Dweil voorvork.....

Frame, vering, ketting etc
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Dweil voorvork.....

Bericht door Pierpower »

Hallo,

De DL650 heeft een voorvork als een dweil.

Is er iemand die ervaring heeft met alleen dikkere voorvorkolie vervangen om het duiken bij remmen te verminderen?

Nu is het echt niet normaal hoe diep deze gaat bij een beetje ankeren :twisted:

PS, iemand nog een GIVI Monokey kofferrek over die ik kan overnemen?

Fijne dagen en een goed 2010.
DL650A-SE
SWR

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door SWR »

Pierpower schreef: Nu is het echt niet normaal hoe diep deze gaat bij een beetje ankeren :twisted:
De vering van de DL is een compromis van off-road en on-road
Daarom is hij zo zacht.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Hunter6 »

Nou nou, is het echt zo erg? Als ik het zo lees lijkt het alsof de Soes nauwelijks meer bestuurbaar is. Als dat idd zo is dan is er waarschijnlijk meer aan de hand dan alleen de olie.
Leg eens wat duidelijker uit wat je precies bedoeld.
Graafie68

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Graafie68 »

ja kost wat, maar hyperpro maakt er hele goede setjes voor en geeft hele goede service en adviesen.
ps nee, geen aandelen. helaas.

volgens diverse andere motorrijders krijg je eer een wereld van verschil voor terug.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door TT-Strom »

Pierpower schreef:Hallo,

De DL650 heeft een voorvork als een dweil.

Is er iemand die ervaring heeft met alleen dikkere voorvorkolie vervangen om het duiken bij remmen te verminderen?

Nu is het echt niet normaal hoe diep deze gaat bij een beetje ankeren :twisted:

PS, iemand nog een GIVI Monokey kofferrek over die ik kan overnemen?

Fijne dagen en een goed 2010.
Ik zou als ik jou was per vraag/onderwerp 1 topic aanmaken. Nu stel je 2 vragen in 1 topic, waardoor het een rommelig topic kan worden...

Just a hint.. :-)
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Pierpower »

Ok, ik zal iets specifieker zijn. Ik wil de bike iets meer richting on road rijden afstellen.
Voorkomt dikkere olie dat de bike minder duikt bij hard remmen?
M.a.w., de demping wordt meer bij compressie (inveren) maar ook bij rebound (uitveren). Klopt tot zover?

Thanks
DL650A-SE
Monsterman

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Monsterman »

Pierpower schreef:Hallo,

De DL650 heeft een voorvork als een dweil.

Is er iemand die ervaring heeft met alleen dikkere voorvorkolie vervangen om het duiken bij remmen te verminderen?

Nu is het echt niet normaal hoe diep deze gaat bij een beetje ankeren :twisted:
Als je dan toch de veerpoten moet opendoen om dikkere olie te gebruiken kan je al evengoed de veren vervangen door een setje progressieve veren van hyperpro, wilbers, ohlins.... Dit kost dan maar een iets meer en het resultaat is direct vele beter dan met alleen maar dikkere olie te gebruiken.

Mijn vorige motor was een gsxr en de vering daarvan was goed afgesteld. Als ik daarmee een bocht nam was het alsof ik op rails reed. Toen ik overstapte naar de DL650 was het alsof ik pots in een roeiboot zat op volle zee, zo hard deinde de motor bij het remmen. Ik heb dan de vering vervangen door een setje progressieve veren van Wilbers en ik heb ook nog een forkbrace gemonteerd waardoor de voorvork vele stijver werd. Het rijgedrag is er door deze 2 (niet zo dure) ingrepen een pak door verbeterd.
Dgr

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Dgr »

Het duiken is ook met onderstaand onderdeel te verhelpen.
Sterker nog, het vermindert niet alleen het duiken, de vork zal ook soepeler reageren op klinkerwegen en andere oneffenheden!

