PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Sparkle Black Peter »

Het zal jullie ook niet ontgaan zijn, dat er nogal GROTE prijsverschillen voorkomen in de diverse beurten van de V-Strom. Zowel bij de 1000, 6000, 12.000, 18.000 en 24.000 Km, zit soms wel 100% + verschil in de bedragen die afgerekend moeten worden.

Wat mij nou bezig houdt is: WAAR ZITTEN DEZE VERSCHILLEN IN :?: Hier wil ik dan ook graag een inventarisatie van maken. Mochten jullie nog meer info hebben omtrent dit Topic, laat het dan FF weten. Het gaat dan om de volgende info:

1- Kosten (alleen kosten van beurt, dus niet een nieuwe band e.d.)
2- Wat is er gedaan/vervangen
3- arbeidsloon (misschien zit hier het verschil)
4- welke beurt (1000, 6000, 12.000, 18.000, 24.000 enz.)
5- Bij welke dealer (wel of geen Suzukidealer)

Het doel is om tot een eenheidsprijs te komen van de onderhoudsbeurten, ongeacht bij welke dealer.
Misschien is het een onhaalbaar streven, maar anders ben ik toch wel heel benieuwd naar de uitleg van de ENORME PRIJSVERSCHILLEN.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Remko

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Remko »

Rhino VStrom schreef: ENORME PRIJSVERSCHILLEN.


Ik ook!!!

Die van mij heeft nu al 1 beurt gehad en die vond ik al te duur!!!

Volgende week de 24000 beurt, ik ben benieuwd!!!


:? :? :? :? :? :?
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Bericht door TT-Strom »

De mijne heeft nu 2 beurten gehad, de 1000 en de 6000.
Beide zaten rond de 120 euri en bij beide beurten is hetzelfde uitgevoerd.

Oliefilter vervangen
nieuwe olie
klein materiaal
proefrit en alles nalopen
45 minuten uurloon

Vindt dit zelf geen raar bedrag en ben hier tevreden over.
Officieel suzukidealer heeft dit uitgevoerd (een Motoport vestiging)
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

Prima initiatief, een beetje voortbordurend op mijn vraag die hieronder staat (Iridium en K&N). Het verbaasd mij ook nogal hoe sterk de prijzen uiteen kunnen lopen en als je dit bij je dealer neerlegt heeft deze geen antwoord hierop. Bij mijn auto is het best duidelijk: je betaalt een vastgesteld bedrag voor een bepaald type beurt (groot of klein) voor een bepaald type auto. Dan kun je je nog de vraag stellen wat ze dan doen, maar je weet in ieder geval wat je kwijt bent.

Ik denk alleen dat het een utopie is om te denken dat we dat in motorland kunnen bereiken, maar het zou wel beargumenteer zijn: als je als garage zus en zo doet, kost dat zoveel. Ik ben in ieder geval benieuwd naar de resultaten, zal mijn rekeningen tot nu toe (1500 km, 6000 en binnenkort 12000) nog eens opzoeken.
GSA1200
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bij de fietsenmaker waar ik mijn gewone fietsen koop hangt een lijst met de tarieven voor diverse handelingen. Bij diverse autobedrijven is dit ook al langere tijd het geval. In motorland ben je in veel gevallen gewoon nog een melkkoe. Het wordt door velen als een luxe-artikel gezien en daar valt veel geld aan te verdienen, hetzelfde geldt voor jachten en andere pleziervaartuigen. Er zitten uiteraard ook goede bedrijven tussen, maar het gros probeert er zich op eenvoudige wijze in korte tijd met zo min mogelijk werk zo veel mogelijk aan te verdienen. Ik heb er in het verleden wel vaker bij staan kijken, maar de helft van de vereiste handelingen wordt niet verricht, zoals bijvoorbeeld het aanhalen/controleren van bouten en moeren. Daarnaast werd er op z'n elf en dertigst gewerkt en ruim de tijd genomen, veel te veel tijd zelfs. Een 6000 beurt voor m'n Bandit voor 350 Euro is echt schofterig veel. Maar bewijs het maar eens. Het is ook de reden dat waar mogelijk ik de beurten zelf uitvoer. Alleen als het echt niet zelf kan, bijvoorbeeld vanwege speciaal gereedschap dan ben ook ik overgeleverd aan de grillen van de motordealer. Vaak is dan een kleine lokale motorzaak nog een betere keuze dan een winkelketen. Al is het geen garantie natuurlijk. Al is het een prima initiatief ben ik ook bang dat motorland zich niet in die richting van vaste prijsafspraken voor beurten zal laten dwingen. De meeste motorrijders zijn namelijk technisch niet voldoende kundig en dus afhankelijk van de dealers. Dat het met auto's wel deels zo ver is heeft meer met de sterke cuncurrentie te maken. En die is bij motoren gezien het luxe karakter een stuk minder. Desalnietemin succes gewenst met deze actie.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Gerrit »

