tijd module voor koplamp

draadjes, lampjes
Plaats reactie
Chris Moto

tijd module voor koplamp

Bericht door Chris Moto »

Is dit misschien de oplossing :arrow: een tijdmodule voor de koplamp

Nu weten wij allemaal dat een v-strom een koplamp heeft die
niet meer uit te zetten is, of de motor heeft een gemonteerde
Xenon verlichting.
Als je het contact van de motor aanzet, gaat in veel
gevallen ook de verlichting gelijk branden

Werking:
De koplamp zal pas na 5 tot 40 seconden (instelbaar)
na het starten van de motor gaan branden. Dit is niet alleen goed
voor de accu en het starten van de motor, maar de koplamp
in de motor zal dit ook veel prettiger vinden en
veel langer mee gaan


Ik zelf heb geen voordeel aan wanneer ik jullie deze tip mee geef, ik was in deze zaak en zag dit handig dingetje liggen :) Voor de v-strom die ik straks ga kopen heb ik alvast deze module :)

:-)} :-)} :-)}
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

65€ voor een dergelijke oplossing is gewoon erg veel geld.
Kan simpeler en goedkoper. :mrgreen:
Chris Moto

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Chris Moto »

Redhead schreef:65€ voor een dergelijke oplossing is gewoon erg veel geld.
Kan simpeler en goedkoper. :mrgreen:
oke :) je maakt mij nieuwsgierig, hoe, waar en hoeveel kost dit dingetje :?:
Capri

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Capri »

Ik begrijp Readhed wel een beetje, een vertraagd relais kost als je deze zelf in elkaar knutseld, niet meer dan 5 Euro.
Maar dan moet je dat wel kunnen en zelf willen maken.
Een universeel tijdrelais kost bij bv Conrad ongeveer 30 euro.
Daarmee kan je nog meer leuke dingen doen zoals je verlichting nog even laten nabranden als je de motor parkeerd.
Dit zie je ook steeds vaker bij nieuwe auto's en ziet er luxe uit.
Maar, het blijft iets voor technische knutselaars om te maken.
Zodra er bij een produkt de term "motorfiets" staat mag alles ineens twee keer zoveel kosten. En wij motorrijders kopen het toch wel.
Chris Moto

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Chris Moto »

Capri schreef:Maar, het blijft iets voor technische knutselaars om te maken....
kan zo'n knutselaar dit dan ook maken en hier op de forum aanbieden :?:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

Alles kan :mrgreen: (bijna)

Maar om te weten wat er gemaakt moet worden is een beetje er over denken wel nodig. :oops:

Contact aan = lampen aan, maar dat willen we toch niet?

Contact aan, Lampen uit, motor starten, lampen aan.

Is dat toch de bedoeling?

En wie willen dat allemaal? Alleen de Xenon gebruikers?


gr. Martin
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door John007 »

Christoph2010 schreef:Is dit misschien de oplossing :arrow: een tijdmodule voor de koplamp

Nu weten wij allemaal dat een v-strom een koplamp heeft die
niet meer uit te zetten is, of de motor heeft een gemonteerde
Xenon verlichting.
Als je het contact van de motor aanzet, gaat in veel
gevallen ook de verlichting gelijk branden

Werking:
De koplamp zal pas na 5 tot 40 seconden (instelbaar)
na het starten van de motor gaan branden. Dit is niet alleen goed
voor de accu en het starten van de motor, maar de koplamp
in de motor zal dit ook veel prettiger vinden en
veel langer mee gaan


Ik zelf heb geen voordeel aan wanneer ik jullie deze tip mee geef, ik was in deze zaak en zag dit handig dingetje liggen :) Voor de v-strom die ik straks ga kopen heb ik alvast deze module :)

:-)} :-)} :-)}

Het is allemaal niet zo ingewikkeld, alleen het monteren zal misschien voor de meeste mensen een probleem zijn.
En het kost gewoon wat tijd allemaal.
Zelf heb ik een schakeling gemaakt dat zodra de motor loopt, gaat mijn verlichting automatisch aan.
Ik vond het gewoon vervelend dat je lampen al gaan branden zodra je de motor op het contact zet.
Je accu wordt dan onnodig belast.
Groet,
John :-)}
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
HRV

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door HRV »

