tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Plaats reactie
Van

tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Van »

ik ben helemaal enthousiast over mijn DL en mijn vrouw over die van haar. tóch een minpuntje, het tanken gaat zo langzaam met die rare trechter in het vul gedeelte. bij mijn vorige motoren zat dat er niet en ging het tanken veeeeel sneller.
Fredje

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Fredje »

toevallig gisteren voor het eerst getankt met mijn dl 1000 (maandag bij de dealer gehaald) maar heb nergens last van met tanken!
Leipo

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Leipo »

ik hou de tuit van de vulslang altijd iets boven de kleine opening in die trechter en dan kan ik gewoon op normale snelheid tanken :)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Stroompje »

Nee hoor, ook hier gewoon in de trechter op volle snelheid. Om te voorkomen dat de benzine er over heen schuimt.........voor de 'finisching touch' even erboven tot de tank echt vol is!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
BertVP
DL650 berijder
Berichten: 55
Lid geworden op: za 31-01-2009, 22:14
Mijn motor is een: DL1000 L5 wit sinds 17/04/2015, vorige: DL650, Yamaha XT600E
Woonplaats: België, Vlaams-Brabant
Contacteer:

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door BertVP »

Mijn vorige motor, 'n XT600E had 'n 'gewone' tank, dus zonder trechter. Het tanken gaat met de DL even vlot en snel.
Ik zie het 'probleem' niet ...
Suzuki V-Strom DL1000L5 wit.
M.A.D

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door M.A.D »

ik heb net 'vol gas ' getankt , zonder probleem .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Iron Horse »

Ook nooit problemen gehad, zelfde manier als de anderen. Alleen laatste beetje er boven en langzaam afvullen. In de gebruiksaanwijzing staat geloof ik, maar die heb ik niet meer, dat de tank niet voller mag dan de onderzijde van die vultrechter. Dan blijft er iets lege ruimte boven de vloeistof en dat zullen ze niet voor niets hebben gedaan. Er heeft ook weleens iemand een gaatje geboord in die trechterzijkant om het vulniveau te kunnen verhogen. Staat ook ergens hier op het forum. Maar waar ben je dan mee bezig. De Strom heeft een 22 litertank en zelfs met een dorstige DL1000 kun je dan toch nog gemakkelijk bijna 300 km rijden voor je weer gaat tanken. Normaal gesproken ben ik dan tussendoor toch al wel een keertje vaker afgestapt om de benen te strekken. Alhoewel dit laatste wat afwijkt van de vraag van TS. :roll:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Bizet

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Bizet »

Ik kan me er wel iets bij voorstellen. Ik heb wel vaak met tanken dat ik het handvat helemaal open zet en dat de straal schijnbaar zo hard is dat hij direct weer afslaat. Gewoon iets langzamer tanken.
Bij mijn Lelijk Eend moet het ook zo, die krijgt het voor elkaar om als je te snel tankt de eerste straal er zo via de vulpijp weer uit te gooien (over je schoenen bij voorkeur.....).
Kwestie van wennen, en ach als we motorrijden genieten we toch en hebben we geen haast, toch???
Momfer

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Momfer »

wat is de datum van het vezoekje dames en heren 8) 8) :bye:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Iron Horse »

momfer schreef:wat is de datum van het vezoekje dames en heren 8) 8) :bye:
als dan een grap zou zijn kan ik er geen humor in zien, lijkt me niet dat elk bericht geplaatst op die datum daarom meteen niet serieus genomen zou moeten worden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Momfer

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Momfer »

excuus sorry oke oke zat er een beetje naast heb geen gevoel voor humor zal me gaan gedragen :oops: :oops: :oops:
Van

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Van »

heb ik ook wel eens O:-)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Iron Horse »

Ik heb ook wel gevoel voor humor :o) , maar bij het oplossen van problemen ben ik bloedserieus. :mrgreen:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Hunter6 »

Beste Van.

Blijkbaar hanteer jij een verkeerde techniek.
De beste resultaten krijg je als volgt:

Zorg dat je de pomp aan de linker kant hebt.
In je tank zit een metalen plaat waarin een aantal gaten zitten, waarvan een ronde van ongeveer 30 mm.
Zorg ervoor dat je vulpistool net niet door dat gat komt, en hou het pistool schuin zodat de benzine straal naar de rechter kant van de motor gericht is.
Zodra de tank bijna vol is geef je wat minder gas en verplaats je het vulpistool iets naat boven.
Blijf de straal wel goed in het gat mikken!
Hierdoor ontstaat er minder schuim en kun je in één keer je tank tot bovenaan vullen.
Vullen van een lege tank duurt ongeveer één minuut, ter indicatie.

Kwestie van wat oefenen :-)}

Sommige rijders blijven op de motor zitten terwijl ze tanken. Dit levert echter geen vollere tank op. Niet doen dus, je maakt het jezelf alleen maar moeilijk.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Iron Horse »

:bye:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Wullebolle »

Weet iemand hoeveel liter de verschillende 'blokjes' op de benzinemeter van de DL1000 (2008) vertegenwoordigen, tov een tank-vol-tot-effen-met-het-gat-van-de-vultrechter?

Bij het narekenen van mijn 2e tank benzine (nieuwe fiets), gebruikt tijdens 2 ritten 100km+170km met een constant rustige rijstijl tussen 2500&5000rpm.
17.33 liter voor 262km = 6.61 L/100km > veel, maar hij is nog nieuw met nu 700km.

