V-power
V-power
Heeft iemand ervaring met de V-power brandstof van Shell?
Deze is wat duurder, maar je zou ook meer km maken op een tank en daardoor goedkoper uit zijn?
Het gaat me niet zozeer om de kosten, maar als ik meer km kan rijden op een tank vind ik dat wel interessant. Ik gebruik de motor voor woonwerk en sta minimaal 2 keer per week aan de pomp. Dan gooi ik er rustig 20 liter in, dus heb niet veel meer over.....
Ik rijd nu zo'n 1:24 (4,1l / 100km) dus dat is niet verkeerd, vind ik zelf.
Deze is wat duurder, maar je zou ook meer km maken op een tank en daardoor goedkoper uit zijn?
Het gaat me niet zozeer om de kosten, maar als ik meer km kan rijden op een tank vind ik dat wel interessant. Ik gebruik de motor voor woonwerk en sta minimaal 2 keer per week aan de pomp. Dan gooi ik er rustig 20 liter in, dus heb niet veel meer over.....
Ik rijd nu zo'n 1:24 (4,1l / 100km) dus dat is niet verkeerd, vind ik zelf.
Re: V-power
Ik gebruik bijna altijd V-power, en eigenlijk puur om de reinigende eigenschappen.
Mijn verbruik ligt met een DL650A K8 bij 1 op 20. Dat mijn verbruik hoger is dan bij jou kan heel erg aan mijn gashand liggen en heeft denk ik niks met de v-power te maken. Het is mij wel eens opgevallen een hoger verbuik te hebben als ik andere benzine getankt had, maar het verbuik hangt heel erg van mijn bui af.
misschien moet je die bespaar-euro van shell proberen als het je om het verbruik gaat.
groeten
Erik
Mijn verbruik ligt met een DL650A K8 bij 1 op 20. Dat mijn verbruik hoger is dan bij jou kan heel erg aan mijn gashand liggen en heeft denk ik niks met de v-power te maken. Het is mij wel eens opgevallen een hoger verbuik te hebben als ik andere benzine getankt had, maar het verbuik hangt heel erg van mijn bui af.
misschien moet je die bespaar-euro van shell proberen als het je om het verbruik gaat.
groeten
Erik
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: V-power
Ik zelf gebruik V-power sinds een jaar consequent nadat mijn strom enorm begon te bokken en te pruttelen, vuile benzine? Ik weet niet wat de oorzaak van al dit was, maar voorheen tankte ik veel bij een onbemande Ting station bij ons in de buurt, of bij de goedkoopste aanbieder elders. Sind ik de V-power gebruik is dat bokken en pruttelen voor een groot deel weg, is ook niet zo vreemd aangezien V-power een hoger oktaangetal heeft en dus een betere verbranding?! Indien ik in Duitsland ben tank ik daar bijvoorbeeld Aral of BP 100 ultimate, dit is ook benzine met een octaangetal van 98.
Aangezien onze firma Shell als hofleverancier heeft en zo nu en dan een vertegenwoordiger langs komt heb ik hem die vraag ook voorgelegd. Hij bevestigde dat voor een gewone auto V-power (of ander hoger octaangetal benzine) niet echt helpt voor prestatieverbetering, maar bij motoren (auto/motorfiets) met een hoog vermogen en waarvan veel in hogere toeren wordt gereden heeft V-power wel invloed. Algemeen bekend is dat 2 cilinder motoren gevoeliger zijn voor een correcte afstelling.
Kijk ok even hier Shell
Shell V-Power is een brandstof met een hoog oktaangetal (97 RON) die de prestaties van vele motoren maximaliseert. Daarnaast zijn aan Shell V-Power innovatief reinigende stoffen toegevoegd. Deze krachtige bestanddelen zijn ontwikkeld om de vuilafzettingen in uw motor te voorkomen en om de afzettingen die al aanwezig zijn voor een groot deel te verwijderen. Hierdoor heeft u de zekerheid dat uw motor met Shell V-Power in goede conditie blijft en de vitale onderdelen van uw motor effectiever beschermd zijn. Schonere motoren zorgen voor betere motorprestaties.
of hier BP Ultimate
Wat is octaan en waarom is het belangrijk?
Het octaangetal van benzine is een maat voor de verbrandingskwaliteit ervan en met name het vermogen om zware motorbeproevingen te doorstaan. Om mindere prestaties – en zelfs motorschade – te voorkomen, moet benzine het juiste octaangehalte voor de motor hebben.