Op de site hebben ze een uitgebreid verhaal over de werking ervan :)
http://store.ricorshocks.com/ProductDet ... -1001DL650

Gebruik couponcode "advrider" voor 30% korting.

Daarna zou je eventueel nog een forkbrace kunnen monteren, hiermee voelt het geheel ook wat "degelijker" aan.
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Soesko »

Dat is een herkenbaar probleem. Bij een allroad is het natuurlijk lastig om een goed compromis te vinden tussen asfalt en onverhard. De meeste kilometers worden echter op het asfalt gemaakt en daarom hadden ze de voorkant best wat progressiever mogen maken. De omschrijving 'dweil' is een redelijk goede omschrijving. Ik heb een tijd geleden mijn DL1000 ingeruild op een Dl650. Eerlijk gezegd steekt de 650 nog goed af tegen de 1000, want die is echt hopeloos. Als je daarmee een keer hard remt dan heb je de hele motor aan het slingeren. De Dl650 is iets stabieler, maar laat ook te wensen over.
Ik zou gaan voor een setje progressieve veren. Ik heb voor mijn 1000 destijds een set van Wilbers in Duitsland gekocht en had de dingen voor 75 euro in huis. Ik heb toen de olie laten zitten en slechts de veren vervangen. Dat bracht al een flinke verbetering. Ik heb de veren toen gekocht bij www.zietech.de. Montage is een fluitje van een cent. Stuur eraf, vork open scrhoeven, veer eruit, veer erin, vork weer dicht en stuur weer terug.
Remko

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Remko »

Er zijn maar weinig brommers die met knappe veren geleverd worden.
Om de een of andere reden is dat bij veel fabrikanten een struikelblok....

Geef een paar 100 euro uit en laat er knappe veren inzetten.
Geeft een beter resultaat dan andere olie en dergelijke.

suc6!!


8)
Kiekejan

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Kiekejan »

Dat de afmontage te wensen overlaat is denk ik om de prijs zo laag mogelijk te houden, aan de ene kant wel te begrijpen en waarom zou je een tour bike uitrusten met dure sport/race componenten.

:-)}
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Hunter6 »

We moeten de zaken nou ook niet op gaan blazen. Als er geroepen wordt dat een motor als een dweil rijdt, dan associeer ik dat met een motor die niet met fatsoen te besturen is. En naar mijn mening kun je met nagenoeg elke motor redelijk sportief rijden, dus ook met een V-strom.
Als je met de DL een beetje sturen kunt zal een moderne sportmotor je in de eifel niet zo snel zoekrijden.
Met een motor die als een dweil rijdt lukt je dit niet.

Ik durf wel te zeggen dat veel motorrijders denken dat het niet aan hun eigen kunnen ligt, en de schuld vervolgens ergens bij de motor legt.
De één beweert dan dat hij/zij PK's te kort komt, de ander geeft de vering de schuld, weer een ander "weet" dat de band kl*ten is (dat de bandendruk maar 1,8 bar is doet natuurlijk niet ter zake)

Natuurlijk kun je betere veren,banden,uitlaten etc etc op je motor zetten. Maar als je zelf al als een dweil rijdt wordt het daar alleen maar gevaarlijker door.
Investeer dus ook eens in je zelf en neem af en toe een VRO oid. :wink:

Maar ja, dat staat natuurlijk minder stoer dan een sticker van WP/Hyperpro/Ohlins op je motor :schater:
Ed Jonkmans

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Ed Jonkmans »