John007 schreef:Het is allemaal niet zo ingewikkeld, alleen het monteren zal misschien voor de meeste mensen een probleem zijn.
En het kost gewoon wat tijd allemaal.
Zelf heb ik een schakeling gemaakt dat zodra de motor loopt, gaat mijn verlichting automatisch aan.
Ik vond het gewoon vervelend dat je lampen al gaan branden zodra je de motor op het contact zet.
Je accu wordt dan onnodig belast.
Groet,
John :-)}
John, zou je dan kunnen aangeven welke onderdelen je hebt gebruikt? Ik ben er ook wel in geinteresseerd om dit te maken.
Na mijn MTS echter nooit meer een onderdeel aangeraakt, dus die kennis is wel weg :D

HRV
FrenkieNL

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door FrenkieNL »

Redhead schreef:65€ voor een dergelijke oplossing is gewoon erg veel geld.
Kan simpeler en goedkoper. :mrgreen:
Helemaal mee eens. Nu nog een handige kloot vinden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

Ik heb John gevraagd of hij mij kan vertellen wat hij heeft gemaakt. :mrgreen:

En dan kijken of we dat voor alle Xenon kopers kunnen regelen. :mrgreen:

gr. Martin
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door John007 »

Redhead schreef:Ik heb John gevraagd of hij mij kan vertellen wat hij heeft gemaakt. :mrgreen:

En dan kijken of we dat voor alle Xenon kopers kunnen regelen. :mrgreen:

gr. Martin
Hoi Martin,

Ik heb er geen probleem mee om te vertellen hoe ik dat heb opgelost maar.....
waar ik dan wel een probleem mee heb is dat iemand dat vervolgens gaat namaken en dan weer met winst wil gaan verkopen. :mrgreen:

Gr. John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Dyrck »

John007 schreef:
Redhead schreef:Ik heb John gevraagd of hij mij kan vertellen wat hij heeft gemaakt. :mrgreen:

En dan kijken of we dat voor alle Xenon kopers kunnen regelen. :mrgreen:

gr. Martin
Hoi Martin,

Ik heb er geen probleem mee om te vertellen hoe ik dat heb opgelost maar.....
waar ik dan wel een probleem mee heb is dat iemand dat vervolgens gaat namaken en dan weer met winst wil gaan verkopen. :mrgreen:

Gr. John
Groot gelijk John.

Je zou kunnen overwegen om de oplossing (waarvan ik denk dat ie helemaal niet zo ingewikkled is als velen denken :wink: ) hier te publiceren.
Mensen die 'm dan niet zelf kunnen/ willen maken kunnen dan altijd nog de hulp van anderen inroepen.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Wullebolle »

Waarom geen aan/uit knop in het dashboard gemonteerd. Vroeger hadden alle motoren een lampen aan/uit knop. Plaats genoeg in een Vstrom dashboard om daar nog een knoppeke in te monteren. Met een extra groenkleurig ledje als verklikker om te zien of je lampen wel branden (net zoals in elke auto).
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door V-Stoom »

Wat ik aan de hele discussie mis is dat ik heb begrepen dat "gepruts" aan het electrische systeem effect kan hebben op het computersysteem van de motor. Ontregelen, foutmeldingen enz. Is dit nu een bakerpraat om er voor te zorgen dat je alleen maar originele onderdelen koopt of is er een reële kans dat er ook iets mis kan gaan? Overigens over dat belasten van de accu en zo, ik heb al 5 jaar de originele accu er in zitten en die is nog steeds tip top dus wat is het probleem of neemt een xenon vrlichting zo veel stroom dat dit wel een probleem opleverd? Dat je zou willen dat de koplamp na het uitzetten van de motor nog enige tijd door blijft branden snap ik overigens wel.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

Beste John en anderen.

er is een misplaatste stelling, je hebt er moeite mee als iemand ergens een zgn. winst op zou kunnen maken.
En dan speciaal winst maken met een idee wat een ander heeft gehad.

Je goed recht, maar een gedachte dat hobbyisten als ondergetekende ergens winst mee maak is geen terechte veronderstelling, helaas.

