FastLoe schreef:Ik was ook nieuwschierig, heb het gedownload, ge-installeerd en..........
Het begint al goed, na installatie en tijdens de eerste start wordt mijn ANWB lidmaatschapnummer gevraagd, dit met het oog op alle gratis handigheidjes die ik binnen zou kunnen halen en waar ik na mijn bijna 30jarig lidmaatschap recht op zou hebben. Helaas wordt mijn lidmaatschapsnummer niet herkend en wordt ik dus ook niet erkend als rechthebbende op de eventueel zo waardevolle informatie. Het openingsscherm wat volgt is voornamelijk reclame, het deel met producten is nog leeg en het shop deel is overvuld met van alles en nog wat, voornamelijk spul wat ik als motorrijder toch niet zou aanschaffen
De zogenaamde gratis POI's, die volgens bijbehorende informatie zijn te downloaden via de knop "Gratis vrijschakelen" zijn niet te vinden, in het programma is bovendien nergens zo'n knop. Althans, niet in de versie die ik heb. Zou het komen omdat ik mijn lidschapsnummer van de ANWB niet in kon voeren bij de eerste start van het programma? Mijn lidmaatschapsnummer werd namelijk niet herkend. Helaas ontbreekt in het programma zelf de mogelijkheid om dit nummer nogmaals in te geven.
De zogenaamde gratis POI's zijn dus blijkbaar niet zo heel gratis, ik mag ze namelijk kopen voor bjna 3 Eurootjes. Een heleboel van deze verzamelingen POI's worden trouwens door andere organisaties wel gratis aangeboden. Campings in Europa? Kijk eens bij de grote tourroperators en/of camping organisaties. Geen enkel probleem om daar de POI's vandaan te halen.
Ik denk dat de ANWB weer eens van twee walletjes wil eten, eerst de aanbieders laten betalen om hun locaties op te laten nemen in de ANWB verzameling en dan de aangesloten leden (Let op, het zijn leden en geen klanten toch?) nogmaals laten betalen voor de download.
Niet voor niets is het onderdeel Shop in het "reisprogramma" zo ontzettend aanwezig.
Dan maar eens 1 van de aangeboden codes geprobeerd, om een gratis route te openen/downloaden of hoe je het ook wil noemen.
Zeeland is in de buurt en wij van de West Coast Riders rijden daar graag dus toen ik de route "Zeeland Windkracht 10" zag staan, was mijn nieuwschierigheid gewekt.
Route binnengehaald en.......blijkt er iets binnengekomen te zijn dat Water in Zeeland heet.
Ik mag toch aannemen dat dit hetzelfde zou moeten zijn. Oké, de naamgeving is mischien niet consistent, de route dan wel?
Route, er is geen route. Rechtsbovenaan, verschijnt een opsomming van, naar ik aan mag nemen, waypoints. Je navigatie apparatuur dient hier dus een route van te maken. Logischerwijs, hangt de route dus af van de instellingen binnen je navigatie apparatuur, kortse of snelste route, vermijd tolwegen en/of snelwegen.
De punten zelf zegen me ook niets. Een punt genaamd "weg" welke weg? Of A16? In Zeeland?
Ik besluit de kaart op te roepen, heel goedkoop is gebruik gemaakt van Google Maps. De leden moeten dus via de ANWB betalen voor het gebruik van Google maps, nog niet veel eerder gezien.
Desalniettemin, worden alle "waypoints" keurig op de kaart aangegeven. De waypoints, niet de route. De punten zijn genummerd. De opsomming rechtsboven, van alle punten niet. Daar staat een naampje, zoals weg of A16. Op het kaarje staan die namen niet, alleen nummertjes. Welk nummertje hoort bij welk naampje. Oke de eerste naam zal wel bij puntje 1 horen, maar welke hoort bij 48? Moet ik zelf een beetje gaan tellen?
Een overzicht van de route ontbreekt op de kaart. Als je veel fantasie gebruikt en de punten op nummer, onderling met elkaar verbindt, zou je een route kunnen herleiden. Om zeker te zijn muisklik ik een puntje uit de lijst rechtsboven aan. Alle punten op de kaat verdwijnen, behalve die éne die ik had aangeklikt. Het complete overzicht van de route, voor zover je van een overzicht kon spreken is nu verdwenen. Ik ben los, sluit het programma, start het opnieuw en denk, nieuwe poging, nieuwe kansen.
