solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Handige tips of informatie voor op reis met de motor? Zoek je een bepaalde route? Meld en/of vraag ze hier!
Plaats reactie
Hopmac

solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Bericht door Hopmac »

In oktober 2008 de beslissing genomen. Ik wilde al heel lang een lange reis maken. Het Iberisch schiereiland helemaal ronden. dat kost minimaal 5 weken.. Er zijn de afgelopen jaren diverse opties langs gekomen. Steeds was het niet je dat. Ik heb in het voorjaar een tocht door de pyreneeen gemaakt op de motor. Een daarvoor geschikte motor.. een All-road. Een Suzuki V-strom. We gingen met het vliegtuig heen en terug en Suzuki Nederland had daar een aantal nieuwe motoren voor ons klaar staan.Het was echt geweldig. Terug gekomen heb ik er zo een besteld. Hij is in juli afgeleverd en ik vind hem top. Je voelt hem al komen. Ik ga alleen (ja, in mijn uppie) met die motor, mijn TTR 2, een teantje enwat noodzakelijke spulletjes de tocht maken. Ik vertrek 6 mei 2009 en kom 12 juni 2009 terug. ruim vijf weken: Geen afspraken, geen moeten, Just the horizon.... Wat kort door de bocht: Met een slaapzakje, een tentje en heel veel zin. Mijn globale reis gaat als volgt: Hoornaar, Parijs, Clermont-Ferrand, Cevennen,La Malene, Toulouse, Saint Jean De Luz(CAMPING PLAYA ACOTZ!!), Bilbao, Santander, Oviedo, SANTIAGO de Compostella, Vigo, Porto, Lissabon, Lagos, Sevila, Cadiz, Gibraltar, Malaga, Cordoba, Granada, Madrid, Valencia, Barcelona en dan Hoornaar. Met mijn baas is alles geregeld. Mijn dierbaren zijn er niet onverdeeld blij mee maar begrijpen mij wel. Het lijkt mij geweldig!!

Een paar vragen:
Wie heeft er ervaring met een ongeveer dergelijke tocht?
Wie weet of er een soort Bed and Breakfast's zijn in Spanje en Poortugal ( als je de heel dag in de regen gereden hebt ( waar ik niet van uit ga) is het fijn om je kleding te drogen in een kamer dan in je tentje!!)
Ik loop al maandente zoeken ( boekje ofzo) maar helaas!!
Wie heeft er andere tips en/of trics voor mij!!
Alvast bedankt voor je reacties!!
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Bericht door Iron Horse »

Ik heb een soortgelijk idee gehad, maar heb het uiteindelijk afgeblazen. Dat was zo'n 1 1/2 jaar geleden. Aangezien de weersvooruitzichten dusdanig waren dat temperaturen van 35+ heel normaal zouden zijn en ik daar in het leer verpakt heel slecht tegen kan heb ik het niet doorgezet. Ik was al eerder met die temperaturen bij het Gardameer blijven hangen terwijl de planning Rome was. Heb toen ook rechtsomkeerd gemaakt. Ik had alles al klaar staan, maar heb 2 dagen voor vertrek toch besloten niet te gaan. En van een echte planning was eerlijk gezegd weinig sprake. Ik had een grove route uitgezet en verder m'n ANWB campinggidsen bij me. Je kunt het wel plannen, maar ach het is vakantie dus dan zie ik wel hoe ver ik per dag kom en of ik ergens een dagje langer wil blijven. Planning was geloof ik ca. 7.000 kilometer. Inmiddels is de V-Strom ingeruild voor een Vespa, dus zal dit plan niet zo snel herzien worden. Jij gaat in ieder geval in een gunstiger tijd qua temperaturen.

Succes en we zien je verslag graag tegemoet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Bericht door TT-Strom »

Gaaf man, lijkt mij ook wel heel erg top om een keer zo'n rit te maken......wauw.
Zou het zelf wel veel leuker vinden om het met meerdere te doen, zodat je ervaringen delen kan, de rit kan uitzoeken, etc etc.

