Helm: kleur?

Van Gore-tex jassen tot kinky leren laarsjes...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Helm: kleur?

Bericht door RedStrom »

Om in deze rustieg dagen het forumbezoek wat op te vijzelen een nieuw topic.

Ik moet een nieuwe helm kopen na mijn crash. Heb nu een fluo HJC-FSMAX.
Overweeg een C3 of een Multitec. Moet nog proefrijden met die laatste. De C3 was goed, beter dan de HJC, maar niet super.

De kans is groot dat het geen fluo wordt als het de Multitec wordt.

Ik ga voor wit of zilver.
Welke kleur heeft de voorkeur?
Iemand ervaring met beide? Ik denk aan opvallen, wat is praktischer, krassen, etc.
Of maakt het niet uit en is het gewoon wat ik mooier vind.
Ik vraag dit ook omdat in 3 zaken ze voor zilver gingen. Zou meer opvallen en langer mooi blijven. Dus doe ik een beroep op jullie ervaring omdat te bevestigen/ontkennen.

En als iemand nog de perfecte helm weet voor op de DL650 voor iemand met 1,80m lengte: graag. Ik kom er niet uit met al die wisselende ervaringen op dit en op het motorforum. Mag ook een integraal zijn. Of zo'n mooie enduro/cross helm.
Ik heb kloontje en vario.
Capri

Re: Helm: kleur?

Bericht door Capri »

Zilver (Grijs metalic) vind ik zelf de beste kleur overdag.
Ik heb de C2, ik vond de C3 meer herrie maken op de Strom.
Ook mijn HJC vond ik niet slecht, ik ben denk ik snel tevreden!
Graafie68

Re: Helm: kleur?

Bericht door Graafie68 »

ik heb een zilveren multitec. en ben daar redelijk tevreden over.
het is mijn eerste helm en heb hem 3 jaar, geen problemen mee.
redelijk stil, zeker met de wisperkit. viezier laat zich goed verstellen en alles wat moet kunnen schuiven en ventileren doet wat het moet doen.
kortom als opnieuw zou moeten kiezen werd het dezelfde helm weer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
BertVP
DL650 berijder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31-01-2009, 22:14
Mijn motor is een: DL1000 L5 wit sinds 17/04/2015, vorige: DL650, Yamaha XT600E
Woonplaats: België, Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: Helm: kleur?

Bericht door BertVP »

Ik heb enkele weken terug de witte Multitec gekocht en ben er tevreden over: sluit veel beter aan dan mijn 10 jaar :oops: oude Concept, is stiller, goede ventilatie, je krijgt er 2 vizieren bij: 'n wit met Pinlock en ééntje dat verloopt van licht naar donker.
Als brildrager heb ik de Concept C3 getest maar dat was geen succes: ik kreeg mijn bril amper in de helm...
Eén ding waar je moet aan wennen: de sluiting! Deze lijkt eerst omslachtig maar na 2 keer oefenen met de ringen en 't bandje lukt dit echt goed en zit de helm muurvast.
Zelf vind ik 'n witte helm in 't donker beter opvallen dan 'n fluo.
Nog veel plezier met 't wikken en wegen!
Suzuki V-Strom DL1000L5 wit.
ArjanWaaijenberg

Re: Helm: kleur?

Bericht door ArjanWaaijenberg »

Ik ga voor de Shark Evoline Wayer in Zwart-grijs.
Ze hebben ook een exemplaar in Wit-grijs. Omdat de grijze banen verschillende kleuren grijs (licht naar donkergrijs) hebben vind ik deze ontzettend mooi.
Als je twijfelt tussen een witte of grijze helm zal ik zeker eens naar de Shark Evoline Wayer kijken.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Helm: kleur?

Bericht door RedStrom »

Die Shark kende ik nog niet.
Wordt hier hier goed getest. Alleen geluid zou gemiddeld zijn.
Klopt dat?

Deze kleur kende ik ook nog niet:
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

En die Multitec is ook mooi.
Goedkoper dan een C3. Hou ik nog geld over voor winterhandschoenen. :D
Johan_Be

Re: Helm: kleur?

