Lastig probleem

Alles over het motorisch gedeelte van de strom
Plaats reactie
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Lastig probleem

Bericht door Martien_1000 »

Bij het schoonmaken van m'n motor kwam ik er achter dat de voorste uitlaatbocht een behoorlijke dreun had gehad van een steen o.i.d.

Afbeelding

Afbeelding

De bocht zat zeker voor de helft dicht, dus een nieuwe besteld.
De 2 inbusbouten in de cilinderkop zaten muurvast. Een kreeg ik er na veel aandrang van de luchtsleutel uit, de andere brak natuurlijk af. Zul je altijd zien.

Afbeelding

Pogingen om dit uit de hand uit te boren liepen op niets uit. Keihard roestvrijstaal in relatief zacht aluminium zorgt voor ongecontroleerd boren.
Daarom heb ik een boormal gemaakt, zodat de boor niet weg kon lopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf dit punt ging het eigenlijk van een leien dakje. Behalve dan dat roestvrijstaal niet gemakkelijk boort. De truc is om met een heel laag toerental te boren, dat geeft het beste resultaat. Hierna kon ik draad tappen en de nieuwe bocht monteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De motor loopt op toeren veel beter, dus de deuk zorgde waarschijnlijk voor veel tegendruk.
Al met al toch een leuke klus. Kost alleen veel tijd. Een paar dagen om een oplossing te verzinnen, een dag voorbereiding en een dag boren, tappen en monteren. Het blijkt toch weer wel dat problemen die in eerste instantie erg lastig lijken, uiteindelijk toch vrij "simpel" opgelost kunnen worden.
TooTall

Re: Lastig probleem

Bericht door TooTall »

:shock:

Héél handig opgelost, had ik maar uw kennis! :worship:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Lastig probleem

Bericht door Peterzeeland »

Goed man! was ik nooit op gekomen, laat staan dat ik een luchtsleutel heb....

heb het ook vaker meegemaakt ja. vooral die van de uitlaten in de kop zijn rampzalig, die gaan voor eeuwig vastzitten door de hitte.
deze ga ik wel onthouden voor de toekomst :D
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Dgr

Re: Lastig probleem

Bericht door Dgr »

Wow, complimenten voor de manier waarop je dat hebt opgelost, ik had behoorlijk met m'n handen in het haar gezeten :o

Zit er nu wel serieus over te denken om zelf ook tapeinden te installeren, onder het motto "voorkomen is beter dan genezen"

Van welk bouwjaar is de betreffende DL?
Ed Jonkmans

Re: Lastig probleem

Bericht door Ed Jonkmans »

Heb ik ooit een lastig probleem dan weet ik je te vinden.
Al op voorhand bedankt
Grtz
Ed
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Lastig probleem

Bericht door Iron Horse »

Je kunt voor boren in RVS behalve het lagere toerental voor een beter resultaat ook beter gebruik maken van boren met kobalt toevoeging. Die zijn er speciaal voor het boren in RVS.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Lastig probleem

Bericht door Martien_1000 »

Ja dat weet ik. Deze boren kosten zo'n 35 tot 40 euro en zijn niet op de hoek van de straat te krijgen.
Als het nodig was geweest had ik zo'n boor wel aangeschaft natuurlijk.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Lastig probleem

Bericht door Iron Horse »

Dan weet ik niet waar jij ze zou willen halen, maar als voorbeeldje een 8 mm boor van dat type nog geen 6 Euro op de eerste de beste willekeurige website. Ik heb ze bij de plaatselijke bouwmarkt gehaald en geloof (maar weet het niet zeker) dat je ze ook gewoon bij de Gamma kunt halen. Zullen ze misschien iets duurder zijn, maar geen 35 á 40 Euro. een setje misschien, maar niet die ene boor die je net nodig hebt.

http://www.bouwtotaalmarkt.nl/p_4767/bo ... ocent.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wel mooie reportage en oplossing trouwens.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Martien_1000
DL1000 berijder
Berichten: 123
Lid geworden op: za 26-04-2008, 21:38
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L2 Touring
Woonplaats: Oosterhout NB

