Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

Ik reed terug na een gezellige nieuwjaarsmeeting in de Meern en op d esnelweg viel een piepend geluid op.
Alsof er iets kiert, als een ietwat schorre parkiet. Ik hoorde (helm op, doppen in) het vanaf 70-80 km/h,.
Niet constant maar wel met de snelheid toenemend. Versnelling, koppeling in of uit, rpm, laten aanlopen remmen, afremmen, optrekken, op motor remmen : maakt allemaal niet uit.
Zo heb je onderweg naar Winterswijk wat na te denken. Ben 2x gestopt.
Na 2-de keer was het even weg, maar na doortrekken naar 120 km/u (het was niet druk op deze 80-weg :roll: ) was het er weer.
Dus niet constant, toenemend bij snelheid.

De motor heeft 4 weken stilgestaan, en de rit naar de Meern heb ik niks gemerkt. Zou het troep kunnen zijn opgepikt tijdens de rit? Bij tandwielen, op de schijven?
Het moet iets zijn dat sneller gaat bij hogere snelheid: wielen, ketting, tandwielen, ... . Iemand een idee?

Toen ik de ketting bekeek en in het boekje keek bleek dat de speling te veel is. Ik heb 40-50 mm, terwijl het maar 20-30 mag zijn volgens het boekje.
Beetje dom, maar ik ging steeds uit van 35-40 mm. Dat was op de les-Kawa namelijk zo.

Het stellen staat ook in het boekje. Ik zou hem op de middenbok zetten. Boekje zegt zijstandaard.
Hoe doen jullie dit en is momentsleutel gewenst of kan ik met 80+ kg hangen aan de sleutel het ook redden?
Nog dingen waar ik op moet letten, tips?

BVD :bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Soesko »

Je kettingspanning is inderdaad aan de ruime kant, maar ik vraag me af of het geluid van je ketting komt. Een te los gespannen geeft vaak een wat rukkerig effect tijdens het rijden en daarnaast wil je wel eens ongewenste vrijstanden inschakelen. Meestal hoor je de ketting dan pas tijdens gas loslaten, want dan schaaft hij over de vork. Het zou kunnen dat er wat schakels vast zitten die het geluid veroorzaken. Het zou ook best wat anders kunnen zijn.
Kettingspannen moet volgens het boekje op de zijstandaard en dat moet de amateur-spanner ook aanhouden. De waardes die je meet zijn namelijk verschillend bij de middenbok of de zijstandaard. Als de motor op de zijdaard staat is de vering al wat meer ingezakt.
Ik gebruik voor veel zaken de momentsleutel. De moer van de achteras zet ik vast op gevoel, goed vast dus. Meet bij een Suzuki altijd na het vastdraaien van de wielmoer de spanning nog een keer na. De spanning komt daardoor namelijk wat strakker te staan. Meten doe je trouwens op het punt waar je de minste spanning hebt. Een te slap gespannen ketting is hinderlijk. Een te strak gespannen ketting kan motorschade (lager uitgaande as) veroorzaken.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Sparkle Black Peter »

J.W. Vergeet ook zeker niet je ketting goed in te vetten. Een droge ketting kan ook wel eens een raar geluid veroorzaken. (piepen bijvoorbeeld)

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Remko

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Remko »

Klinkt meer alsof er een wiellager aan het eind is....

8)
FastLoe

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door FastLoe »

Tja, ketting spannen volgens het boekje op de jiffy, gewoon omdat er geen middenbok opzit en zonder jiffy omdondert.
Flauwekul, als je een middenbok hebt, zet hemdan daar op.
Natuurlijk, bij volledig uitgeveerde achterbrug, hangt je ketting slapper. Meer als bij een gedeeltelijke belasting, hou daarom de maximale kettingspanning aan, mischien ietsje eronder, maar niet veel.
Kijk eerst of je achterwiel nog in lijn staat, touwtje of timmermansoog en meet daatna gewoon met een schuifmaat de afstand van de achteras tot aan het eind van de achterbrug en wel aan beide kanten. Zo kan je tijdens het spannen edelijk nauwkeurig bepalen of je links en rechts allebei de kanen evenveel naar achteren "trekt". Kleine stapjes doen, milimetertje of 5 aan beide kanten.
Daarna voor de zekerheid nog ff checken of de zaak nog uitgelind is, al heb ik ze bij een motorzaak daar nog nooit naar zien kijken, "Ach 't luustert net zoe nou" was het commentaar. In het vervolg heb ik het maar altijd zelf gedaan.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

Ik heb hem gemeten op de middenbok.
Ik ga me hier wel mee redden.