Remko schreef: Ik ook!!!

Die van mij heeft nu al 1 beurt gehad en die vond ik al te duur!!!

Volgende week de 24000 beurt, ik ben benieuwd!!!


:? :? :? :? :? :?
Maak je borst maar nat.........kleppen moeten gesteld bij 24.000 km. is errug duur. Net gisteren m'n 12.000 beurt laten doen: 190 euro. Dit is inclusief 1,5 uur sleutelen, bouchie, olie, fileter, injectie rijker stellen. Valt mij mee......

Gerrit
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Bericht door Numpty »

Ik doe zoveel mogelijk de dingen zelf, dat scheelt al flink in de kosten, en ik weet zeker dat het goed gebeurd.

Tegenwoordig verbaas ik mij steeds meer over het feit, dat veel motorrijders hun eigen motor niet of nauwlijks aanraken buiten het rijden om.
Ketting spannen? Dealer.
Filter wisselen? Dealer.
Ga zo maar door a 90 eurie per uur.

Snel geld verdienen ? Zelf je handjes uit de mouwen steken, en de kleine dingen zelf doen. Niet moeilijk en leuk om te doen.

Laatste 6000 beurt koste mij 0,00 bij de Dealer omdat hij alleen de motor na moest lopen. Nog geen 5 Minuten werk voor hem en een krabbel in het onderhouds boekje.
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Bericht door RvGS »

Peter,
Ik heb de onderhoudshistory van de op dit forum geposte informatie een tijdje proberen bij te houden, maar helaas is de informatie die gemeld werd en wordt niet altijd even secuur en compleet, en ben dus niet mee verder gegaan met het verzamelen van deze info.

De uitkomst cq conclusie is dat de prijzen tamelijk uiteen lopen, de vraag die je kan stellen is of de onderdelen bij de dealer of bij een webshop, buiten de lands grenzen gekocht wordt wat deels het prijsverschil kan verklaren, anderzijds is het geen nieuws dat de uurloontarieven varieren, maar dat is geen nieuws :wink:

Aangezien ik de informatie nog heb wil ik die wel delen, laatst bijgwerkt . . . aug 2007 :roll: Onderhoud overzicht Vstromers

Tip :idea: Voor een ieder dit zijn onderhouds informatie wil posten:
probeer dit zo gedetailleerd mogelijk te doen :!: alleen dan is het mogelijk een goede analyse te maken.
Groet, Robert |
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

Wat betreft het zelf onderhoud uitvoeren: dat blijft bij mij ook beperkt tot schoonmaken/ketting spannen/boutjes nalopen en de gebruikelijke vloeistofjes en luchtdruk checken. Het motorisch gebeuren laat ik door de dealer doen, want ik heb -misschien ten onrechte- begrepen dat dit wel moet vanwege de garantie. Gedurende 2 jaar ben ik dus gebonden aan de door de fabriek opgegeven onderhoudsbeurten die bij een dealer uitgevoerd moeten worden.