Een simpel voorbeeld is de gear-indicator. investering zonder de tijd die ik (en anderen in mijn opdracht) er in hebben gestopt is inmiddels opgelopen tot omstreeks 1050€. Gewoon mijn eigen probleem, ik hobby graag :mrgreen:
Inkomsten door verkoop enkele exemplaren, incl enkele anderen bedenksels, bijv 12V/5v USB, en een koffer naar achteren zetten plaat met alle toebehoren. De totaal opbrengst tot nu toe 550€. We barsten van de winst dus. :bye:
De koffer-verzet plaat heb ik er 10 van laten snijden en de daarvoor benodigde boutjes afgedraaid en de steunplaten erbij gemaakt. Er liggen er nog 6. Komt tzt heus wel goed denk ik. :mrgreen:

Je zult begrijpen dat mijn vrouw en de bankrekening er erg blij mee zijn. :oops:

Maar om op je idee voor een licht-uitzet-schakeling terug te komen. Ook ik heb wel idee hoe e.e.a. is te verwezenlijken. erg simpel zelfs. Maar meer ideeën zijn uiteraard welkom. Relais in de bedrading opnemen is toch redelijk simpel.
De relais zouden we kunnen bestellen bij de Bevar dealer waar gratis de "klussen voor kijkers" kunnen houden.

Betreffende de NEON-gezamenlijke inkoop, die verloopt voor mij geheel belangeloos, net als de RIM-gezamenlijk inkoop is geweest, een actie waar ik geen cent voordeel bij heb, alleen de kopers (incl. mijzelf) dus.
Topic maken en bijhouden, betalingen ontvangen en doorsturen. Leverancier stuurt alles dan op. :mrgreen:

Voor iedereen geld: Laat de vrijwilligers in hun waarde en wantrouw hun inzet niet, jammer van de tijd die ik voor dit schrijven weer kwijt ben. :mrgreen:

Gr. Martin :-)}
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Wullebolle »

Kben volledig akkoord met Redhead.

Zoals ik al eens zei: hiep hiep voor de inzet van de kloon & gadget bouwers.
Die weten meestal beter dan proffesionele fabrikanten wat goed is en past voor een motortype.
Zelf ken ik geen bal van electronica en ook qua mechaniek en metaalbouwkunde ben ik een kluns.
Kheb dan ook het volste respect voor zij die het wel kunnen, en dan hun kennis gebruiken om net dat gaatje in de markt te bedienen en een groep mensen blij te kunnen maken met hun uitvinding. Of dit al of niet nagemaakt is doet er niet toe. gen enkele van die gadgets is gepatenteerd dus vrij om te maken.
Of het verkopen via een forum juridisch kan is een andere vraag ....

En wat de kostprijs betreft, uiteraard moet een zelfbouwer dat niet gratis doen; waarom zou er voor de investering van geld en moeite en de vele uren werk (ontwerp ontwikkeling productie logistiek) geen stuk winst in de prijs mogen inbegrepen zijn.
De potentiele kopers gaan wel zelf bepalen of de (het?) gadget aangeboden wordt aan een competitieve prijs tov de reguliere fabrikanten.

Het klassieke kloontje was blijkbaar een schot in de roos aan een correcte prijs. getuige de honderd en zoveel die al verkocht zijn.
Ook de gekloonde forkbraces (amerikaanse kloon) zijn blijkbaar goed geprijsd en goed gemaakt.

Het idee van Redhead met de Gear Indicator is op zich goed. Al is mijn indruk dat er te weinig animo voor is, niet vanwege de prijs of de uitvoering die leek me correct, maar vanwege het feit dat het niet een "killer application" is, zoals het kloontje. het is leuk maar ook niet meer dan dat.
De Gipro daarentegen heeft dat wel: namelijk de atre functie. Op zich een heel eenvoudige schakeling van een transistorke en een stel weerstanden. Maar goed verpakt en plug & play.
Een hobbyist die hier op het forum zo'n GI (met klein schermpje ipv de Gipro mastodont) met zelfgemaakte atre ingebouwd en plug & play (dus met de correcte stekker) kan volgens mij een evengoede beurt maken als de man-van-het-kloontje.

Idem met iemand die het lampen aan/uit probleem bij xenon op een simpele plug & play manier kan oplossen.
Hoeveel dergelijke pakketten zou je kwijtkunnen? 10, op de lange duur meschien 20. Thats it.
Maar, niemand zit echt te wachten op een schakeling van 20€ kostprijs, waar dan nog moet kabels voor gelegd worden, draden gesplitst, gaten geboord in de kuip en weetikveel nog. Het moet toch een beetje plug&play zijn. Een hogere kostprijs (vb 50€) waarbij enkel een module in de kuip moet geplakt worden, en een koppel draden met stekkers eraan in contrastekkers moeten geklikt (vandaar de hogere kostprijs: stekkers kabels werkuren) worden zou wel eens raak kunnen zijn.