Te droog zal het niet zijn. Ik heb hem ingevet toen ik hem 4 weken geleden had neergezet, en zondag voor de rit weer.
Doe ik altijd om de 500 km.

Wiellager? Na 29000km? Op BBQ rit geen echte off road gereden.
Ik weet niet goed wat ik met die smiley aan moet die er bij staat, maar hoe kan ik uitsluiten of vaststellen of het dat werkelijk is?
Ik had heel, heel, heel af en toe wel het idee dat het geluid anders werd als de ondergrond anders werd. Richel op de weg oid.
Maar ik kon dat niet nadoen door te gaan staan en trekken/duwen aan het stuur of had weer gaan zitten.

Spannen zoals jullie opgeven gaat me lukken. Gewoon zoals ik dacht en ken van fiets en bromfiets.
Daarna weer even rijden om te kijken of geluid weg is.

Ik zag nog wat in het boekje. Oliepeilcontrole.
Ik kijk gewoon voordat ik ga rijden. Motor op de middenbok. Zoals bij rijles geleerd. In het boekje staat dat je moet starten, warmdraaien, uitzetten en dan een paar minuten moet wachten. Wel goed voor nodeloze slijtage lijkt mij, maar om de je olie te peilen?
Als het echt zo moet hoor ik het graag.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Diversion

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Diversion »

Je grotere geluidsproductie kan veroorzaakt worden doordat het voorste kettingwiel versleten is geraakt en de tanden niet goed meer om de rolletjes van de ketting passen. Gezien je km-stand en het feit dat je kennelijk te weinig aandacht aan de juiste kettingspanning besteedt, zou dat heel goed kunnen.
Je hebt altijd mensen die pochen dat ze wel 45.000 km met hun ketting verrijden (ik denk dan altijd dat die mensen nooit harder dan 80 durven te rijden en in dit jaargetijde hun fiets in de winterstalling zetten), maar 29.000 km is geen rare afstand voor een kettingset. Het is mogelijk gewoon tijd voor een nieuwe kettingset.
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Willem »

Hoi,
Ook ik heb vorige winter een vreemd geluid gehad, wat alleen boven de 70 km/h hoorbaar was. Km stand toen 20.000. Zoeken en zoeken en maar luisteren naast en boven de ruit om maar te ontdekken waar het geluid vandaan kwam leverde niets op. Uiteindelijk bleek het uit de rem linksvoor te komen, deze liep iets aan. Eerst dacht ik dat de schijf wellicht krom was, een dure grap. Ik heb toen alle ringen die de remschijf "zwevend" maken weer gangbaar gemaakt, daarna ook de remzuiger en remvoering schoongemaakt. En gelukkig daarna was het geluid weg en tot op heden niet meer gehoord. Het was wel even zoeken.
Groet, Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

@Ronald
Ik kijk er wel vaker naar, maar dan met de laars eronder en dan kijk je van bovenaf. En ik had de verkeerde referentie.
Maxima zou zeggen: hij was een beetje dom.
Ik heb net de speling ook gemeten op de jiffy staand. Maakt niet heel veel uit vergeleken met meting op de middenbok staand.

Ik heb de ketting ook nog eens bekeken met de zaklamp. 2 schakels hangen niet lekker, lijken een beetje vast te staan.
Tandwielen zijn nog niet rechthoekig.
Ik wil de ketting eens goed schoonmaken.
Hoe kan ik dat het beste doen? Ik ga er van uit dat ie er dan niet af hoeft.
Met olie, benzine, ontvetter, ... ?

En stel ik moet toch een nieuwe ketting en tandwielen. Gewoon naar de dealer en hem z'n gang laten gaan, of zijn er specifieke merken die beter zijn dan het standaard spul?

@Willem
Daar heb ik ook aan gedacht. Lang stilstaan. Toch wel troep op de weg. Ruitje had ook zo'n vies laagje.
Hoe stel je vast dat het inderdaad de rem is?
En dat vrijmaken, betekent dat demontage van het voorwiel, of hoe heb je dat gedaan?

:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Diversion

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Diversion »

Redstrom,
Je kunt van een afstandje niet goed zien of de tanden van een kettingwiel versleten zijn, bovendien moet je als relatieve leek er dan een nieuwe er als referentie naast houden. Ik bedoel trouwens het voorste kettingwiel, niet het achterste. Het voorste kettingwiel kun je helemaal niet zien, want het zit achter een kap.