Ik zou graag een hoop of alles zelf willen doen aan onderhoud, maar dan zal ik nog een hoop moeten leren (of misschien kan ik wel meer dan ik denk, maar zoek ik bevestiging dat ik het goed doe). En onderhoud aan voertuigen is nou typisch iets dat je niet leert uit een boek, maar door het te zien doen door iemand die er verstand van heeft en het na te doen. Misschien leuk om eens een klusdag te organiseren onder vstrommers, stapsgewijs alles doornemen?
GSA1200
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Simpelweg het werkplaatshandboek downloaden en de aanwijzingen opvolgen en dan blijkt dat, als je tenminste technisch onderlegd bent, veel meer kunt dan je misschien dacht.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
PeterV

Bericht door PeterV »

Iron Horse schreef:Simpelweg het werkplaatshandboek downloaden en de aanwijzingen opvolgen en dan blijkt dat, als je tenminste technisch onderlegd bent, veel meer kunt dan je misschien dacht.
Linkje? :lol:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Klikkerdeklik, even naar beneden scrollen en de juiste bestanden kiezen voor de 1000 of 650.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ik ben begonnen met de inventarisatie van de diverse beurten. Ik heb nu bijna 100 beurten van V-Strommers op een rij.

1000 KM; prijzen van € 0,00 tot € 124,00.

6000 KM; prijzen van € 60,80 tot € 222,40.

12.000 KM; prijzen van € 77,39 tot € 365,43

18.000 KM; prijzen van € 104,00 tot 329,00.

24.000 KM; prijzen van € 250,00 tot € 464.25 met één uitschieter van € 970,00. (wel incl. 2 banden en kettingset)


Om een zo compleet mogelijk beeld te krijgen wil ik graag ook jullie info.
De info die hier op het forum staat, heb ik al verwerkt.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Peter,
wat echt interessant is: als je appels met appels vergelijkt, wat zijn dan de verschillen?
want: als je eens wat extra laat doen, worden het aantal arbeidsuren meer dan wanneer je een standaard beurt laat doen.

wel een helse klus die je bent aangegaan! maar ja, anders verveel je je toch maar, he?

groeten
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

peterzeeland schreef:Peter,
wat echt interessant is: als je appels met appels vergelijkt, wat zijn dan de verschillen?
want: als je eens wat extra laat doen, worden het aantal arbeidsuren meer dan wanneer je een standaard beurt laat doen.

wel een helse klus die je bent aangegaan! maar ja, anders verveel je je toch maar, he?

groeten
Peter,

De info die hier al op het forum staat, kan voor verwarring zorgen, maar ook hier is rekening mee gehouden. Voor datgene wat extra's gedaan is (voor zover vermeld) heb ik de uren e.d. al in mindering gebracht. Het mooiste zou zijn om de kosten van alleen de beurten, zonder de extra's van de Strommers te krijgen (scheelt mij een hoop rekenwerk).

Dan kan er pas echt appels met appels worden vergeleken.

DUS KOM MAAR OP MET JULLIE BEURTEN :wink:

Het grootste verschil tot nu toe is toch wel de tijd die men nodig heeft om de beurt uit te voeren. De één is binnen een 1/2 uur klaar terwijl de ander 2,5 uur nodig heeft. Met als gevolg; meer arbeidsloon. En met een gemiddelde van € 50,00/€ 55,00 per uur, tikt dat lekker door.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

tjeesssusssss ..... schokkend dit bericht :shock:
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
ZilverStrom

Bericht door ZilverStrom »

Peter,

Hieronder mijn donatie aan de motorzaak:

6000 km beurt bij MotorCenter Amsterdam:

olie Durablend 26,46
Oliefilter 9,31
1 uur loon 57,50
plastic clipje kuip 1,47
BTW 18,96
Totaal 118,68

Dus 57,50 ex BTW per uur.

Groeten,
Richard :P
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Bedankt Richard,

Maar als ik jou bedragen bij elkaar optel kom ik op € 113,70 en NIET op € 118.68. Weer ge*** voor € 5,00 :evil: :?:

En een uurloon van € 68.45 is ook niet mis :oops:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

REACTIE VAN BV NIMAG;

Uiteraard heb ik ook BV Nimag om een reactie gevraagd m.b.t. de prijsverschillen van de onderhoudsbeurten.