Blijft een feit dat de ontwikkelkosten ook voor een hobbyist veelal dermate hoog liggen, en de potentiele verkoopsaantallen zo laag, dat het veelal de moeite niet is om eraan te beginnen. Zie het koffer verhaal: op zich een goed idee, maar er is zoveel op de markt, en de moeite die in de koffer moet gestoken worden is zo groot, dat het sop de kool niet waard is om aan serie productie te denken.

Anyway ...
keep 'm coming, those bright ideas ...

Ergens zag ik in zelfbouw trouwens een soort dashboardje dan rond het contactslot past, met ingebouwd een stroomstekker voor gps en een knop voor het een/of ander ... netjes afgewerkt. Leek me wel wat.
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door John007 »

Beste Allemaal,

Even een korte reactie.

Ik werk voor een baas en daar verdien ik geld. Hobby's kosten gewoon geld en dat weet je.
Motorrijden valt voor mij onder de noemer hobby, en kost dus geld.
Een van de leuke dingen van een forum zoals de deze is dat je elkaar kunt helpen met tips, aanwijzingen etc.etc.
Vervolgens vindt ik het leuk om iets uit te vinden, aanpassingen te doen aan mijn motor, vooral op het elektro/elektronica gebied en heb er dan ook geen problemen mee om die informatie te delen.
Voorheen zat ik op het GSX forum en daar werd ook van alles uitgevonden en met elkaar gedeeld en zoiets is gewoon prettig en bespaard je gewoon kosten en het is gewoon leuk om zelf wat aan je motor te sleutelen d.m.v. tips van een ander.

Martin, als je weet dat er een gearindicator te koop is voor rond de € 100,- dan weet ik niet of het slim is om daar het 10 voudige aan ontwikkelingskosten in te willen stoppen..... dat is aan jou. En hobby's kosten gewoon geld :mrgreen:

Nu mijn oplossing :

Het eenvoudigste is gewoon een lichtschakelaar plaatsen tussen de draad in van het dimlicht, maar dan moet je deze altijd met de hand inschakelen wat niet mijn voorkeur heeft.
Ik heb een relais genomen met een wisselcontact en deze tussen de draad in geplaatst die naar het dimlicht gaat. (bij mij was dat de witte draad)
Vervolgens gaat de min draad voor het relais naar je oliedrukschakelaar ( groene draad met gele streep).
In deze draad moet je wel een diode plaatsen anders gaat het fout.
Als je vervolgens je motor dan op het contact zet, schakelt direct je relais in en de lamp doet niets.
Als je motor loopt, bouwt hij oliedruk op, relais schakelt af en je lamp gaat automatisch branden.
De bedrading die je nodig bent zit achter het linkerpaneel bij de tank.
En er moet op deze manier altijd in je bestaande bedrading worden geknipt en gesoldeerd.
Dit is mijn oplossing, werkt goed en voor onderdelen was ik zo'n € 7,00 kwijt.
Nogmaals, als je er geen verstand van hebt blijf er dan gewoon af.
Ik hoop dat het duidelijk genoeg is.
Succes
Groet,
John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Wullebolle »

John007 schreef:Beste Allemaal,
...
Het eenvoudigste is gewoon een lichtschakelaar plaatsen tussen de draad in van het dimlicht, maar dan moet je deze altijd met de hand inschakelen wat niet mijn voorkeur heeft ...
Het probleem is dat Europese motoren (zal in NL niet anders zijn vermoed ik) van na een bepaalde datum geen lichtschakelaar meer mogen hebben. maw contact aan = licht aan. de ouwere stroms hebben wel een schakelaar, de nieuwere niet, al is er in het handvat armatuur plaats voorzien achter een afdekkapje.
Wanneer je er nu een schakelaar tussenzet, ... en je vergeet je lampen aan te steken en je hebt een ongeval waarbij de tegenpartij inroept dat ie je niet had gezien omdat je lampen niet branden (verplicht of niet), zou het wel eens kunnen dat de verzekering zich tegen je gaat keren omdat je een niet toegestane modificatie hebt doorgevoerd met een direct oorzakelijk verband met het ongeval. En al zeker in Belgie waar motoren verplicht dimlicht moeten voeren.

