Tijdens mijn ritje gisteren, ging ineens het rode FI lampje branden, terwijl op de kilometerteller de tekst "FI" om de paar seconden verscheen. Ik was niet zo gek ver van huis, en tijdens het rijden daarnaartoe, bleef het lampje aan. Daar aangekomen heb ik motor laten lopen, met de reservesleutel het zadel verwijderd, en met een draad de dealerstekker overbrugd. Toen ik wilde kijken wat de storingscode was, bleek dat het lampje al uit was. Geen code dus.
Om dat de volgende keer voor te zijn, heb ik even een tijdelijke schakelaar gemaakt, waarmee ik de motor meteen in de dealerstand kan zetten, zodra de storing weer optreed.
In het werkplaatshandboek worden de verschillende codes verklaard. Het schijnt altijd een sensorprobleem te zijn. Omdat de motor behoorlijk goed blijft lopen, verwacht ik dat het een lucht- of koelwatersensor is. Zometeen maar even een stukje rijden, en kijken of het probleem zich weer voordoet.
Wordt vervolgd.
Schakelaar dealerstand
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Schakelaar dealerstand
Weet iemand, of het nodig is om bij het aanzetten van het contact, te wachten tot de testcyclus is beeindigd? Ik heb het idee, dat wanneer ik gelijk na het aanzetten op de startknop druk, de motor een stuk slechter loopt.
Op het amerikaanse VSRI forum (http://www.vstrom.info) wordt uitgelegd dat tijdens de testcyclus de sensorwaardes worden ingelezen, en het starten deze cyclus onderbreekt. Ik zal dit de komende week toch eens uitproberen.
Op het amerikaanse VSRI forum (http://www.vstrom.info) wordt uitgelegd dat tijdens de testcyclus de sensorwaardes worden ingelezen, en het starten deze cyclus onderbreekt. Ik zal dit de komende week toch eens uitproberen.
Re: Schakelaar dealerstand
Ik start de motor altijd pas als het geluidje helemaal weg is. Is dat de testgebeuren dan?
-
- DL1000 berijder
- Berichten: 123
- Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
- Woonplaats: Oosterhout NB
Re: Schakelaar dealerstand
Ik heb er nu eens op gelet, en inderdaad heeft het moment van starten invloed op het goed lopen van de motor.
Voortaan laat ik de wijzers van de tellers netjes naar 0 terugkeren en de brandstofpomp druk opbouwen.
Ik was er ook achtergekomen dat de gasklepsensor (TPS) in de dealerstand pas bij 3000 toeren omschakelde. Dit moet eigenlijk bij 1400 toeren zijn.
Dit is echter een heel lastige afgstelling (erg gevoelig), en ik ben blij dat het omschakelpunt nu op ca. 2000 toeren ligt.
Wordt vervolgd.
Voortaan laat ik de wijzers van de tellers netjes naar 0 terugkeren en de brandstofpomp druk opbouwen.
Ik was er ook achtergekomen dat de gasklepsensor (TPS) in de dealerstand pas bij 3000 toeren omschakelde. Dit moet eigenlijk bij 1400 toeren zijn.
Dit is echter een heel lastige afgstelling (erg gevoelig), en ik ben blij dat het omschakelpunt nu op ca. 2000 toeren ligt.
Wordt vervolgd.