5 blokjes == 22,0 Liter (volgens boekje, geen idee of dit de echte waarde is)
4 blokjes = 105km = 6,9L, rest 15.1L
3 blokjes = 165km = 10.9L, rest 11.1L
2 blokjes = 220km = 14.5L, rest 7.5L
1 blokje = 245km = 16.2L, rest 5.8L (5.0 volgens het boekje)
1 leegblokje = ... (2.7 volgens het boekje)

6.6L/100 = 1:15 vind ik trouwens redelijk dorstig, vooral omdat ik vanwege het nog inrijden rustig aan heb gedaan.
Zou dit nog veel minderen met verloop van de kilometers?
Ook heeft hij last van het klassieke stotteren, en af en toe een slag overslaan. Wordt dus re-mappen, want een cte snelheid rijden aan 2500rpm is nu niet mogelijk, pas vanaf 3000 lukt het.

Zijn er hier trouwens Belgen die een dealer weet die dit specifieke VStrom probleem gewoon zijn van oplossen? Bij voorkeur in WestVlaanderen, ik ben nl van de kust.

Tnx
Spooky Action At A Distance !
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Hunter6 »

De reserve blokjes gaan vroeg knipperen. Als bij mijn DL1000 het 1e reserve blokje ging knipperen zat er nog zo'n 6 á 7 liter in.
In de tank kon precies 21.5 liter (zelf ondervonden :oops: )
Het verbruik is idd pittig, wellicht dat het wat beter wordt als je straks wat beter de acceleratie van je motor kunt gaan benutten.
Een verbruik tussen de 1:13 en 1:18 is mogelijk en afhankelijk van je rijstijl.
Momfer

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Momfer »

hoi alle
wat dat hikken betreft hoop ik at je iets vinden kan
moet wel ff kwijt dat hij hier wel gevoelig voor blijft
het blijft een twee pitter
en een twee pitter met een injectie blijft wat stugger ( een aan uit effect)
ik zelf ben er nu aan gewent en denk dat je dat zelf ook zal merken
veel suc 6 :lol:
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Joskestiller »

Dag Wullebulle,

Het verbruik van 6,6 is heel normaal voor een DL1000.

Mijne verbruikt naargelang de rijstijl tussen 6,5 en 8 L/100km. Ook na het remappen is dit zo gebleven.
Zoek in ieder geval een dealer die echt aan remapping doet en niet eentje die gewoon de toevoer wat rijker zet want daardoor zal het verbruik alleen maar toenemen.

Veel succes ermee.

Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Hopmac

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Hopmac »

Iron Horse schreef:Ook nooit problemen gehad, zelfde manier als de anderen. Alleen laatste beetje er boven en langzaam afvullen. In de gebruiksaanwijzing staat geloof ik, maar die heb ik niet meer, dat de tank niet voller mag dan de onderzijde van die vultrechter. Dan blijft er iets lege ruimte boven de vloeistof en dat zullen ze niet voor niets hebben gedaan. Er heeft ook weleens iemand een gaatje geboord in die trechterzijkant om het vulniveau te kunnen verhogen. Staat ook ergens hier op het forum. Maar waar ben je dan mee bezig. De Strom heeft een 22 litertank en zelfs met een dorstige DL1000 kun je dan toch nog gemakkelijk bijna 300 km rijden voor je weer gaat tanken. Normaal gesproken ben ik dan tussendoor toch al wel een keertje vaker afgestapt om de benen te strekken. Alhoewel dit laatste wat afwijkt van de vraag van TS. :roll:
Inderdaad.. Dat pijpje zit er niet voor niets.... Het voorkomt problemen als de brandstof uit gaat zetten. Het pijpje zorgt voor ongeveer 500 cm3 lucht boven je brandstof. Lucht is samendrukbaar en vloeistof niet. Zou je je tank propvol tanken en gelijk parkeren en/of in de zon zetten dan warmt de eerst koude(ondergronds opgeslagen benzine bij de pomp is echt koel)benzine wel 30-40 graden op (o.a. door de blokwarmte )deze zet vervolgens fors uit. Bij een propvolle tank drukt hij het overdrukklepje in de dop open en stroomt er brandstof via het overloopslangetjes op de grond. Het slangetejes is er voor om te voorkomen dat de brandstof in dit geval en bij het onzorgvuldig tanken op je blok stroomt. Echter een scheut brandstof onder je motor of op de vloer in je garage is ook niet echt geweldig. Zit er 500 cm3 lucht boven de brandstof dat wordt dat wat samengedrukt en is er niets aan de hand. Ergo: tenzij je gelijk na het tanken minimaal 20 km gaat rijden: tank nooit meer brandstof dan de onderzijde van het pijpje..
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Wullebolle »

Mwaaa ..
Als je hem echt propvol tankt, is er na een kilometer of 15 alweer een volle liter lucht in de tank bijgekomen.
Echt waar O:-)

Verbruik update:
Snelweg aan 120/u(+/-10) is goed voor 4.7L/100 = 1:21
Toeren op kleine weggetjes is goed voor 5.6L/100 = 1:18
Woonwerk (2*17km) is goed voor 5.9L/100 = 1:17

Heel schappelijk vind ik het ...
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5099
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Stroompje »

we dwalen hier echt een beetje af.......... :roll:
:arrow: Over het verbruik van onze DL-en zijn andere topic's :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Jokapo

Re: tanken gaat zoooo langzaam met die trechter

Bericht door Jokapo »

en dat bij een 1 april topic :schater:
Plaats reactie