Re: Lastig probleem

Bericht door Martien_1000 »

Is inderdaad niet duur.
In de bouwmarkt waren ze in ieder geval niet verkrijgbaar.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Lastig probleem

Bericht door Iron Horse »

Misschien bij Van Cranenbroek in Dongen? Die heeft sowieso een hoop leuk en goedkoop gereedschap waar je elders voor hetzelfde een stuk meer betaalt.
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Lastig probleem

Bericht door Chopperbiker »

Toppie, strakke aktie :worship:

Iedere hobbyist weet het: altijd een likkie vet op het schroefdraad en aandraaien met een momentsleutel.
Tis alleen nog niet bij Suzuki doorgedrongen...
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Lastig probleem

Bericht door Peterzeeland »

Kopervet zag ik al op de foto, voor warme omgeving. remmen enzo.
tot mijn plezier zag ik dat een monteur bij motoport goes ook doen bij mijn KLV!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Remko

Re: Lastig probleem

Bericht door Remko »

Peterzeeland schreef:Kopervet zag ik al op de foto, voor warme omgeving. remmen enzo.
tot mijn plezier zag ik dat een monteur bij motoport goes ook doen bij mijn KLV!


Koper, staal, en aluminium is een verre van ideale combinatie. Galvano wist daar zelfs al het nodige van!!!



Molycote gebruiken dus!!!!



:D :D :D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Lastig probleem

Bericht door Iron Horse »

Molycote kan alleen lang zo'n hoge temperatuur niet aan als kopervet. Kopervet is bestand tot 1350 graden, dus wordt iets (erg) heet kun je beter kopervet toepassen. BTW ik was net nog bij Praxis en daar hingen ook gewoon boortjes speciaal voor RVS. De 8 mm uit m'n vorige vergelijk kost daar 6,49, dus daar is nog wel overheen te komen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Big V

Re: Lastig probleem

Bericht door Big V »

Martien, een knap stukje vakwerk :!: Fijn dat je het met foto's illustreerd. Maar dit probleem is natuurlijk niet vreemd, gezien de plaats van de tapeind, twee materiaalsoorten, en de draadeind wordt pas een keer gedemonteerd als de moer vast zit!! En om nou elk jaar, of om het jaar de draadeind preventief te demonteren, in te vetten en weer te monteren, doe je niet zo gauw, of je moet net zoveel pech als jij hebben gehad :( Ik heb dit probleem een keer gehad met een waterpomp, van een andere type fiets, ik was niet blij :x En zoals jij al omschreef, denk eerst goed na hoe je het probleem gaat oplossen, neem daar rustig de tijd voor, koel eerst maar eens lekker af. Want als je gaat sleutelen met de P erin, werkt zeker niet in je voordeel, vraag me niet hoe ik dat weet :wink:

Grtz. Eric
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: Lastig probleem

Bericht door Peterzeeland »

@Big V: zeker Zen en etc.. gelezen? het is zo ontzettend waar, in die laatste minuut dat je ging balen & sleutelen, ging het fout.
Big V

Re: Lastig probleem

Bericht door Big V »

aangezien ik net lid ben van het forum, en het komt dan wel als mosterd na de maaltijd maar, nog ff wat andere tips bij afgebroken tapeinden. Ten eerste, inspuiten met WD40 (soort kruipolie) en goed en lang in laten werken.
Als de tapeind er nog voldoende uitsteekt kan je een tapeind extractor gebruiken zie:
Afbeelding

Mocht de tapeind bijvoorbeeld bij het blok afgebroken zijn, dan kan je gebruik maken van een schroef uitdraaiset, zie
Afbeelding,

of een boutverwijderaarset zie
Afbeelding

Meer van dit alles is te vinden bij bijvoorbeeld http://www.midlock.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
kijk onder tabblad : catalogus Midlock
en dan : schroef- en boutverwijderaars
en schroefdraad reparatie sets

Suc6
Eric
Plaats reactie