Goede verbranding gebeurt met een gelijkmatige vlamtoename in de verbrandingskamer wanneer de brandstof verbrandt. Maar wanneer bellen in het brandstof- en luchtmengsel spontaan exploderen in de kamer voor de vlam, ontstaat een fenomeen dat we kennen als ‘kloppen’. Het wordt ook wel ‘detoneren’ of ‘pingelen’ genoemd. Motorkloppen leidt tot verminderde prestaties, maar ook tot motorschade. Kloppen hoor je het meest als een auto een zware inspanning moet plegen, bijvoorbeeld een heuvel oprijden of accelereren.
In moderne motoren zorgt het motormanagementsysteem door ‘verstellen’ dat de motor geen verschijnselen van kloppen gaat vertonen. Omdat dit de motor daardoor tegen de mogelijk schadelijke gevolgen van kloppen beschermt, betekent dat dat uw auto aanzienlijk minder presteert.
Indien een motor goed is afgesteld en zonder haperingen loopt, is het verbruik ook minder, een slecht lopende motor kost altijd extra brandstof
Inderdaad ligt het verbruik meestal ook aan je rechterhand
Aangezien onze firma Shell als hofleverancier heeft en zo nu en dan een vertegenwoordiger langs komt heb ik hem die vraag ook voorgelegd. Hij bevestigde dat voor een gewone auto V-power (of ander hoger octaangetal benzine) niet echt helpt voor prestatieverbetering, maar bij motoren (auto/motorfiets) met een hoog vermogen en waarvan veel in hogere toeren wordt gereden heeft V-power wel invloed. Algemeen bekend is dat 2 cilinder motoren gevoeliger zijn voor een correcte afstelling.
Kijk ok even hier Shell
Shell V-Power is een brandstof met een hoog oktaangetal (97 RON) die de prestaties van vele motoren maximaliseert. Daarnaast zijn aan Shell V-Power innovatief reinigende stoffen toegevoegd. Deze krachtige bestanddelen zijn ontwikkeld om de vuilafzettingen in uw motor te voorkomen en om de afzettingen die al aanwezig zijn voor een groot deel te verwijderen. Hierdoor heeft u de zekerheid dat uw motor met Shell V-Power in goede conditie blijft en de vitale onderdelen van uw motor effectiever beschermd zijn. Schonere motoren zorgen voor betere motorprestaties.
of hier BP Ultimate
Wat is octaan en waarom is het belangrijk?
Het octaangetal van benzine is een maat voor de verbrandingskwaliteit ervan en met name het vermogen om zware motorbeproevingen te doorstaan. Om mindere prestaties – en zelfs motorschade – te voorkomen, moet benzine het juiste octaangehalte voor de motor hebben.
Goede verbranding gebeurt met een gelijkmatige vlamtoename in de verbrandingskamer wanneer de brandstof verbrandt. Maar wanneer bellen in het brandstof- en luchtmengsel spontaan exploderen in de kamer voor de vlam, ontstaat een fenomeen dat we kennen als ‘kloppen’. Het wordt ook wel ‘detoneren’ of ‘pingelen’ genoemd. Motorkloppen leidt tot verminderde prestaties, maar ook tot motorschade. Kloppen hoor je het meest als een auto een zware inspanning moet plegen, bijvoorbeeld een heuvel oprijden of accelereren.
In moderne motoren zorgt het motormanagementsysteem door ‘verstellen’ dat de motor geen verschijnselen van kloppen gaat vertonen. Omdat dit de motor daardoor tegen de mogelijk schadelijke gevolgen van kloppen beschermt, betekent dat dat uw auto aanzienlijk minder presteert.
Indien een motor goed is afgesteld en zonder haperingen loopt, is het verbruik ook minder, een slecht lopende motor kost altijd extra brandstof
Inderdaad ligt het verbruik meestal ook aan je rechterhand
Groet, Robert |
- Frank
- V-Strom 1050 berijder
- Berichten: 4239
- Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
- Woonplaats: Hengelo (OV)
- Contacteer:
Re: V-power
Shell heeft sinds kort ook een andere euro95 dat 'Fuelsave' heet... iemand daar al ervaring mee?
LInk: http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/T ... l-Save.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
LInk: http://www.amt.nl/web/Nieuws/Algemeen/T ... l-Save.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
- RvGS
- EX- V-Strom berijder
- Berichten: 798
- Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
- Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
- Woonplaats: Dé Liemers
Re: V-power
Ik had er nog niet van gehoord of gezien bij de Shells. Wacht de eerste respons hier dan ook maar af
Groet, Robert |
Re: V-power
Die V-power heeft een hoger octaan gehalte (98, is eigenlijk de oude super plus) in nederland. Dit voorkomt pingelgedrag. Echter, hoe hoger het octaan gehalte van je brandstof, hoe hoger je compressrieverhouding mag zijn. Aangezien je die niet veranderd, zal de verbranding wat rustiger verlopen.