Geachte heer Hulsebosch,

Ik en vele V-Strommers met mij hebben aan u een vraag. Misschien dat u hier een antwoord op heeft. Kunt u mij vertellen waarom er zo’n enorme prijsverschillen zitten bij de officiële Suzukidealers in de onderhoudsbeurten? Zowel bij de 1000km, 6000km, 12.000km, 18.000km en de 24.000km. Het gaat dan om de, in de garantievoorwaarden vermelde, onderhoud. Waarom zijn er geen vaste prijzen voor deze onderhoudsbeurten zoals in de autobranche? Hieronder enkele voorbeelden;

(zie boven)

Om duidelijkheid te krijgen in deze kosten, ga ik alle Nederlandse officiële Suzukidealers aanschrijven met de vraag, Wat kost bij u een 1000km, 6000km, 12.000km, 18.000km en 24.000km beurt. Alleen de kosten (incl. arbeidsloon) voor het onderhoud zoals vermeld in de garantievoorwaarde.

De verschillen in de kosten zijn té groot. Daarom is nader onderzoek wel op zijn plaats volgens mij.

Het is niet alleen in ons, maar zeker ook in de dealer zijn belang. Een tevreden motorrijden komt terug!

Graag zie ik uw reactie tegemoet.


De reactie van BV Nimag;
Hallo Peter,

Je hebt hiermee inderdaad een punt; er is in 'motorland' een redelijke diversiteit in opgaves van kosten van onderhoudsbeurten. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor onderhoudskosten van Suzuki V-Strom's maar ook voor andere merken en types motoren. In de autowereld werken dealers wat dat betreft al een stuk gedisciplineerder, alhoewel daar nog een kleine spreiding bestaat omdat er in het Oosten van het land andere (lagere) uurtarieven worden berekend ten opzichte van bijv. de randstad.

Verder zijn er een aantal dealers, die extra tijd (kosten)opgeven om o.a. remmen te reinigen en/of er rekening mee houden, dat er vaker dan gemiddeld luchtfilters vervuild zijn en dienovereenkomstig ook vaker gereinigd of vervangen moeten worden.
Ook kan het zo zijn dat iemand dusdanig weinig kilometers rijdt, dat er bijvoorbeeld in 2 jaar tijd 6000 kilometer is gereden; in zo'n geval dient dan ook de remvloeistof en de koelvloeistof te worden vervangen met de daarbij behorende extra kosten.

Wij willen er als importeur naar streven om binnen nu en ca. 2 jaar wat meer structuur en eenheid in de onderhoudsprijzen van onze dealers te brengen om de door jou aangegeven grote verschillen te nivelleren. Hiervoor zijn echter onder andere nieuwe dealercontracten noodzakelijk en je kunt je waarschijnlijk voorstellen, dat dit niet 'even snel'kan worden gerealiseerd.

Ik vertrouw je hiermee voorlopig voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke motorgroet,

Frans Hulsebosch
Dept. Service Motorcycle & Marine
Tel.: +31 347 349767
Fax.: +31 347 349825
E-mail: f.hulsebosch@nimag.nl
Nu ook maar hopen dat de dealers zo vrij willen zijn om hun prijzen van de onderhoudsbeurten 'prijs' te geven :?:

WORDT VERVOLGD :bye:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Rhino VStrom schreef: Nu ook maar hopen dat de dealers zo vrij willen zijn om hun prijzen van de onderhoudsbeurten 'prijs' te geven :?:
Maar als zij dat niet willen doen verschijnen die ongetwijfeld op de diverse forums.