Ben het met je eens Hunter6.
En dan heb je met een V-Strom nog eens die prijs. En je moet een kat een kat heten.
Je koopt bijna 2 Stroms voor de prijs van 1 BMW GS of Ducati Multistrada, en zo zijn er nog wel wat hoogpoters met veel betere rem-en veer-spullen.
En als je hoge kosten moet doen om een en ander beter te krijgen ben je dan niet beter af dat je dadelijk investeert in een betere (en dus ook veel duurdere) motorfiets?
Het is en blijft een V-Strom waar je mee rijdt... (ook al heeft ie een prima motorblok)
En bij verkoop kan je die investeringen niet helemaal doorrekenen.
Daarom zal het voor mij blijven bij "Kloontje, middenbok, valbeugels, MRA-scherm, lager zadel, en handvatverwarming".
En nu ik dit zo zie staan en ik maak m'n totaalsommetje dan is m'n Strom (waar ik trouwens erg tevreden over ben) ook al aardig wat duurder geworden :oops: :oops: :oops: :oops:
Grtz
Ed
Pommetje

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Pommetje »

Een paar progressieve veren zullen al een boel doen, maar vooral ook dikkere olie. En gewenning speelt ook een rol... dat ligt eraan wat je vorige motor was. ik rij met (volgens mij) standaard veren en olie en heb niets te klagen. Mijn vorige motor was een bmw gs uit 1991. Die zweefde en zwabberde veel meer, maar ook daarmee kon je ongenadig vegen, als je er maar aan gewend bent.
Vstrommerd
DL1000 berijder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: meeuwen (brabant)

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Vstrommerd »

hoi hoi ik lees over dweil 650's en 1000's en natuurlijk het zijn geen sportmotoren of supermotards maar als je op een sportieve manier bochtjes wil pikken moet je dus ook de juiste lijnen rijden en een verkeerd gekozen lijn werkt op het rijwielgedeelte van iedere motor als geforceerd en stribbelt dus tegen dus als er een zwakte zit voor je gevoel in je rijwielgedeelte maak dan gebruik van die wetenschap en pas je rijstijl daarop aan... niet geforceerd maar vloeiend, heb zelf met tijden een behoorlijke sportieve rijstijl en heb nog niet alles uit mijn dl1000 kunnen halen maar dat de vering wel wat comfortabeler mag daar ben ik mee eens. groeten marco
SWR

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door SWR »

zoals al eerder gezegd zal een forkbrace best helpen.
Zelf heb ik alleen mijn remblokjes vervangen met brembo remblokjes, dit alleen gaf al een veel stabielere gevoel tijdens het remmen.
Nero

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Nero »

progressieve vering of een andere vering als je andere / betere rijeigenschappen wil
verander dan direct ook de achtervering
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Hunter6 »

Als je progressieve veren gaat berkuiken wil dat nog niet zeggen dat je motor er strakker door gaat sturen!

In het verleden heb ik mijn R6 laten voorzien van progressieve veren van Technoflex. Je zou dan toch verwachten dat de R6 naderhand scherper zou gaan sturen (en hij stuurde al heeel strak). Dit was echter niet zo.
De nieuwe veer was tijdens het nornale gebruik slapper dan het orgineel, zodra de veer verder ingedrukt werd, werd deze ongeveer vergelijkbaar met de orginele.
Het resultaat was in dit geval dus dat de R6 bij normaal gebruik comfortabeler werd en bij sportief gebruik benaderde hij het orgineel.

De veer leverde in dit geval dus wel verbetering op, maar niet daar waar sommigen het zouden verwachten.
Het is dus zinvol om eerst te vragen of de veer strakker is, of dat deze comfortabler is

Als je vaak met een zware motor op pad gaat (bierbuik, pagagier, bagage) zal een strakkere veer zeker zinvol zijn.
Ben je echter een ventje van 80 kg en neem je zelden (zware) bagage mee, dan resulteert een strakkere veer alleen maar in een kleinere veerweg.