Bericht door Johan_Be »

Ik heb zo'n shark evoline gehad en na 6 maanden mee gegeven met de vuilniskar.
bar slecht. Veel te veel geluid (door het opklapsysteem )
Steeds bedampen , ook na meerdere keren behandelen tegen damp.
Sluit niet waterdicht af zodat bij regen, de binnenkant van het scherm nat word.
Zelfs het opklapsysteem om hem als Jet helm te dragen blokkerd na een paar maanden.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: Helm: kleur?

Bericht door V-Stoom »

Er is maar één manier om tot een goede keuze te komen en dat is proberen en zelf testen. Als één helm altijd de beste zou zijn dan reed iedereen ook met dezelfde helm rond. Wat de kleur betreft meen ik mij van vroeger te herinneren dat wit de betere was, vooral in schemer. Ik zou zelf overigens eerder opvallende kleding dragen dan een witte helm maar dat is ook een kwestie van smaak.

Succes.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Helm: kleur?

Bericht door PvdBogaard »

Mijn volgende zal hoogstwaarschijnlijk wit zijn. de Shoei RAID 2 zit goed, maar ik kan niet echt overtuigd zijn over zijn stilte. Zeker met vizier dicht te veel herrie (lijkt verdomd veel op turbulentie).
Heb dus meestal het vizier. De helm is trouwens uitgevoerd met een extra "opbouwstuk" rondom de nek/hals. Helpt in iedergeval tegen de koude.
Vind de C3 een zeer aantrekkelijk ding. Of die in de praktijk bevalt.... Weet iemand waar je een C3 zou kunnen krijgen om te proberen? Dat is natuurlijk enige echte test.
Dgr

Re: Helm: kleur?

Bericht door Dgr »

Een witte C3 valt in ieder geval prima op, kan ik uit ervaring zeggen. :mrgreen:
Ik zie nog regelmatig mensen die opeens de telefoon weghalen bij hun hoofd of spontaan de gordel aan doen :schater:

Enige nadeeltje is dat je 'm wat vaker schoon moet maken omdat je echt alles ziet op zo'n witte helm.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Helm: kleur?

Bericht door RedStrom »

@Paul
Ik heb proefgereden met een helm uit de winkel. Half uurtje. Zijn ze niet overal enthousiast over proefrijden, maar bij 1 van de 3 mocht het.
Was in Rijssen. Goede helm, zit lekker, maar niet zaligmakend. Dus ik wil nog wat verder kijken. Multitec and Shark ga ik zeker proberen.

@Johan
Was dat de eerste versie? Schijnt dat deze Evoline II beter zou zijn. Lees ik op internet, geen ervaring mee.
ArjanWaaijenberg

Re: Helm: kleur?

Bericht door ArjanWaaijenberg »

Ik heb de klachten gehoord over de Evoline I, maar de Evoline II is vernieuwd naar aanleiding van de klachten.
Dat er sprake is van iets meer geluid ten opzichte van een integraal of een Schuberth neem ik voor lief. Dat komt ook omdat ik de motor voor mijn plezier rijdt en daardoor het aantal kilometers meevalt. Daarnaast heb ik altijd open gereden op een chopper en mis het zomers om open te kunnen rijden. De Schark Evoline kan helemaal naar achteren worden geklapt en dat vind ik een groot voordeel.

De foto van de Shark Evoline is niet degene die ik bedoel. Heb geprobeerd om foto's toe te voegen. Maar dat lukt me niet.

Een afbeelding van de witte Wayer staat op: http://www.extremesupply.com/product/Mo ... LMETS.html

(p.s. ze zijn in Nederland ook verkrijgbaar)
Wils

Re: Helm: kleur?

Bericht door Wils »

Bij donker weer valt Wit het beste op..
Fluor rood en groen/geel zie je het beste in de zon...
Reflectie materiaal er op en altijd goed te zien... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Helm: kleur?

Bericht door Sparkle Black Peter »

PvdBogaard schreef:Vind de C3 een zeer aantrekkelijk ding. Of die in de praktijk bevalt.... Weet iemand waar je een C3 zou kunnen krijgen om te proberen? Dat is natuurlijk enige echte test.
Bij mijn dealer in Rijen kun je een C3 gewoon uitproberen. Hebben een proefrithelm ter beschikking. Je gaat geen € 500,= uitgeven zonder proberen. Toch :?: :?:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Helm: kleur?