Een motor is het efficienst als deze tegen de klop (pingel) grens aanloopt. Ga je nu rijden met octaan 98 (wat V-power is) dan bouw je eigenlijk meer pingelmarge in (veiliger). Rij je gewoon op 95 dan heb je iets meer kans op pingelen, maar voor dat dat gebeurt ben je toch echt je motor over de zeik aan het helpen.
Een motor zal met 95 zuiniger rijden dan met 98. Rij maar eens een week in duitsland met normale Bleifrei (is octaan 91), zul je zien dat ie nog zuiniger is.
Als voorbeeld:
Die Motogp fietsen hebben een dusdanige hoge compressieverhouding dan die met een bijzonder hoog octaan gehalte rijden (ik geloof zelfs 110)
Correct me if I'm wrong.
OVerigens, het reinigende verhaal klopt wel. Heb een tijdlang in mijn auto brandstof van TINQ/TANGO gegooid. Regelmatig vreemde storingen. Ik kreeg de tip van mijn dealer om gewoon de V-power of BP Ultimate te tanken. Sindsdien geen enkel probleem meer.
Een motor is het efficienst als deze tegen de klop (pingel) grens aanloopt. Ga je nu rijden met octaan 98 (wat V-power is) dan bouw je eigenlijk meer pingelmarge in (veiliger). Rij je gewoon op 95 dan heb je iets meer kans op pingelen, maar voor dat dat gebeurt ben je toch echt je motor over de zeik aan het helpen.
Een motor zal met 95 zuiniger rijden dan met 98. Rij maar eens een week in duitsland met normale Bleifrei (is octaan 91), zul je zien dat ie nog zuiniger is.
Als voorbeeld:
Die Motogp fietsen hebben een dusdanige hoge compressieverhouding dan die met een bijzonder hoog octaan gehalte rijden (ik geloof zelfs 110)
Correct me if I'm wrong.
OVerigens, het reinigende verhaal klopt wel. Heb een tijdlang in mijn auto brandstof van TINQ/TANGO gegooid. Regelmatig vreemde storingen. Ik kreeg de tip van mijn dealer om gewoon de V-power of BP Ultimate te tanken. Sindsdien geen enkel probleem meer.
Re: V-power
Ok strommers,
Bedankt voor de info. Vanaf heden dus ook maar die V-power tanken!
Bedankt voor de info. Vanaf heden dus ook maar die V-power tanken!
Re: V-power
Meer dan 525 kilometer , lukt mij echt niet op 1 tank....ga toch eens wat rustiger rijden....
Re: V-power
Bij Nimag had ik mn motor laten afstellen en had ik daar ook de vraag gesteld wat ik het beste kan tanken , daar werd me verteld gewoon 95 te tanken.
Re: V-power
hoe krijg je dat voor elkaar is dat een kwestie van het handje rustig houden of heb jij een ander geheim??Ssteijn schreef:Heeft iemand ervaring met de V-power brandstof van Shell?
Ik rijd nu zo'n 1:24 (4,1l / 100km) dus dat is niet verkeerd, vind ik zelf.
Re: V-power
Altijd met de wind mee rijden... , gisteren voor het eerst vpower getankt..ga nu eens rustig rijden, op tijd schakelen en niet harder dan 125-130..kijken of dat scheelt....op naar de 1:25
Re: V-power
Jokapo schreef:hoe krijg je dat voor elkaar is dat een kwestie van het handje rustig houden of heb jij een ander geheim??Ssteijn schreef:Heeft iemand ervaring met de V-power brandstof van Shell?
Ik rijd nu zo'n 1:24 (4,1l / 100km) dus dat is niet verkeerd, vind ik zelf.
Mijn rijstijl is, vind ik zelf, echt niet zuinig. Bij verkeerslichten probeer ik altijd naar voren te komen, zodat ik als eerste snel weg kan.
Wel rijd ik altijd over de binnenwegen, dus weinig snelweg. Dat heeft tot gevolg dat ik niet boven de 110 km per uur kom en dat is z'n 6 is blijkbaar gunstig voor het verbruik
Daarbij moet ik ook toegeven dat ik, zodra het veilig is, het gas flink opentrek om wat auto's in te halen.....
Ten slotte wil ik nog opmerken dat ik mijn rijbewijs pas een paar maanden heb, dus misschien nu het gevoel heb dat alles behoorlijk "hard" gaat, terwijl dat in vergelijking met de doorgewinterde motorrijder zeker niet het geval is (en rijd ik dus gewoon heel rustig)... Ik weet het eigenlijk ook niet.
