Bericht
door FastLoe » ma 05 okt 2009, 21:42
Weet niet of dit onderwerp hier in hoort maar ik ben eigenlijk wel benieuwd. Ik schiet zelf wel af.
Ik heb zelf een systeemhelm, een Schubert Concept. Ooit gekocht voor gebruik op de GSX. Zowel op de GSX als de Honda Sabre, bevalt dat ding prima.
Tenminste, in den beginne.
De helm zat lekker strak en was redelijk stil. Dat duurde een half jaartje toen was de binnenkant uitgelubberd en de helm een maatje groter geworden.
De ventilatie stand van het vizier heeft z'n nut bewezen, todat ik het vizier verving. Tegen die tijd (anderhal jaar) was ook mechanisme zover versleten dat het vizier op de ventilatie stand aan alle kanten klappert.
Van de stilste helm is de Schubert binnen twee jaar getransformeerd naar de meest rumouerige helm die ik ooit bezat.
Optie is om het vizier niet op de ventilatie stand te gebruiken, op zowel de Honda als de Vstrom, zit je binnen de kortste keren met een beslagen voorruit. Alleen op de GSX (met het kuipruitje in de laagste stand) heb je er minder last van omdat de overige ventilatie kanalen dan nog wel werken.
Een groot pluspunt van deze helm is wel het geïntregeerde zonnevizier, zou niet meer zonder willen. Ook in de opengeklapte stand werkt dit zonnevizier en dat is dan de enige reden waarom deze helm op de Honda nog bruikbaar is. Door de gruite ruit op de Honda is elke vorm van ventilatie met deze helm afwezig, gelukkig kan ik op die fiets met 120 in het uur nog vrolijk rondtoeren, met de helm opengeklapt welliswaar, maar toch.
Met mijn lengte (1.93) en Vstrom (K2) is deze helm waardeloos. teveel turbulente herrie, geen ventilatie, en de meeste tijd rij je met een rumoerige helm met een matglas vizier rond.
Op de GSX valt er goed mee te leven, vizier dicht houden en het geluid is acceptabel, het is dan nog steeds een redelijk stille helm.
Op de Honda, alleen open te gebruiken omdat dan de ventilatie aan de bovenkant ook niet meer werkt.
Al met al, gemengde gevoelens. Wel was het heel makkelijk om mijn bluetooth setje in te bouwen, zodat ik in full stereo naar de MP3tjes van de gsm kan luistern en ook nog een telefoongesprekje zonder al te veel moeite kan voeren.
Kortom, heb je een naked bike, dan is deze helm zonder meer aan te raden. Heb je nu last van turbulente herrie dan is deze helm geen uitkomst. Het wordt er niet stiller van en als je welke vorm van ventilatie dan ook wilt gebruiken dan neemt het geluid kwadratisch met het aantal ventilatie openingen toe.
Pinlock is niet beschikbaar voor deze helm, zodat je met matglas zal moeten leren rijden