Als sommige schakels van je ketting al echt vast gaan zitten, dan is ie volgens mij al behoorlijk ver heen. Je kunt dan wel moeite doen om e.e.a. weer gangbaar te maken, maar dat lijkt mij verspilling van tijd en moeite. Als je ketting al 29.000 km mee is gegaan en de schakels gaan vastzitten, lijkt het mij tijd voor een verse set. Ik zou niet die van Suzuki zelf nemen (175 euro), er zijn goedkopere die beter zijn, b.v. DID of Dyna Chains. De laatste heb ik zelf, nu ruim 5000 km, dus ik kan er nog weinig over zeggen. Wel dat ik de ketting nog pas 2 keer heb hoeven naspannen. De eerste keer na een paar honderd km (dat hoort) en de tweede keer pas 500 km geleden. Over kettingen zijn ook een paar draadjes, ff zoeken.

Overigens lijkt mij de suggestie van Remco, een versleten wiellager, ook heel goed tot de mogelijkheden behoren.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

Ronald. Dank voor je antwoord. Dat van die kettingwielen had ik wel begrepen.
Ik ga dit weekend even langs de dealer.
Bij de 24k beurt vond hij het nog niet nodig om te wisselen, en tijdens opknappen na de crash (ongeveer 2000 km geleden) ook niet.
Gaat het zo snel slechter met een ketting, of gaat dat echt geleidelijker? Laat hem in ieder geval kijken (Motoport) en ga dan ook even langs een andere dealer (toevallig Triumph) voor een second opinion.
Weet jij hoe ik kan vaststellen of uitsluiten dat het om het wiellager gaat? Zijn daar truukjes voor?
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Diversion

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Diversion »

Van wiellagers weet ik helaas weinig, het komt ook niet zoveel voor. Zeg maar nauwelijks. Daarom zijn er ook maar weinig forumleden die er echt verstand van hebben. Ik zou het gewoon bij de dealer navragen.

Het meest waarschijnlijk lijkt mij toch de versleten kettingset. Bovendien: baat het niet dan schaadt het niet. Die ketting moet je toch op een keer vervangen.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

Gaan we doen. Naar dealer.
Laat nog wel even horen wat de uitkomst is.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Fred

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Fred »

De ketting is versleten als je ze met een schroevendraaier of zoiets kan opheffen van het achterste tandwiel. Om ze eens grondig te reinigen kan je best (ook goedkoopst) gewone petroleum van de pomp gebruiken. Aanbrengen en wrijven met een verfborstel en er een bakje onder plaatsen als reservoir/opvangbak.
29.000 km is een mooi stand voor een kettingset, daar ben ik nog nooit aan toe gekomen. Meestal was het vooraan in de 20000, en dan rij ik nog niet in het winterzout. Dit is heel schadelijk voor kettingen, moest ik in het zout rijden dan zou ik me een systeem als de Scottoiler installeren.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door PDvD »

De mijne heeft wel iets van speling op het achterste tandwiel maar nog geen harde plekken er in en ik merk er ook nog niks geks aan. Maarja... denk dat ik 'm na een levensduur van 46.000 km toch maar ga vervangen.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Hunter6 »

Het werkplaats handboek voor de DL1000 schrijft het volgende (vertaald):

Tel 21 pinnen (=20 schakels) en meet de hart afstand hiervan. Indien groter dan 319,4 mm, vervang de ketting (en tandwielen).

Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Willem »

RedStrom schreef:@Willem
Daar heb ik ook aan gedacht. Lang stilstaan. Toch wel troep op de weg. Ruitje had ook zo'n vies laagje.
Hoe stel je vast dat het inderdaad de rem is?
En dat vrijmaken, betekent dat demontage van het voorwiel, of hoe heb je dat gedaan?

:bye: :-)}
Hoi,
Motor op de middenbok en een blok hout tussen de ondergrond en de valbeugel om het voorwiel van de grond te houden. Ik gaf een slinger aan het voorwiel en elke keer bleek dat het wiel/de remschijf tot stilstand kwam op hetzelfde punt t.o.v de remklauw. Dit punt gemarkeerd. De remklauw losgehaald en daarna kwam het voorwiel, na het ronddraaien, telkens op een ander punt tot stilstand. Blijkbaar was er sprake van een, zeer licht, aanlopen tegen de schijf.

Vervolgens een klemmend stukje hout in het busje van de remschijf, ronddraaien, een klein beetje olie erbij, en dit voor alle 6 busjes herhalen.

Daarna bleek de buitenschijf weer voldoende flexibel, was het (zeer geringe) aanlopen verdwenen en ook het gierende geluid vanaf 70 km/h. Een heerlijk gevoel.