Daarnaast heb ik af en toe ook wel eens mijn twijfels over het veren verhaal.
Een motor van een paar jaar oud heeft natuurlijk ook oude olie in de vork. De rijder kiest ervoor om de "slappe" veren maar eens te gaan vervangen door andere.
Vervolgens wordt de veer omgeruild en er wordt dikkere olie in gedaan. Resultaat: alles weer in nieuwstaat en hij stuurt weer als een trein (en dat deed hij toen hij nog nieuw was ook, met de "slappe" veren). Ik zou wel eens willen weten wat het resultaat is als je de vork intern alleen maar goed schoon maakt en er alleen nieuwe (eventueel iets dikkere) olie in doet.
Ik denk dat ik het wel weet, en dat is niet gunstig voor de veren handel :wink:
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Pierpower »

Heren bedankt voor uw reacties.

Nu wil ik graag de ingaande beweging meer dempen, dit kan ik dus bereiken door dikkere olie.

Maar de uitgaande demping wordt natuurlijk ook meer. Wat voor een invloed heeft dat bij on road gebruik.
Iemand daar een gefundeerde mening over?

Greets,

Pierpower
DL650A-SE
Dgr

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Dgr »

http://www.racetech.com/articles/CartridgeForks.htm

Lees dit stukje achtergrond informatie eens, dat verklaart eea.
De DL650 heeft origineel een zogenaamde "Damping Rod Fork".

De enige manier om het probleem bij de oorzaak aan te pakken zijn naar mijn idee cartridge emulators of Intiminators.
Nero

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Nero »

Hunter6 schreef:Als je progressieve veren gaat berkuiken wil dat nog niet zeggen dat je motor er strakker door gaat sturen!

In het verleden heb ik mijn R6 laten voorzien van progressieve veren van Technoflex. Je zou dan toch verwachten dat de R6 naderhand scherper zou gaan sturen (en hij stuurde al heeel strak). Dit was echter niet zo.
De nieuwe veer was tijdens het nornale gebruik slapper dan het orgineel, zodra de veer verder ingedrukt werd, werd deze ongeveer vergelijkbaar met de orginele.
Het resultaat was in dit geval dus dat de R6 bij normaal gebruik comfortabeler werd en bij sportief gebruik benaderde hij het orgineel.

De veer leverde in dit geval dus wel verbetering op, maar niet daar waar sommigen het zouden verwachten.
Het is dus zinvol om eerst te vragen of de veer strakker is, of dat deze comfortabler is

Als je vaak met een zware motor op pad gaat (bierbuik, pagagier, bagage) zal een strakkere veer zeker zinvol zijn.
Ben je echter een ventje van 80 kg en neem je zelden (zware) bagage mee, dan resulteert een strakkere veer alleen maar in een kleinere veerweg.

Daarnaast heb ik af en toe ook wel eens mijn twijfels over het veren verhaal.
Een motor van een paar jaar oud heeft natuurlijk ook oude olie in de vork. De rijder kiest ervoor om de "slappe" veren maar eens te gaan vervangen door andere.
Vervolgens wordt de veer omgeruild en er wordt dikkere olie in gedaan. Resultaat: alles weer in nieuwstaat en hij stuurt weer als een trein (en dat deed hij toen hij nog nieuw was ook, met de "slappe" veren). Ik zou wel eens willen weten wat het resultaat is als je de vork intern alleen maar goed schoon maakt en er alleen nieuwe (eventueel iets dikkere) olie in doet.
Ik denk dat ik het wel weet, en dat is niet gunstig voor de veren handel :wink:

Het gaat hier over een XV, niet over een R6.
Een XV waar je progressieve veren in steekt gaat véél beter sturen.
Geen appelen met peren vergelijken.

Dikkere olie in combinatie met verse keerringen heb ik eerder ook al geprobeerd en dat is bijlange niet te vergelijken met progressieve veren. Dat is zoals verse banden hé,.. dat rijdt altijd beter dan de vorige. Enfin, soit. Een zware XV met progressieve veren laat een sportiever rijgedrag toe. Heb er genoeg km op zitten met (Hyperpro) pro veren hé. Als je gewoon rond de kerk wil dokkeren heb je dat natuurlijk niet nodig. Maar ik ken wel enkele mensen binnen de club die daar mee gebaat zouden zijn. Moest bv Bas ne XV1100 met progressieve veren hebben ipv zijn 535 met afgeleefde veren en de rest,... ge zou 'em nog veel strakker door de bochten zien scheuren. :-)}
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Hunter6 »