Nu ben ik zelf alleen niet zo'n kampeerder, dus dat is een nadeel. Vindt het na een dag in het zadel toch wel erg prettig als je een gewoon bedje hebt.

Maar wens jou heeeeel veel plezier, ben heel erg benieuwd naar je ervaringen als je terug bent!!!

(ben wel beetje jaloers.....:-))
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Hopmac

Re: solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Bericht door Hopmac »

Iron Horse schreef:Ik heb een soortgelijk idee gehad, maar heb het uiteindelijk afgeblazen. Dat was zo'n 1 1/2 jaar geleden. Aangezien de weersvooruitzichten dusdanig waren dat temperaturen van 35+ heel normaal zouden zijn en ik daar in het leer verpakt heel slecht tegen kan heb ik het niet doorgezet. Ik was al eerder met die temperaturen bij het Gardameer blijven hangen terwijl de planning Rome was. Heb toen ook rechtsomkeerd gemaakt. Ik had alles al klaar staan, maar heb 2 dagen voor vertrek toch besloten niet te gaan. En van een echte planning was eerlijk gezegd weinig sprake. Ik had een grove route uitgezet en verder m'n ANWB campinggidsen bij me. Je kunt het wel plannen, maar ach het is vakantie dus dan zie ik wel hoe ver ik per dag kom en of ik ergens een dagje langer wil blijven. Planning was geloof ik ca. 7.000 kilometer. Inmiddels is de V-Strom ingeruild voor een Vespa, dus zal dit plan niet zo snel herzien worden. Jij gaat in ieder geval in een gunstiger tijd qua temperaturen.

Succes en we zien je verslag graag tegemoet.
Dank voor je reactie Iron Horse,
Ik kies er juist voor om in mei te gaan. Echte hitte lijkt mij namelijk ook niets. De gemiddelde temperaturen schijnen aldaar dan rond de 25 graden te liggen, lijkt me geweldig. Madrid kan warmer zijn maar dat heb ik dan zo gezien. De kust van Portugal en zuid Spanje schijnt die periode prachtig met top temparaturen te zijn. ( met name na deze "pekel" winter)
Ik ga hier zeker verslag van doen ( ook als het wat minder zal zijn.. )
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Bericht door Stroompje »

hmmm wij gaan ook 6 mei weg....... maar de reis die jij gaat ondernemen is niet te vergelijken met de onze naar Schotland voor 11dagen.
Wat een voorpret moet jij al even meemaken tijdens je voorbereiding :worship: Dat is een groot onderdeel van de gehele trip.......
:arrow: Heel veel plezier 'onderweg'.... en inderdaad ben ik ook benieuwd naar je ervaringen :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Hopmac

Re: solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Bericht door Hopmac »

Stroompje schreef:hmmm wij gaan ook 6 mei weg....... maar de reis die jij gaat ondernemen is niet te vergelijken met de onze naar Schotland voor 11dagen.
Wat een voorpret moet jij al even meemaken tijdens je voorbereiding :worship: Dat is een groot onderdeel van de gehele trip.......
:arrow: Heel veel plezier 'onderweg'.... en inderdaad ben ik ook benieuwd naar je ervaringen :!:
Hoi Heleen, Ja, je slaat de spijker op zijn kop... Sinds mijn besluit om te gaan ben ik er mee bezig ( tussen mijn oren, thuis, met mijn vrienden, met mijm zoon, op mijn werk, denken wat ik ga doen , spulletjes aanschaffen ( lenen :mrgreen: )oefenen met TTR en hoe inleven hoe ik het ga ervaren) Prachtige voorpret dus. Hoe gaat globaal jullie reis ? welke pont(en) e.d.Welke route? met hoevelen? Schotland staat ook bij mij op het verlanglijstje. Echter na deze winter eerst maar eens wat warmte... Ja, ik zal zeker verslag doen.. Jullie ook ??
gr. Hans.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Bericht door Stroompje »