Weer zie ik het kaartje met de route punten (niet de route) en nu valt het me pas op, deze Zeelandse route komt hier en daar slechts door Zeeland.
De route begint, heel logisch ook, in Nieuwerkerk aan de Ijssel, hoe verzin je het en de eerstvolgende punten, tot aan 14 hebben weinig tot niets met Zeeland te maken, nog niet eens met de westkust en dat stemt ons West Coast Riders wel heel erg teleur.
Vele wegen leiden naar Rome, uiteraard en terecht zouden we hier op willen merken, hoe ik eigenlijk van puntje 25 naar 26 ga komen, blijft tot op het moment dat de TomTom het uitgerekend heeft, een raadsel. Varen we ergens over, nemen we de A4 of toch over de Oosterdam. Vanaf puntje 49 verlaten we de Zeeuwse eilanden weer om ergens toch weer een pontje te moeten nemen, mits je wel centjes bij je hebt of de optie "tolwegen vermijden" niet ingeschakeld hebt, anders wacht je een saaie 40 kilometer lange rit over de snelweg door het industriegebied van de Botlek
Nee, dit is geen routeprogramma, geen reisprogramma, het is een duur betaalde opsomming van mogelijkheden waarvan de uitkomst alleszins duidelijk is.
Een tweede route proberen dan maar.
Iets in België. Ik zie in m'n mailtje de route genaamd "Abri de Hitler" staan. Bekend terrein voor mij. Mijn laatst geplande route om een paar cursisten wat bochtentechniek en cultuur bij te brengen, voerde toevalligerwijs langs het Belgische hoofdkwartier van Hitler. De bunker die door het oppercommando gebruikt werd om de inval in Frankrijk te leiden, de verwachtingen zijn hooggespannen, ik weet wat daar aan leuke stuurweggetjes binnen te halen valt.
Bij het openklikken van "Abri de Hitler" schijnt dit dan weer rondje Saint-Hubert te heten.
Weer geen enkele aanwijzing over hoelang deze route is. Geen enkele aanwijzing over waar de "Abri de Hitler" te vinden zou zijn. Ook de opsomming van Waypoints maakt me niet veel duidelijk. De bunker is niet terug te vinden als je niet weet waar je moet zijn.
Voor de goede orde, het is bij puntje 7, hoe je daarvandaan bij nummer 8 gaat komen is me weer totaal niet duidelijk.
Gezien mijn laatst geplande "stuur" route door dit gebied, valt het me op dat de leukste weggetjes overgeslagen zijn. Alsof iemand eventjes in een half uurtje, op Google maps een paar puntjes uitgezet heeft, met het idee, "daar doen ze het maar mee".
Zwaar onder de maat voor een tour of reishulp, zeker voor de meer op sturen en genieten ingestelde motorrijder, een programma durf ik het al niet meer te noemen.
Uiteindelijk besluit ik eens de details van een willekeurig routepunt op te vragen. Puntje 11 van laatstgenoemde "route"
De details geven aan dat men hier de naam "weg" aan gegeven heeft. Het adres, de plaats en postcode zijn niet vernoemd. Het land is gelukkig wel bekend maar een telefoonnummer of E-Mail adres???? van "Weg" is ook niet bekend. Waarom maak je dit soort velden in een database aan voor dit soort records?
Er is verder ook geen omschrijving gegeven en een categorie is ook al niet opgegeven. Kortom, non-informatie dus.
Jammer, in de basis biedt zo'n systeem veel mogelijkeden, ze worden allen niet gebruikt. Er is duidelijk ruimte aanwezig om een meerwaarde t.o.v. een platte routeplanner te bieden. De mogelijkheid om aanvullende informatie (en dan bedoel ik geen telefoonnummer van een weg) in te voegen kan inderdaad een duidelijke meerwaarde hebben. Helaas ontbreekt deze aanvullende meerwaarde volledig, sterker nog, als gebruiker ben je zelf ook niet in staat deze informatie aan te vullen.
Overbodige harde schijf vulling, zou ik zeggen, nee, harde schijf vervuiling zelfs.
Dit systeempje draagt in z'n huidige vorm nergens aan bij, hoogstens om de omzet doelstellingen van de ANWB voor 2010 te behalen.
Als ik dan terug lees en ergens zie staan dat ze veel tijd, geld en energie in het ontwikkelen van de routes hebben gestoken en ze daarom niet gratis beschikbaar gesteld kunnen worden, springen de tranen me in de ogen. De twee route's die ik geprobeerd heb, wil ik alleen rijden als ik een eurootje per kilometer krijg, voor niks wil ik ze nog niet eens uitproberen.