XV??? Het ging om een Dl650 toch :D

Wat ik ermee wou zeggen is dat progressief niet meteen betekent dat de veer bij diep inveren strakker is dan het orgineel.
Hij kan ook slapper zijn (bij weinig inveren) dan het orgineel.
Nero

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Nero »

Hunter6 schreef:XV??? Het ging om een Dl650 toch :D .

OOps, betrapt. :oops:
Ik ben actief op meerdere fora en reed tot voor een jaar met een XV1100.
Dacht effe dat ik op het Viragoclub forum zat waar ik nog veel vrienden rondrijden heb... sorry mijn abuus. :mrgreen:

Maarre,.. op mijne Strom zitten ook progressieve veren,.. voor en achter.
Enne,... veranderd toen de originele veren nog maar enkele duizenden km er op zitten hadden.
Voor de strom is het erg nuttig van zodra je zwaarbepakt sneller dan 120 gaat rijden.
Je hebt natuurlijk (ook) 100% gelijk. :-)}
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Chopperbiker »

Beetje overdreven om de voorvork te typeren als een dweil. Voorop gesteld dat er nog genoeg olie in zit en de olie niet uit je keerringen spuit. M'n Dl-letje doet het prima, zelfs met de welbekende 'kloenk'.
Ik zou eerst maar eens een eenvoudige test doen om te kijken of de zaak standaard wel goed staat afgesteld, zie
http://www.promotor.nl/published/prm/co ... el.nl.html

Wil je beter dan goed, dan zul je toch echt in de buidel moeten tasten en is een busje andere olie te kort door de bocht. Voor 270 euro heb je een Hyperpro-kit voor de voorvorkpoten+achterveer, incl olie en afstellingshandleiding.
http://www.motolife.nl/contents/nl/d1643.html

Of eens kijken bij
http://www.wpsuspension.be/NL/algemeen.html of bij
http://www.hagon-shocks.nl/
Keuze zat.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Pierpower »

Hallo,

Wie weet waar ik het voordeligst een progressieve voorvorkverenset van Wilbers kan aanschaffen? Inclusief olie.
Voor het seizoen eens een upgrade aan die matige voorvork doorvoeren. :lol:

Graag hoor ik van jullie.


Pier
DL650A-SE
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Sparkle Black Peter »

Pierpower schreef:Hallo,

Wie weet waar ik het voordeligst een progressieve voorvorkverenset van Wilbers kan aanschaffen? Inclusief olie.
Voor het seizoen eens een upgrade aan die matige voorvork doorvoeren. :lol:

Graag hoor ik van jullie.


Pier
Bij HK Suspension kosten de veren voor een DL650 tussen de € 109,= en € 139,= afhankelijk van model en bouwjaar. Hier de prijslijst van de Wilbers;
http://www.hksuspension.nl/pdf/Katalogu ... kveren.pdf
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door PDvD »

Wilbers bevalt erg goed in de voorpootjes! Mijne komen ook via Hk suspension. bedenkw el dat als je aan je voorpootjes gaat sleutelen het slim is geliij ook de keringen, stofkappen en metalen geleiders (onder op de binnenpoot) te vervangen. Deze onderdelen zijn ook slijtageonderhevig en als je toch alles open hebt liggen is het wel zo slim deze ook te vervangen.
De meeste winst die ik gehaald heb om het zwabberen tegen te gaan is overigens met de Fork Brace.
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Soesko
Berichten: 456
Lid geworden op: zo 08-02-2009, 20:29
Mijn motor is een: Suzuki: V-strom DL 650, GSX600f, GSX750E, Kawasaki: Z1000SX

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Soesko »

Pierpower schreef:Hallo,

Wie weet waar ik het voordeligst een progressieve voorvorkverenset van Wilbers kan aanschaffen? Inclusief olie.
Voor het seizoen eens een upgrade aan die matige voorvork doorvoeren. :lol:

Graag hoor ik van jullie.

