... turbulentie is een stuk minder en tevens zit mn onbeweeglijk vast. Je moet
echter wel ringetje plaatsen achter de strip want als je dat niet doet (kun je zien op de foto) Loop je het risico om je kuip
stuk te drukken bij het aandraaien van de boutjes
fotos
- RedStrom
- DL650 berijder
- Berichten: 4878
- Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
- Mijn motor is een: DL650 L2 met 183.000+ km
Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.
Klopt Claudio. Met busjes kun je het zelfde bereiken. Ook al gedaan.
Wat je nog zou kunnen proberen, omdat de ruit veel te recht op staat, is onderin nog een plaatje of busje te plaatsen.
Dan komt de ruit wat schuiner en krijg je nog iets meer effect.
Ik ben zelf al weer wat probeersels verder.
Ik kies nu vaak voor de ruit zo plat mogelijk zodat je de ruit nauwelijks ziet, wel bescherming op je bovenlichaam hebt, met de helm op een kiertje kunt rijden, en absoluut geen turbulentie hebt, en dan als het rustiger moet qua geluid de ruit rechtop in een hogere stand en dan met iets turbulentie.
Maar ik heb steeds meer hekel om door de ruit heen te kijken. Dus zo laaag mogelijk en dan de kop in de wind. Geeft veel meer beleving.
Succes met je eigen proeven.
Wat je nog zou kunnen proberen, omdat de ruit veel te recht op staat, is onderin nog een plaatje of busje te plaatsen.
Dan komt de ruit wat schuiner en krijg je nog iets meer effect.
Ik ben zelf al weer wat probeersels verder.
Ik kies nu vaak voor de ruit zo plat mogelijk zodat je de ruit nauwelijks ziet, wel bescherming op je bovenlichaam hebt, met de helm op een kiertje kunt rijden, en absoluut geen turbulentie hebt, en dan als het rustiger moet qua geluid de ruit rechtop in een hogere stand en dan met iets turbulentie.
Maar ik heb steeds meer hekel om door de ruit heen te kijken. Dus zo laaag mogelijk en dan de kop in de wind. Geeft veel meer beleving.
Succes met je eigen proeven.
Eerst rijden, dan oordelen.
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-2024) , DL650 2011 (2023-...)