Bericht door Framomile »

Rijd zelf al een tijdje met de C3, ben redelijk tevreden over de kwaliteit maar vind het geluidsverhaal zeker niet zaligmakend. Ook de waterafvloeing van het vizier bij regen vind ik wat tegenvallen was bij mijn vorige Nolan beter.
De prijs/kwaliteitverhouding vind ik dus tegenvallen.

Voor wat betreft de kleur moet je natuurlijk niet bij mij zijn, FLUOR GEEL NATUURLIJK :mrgreen:


Groet,

Franc
Dgr

Re: Helm: kleur?

Bericht door Dgr »

Hier een goede review van de Evoline2:
http://www.webbikeworld.com/r2/motorcyc ... -series-2/

Vind 't echt een geniale helm, maar wat mij destijds bij de eerste versie ook al tegenstond is dat ie 1948gr weegt in de maat L :shock:

Kan even geen gewicht vinden van de C3 om mee te vergelijken. (behalve de claim van Schuberth dat ie 1570gr zou wegen)
Wel noemen ze op webbikeworld dat de C3 in maatje L 1692gr weegt inclusief de SRC Bluetooth kraag, dus ik vermoed dat ie zonder die kraag ergens rond de 1600gr uitkomt?
http://www.webbikeworld.com/r4/schuberth-src/
Kimi40

Re: Helm: kleur?

Bericht door Kimi40 »

Ik heb me een paar maanden geleden een lazer Paname GL fluo oranje besteld, na het lezen van een test verslag ervan.
Met z'n 1750gr. niet van de lichtste, maar na een weekje of 2 ben je het gewend (alhoewel ik dat in het begin nooit geloofd zou hebben)
Dat ding is dus 100% waterdicht ( zelfs in een heel fikse regenbui ) en dampt niet aan dankzij het pinlock.
Het uitneembaar en wasbaar interieur vind ik ook een heel groot pluspunt en door het geïntegreerd zonnevizier heb ik het gedoe met de zonnebril niet meer.
Het enige minpuntje is, dat hij toch niet zo stil is zoals beweerd werd in het verslag.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Wils

Re: Helm: kleur?

Bericht door Wils »

ik heb afgelopen zomer ook een laser helm er bij gekocht.....in fluor geel ! :mrgreen:
zit lekker...valt goed op...maar is inderdaad niet echt stil.... :roll:
Kimi40

Re: Helm: kleur?

Bericht door Kimi40 »

Toch nog een nadeel aan deze helm gevonden. De ventilatie stelt helemaal niets voor heb ik ondervonden. Zelfs met negatieve temperaturen voel ik geen koele lucht binnenstromen. Ik vrees dat het in de zomermaanden te warm zal zijn met deze helm, als hij gesloten is.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Helm: kleur?

Bericht door RedStrom »

Kimi40 schreef:Het enige minpuntje is, dat hij toch niet zo stil is zoals beweerd werd in het verslag.


Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Ligt niet aan de helm waarschijnlijk, maar aan de aerodynamische eigenschappen van een V-Strom.
Hoe stil is ie als je gaat staan tijdens het rijden?
Ik heb met de C3 gereden en dat is geen stille helm. Huh! Nee niet met mijn hoofd/houding/kleding/V-Strom/ etc. Valt tegen.
Maar als je gaat staan. Heerlijke helm.

Ik vind mijn HJC niet ideaal, maar op een leenmotor van de dealer (Bandit) heb ik veel minder klachten.

Ik ga topic starten over hoe het standaard ruitje te verkleinen. Meer naked met een goede helm betekent meer genieten. Hoop ik.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Robert_vd_B

Re: Helm: kleur?

Bericht door Robert_vd_B »

Ik heb inmiddels alweer bijna een jaar een Givi X-Modular
Afbeelding
Ik ben helemaal weg van deze helm omdat het na een lange zoektocht de eerste (en misschien wel enige?) systeemhelm was die lekker zat. Qua geluid is 'ie OK, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik altijd gehoorbescherming draag en daardoor het geluid an sich niet zo erg goed kan beoordelen.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Helm: kleur?