Daarom dat die tijdmodule wel een handig oplossing is om het probleem van uitvallende xenonbogen bij gebruik van de startmotor tegen te gaan.
Een andere oplossing is het steken van gewone xenon lamp met halogeen grootlicht. Wanneer je xenonboog dan uitvalt (na het starten moest de xenon uitgevallen zijn, of , na motor ff laten stilvallen aan een kruispunt wat kan gebeuren) kun je simpel ff grootlicht schakelen. de xenon gaat uit halogeen aan, en bij het weer op dimlicht zetten, wordt de xenonboog alsnog opnieuw opgestart. (wie had dat hier ook weer gezegd?).
Bij een bi-xenon met kapje, werkt dit dus niet omdat de dimlichtxenonboog bij schakelen naar grootlicht niet onderbroken wordt: enkel het kapje schuift.

De oplossing van John is :worship: het ei van Colombus.
Maar iemand die een electron niet van een voetbal kan onderscheiden gaat die schakeling niet snel zelf maken.


Ik heb 4 jaar met zo'n xenon+halogeen gereden op men diversion900, (die een aan/uit knop had) en dat grootlichtschakelen principe werkt wel degelijk.
Xenon grootlicht heb je mijns inziens zelden nodig, voor zover je ze vanwege tegenliggers uberhaupt kunt gebruiken, of het moet zijn dat je langere tijd in donker op eenzame wegen rijdt. En wie doet dat hier? Enkel de grote reizigers mischien ...

Ik heb die set van Pilot nog steeds liggen. Plug en play set: balast ergens aanhangen, kabeltjes wat geleiden, stekkertje versteken, lamp in lamphuis, klaar!
Ik heb nog geen 2e bij gekocht omdat ik vind dat de 2x55watt halogeen voldoende licht geeft voor mijn gebruik.
Mischien koop ik er nog een 2e bij als er es een actie loopt ...
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

Inderdaad, mijn idee was om 1 relais in de draad naar de Xenon te plaatsen gestuurd door het olielampje.
Inderdaad simpel toch. Een schakelaar is gewoon overbodig.
Dat de Bevar dan het relais kan leveren lijkt mij ook een goede zaak.
Dat er dan ook een oplossing mag komen voor de niet sleutelaars onder ons mag denk ik ook wel.
En dat ik er zelfs een vergoeding voor vraag als er iets moet worden gemaakt, dat zou niet mogen? Kom nou toch John.
Help jij de leden dan even gratis aan de benodigde spullen svp.

Als je beter zou lezen John, had je gelezen dat er 1050€ is geïnvesteerd en 550€ is ontvangen. Dat betekend dus niet dat er 1050€ aan ontwikkeling is uitgegeven. Of wil je een nog duidelijker uitleg?

Mag ik voortaan wel informeren of er soms nog betere ideeën zijn?
En is het zo slecht, vervelend,stom om de kopers van een Xenon te helpen met een simpele oplossing?
Ik vind het leuk om anderen te helpen, vaak is het prettig om dat te doen zonder vergoeding.
Maar 17.000.000 mensen in NL, kan en wil ik echt niet allemaal helpen.
Allerlei kosten maken voor anderen, al dan niet in clubverband is prima, maar ik vind dat die kosten absoluut moeten worden vergoed. En nooit over de rug van een ander plezier maken.
Er liggen hier nog mooie V-strom stickers, ik ga die echt niet gratis opsturen, daarom heb ik ze ook nog niet aangeboden, komt wel een keer op een meeting ofzo :D . Het UWV vergoed dat allemaal niet hoor.

Je opm. Nogmaals, als je er geen verstand van hebt blijf er dan gewoon af. :evil: Dat is nog veel erger. Hoe kun je zoiets schrijven, belachelijk, pijnlijk zelfs.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Xavier »

Jeetje, wat een hoop letterwerk weer! En dat alles om bijna dezelfde meningen/gedachtes toe te lichten. Ik ben het in ieder geval met John eens dat hobbyen, waar je een hoop funfactor uit hoort te halen, niet zou moeten neigen naar commercialisering. Kortom: de tijd en moeite die je stopt in een produkt, hoor je niet door te berekenen in een eindprijs. Je zou wel de gemaakte materiaalkosten kunnen doorberekenen, maar waar ligt de grens? En denk dan ook eens na over de vraag of je het nu in eerste instantie voor jezelf hebt gemaakt en het leuk vind om je kennis/produkt te delen, of ben je eraan begonnen omwille van de wens van anderen?