Groet,
Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
FastLoe

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door FastLoe »

Rij even op je gemak een rondje, minuutje of 10, gebruik alleen je achterrem. Als na een minuut of 10, één van je schijven voor, of allebei warm zijn, heb je je aanloper gevonden.
Zoniet, doe je het nog een keer, gebruik dan je achterrem niet, raad eens wat je dan na 10 minuutjes rijden moet doen..................
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

Willem, Leo, Fred, Ronald: super tips :worship: .
De kracht van een goed forum!
Ik kan niet wachten tot het weekend is. 's Avonds kan ik helaas niet veel doen.
Of toch een middagje vrij nemen maar?
Komt nu vast en zeker goed. Ik laat het resultaat weten.
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Diversion

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Diversion »

Toch nog een laatste tip: ga er niet van uit dat de dealer de door jou gewenste kettingset op de plank heeft klaarliggen. Zelfs voor de Suzukiset is dat niet altijd het geval en voor een set van een "vreemd" merk als DID of Dynachains is dat vrijwel zeker niet het geval. Er moet dus besteld worden. Laat je niet zomaar een merk dat je niet kent, aanpraten onder het motto: deze hebben we op voorraad en hier hebben we goede ervaringen mee. Duurder dan 150 euro (incl. monteren) hoeft het niet te worden.

Allerlaatste tip: mocht je toevallig toe zijn aan een nieuwe achterband dan kun je een beetje op arbeidskosten besparen: het achterwiel moet er toch af. Kwestie van onderhandelen, scheelt al gauw een paar tientjes (bij mij scheelde het 50 euro).
Joost

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Joost »

Willem schreef:Hoi,
Ook ik heb vorige winter een vreemd geluid gehad, wat alleen boven de 70 km/h hoorbaar was. Km stand toen 20.000. Zoeken en zoeken en maar luisteren naast en boven de ruit om maar te ontdekken waar het geluid vandaan kwam leverde niets op. Uiteindelijk bleek het uit de rem linksvoor te komen, deze liep iets aan. Eerst dacht ik dat de schijf wellicht krom was, een dure grap. Ik heb toen alle ringen die de remschijf "zwevend" maken weer gangbaar gemaakt, daarna ook de remzuiger en remvoering schoongemaakt. En gelukkig daarna was het geluid weg en tot op heden niet meer gehoord. Het was wel even zoeken.
Groet, Willem
Was het een hoog piepend geluid? Daar heb ik namelijk ook al enige tijd ergernis van. Het is ook vreemd dat de remschijf altijd aanloopt als ik de motor uit de schuur haal. Is dat normaal? Jouw verhaal lijkt mij het meest voor de hand liggend. Ik ga de zaak laten nakijken en laat het weten.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

Dat geluid met d eremschijven heb ik ook altijd. Zo'n schurend geluid.

Inmiddels de ketting schoongemaakt en opnieuw gespannen en ingevet. Scheelt heel wat kraakjes en piepjes als je het wiel zo rond draait.
Rijden doen we morgen. Vandaag teveel nattigheid om 's avonds even te testen.
Spannen viel mee. Iets nauwkeuriger gekeken. Het was eerder 35 dan 40 mm, en nu 25 mm.
Ketting heeft ook geen rare schakels meer. Ze hangen er allemaal mooi bij. De schakels dus.
Laat de dealer nog wel even kijken.

Voorwiel ronddraaien geeft veel geschuur, maar hij/zij stopt niet op dezelfde plek.
Staat ergens hoe je je remblokken los kan halen etc. Op een site of in een boekje.

Morgen hopelijk rijden. Geluidje weg?. Tiger proefrit. 3 helmen testen. Oh, oh, oh, wat een vervelend vooruitzicht :P

:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

Geluid was er vanmorgen nog, nu niet meer.
Ik ging Tiger rijden (in Franc's topic meer daarover). De monteur van de Triumph dealer heeft even op mijn motor gereden.
Overigens apart gezicht als je je eigen motor ziet rijden en je zit er zelf niet op.

Bij terugkomst bleek dat de wiellagers achter kapot waren. Zat ook wel iets speling in had ik met kettingspannen gemerkt.
2 stuks a 15,- en 30,- montage.
Terwijl hij het verving heb ik op de Tiger geredenen wat helmen gepast en 1 getest.
2 uur laten met een goed lopende V-Strom weer vertrokken. De grijns :D was weer terug en het geluid weg.