Pier
Ik weet niet waar je goedkoop Wilbers kunt kopen. Een alternatief zijn de veren van Wirth, die worden door www.zietech.de voor 84,50 aangeboden. Ik heb ze detijds voor mijn DL100 aldaar gekocht en had ze redelijk snel in huis.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door PvdBogaard »

Net een forkbrace besteld. Ben benieuwd wat het opleverd. De Hyperpro's zitten er al heel lang in. En dat was met recht een vooruitgang.
Dus nu extra stabiliteit met de brace, en extra remkracht met de CBR klauwen.
Dat is het leuke van de strom. Je blijft verbeteren, en budgetair blijf je ver onder het prijskaartje van de concullega's

Houdt je ook bezig gedurende koude winters waar je weinig wilt rijden :D
FastLoe

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door FastLoe »

Ik heb schijnbaar en heel apart type Vstrom, geen problemen met de voorvering en geen problemen met de achtervering, behalve dat deze momenteel niet verstelbaar is :o)
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door PvdBogaard »

Mazzelkont :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door PDvD »

FastLoe schreef:Ik heb schijnbaar en heel apart type Vstrom, geen problemen met de voorvering en geen problemen met de achtervering, behalve dat deze momenteel niet verstelbaar is :o)
Of je rijdt als een oud vrouwtje (niet die uit de VW reclame) ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
FastLoe

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door FastLoe »

PDvD schreef:Of je rijdt als een oud vrouwtje (niet die uit de VW reclame)
Ik denk dat dat het is, ouwe man op een ouwe motor.
Bij toertochtjes staat ook altijd iedereen op mij te wachten.
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Pierpower »

Gents,

Graag jullie advies.

Ik twijfel over welke voorvering ik ga aanschaffen:
De opties met veerconstante in Nm/mm

Origineel: 7,3 lineair

Hyperpro: 6,9 – 14,3
Wilbers: 6,5 – 9,5
Promoto: 6,5 – 9,5
Wirth: 8,0 – 11,0

Is het fijner om initieel een soepeler aansprekende vering te hebben (Wilbers/Promoto) om juist direct al een stevigere vering ( Hyperpro, Wirth)?

Ik wil af van het duiken bij remmen en kom heel af en toe in het terrein.

Graag jullie adviezen.

Pier
DL650A-SE
Remko

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Remko »

Voor echt terrein werk is de Hyperpro te stijf, maar de veerweg van de DL sowieso te kort!
Maar voor af en toe een bospaadje en wat grind red ik me prima met de Hyperpro's

dus!
Leville

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Leville »

Hey Pier,

Thx om die vergelijkende waarden even te posten!
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Peterzeeland »

Mijn ervaring met Hyperpro op DL1000: lekker soepel in het begin, aan het eind stevig. Heel goed dus.
Na 2 bochten merk je al het grote verschil, scherper sturen, meer gevoel ad voorkant.
Echter ook met forkbrace en stalen leidingen blijft het wat wazig voor, ik verdenk de rubber ophanging van het stuur (650 niet) hiervan.
Ga eens wat dopjes laten draaien daarvoor.