Het soort samenkopen-acties is super om de prijs te drukken. Echter, vaak doen mensen mee die dan een produkt wel tegen een lagere prijs verkrijgen, maar er vervolgens nog niets mee kunnen. Dan gaan ze zelf 'hobbyen', komen er soms niet uit/verklooien zaken, balen dat iets niet werkt, kortom.... STRESS. En volgens mij hoort stress niet bij hobbyen. En wat te denken als iemand uiteindelijk bijv. xenon met hulp heeft ingebouwd en na een maand is de lamp kapot? Wie gaat dat herstellen--> nog meer stress, moet je niet willen. Dus bepaal voor jezelf wat haalbaar is en wat niet.

Neemt allemaal niet weg dat dit een superleerzaam forum is en en waar hopelijk nog veel kennis+ervaring gedeeld mag worden. Wie de tijd voor leuke betaalbare alternatieven/aanpassingen heeft: blijft die tijd er a.u.b. in stoppen, dat is juist de sjeu van een forum als dit. En voor wie de tijd niet of minder heeft: leer van anderen/lift mee op de kennis die voor handen is. En waar het uiteindelijk allemaal om draait: blijf lekker genieten van het rijden op de Strom, doe ik ook. En probeer eens wat minder stellig te zijn, wat minder aangevallen, dat houd de onderwerpen een stuk leuker!!! Communicatie op papier is al moeilijk genoeg, vraag desnoods om verduidelijking van uitspraken.
GSA1200
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door John007 »

Je opm. Nogmaals, als je er geen verstand van hebt blijf er dan gewoon af. :evil: Dat is nog veel erger. Hoe kun je zoiets schrijven, belachelijk, pijnlijk zelfs.[/quote]

Martin,

Je moet maar doen wat je wilt doen en vooral leuk vindt.

Mij laatste zin was niet voor jou bedoeld maar voor mensen die er gewoon geen verstand van hebben, dus voel je niet direct aangesproken.
Ik snap ook heus wel dat je met je uitvinding van je gearindicator echt wel technisch bent.
Ik heb een omschrijving / verhaal gemaakt in het algemeen en niet speciaal aan jou gericht, dan had ik hem wel op je mail gezet.
Je moet niet vergeten dat er ook mensen zijn die er geen doel over hebben en vervolgens wat gaan experimenteren en dat moet je niet willen.

Groet,

John
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

OK,nu begrijp ik je verhaal beter. :mrgreen:

Alles werkt inmiddels goed. :mrgreen:

gr. Martin
Capri

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Capri »

Redhead schreef:OK,nu begrijp ik je verhaal beter. :mrgreen:

Alles werkt inmiddels goed. :mrgreen:

gr. Martin
tot je oliedruk een keer wegvalt.....
Ik zou voor de zekerheid een overname schakeling er in bouwen.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door John007 »

Capri schreef:
Redhead schreef:OK,nu begrijp ik je verhaal beter. :mrgreen:

Alles werkt inmiddels goed. :mrgreen:

gr. Martin
tot je oliedruk een keer wegvalt.....
Ik zou voor de zekerheid een overname schakeling er in bouwen.
Niet nodig, zodra je oliedruk wegvalt moet je toch je motor uitzetten.
Je kunt gewoon niet doorrijden als zoiets gebeurd.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Capri

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Capri »

Dat ben ik wel met je eens, maar het is wel vervelend als dit in de winter op de linkerbaan op een onverlichte weg gebeurt.
Op zo'n moment wil je niet dat je ineens ook nog in het donker zit.
En, het is een kleine moeite. Kost je niets meer, wel zo veilig.
Het is maar een goedbedoelde tip.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

En wat moet er nog bedacht worden voor als het licht uitvalt? Ik bedoel alle 2 de lampen tegelijkertijd? etc. etc.
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door John007 »