Bericht door Peterzeeland »

Zwart of Wit?

Is zwart warmer in de zomer?

Wie heeft ervaring hiermee?

Bedoel: die 2 cm polystyreen, dat isoleert toch ook ?

Vind de Lazer Monaco Carbon wel heel interessant, licht enzo. En in zwart wel heel kek :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Why

Re: Helm: kleur?

Bericht door Why »

Volgens mij moet het theoretisch wel, maar in de praktijk niet veel uitmaken.

De extra hitte die geabsorbeerd word door een donker en mat oppervlak (ten opzichte van een glimmend licht oppervlak) lijkt mij al niet veel, maar dan moet het nog door een isolatie laag van schuim heen, en dan blijft er weinig over.
Een helm is oa heet omdat het lichaam zijn warmte niet goed kwijt kan in een motor pak en de grootste radiator die het menselijk lichaam heeft is het hoofd. Daarom is rijden met vizier open ook zo'n verademing, het voert die extra hitte af.

Resumé. Een goed geventileerde helm (dus geen ......... je weet wel welke ik bedoel) is veel effectiever dan een kleurtje.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Helm: kleur?

Bericht door Wullebolle »

Kimi40 schreef:Toch nog een nadeel aan deze helm gevonden. De ventilatie stelt helemaal niets voor heb ik ondervonden. Zelfs met negatieve temperaturen voel ik geen koele lucht binnenstromen. Ik vrees dat het in de zomermaanden te warm zal zijn met deze helm, als hij gesloten is.
Ja wat wil je dan?
Iedereen wil een ander scherm & spiegels & kloontjes om uit de turbulentie en de wind te zitten.
Logisch dan dat er geen luchtstroom op je helm zit en ook geen ventilatie meer.
Tis teen of tander hé ...
Spooky Action At A Distance !
Kimi40

Re: Helm: kleur?

Bericht door Kimi40 »

Ik rijd ondertussen met een gsx fa. Met deze motor zit ik wel degelijk met de helm in de wind. Nog steeds voel ik zo goed als niets ventilatie. Zelfs niet bij -9°( Niet dat het nu echt nodig was hé) :mrgreen:
Leville

Re: Helm: kleur?

Bericht door Leville »

Why schreef:Resumé. Een goed geventileerde helm (dus geen ......... je weet wel welke ik bedoel) is veel effectiever dan een kleurtje.
Wullebolle schreef:
Kimi40 schreef:Toch nog een nadeel aan deze helm gevonden. De ventilatie stelt helemaal niets voor heb ik ondervonden. Zelfs met negatieve temperaturen voel ik geen koele lucht binnenstromen. Ik vrees dat het in de zomermaanden te warm zal zijn met deze helm, als hij gesloten is.
Ja wat wil je dan?
Iedereen wil een ander scherm & spiegels & kloontjes om uit de turbulentie en de wind te zitten.
Logisch dan dat er geen luchtstroom op je helm zit en ook geen ventilatie meer.
Tis teen of tander hé ...
Ik treed Wulle bij, op een naked bike volstond een C3 zeker qua ventilatie. Op een racer waarschijnlijk ook. Maar hoe meer barrieres je zet voor de ventilatieopeningen, hoe groter die openingen moeten zijn om nog iets ventilatie te hebben.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Helm: kleur?

Bericht door PDvD »

Ik heb de C2 en C3 gehad. C3 is wel ietsje luider op een Strom maar het gewicht... wow wat een verschil zeg!
Ik heb de speciale Lady Edition genomen (lekker boeiend die stickertjes zijn er in een tel vanaf) en dat is wit met een spikkeltje metallic er in (ze noemen het ook pearl white). Veel mooier dan de normale versie vind ik zelf, oogt net niet goedkoop. De reden dat ik wit wilde was voor de temperaturen in de zomer, dit scheelt echt enorm vergeleken met een zwarte helm.