Hopmac schreef:
Stroompje schreef:hmmm wij gaan ook 6 mei weg....... maar de reis die jij gaat ondernemen is niet te vergelijken met de onze naar Schotland voor 11dagen.
Wat een voorpret moet jij al even meemaken tijdens je voorbereiding :worship: Dat is een groot onderdeel van de gehele trip.......
:arrow: Heel veel plezier 'onderweg'.... en inderdaad ben ik ook benieuwd naar je ervaringen :!:
Hoi Heleen, Ja, je slaat de spijker op zijn kop... Sinds mijn besluit om te gaan ben ik er mee bezig ( tussen mijn oren, thuis, met mijn vrienden, met mijm zoon, op mijn werk, denken wat ik ga doen , spulletjes aanschaffen ( lenen :mrgreen: )oefenen met TTR en hoe inleven hoe ik het ga ervaren) Prachtige voorpret dus. Hoe gaat globaal jullie reis ? welke pont(en) e.d.Welke route? met hoevelen? Schotland staat ook bij mij op het verlanglijstje. Echter na deze winter eerst maar eens wat warmte... Ja, ik zal zeker verslag doen.. Jullie ook ??
gr. Hans.
Hi Hans,
tuurlijk weer een verslag die op onze homepage komt........hoewel..... dit wordt nr 6 en het wordt een steeds grotere uitdaging om nieuwe wegen/route's te vinden. :lol: Wat warmte betreft zal dit jaar 2008 wel niet kunnen overtreffen....toen was het voorjaar daar schots-tropisch :worship: Sneeuw kan nl ook dat hebben we in eerdere Schotland-editie's ook gehad :roll:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Hopmac

Re: solo een rondje Iberisch Schiereiland!!

Bericht door Hopmac »

Op 3 mei 2009 vertrokken.. Op 24 mei 2009 teruggekeerd...
Achtereenvolgens mijn campings :
Saint Jean De Luz ( France )
Santiago de Compostella ( Spain)
Evora (Portugal)
Amacao de Pera (Portugal)
Sevilla (Spanje)
Tarifa (Spanje)
Oliva ( Spanje)
Valras Page (France).

Een geweldige reis gehad.. 7000 km met mijn Strommetje..
Mijn TTR 2 is een geweldig ding op een dergelijke SOLO reis. Ook met name in steden als Sevilla en Santiago de Compostella zoek je op de tom tom kaart een plek in het centrum ( Cathedral) Hij brengt je er, je parkeert daar en aan het einde van je dag voer je de camping weer in.. In je helm vertelt mijn tom tom vriendin hoe ik precies moet rijden, waardoor ik met volledig op het zuid-europeese verkeer kan concentreren...Geweldig...
Hoogtepunten:
Een waanzinnig mooie en ongerepte noordwestkust van Spanje.
Een geweldig binnenland van Portugal.
Buiten de touristen streek een geweldig mooie zuidwestkust van Portugal.
Ongelofelijk mooie motorwegen. Een heerlijke rust in heel spanje en portugal in mei.
Gibraltar is erg leuk..
Het Kamperen ( 6 euro per nacht) en eten ( 9 euro voor een top driegangen dag menu, incl een klein flesje wijn en koffie toe) in Portugal is goedkoop en goed in Portugal.
Een geweldig funtionerende V-strom. Volgens mij voor dit werk de meest geschikte motor. Mijn langste dagtrip was 1295 km.Dan is het zitcomfort en de actieradius geweldig. Daarnaast super wendbaar in elke hectische Zuidelijke stad. En nergens een parkeerprobleem!!!!

Dieptepunten:
Veel koude nachten gehad de eerste week ( 2 graden is niet fijn in een tentje);
Een aanrijding in Gibraltar. Een passagier van een auto vond het nodig bij de grens zijn portier open te gooien terwijl ik er langzaam rechts langs reed.. Een klap en ik lag.. motor rechts beschadigd en ik een dikke voet. Als gevolg daarvan mijn reis met drie weken in moeten korten en niet Afrika(vanuit Tarifa 35 minuten varen), Granada, Cordoba, Madrid en Barcelona bezocht. Komt nog wel eens!!

Later zal ik als er behoefte aan blijkt te zijn wel meer details ( en zonodig foto's) delen op het forum. Zie trouwens mijn plaatje in mijn avater
Plaats reactie