De enige manier om veel tijd, geld en energie in de ontwikkeling van deze routes te pompen is om ze kruipend af te leggen met overnachtingen, ontbijt, lunch en diners in, minimaal 4 sterren restaurants.
Ik rij al wat jaartjes op de motorfiets rond en heb echt een heleboel leuke weggetjes gezien, helaas komen ze niet in deze routes voor. Verder heb ik ook heel wat jaartjes in de informatica gezeten, veel software geschreven, informatie systemen ontworpen en software analyses uitgevoerd. Ik ben juist uit dat wereldje gestapt omdat niet de zorg voor de kwaliteit van een product meer bovenaan stond maar het steeds vaker draaide om software draaide die vervolg aankopen moest genereren.
Ook deze club, heeft zo te zien niet veel meer met hun leden op.
Ze zien ze blijkbaar als hun vaste klantenbestand die ze steeds schijnen te moeten blijven prikkelen tot het doen van consumeren en het genereren van omzet.
Beste Fastloe,
Dank voor het mooie betoog!
Ik heb het op een lekkere zonnige zondag morgen doorgelezen en heb wel wat antwoorden op de vragen die je tussen de regels door stelt. Allereerst stel ik het erg op prijs dat je de moeite hebt genomen om de mindere positieve kanten van dit programma op het forum te plaatsen. Ik snap de frustratie wel.
Allereerst wil ik je vragen om in het programma linksonder te klikken op het plaatje 'Profiteren van ANWB ledenvoordeel'. Hier kan je nogmaals het lidmaatschapsnummer invoeren. Hierdoor worden ook alle ANWB POI's gratis.
Het programma is in eerste instantie gebouwd om POI's te distribueren onder de leden. Voorbeelden hiervan zijn de campinggidsen, ANWB winkels, speeltuinen, etc.. In de tweede fase wordt het programma geschikt gemaakt om route te kunnen verspreiden, hier zijn we erg druk mee bezig op dit moment.
Dat het onderdeel 'Shop' zo ontzettend aanwezig is, is alleen maar om de nieuwe (vaak gratis) producten te kunnen aanbieden. Wat betreft de namen van routes....daar mogen we zeker wat beter naar gaan kijken. Eenduidigheid in naamstelling is wel zo logisch! Zoals je ook al aangaf zijn alleen de POI's te zien en niet de route in het programma, zo hebben we ze altijd (gratis) op
www.promotor.nl gezet. Ik ga kijken of er een optie bestaat om de punten met elkaar te verbinden op het kaartje.
Er is nu ook een optie in het programma om de bronbestanden (.gdb) in een map op de computer te zetten. Hierdoor is de route zelf nog te bewerken in Mapsource. Kijk dan even bovenin onder het typeveld van het navigatiesysteem naar de optie overige types/naar PC. Als die keuze gemaakt is en de map is gekozen druk je op installeer en de routes staan op de computer.
Zo verder te lezen merk ik dat we nog een hoop kunnen verbeteren aan het programma, hiervoor heb ik ook jullie hulp nodig. Al dit soort feedback helpt ons weer om een goed programma neer te kunnen zetten om routes gemakkelijk te verspreiden onder motorrijders.
Fastloe; ik lees terug dat er heel veel ICT ervaring aanwezig is. Dat is super handig, maar realiseer je ook dat wij op de redactie dagelijks telefoontjes krijgen hoe de route in de Garmin gezet moet worden. Het programma Mapsoers (lees:Maprsource) dan is te moeilijk en ze trekken de route wel over van het plaatje.....Hiervoor is dit programma dus een uitkomst. Zonder tussenkomst van Mapsource is de route op het navigatiesysteem te zetten. Ik hoop dat we in de toekomst zowel de motorrijder met ICT ervaring als de motorrijder met minder ervaring kunnen gaan voorzien van mooie routes!
Mochten er nog vragen zijn of tips hoe de routes beter, mooier kunnen......ik hou het forum in de gaten en zal alles serieus oppakken en met de bouwers van het programma / redactie Promotor bespreken. Ik kan helaas niet garanderen dat we elke tip/ding oplossen omdat het systeem ook zo zijn grenzen heeft. Ik ga in ieder geval de grenzen opzoeken
Met vriendelijke groet,
Niels Roodenburg
Marketing Promotor