Afbeelding

Ook de voering is licht van kleur ipv zwart, okay is sneller vies maar je ziet dus wel wanneer je 'm schoon moet maken ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Leville

Re: Helm: kleur?

Bericht door Leville »

Witte helmen vallen volgens mij ook meer op in het verkeer dan grijze en zwarte.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Helm: kleur?

Bericht door Peterzeeland »

Vind de Lazer Monaco in carbon zo mooi.....

Nu heb ik een shark, maar wat is die zwaar zeg bijna 2 kilo!!!

Voorheen Schubert concept gehad, die was al niet licht, wel fijne helm.

Lazer carbon is zeker 100 euro goedkoper dan een C3, en dan heb ik het nog niet eens over die fluo ... !!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Bert_Lammens
DL650 berijder
Berichten: 205
Lid geworden op: do 17-11-2011, 12:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 ABS 2007
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: Helm: kleur?

Bericht door Bert_Lammens »

Heb juist een lichtgrijze Scorpion EXO900 gekocht (omdat er geen witte waren :( )

Aangezien ik meestal rij met een fluo vest, heb ik niet voor een fluo helm gekozen...
Als men mijn fluo vest niet ziet, zal men zeker de fluo helm ook niet zien. (ook meningvan verkoopster)

:-)}
Drive safe and enjoy
Moderator http://www.vstrom.freebb.be/
Leville

Re: Helm: kleur?

Bericht door Leville »

bert_lammens schreef:Als men mijn fluo vest niet ziet, zal men zeker de fluo helm ook niet zien. (ook meningvan verkoopster)
Dag Bert, ik deel die mening maar ten dele. Als de automobilist zijn mindset niet staat naar opletten in het verkeer, of letten op motorrijders, dan zal de automobilist je niet zien, zelfs al ben je als Bassie verkleed.
Als de automobilist wel oplet, dan kan een opvallende helm volgens mij meerwaarde bieden ten opzichte van een vest. Een helm komt immers hoger. Een vest kan gemakkelijker verstopt zitten achter kuipwerk, topcases of omliggend verkeer.
Gebruikersavatar
Bert_Lammens
DL650 berijder
Berichten: 205
Lid geworden op: do 17-11-2011, 12:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 ABS 2007
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: Helm: kleur?

Bericht door Bert_Lammens »

Leville schreef:
Dag Bert, ik deel die mening maar ten dele. Als de automobilist zijn mindset niet staat naar opletten in het verkeer, of letten op motorrijders, dan zal de automobilist je niet zien, zelfs al ben je als Bassie verkleed.
Als de automobilist wel oplet, dan kan een opvallende helm volgens mij meerwaarde bieden ten opzichte van een vest. Een helm komt immers hoger. Een vest kan gemakkelijker verstopt zitten achter kuipwerk, topcases of omliggend verkeer.
Hé, je hebt gelijk in je argumentatie, maar spijtig genoeg, zoals je zelf zegt, kan je je zelfs als Bassie verkleden en zou je nog niet opvallen bij sommige automobilisten :(
Drive safe and enjoy
Moderator http://www.vstrom.freebb.be/
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: Helm: kleur?

Bericht door Framomile »

@Bert; Als je dagelijks rijdt, ben ik van mening dat jer er zo veel mogelijk aan moet doen om goed op te vallen. Elke cm extra opvallendheid kan je net redden.
Over de kleur valt te twisten maar neem van mij aan dat ze mijn fluor helm zeker goed zien, dat merk ik aan het oogkontakt met de automobilisten. Zeg niet dat het moet of enige garantie geeft maar denk dat alle kleine beetjes helpen. Dat geldt ook voor goede verlichting, regelmatig extra rijvaardigheidtraining en natuurlijk je motor (liefst nog met een ABS remmen) in goede conditie houden.

Als er dan nog wat gebeurt is het volgens mij gewoon stomme pech en kan je idd als pipo de clown op je motor gaan zitten maar maakt het nog niets uit.

Al met al met ik het dus niet eens met de stelling van de verkoper.