Capri schreef:Dat ben ik wel met je eens, maar het is wel vervelend als dit in de winter op de linkerbaan op een onverlichte weg gebeurt.
Op zo'n moment wil je niet dat je ineens ook nog in het donker zit.
En, het is een kleine moeite. Kost je niets meer, wel zo veilig.
Het is maar een goedbedoelde tip.
OK, hoe groot is de kans dat zoiets gebeurd???
Er zijn ook motoren ( o.a. BMW ) waarbij de lampen standaard pas gaan branden als de motor loopt en die hebben ook niets achter de hand mocht .......
Ik moet wel zeggen dat ik het zelf zo heb gemaakt dat ik ten alle tijden de grote lichten aan kan zetten, mits de motor op het contact staat natuurlijk.
Met het relais heb ik het dimlicht laten schakelen en niet het grootlicht.
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Graafie68

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Graafie68 »

als je toch je motor vanwege een olie probleem uit zet. dan gebruik je toch je KILL switch en blijven je lampen toch branden.
daar is speciaal die constructie voor verzonnen.

ik zit ik nou vout. O:-)
Capri

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Capri »

Ja, hoe groot is de kans dat zoiets zich voordoet...... bijna nihil, maar het kan gebeuren, ik reageerde alleen maar om je op dit risico te wijzen.
@grafie68 , als de oliedruk wegvalt gaat het dimlicht uit, dus ook na het bedienen van de kill-switch.
Nogmaals je kunt dit probleem voorkomen door een overneem contact op het relais te zetten, de werking blijft hetzelfde, maar het overneem contact neemt de puls over van de oliedruk schakelaar. als het relais eenmaal is aangetrokken door de oliedruk schakelaar, neemt een maak-contact van het (eigen)relais deze aansturing over.
Als dan de oliedruk even wegvalt gaat niet gelijk het dimlicht uit. Bij bijna alle moderne motorfietsen gaat het dimlicht pas aan als de motor is gestart, en niet uit als de motor afslaat.
Maar je moet je vooral niet door mij de les laten lezen, zo is het niet bedoeld! :bye:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

Goed idee John, kleine moeite om een ander relais toe te passen.
Zekerheid boven alles :mrgreen:

Het nadeel is toch als je motor afslaat. Weer starten zonder extra lampenbelastng betekend wel even het contact afzetten.

gr. Martin
FastLoe

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door FastLoe »

Even voor de goede orde, ik heb aan de rechterkant (bij de gashendel en voorrem dus) gewoon een knopje met drie standen, licht uit-stadslicht aan-dimlicht aan.
Lijkt mij gewoon Suzuki standaard en zou dus ook gewoon te leveren moeten zijn. Denk dat bij de meeste van jullie daar geen knopje maar een blindplaatje op zit
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Wullebolle »

aha ..

Hier staan wat interessante ideeen ...

http://www.easternbeaver.com/Main/Bike_ ... strom.html
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Sanscorp »

Even een heel oud topic opratelen.
Heb alles gelezen en snap dat je je geheimen niet prijs wil geven.
Aan de andere kant en ik het ook eens met: hobby's kosten geld, MAAR je bepaald altijd zelf nog hoe veel geld.

Ik heb onvoldoende technische kennis om een tijdmodule te verzinnen maar genoeg kennis om het a.d.h.v. een schema op een experimenteerbord in elkaar te flansen.

Ik wil/ga dit alleen voor mijzelf doen en heb geen baat bij "doorverkopen".
Daarnaast is er ergens op internet vast wel een schema te vinden.

Op het Alfa Romeo forum heb ik dergelijke schema's wel vaker gekregen van de lokale technicus en ik help zeer regelmatig mensen die geen verstand van zaken hebben van de auto.
Zo ben ik al een paar keer in Amsterdam en Naarden geweest om een diagnose te stellen bij een niet startende diesel.
Kost mij ook geld en tijd maar ik vraag er niks voor.

Ik vind nog steeds dat we elkaar zo goed mogelijk moeten helpen op een forum.
Ben zelf nog een leek op het v-strom gebied maar zodra ik meer kennis en kunde heb dan wil ik met alle liefde helpen.
Als we alles voor onszelf gaan houden, hoe slim of goed simpel een idee ook, dan gaan we de verkeerde kant op.