Maar zoals gezegd, als je echt goed kunt rijden, dan maakt het -schijnbaar- allemaal niet zoveel uit!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
FastLoe

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door FastLoe »

Peterzeeland schreef:Maar zoals gezegd, als je echt goed kunt rijden, dan maakt het -schijnbaar- allemaal niet zoveel uit!
Tja, als je rijdt als een oud vrouwtje ook niet, schijnt het :schater:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Peterzeeland »

juist ja......

a. ik kan dus niet écht goed rijden
b. ik ben geen oud vrouwtje (want sowieso mannetje)

blijft maar één oplossing@! '

Een vette WP UPSD met Brembo monoblocs erop, 17 inch voorwieltje erin, en gáááááááaááán met die banaan !!!!!!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Peterzeeland »

PS: droom dus al van de Dorsoduro 1200.....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door PvdBogaard »

De Dorsoduro. Heeeel leuk. Maar eerst de nieuwe remblokken en de forkbrace maar bevestigen. Eens zien wat het brengt. Dit zijn mijn "laatste loodjes" Dan zijn al de zwakke plekjes wel afgehandeld. Ben bang dat die KTM 990 SMT het nog steeds gaat winnen. Mmmm die proefrit van een dag dan toch maar een jaartje uitstellen .....
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Peterzeeland »

Na elke proefrit op een KTM.... kijk ik naar mijn bankrekening......
De Aprilia heeft honder-en-dertig peekaa :D :D :D en als hij dan stuurt als een KTM.... Hihaaaaaaaahhhhh!!!!!!!!! :mrgreen:

maar goed, de realiteit is hard, en na een tijdje ben ik weer gewend aan mijn trouwe KLV... :oops:
wel met die hyperpro's, forkbrace (* Murph's is toch de beste), stalen leidingen en zachte blokken.
Zolang ik de KLV beschouw als een goede toermotor is het nog koek en ei tussen ons, maar vergelijk hem zeker niet met topbikes als de al genoemde...
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Leville

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Leville »

Iemand een idee welke SAE waarde de originele vorkolie heeft?
Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 164
Lid geworden op: vr 13-06-2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door V-TWim »

Zal wel in het boekje staan van de Strom toch?
Only dead fish go with the flow.
Leville

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Leville »

Misschien was ik nog beneveld, maar heb het niet gevonden :(

Vandaar de vraag...
FastLoe

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door FastLoe »

Normaal zal er wel iets van 10 of 15 in zitten. Wil je iets zwaardere demping, kan je naar 20 of zelfs 30 gaan.

Ik zou de goedkoopst mogelijke olie proberen. Als het niet bevalt kan je altijd weer iets "zwaarders" kiezen, i.p.v. 10 naar 20 ofzo.

Als je gelijk met dure olie gaat experimenteren loopt het al gauw in de papieren en ook de goedkoopste olie gaat moeiteloos een jaartje mee
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Pierpower »

Heren,

Even weer een oud topic oppakken.

Ik rijd nog steeds met de originele voorvorkveren rond. Het gaat me nu irriteren.

Ik las enkle berichten op het Duitse forum dat er vanaf bouwjaar 2007 er reeds progressieve veren in zitten. Klopt dit? Ik merk er namelijk niks van.

Verder, wie heeft ergens een link met de how to, met foto, over het wisselen van de voorvorkveren?

Thanks
DL650A-SE
FastLoe

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door FastLoe »

Pierpower schreef:Ik las enkle berichten op het Duitse forum dat er vanaf bouwjaar 2007 er reeds progressieve veren in zitten. Klopt dit? Ik merk er namelijk niks van.
Hoe wilde je dat dan merken?
Die voorvork heeft zelfs met lineare veren al een progressief karakter dus om dan ook nog eens rijdend te bemerken dat de veertjes progresief gewonden zijn. :?:
Pierpower
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 24-10-2007, 20:37
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Pierpower »

Lineaire veren met progressief karakter???
Snap je redenering echt niet. Len eens uit. Mijn sv had progressieve veren. En dit merk je heel duidelijk.

Groet
DL650A-SE
Robert_vd_B

Re: Dweil voorvork.....

Bericht door Robert_vd_B »

Pierpower schreef: Ik las enkle berichten op het Duitse forum dat er vanaf bouwjaar 2007 er reeds progressieve veren in zitten. Klopt dit? Ik merk er namelijk niks van.
Ik heb een K7 en die heeft inderdaad progressieve veren.
Plaats reactie