Verder vind ik vooral dat je lekker moet doen waar je je zelf het prettigst bij voelt :bye:

Hartelijke groet,,
Franc

PS wat betreft mijn helm kleur is de keuze om fluor geel te kiezen ontstaan omdat je die motor agenten ook altijd zo snel spot tussen het drukke verkeer door.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Helm: kleur?

Bericht door Wullebolle »

Framomile schreef:...maar neem van mij aan dat ze mijn fluor helm zeker goed zien, dat merk ik aan het oogkontakt met de automobilisten. ...
Omdat die bij het zien van een hele helm en gele jas intuitief de associatie maken met ordehandhaving.
"aie de politie ...", een halve seconde later hebben ze wel al door hoe de vorkin de steel zit, maar ondertussen ben je wel gezien
PS wat betreft mijn helm kleur is de keuze om fluor geel te kiezen ontstaan omdat je die motor agenten ook altijd zo snel spot tussen het drukke verkeer door.
QED
de kleur valt op, maar de intuitieve associatie met de politie is volgens mij sterker.
Spooky Action At A Distance !
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Helm: kleur?

Bericht door Weerman »

Ik heb sinds kort een fluor gele C3 Pro, een tijd geleden heb ik ook met een geel hesje gereden toen heb ik nooit het idee gehad dat ik eerder of beter werd gezien.

Vanmorgen op weg naar het werk rij ik op een stuk waar je 50km/h mag, rijdt er een auto voor mij exact 50km/h op gps.
Zit ik mij af te vragen waarom deze dame precies 50km/h rijdt O:-) op een lang stuk waar werkelijk niemand zich aan de snelheid houd.
Bedenk ik op eens dat een collega een dag eerder tegen mijn zij nu lijk je net op oom agent met die gele dop op,
zou het dan toch........

Ik heb dus geen geel hesje meer aan maar alleen een gele helm, moet zeggen ik zie andere reacties van div automobilisten
op de weg.

Mischien zit het ook wel tussen de oren of hebben meer mensen deze ervaring met zo'n gele botsmuts op?

Wim.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Helm: kleur?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Je kan gerust zijn Wim, zit niet tussen je oren. Heb lang met een fluorjas en helm gereden, was altijd lachen. Zeker als ik s 'nachts terug kwam van mijn werk. Nu met alleen een hesje en fluor helm, nog steeds voorzichtige automobilisten. :o)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Helm: kleur?

Bericht door Weerman »

Het valt dus wel op dat fluor en daar gaat het om!

Wim.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Helm: kleur?

Bericht door Sparkle Black Peter »

WEl is het zo dat er voortaan zoveel fluor te zien is, dat het opgaat in de menigte en dus minder opvalt. Wil je echt opvallen moet je gaan voor een felle kleur die niet veel voorkomt. Felrood, oranje, of zoiets.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
HD2W4W
Berichten: 116
Lid geworden op: wo 20-04-2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Helm: kleur?

Bericht door HD2W4W »

Ik heb ook zo'n fluor geel/groene HJC IS Max2. Draag over de zwarte jas vaak nog een fluorhesje en dan zijn er inderdaad veel automobilisten die even denken dat je aan het ordehandhaven bent. Ze houden zich ineens aan de snelheid, de gordel gaat om of de telefoon wordt snel weggelegd. Voor mij in ieder geval een bevestiging dat ik dan gezien wordt. Omdat wegens een foutje mijn HJC terug moest naar de importeur ben ik nog weer een drietal weken gereden met mijn Crivit(Lidl) systeemhelm. En dan blijkt deze budgethelm achter een AirFlow scherm net zo stil of lawaaiig te zijn als de veel duurdere HJC. En achter zo'n scherm maakt de betere ventilatie van de HJC ook geen verschil meer.
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Helm: kleur?

Bericht door Weerman »

Volgens mij doet de helm het meeste gezien ik eerder met een geel hesje heb gereden en toen is mij niets opgevallen.
Nu alleen met een fluor helm en zwarte jas met een gele R op mijn rug valt het mij op dat er anders op mij wordt gereageerd.

En inderdaad voor mij ook een teken dat ik wordt gezien, niet dat ik nu ga denk van ze zien me toch wel ik knal lekker door.

Wim
Plaats reactie