Dus is er geen enkele mogelijkheid dat ik een schema krijg van iemand?
Dan wil ik eventueel wel een how to maken!
MartijnR

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door MartijnR »

als je gewoon een aan en uit schakelaar tussen de + draad van je koplamp verlichting maakt, kan je eerst de motor starten en daarna met het knopje de verlichting aanzetten.
simpel schakelaartje, ( on/off )
+- 7,50 bij de plaatselijke auto matrialen zaak verkrijgbaar.
waarom zou je moeilijk met relais gaan werken, als het makkelijk kan :schater:
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Sanscorp »

daar heb ik inderdaad aan zitten denken, maar waar laat je de schakelaar zodat deze fatsoenlijk weg is gewerkt..

het liefst zonder gaten in bestaande kappen te boren ::)
daar heb ik met de auto namelijk behoorlijk wat spijt van.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Ebrostrom »

Via mijn xenon projector inkoopactie konden we n volledig afgemonteerde vertragingsrelais kopen. Dan duurt t 10s voordat t licht aangaat. Is dat iets wat je zoekt? Mss verkoopt hij ze ook nog los.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Sanscorp »

Was de tijd regelbaar of vast 10 seconden?
Maar dat zou inderdaad wel wat kunnen zijn.

Heb je een (nick)naam voor mij?
Kan het altijd proberen :)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Bozobin † »

--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Ebrostrom »

10s vast. Op t forum (en in t echt) heet hij Wouter (zie ook zijn berichten in m'n gezamenlijke inkoopactie). Ook te benaderen via motorsticker. Het relais bood hij extra aan ter bescherming vd xenon.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Redhead »

Ik heb nog 1complete set liggen, de laatste.
Bestaat uit 1transistor, 3 dioden en 3 relais, een relais voor aansluiting van de lamp en twee kleine om te zorgen dat het licht niet uitvalt bij uitvallen van de motor (oliedruk)
Alles is waterdicht gekit.

Wie het schema wil hebben kan mij mailen.

Gr. Martin
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Sanscorp »

Het schema is altijd welkom :)
Inmiddels heb ik een doodsimpele aan/uit schakeling gemaakt.
Relais met geschakelde plus aangesloten op de de oroginele draad van de koplamp (pin uit stekker gehaald) en de massa van het relais via een flip schakelaar aan het stuur gemonteerd.

Alles met oogjes en stekkers geklemd en daarna gesoldeerd.
Verder afgewerkt met krimkouzen en isolatietape.

De positie van de schakelaar is nog niet ideaal, wellicht dat een schakelaar die je in moet drukken om te verplaataen beter is. Maar relais, relaisschoen en schakelaar had ik nog liggen.

Kosten: 0,- euro :)

Nu nog zelf een led remlicht op een experimenteerbordje solderen en de 2 lampjes in het achterlicht vervangen.
Scheelt toch weer 8 watt bij het starten en 48 watt bij het remmen!

En het is gewoon leuk om te doen, zeker als je de spullen al hebt.
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Frimeur »

Ik zou ook de lampen wel willen kunnen uitschakelen. Niet bij het starten, want dat doet de startknop op het stuur al voor ons maar als ik de alarmlichten aan wil hebben zonder de koplampen. Voor de situaties als je even langs de weg staat maar niet het contact aan wil laten staan. Nu kan dat wel in de parkeerstand maar dit is niet handig.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Sanscorp »

Dat kan op dezelfde manier met een relais en een wel of niet geschakelde plus.
Wel geschakeld is alleen aan wanneer contact aan staat, constante plus kan je iets aanzetten als contact uit is.

Relais een schakelaar, beetje draad, soldeerbout en krimpkouzen is alles wat je nodig hebt.
Woon je in de buurt van Almere dan wil ik je eventueel wel helpen
Gebruikersavatar
Frimeur
Berichten: 119
Lid geworden op: di 14-02-2012, 22:24
Mijn motor is een: DL650A RAL 1015
Woonplaats: Limburg

Re: tijd module voor koplamp

Bericht door Frimeur »

Dank je voor het aanbod om te helpen maar ik zit echt niet in de buurt. Gelukkig ben wel handig, mijn ABS heb ik schakelbaar gemaakt via relais op signaaldraad van de unit. (Kan aan en uit tijdens rijden) Misschien kies ik toch voor een mechanische oplossing; aanpassing stuurslot (gebruik ik toch nooit) zodat parkeerstand kan worden ingeschakeld waarbij je het stuur recht kan houden.
Plaats reactie