Ketting en tandwielen waren overigens nog prima.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Chopperbiker »

Kettingwiel-lager van de 650 wil nog wel eens overlijden. Bij mij moest het lager zo rond de 25dkm vervangen worden.
Door speling tussen de tandwiel-krans en het achterwiel gaat de zaak wringen en wordt het lager verkeerd belast. Een tip die ik kreeg was om een oude reepjes binnenband tussen de tandwiel/achterwiel-verbinding te doen zodat er geen speling meer tussen zit.
Tevens een volledig dicht lager laten monteren i.p.v. het standaard half open-type.
Scheelt een hoop gepiep!


:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Wullebolle »

RedStrom schreef:Geluid was er vanmorgen nog, nu niet meer.
Ik ging Tiger rijden (in Franc's topic meer daarover). De monteur van de Triumph dealer heeft even op mijn motor gereden.
Overigens apart gezicht als je je eigen motor ziet rijden en je zit er zelf niet op.

Bij terugkomst bleek dat de wiellagers achter kapot waren. Zat ook wel iets speling in had ik met kettingspannen gemerkt.
2 stuks a 15,- en 30,- montage.
Terwijl hij het verving heb ik op de Tiger geredenen wat helmen gepast en 1 getest.
2 uur laten met een goed lopende V-Strom weer vertrokken. De grijns :D was weer terug en het geluid weg.

Ketting en tandwielen waren overigens nog prima.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
:bye: :-)}
Eind goed al goed :D
Erger ging geweest zijn dat je de VStrom daar had gelaten en met de Tiger naar huis was vertrokken :mrgreen:
Wat we willen weten is eigenlijk hoe de Tiger zich verhoudt tot de Strom :?:
<edit> heb het verslag elders gelezen </edit> ... ga je serjeus op de lotto spelen? Stel dat je het heel groot lot wint, wat dan ... ? O:-)
Spooky Action At A Distance !
Remko

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Remko »

Remko schreef:Klinkt meer alsof er een wiellager aan het eind is....

8)

Verhip....


8)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door RedStrom »

@Remko: je had inderdaad helemaal gelijk! Kortste berichtje, beste antwoord. Hulde.
Ik had er niet veel meegedaan omdat om mijn vraag hoe ik dat wiellager kon controleren, geen reactie kwam waar ik iets mee kon.
Inmiddels weet ik dat de speling die er niet zijn moet een goede indicatie is.
Thanks!
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Joost

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Joost »

Willem schreef:Hoi,
Ook ik heb vorige winter een vreemd geluid gehad wat alleen boven de 70 km/h hoorbaar werd. Km stand toen 20.000. Zoeken en zoeken en maar luisteren naast en boven de ruit om maar te ontdekken waar het geluid vandaan kwam leverde niets op. Uiteindelijk bleek het uit de rem linksvoor te komen, deze liep iets aan. Eerst dacht ik dat de schijf wellicht krom was, een dure grap. Ik heb toen alle ringen die de remschijf "zwevend" maken weer gangbaar gemaakt, daarna ook de remzuiger en remvoering schoongemaakt. En gelukkig daarna was het geluid weg en tot op heden niet meer gehoord. Het was wel even zoeken.
Groet, Willem
Ik heb sinds 20.000 km het zelfde probleem. Motor staat nu bij de dealer voor bakrevisie (binnen 2 jaar :shock: ). Als ik mijn Strom lopend voort duw dan hoor ik de voorrem altijd behoorlijk aanlopen. Wellicht de orzaak van piepend geluid boven de 70. Ben erg benieuwd of het normaal is dat je de remblokken tegen de remschijf hoort aanlopen als je hem de garage uit duwt. Graag reacties...
Remko

Re: Ketting spannen - aanleiding piepgeluid

Bericht door Remko »

Joost schreef: Als ik mijn Strom lopend voort duw dan hoor ik de voorrem altijd behoorlijk aanlopen. Wellicht de orzaak van piepend geluid boven de 70. Ben erg benieuwd of het normaal is dat je de remblokken tegen de remschijf hoort aanlopen als je hem de garage uit duwt. Graag reacties...

Als je je motor nog gewoon vooruit kan duwen, dan loopt de rem slechts heeeeeeeeeeeeeeel lichtjes aan. Niet al te druk over maken dus. Als ik nu naar mijn brommer kijk, waar ik nu een paar dagen niet meegereden heb, dan zitten de schijven vol vliegroest en lopen de remmen hoorbaar aan.

Als je echt weerstand ondervindt tijdens het lopen met je motor, dan is er iets niet helemaal fris!

8)
Plaats reactie