Als je progressieve veren gaat berkuiken wil dat nog niet zeggen dat je motor er strakker door gaat sturen!
In het verleden heb ik mijn R6 laten voorzien van progressieve veren van Technoflex. Je zou dan toch verwachten dat de R6 naderhand scherper zou gaan sturen (en hij stuurde al heeel strak). Dit was echter niet zo.
De nieuwe veer was tijdens het nornale gebruik slapper dan het orgineel, zodra de veer verder ingedrukt werd, werd deze ongeveer vergelijkbaar met de orginele.
Het resultaat was in dit geval dus dat de R6 bij normaal gebruik comfortabeler werd en bij sportief gebruik benaderde hij het orgineel.
De veer leverde in dit geval dus wel verbetering op, maar niet daar waar sommigen het zouden verwachten.
Het is dus zinvol om eerst te vragen of de veer strakker is, of dat deze comfortabler is
Als je vaak met een zware motor op pad gaat (bierbuik, pagagier, bagage) zal een strakkere veer zeker zinvol zijn.
Ben je echter een ventje van 80 kg en neem je zelden (zware) bagage mee, dan resulteert een strakkere veer alleen maar in een kleinere veerweg.
Daarnaast heb ik af en toe ook wel eens mijn twijfels over het veren verhaal.
Een motor van een paar jaar oud heeft natuurlijk ook oude olie in de vork. De rijder kiest ervoor om de "slappe" veren maar eens te gaan vervangen door andere.
Vervolgens wordt de veer omgeruild en er wordt dikkere olie in gedaan. Resultaat: alles weer in nieuwstaat en hij stuurt weer als een trein (en dat deed hij toen hij nog nieuw was ook, met de "slappe" veren). Ik zou wel eens willen weten wat het resultaat is als je de vork intern alleen maar goed schoon maakt en er alleen nieuwe (eventueel iets dikkere) olie in doet.
Ik denk dat ik het wel weet, en dat is niet gunstig voor de veren handel
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)