![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Volgens hem is dit systeem voor meer (Suzuki's) motoren voorhanden.
Hij heeft nog geen ervaring opgedaan met het aflezen van de temperatuurmeter maar ik vraag mij af of er leden zijn die een dergelijke meter hebben aangeschaft.
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Hans
Hans,Dipper schreef:Een collega van mij heeft voor zijn Suzuki Hayabusa een olietemperatuurmeter gekocht die een combinatie vormt (verbonden is)met zijn oliepeilstok.![]()
Volgens hem is dit systeem voor meer (Suzuki's) motoren voorhanden.
Hij heeft nog geen ervaring opgedaan met het aflezen van de temperatuurmeter maar ik vraag mij af of er leden zijn die een dergelijke meter hebben aangeschaft.
Hans
Iron Horse schreef:Peter,
ik heb ook geen idee v.w.b. het hoe en waarom, vandaar ook mijn vraagstelling n.a.v. het onderwerp zelf. Kijk ik b.v. naar mijn vorige motor, de Bandit 600 dan heeft die alleen maar waterkoeling. Ik heb redelijk wat technische kennis, al zeg ik het zelf, maar ik leer nog elke dag bij. En daarom ben ik ook benieuwd of er iemand hier een zinnige reactie op heeft. Ik heb nog niet de moeite genomen het internet er op af te struinen. Daar zal ongetwijfeld een aardige uitleg te vinden zijn. Het hele gebeuren met 2 koelers lijkt in eerste instantie een beetje dubbel op, maar het zal ongetwijfeld wel een doordachte oplossing zijn.
Ik wacht wel af .... en rij voorlopig gewoon met de Strom lekker verder.
Bij hoog belaste motor zie je dat de olie temp behoorlijk kan stijgen van een 100 naar een 140 C terwijl het water niet meer dan 95 haal en maar 10 c is gestegen.Chopperbiker schreef:Olietemperatuur meters hebben bij vloeistofgekoelde motorblokken niet zoveel zin. Daarom zit het er ook niet op.
Een nagenoeg constante koeling wordt gegarandeerd door het koelciruit en als het echt te warm wordt, volgt altijd een koelvloeistoftemperatuur-waarschuwing op je display.
Ook de Stroms hebben een fraai koelvloeistoftemperatuurmetertje. Voor als bijvoorbeeld de fan niet zou aanslaan en de Strom het dan toch te warm zou krijgen.
Maar, als je van meer meters en opsmuk houd, gewoon doen!
Olie temperatuurmeting is meer van belang bij luchtgekoelde machines, de temperatuur wordt immers niet constant gehouden door een regelend koelcircuit.
Indien men bijvoorbeeld te weinig olie heeft en het is lekker warm, gaat er pas heel laat een lampje branden.
Bij de berijder...
Chopperbiker schreef:Indien de koelvloeistofuitlaat temperatuur van het motorblok (is inlaat temperatuur van de radiator) te hoog wordt, gaat (naast je 'balkjes-display') ook het temp-teken in je display branden en knipperen.
Deze waarde is dusdanig precies gekozen dat motorschade wordt voorkomen, vermits je hierop direct reageert met het uitzetten van je motor. Zie de uitdrukkelijke instructie in je boekje.
Aan de hand van de koelvloeistof temperatuur is middels warmteoverdrachts-berekeningen de motortemp nauwkeurig te bepalen. De koelwatertemp is immers een afgeleidde van de olietemp. Binnen veiligheidsmarges en rekening houdend met de systeemgegevens wordt een alarmwaarde van de fabriek af bepaald en ingesteld.
En ja, en zelfs de techneuten in Japan weten dat water bij atmosferische druk niet heter kan worden dan 100 graden.
Sterker nog, ze blijken zelfs veel slimmer dan wij. Zij maken motoren, wij niet.....
Juist water heeft veel energie nodig om op te warmen ca 2x zoveel als olie.George schreef:Precies, water wordt sneller warmer, heeft minder energie nodig om op te warmen en wordt snel warm door de thermostaat.
Maar je hebt een punt als dat metertje gewoon zichtbaar is dan is dat veruit de makkelijkste oplossing.