Re: V-power
Ben maar weer gewoon mijn eigen rijstijl gaan rijden...2 weken rustig rijden, juiste toerental schakelen en enz geeft bij mij een resultaat van 1:20....
Re: V-power
Afgelopen 2 tanken woon-werk verkeer naar mijn idee ook super rustig gereden, max 120km/h, 90% snelweg. En dan kom ik nog op 1 op 20..... En met mijn "eigen" rijstijl zit ik op 1 op 18.Die Pesto schreef:Ben maar weer gewoon mijn eigen rijstijl gaan rijden...2 weken rustig rijden, juiste toerental schakelen en enz geeft bij mij een resultaat van 1:20....
Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met shell fuel save euro 95? Heb hem daarmee volgetankt, ben benieuwd of het ook echt scheelt....
Re: V-power
zal het je morgen vertellen had er 330 km op zitten met nog 2 bollen te gaan op de tankmeter.
mijn eerste tankbeurt met peut van de Dealer kwam ik op een 1 op bijna 23 maar ja das nog inrijden.
mijn eerste tankbeurt met peut van de Dealer kwam ik op een 1 op bijna 23 maar ja das nog inrijden.
- Aad900
- DL650 berijder
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
- Woonplaats: Rotterdam
Re: V-power
Mijn laatste tankbeurt, reserve vakje knipperde, ging er 16,8 ltr in bij 384 km. Zo zuinig wastie nog niet eerder 1:22,85 Dit kan nog niet aan de pas gemonteerde iridium bougies liggen want die zaten er pas ca 20 km in
Bij vorige tankbeurten varieerde het gebruik tussen 1:19/1:21.
Bij de laatste beurt 14.000 km, is ook een K&N filter gemonteerd. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt met het gebruik.
Bij vorige tankbeurten varieerde het gebruik tussen 1:19/1:21.
Bij de laatste beurt 14.000 km, is ook een K&N filter gemonteerd. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt met het gebruik.
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 475
- Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
- Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
- Woonplaats: België - Hasselt
Re: V-power
Als ik dit lees schaam ik me een beetje met mijn verbruik van 1:13... maja, ik duw mijn motor zelden of nooit!!Aad900 schreef:Mijn laatste tankbeurt, reserve vakje knipperde, ging er 16,8 ltr in bij 384 km. Zo zuinig wastie nog niet eerder 1:22,85 Dit kan nog niet aan de pas gemonteerde iridium bougies liggen want die zaten er pas ca 20 km in
Bij vorige tankbeurten varieerde het gebruik tussen 1:19/1:21.
Bij de laatste beurt 14.000 km, is ook een K&N filter gemonteerd. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt met het gebruik.
Honi soit qui mal y pense!!
- Aad900
- DL650 berijder
- Berichten: 3468
- Lid geworden op: ma 14-02-2005, 13:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650A L2 zwart
- Woonplaats: Rotterdam
Re: V-power
Ah, dat zal het zijn, ik duw mijn Strom regelmatig.....de tuin in maar 1:25 lukt me zo toch ook (nog) nietJoskestiller schreef:Als ik dit lees schaam ik me een beetje met mijn verbruik van 1:13... maja, ik duw mijn motor zelden of nooit!!Aad900 schreef:Mijn laatste tankbeurt, reserve vakje knipperde, ging er 16,8 ltr in bij 384 km. Zo zuinig wastie nog niet eerder 1:22,85 Dit kan nog niet aan de pas gemonteerde iridium bougies liggen want die zaten er pas ca 20 km in
Bij vorige tankbeurten varieerde het gebruik tussen 1:19/1:21.
Bij de laatste beurt 14.000 km, is ook een K&N filter gemonteerd. Ik ben benieuwd hoe dat uitpakt met het gebruik.
L2 zwart, onderkuip, topkoffer, Full LED, OSCO, valbeugels, MRA varioruit, HVV, middenbok, enduro steps, koplampbeschermer, ER6N spiegels, Quicklock tanktassen GS + Daypack, TT-410
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Check: het Molen en V-stromalbum
Check: de V-Strom Molenkaart
Re: V-power
Heb nu de 95 fuel save getankt.
430 km en er ging 18.56 liter in dan kom je uit op een gemiddelde van 1 op 23.16
wel bij zeggen dat dit met een rustige rijsteil is.
430 km en er ging 18.56 liter in dan kom je uit op een gemiddelde van 1 op 23.16
wel bij zeggen dat dit met een rustige rijsteil is.