Ik moet zeggen dat ik positief verrast ben, nu maar kijken wat de praktijk gaat worden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

Ik vind het initiatief goed, niet geschoten is altijd mis. Voor de statistieken mijn 6000-beurt:

filter assy, eng: 1 x 11,08
deciltr motorolie shell 10W40: 25 x 1,00= 25,00
klein materiaal: 1 x 5,50
milieuheffing: 1 x 3,50
arbeidsloon: 00:41 x 66,50= 45,44
totaal 90,52 incl. btw

De 1000-beurt was wat lastig door allerhande nevenzaken, volgens mij hebben ze er hooguit 40 euro voor gerekend.

Volgende week woensdag de 12000 beurt, de dealer vertelde op rond de 300 euro te rekenen. Hoop dat het minder is.....
GSA1200
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Thanx Xavier, die zetten we erbij.

Ik heb ondertussen ongeveer 50 officiele Suzukidealers, van Friesland tot Limburg, aangeschreven en de reacties komen binnen. Ik moet zeggen, er zitten verrassingen tussen. Hieronder een kleine greep/deel van de reacties.
Hoi Peter,

Allereerst bedankt voor je mailtje. Ik heb even bij ons in de administratie gekeken en zie zelf ook best wat verschillen in de diverse beurten.
Beste Peter,

Wij vinden jullie opmerking goed en zeer terecht.

Wij van MC ? zitten mijn inziens op de helft tot iets hoger dan de helft van jullie opsommingsprijsjes.
De gedachte dat alle officiele Suzuki dealers dezelfde werkzaamheden zouden moeten uitvoeren is ook geheel correct. Echter of dit dan ook wel daadwerkelijk gebeurt hebben zelfs wij als officiele dealer onze twijfels over. ( Overigens weet dat Suzuki NL daar wel aan de achterkant aan werkt om standaards te krijgen zodat inderdaad voor de consument alles wat transperanter lees duidelijker wordt. )
Geachte heer,

Wij kunnen u helaas geen prijsopgave geven aangezien de werkzaamheden nog wel eens kunnen verschillen\tegenzitten ( denk hierbij aan de leeftijd\staat van de motor of-bij 24000-hoeveel kleppen er gesteld moeten worden).Een 1000 km beurt wordt nog wel eens kado gegeven, dit hangt af van de deal die gemaakt wordt bij aanschaf van de motor (het is dus een andere vorm van korting).
voor een algemene indicatie kunt u inderdaad bij nimag terecht, wij kunnen wel iedereen bij voorbaat een schatting geven na het zien van de motor en houden iedereen op de hoogte als er extra kosten bij komen
Geachte P.A. van Roy,

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, en uit te kunnen leggen waarom de prijs verschillen er zijn beginnen we maar bij het begin.

Volgens de normen van importeur zijn er 2 verschillende beurten 6000 km kleine beurt en 12000 km beurt grote beurt.
1000 km beurt is na aflev en is weer anders dan een 6000/12000 km beurt.
Prijs verschil van een 1000 km beurt zit volgens ons hier in , dat er dealers zijn die een 1000 km beurt gratis doen (afspraak met verkoop van motor).

6000 km beurt is een kleine onderhouds beurt kost bij ons ongeveer 100.- euro.
12000 km beurt is een grote beurt, maar er zijn ook dealers die bij 18000 km beurt grote beurt doen Bij ons zijn de kosten ongeveer 350.- euro.

Ook daar kan een groot verschil in zitten , is het de eerste 12000 km of bv 48000 km staat van onderhoud enz.

Daarbij zeggen wij uit meerdere jaren ervaring als je meer dan 12.000km per jaar rijdt,dan kun je de 6000 km beurt rustig overslaan als jezelf olie / ketting enz onderhoud doet.
Het rode vond ik een zeer opmerkelijke uitspraak :cry:
Beste Peter,

Als we niet oppassen dan zitten we zometeen op een auto met twee wielen.
In de autobranche wordt bijna alles met flatrate tijden gedaan.
Een beurt is precies omkaderd en bestaat voor een heel groot deel uit controleren. Het controleer werk zit in de standaard prijs en zodra een monteur handelingen gaat verrichten tot reinigen of vervangen gaat er een ander tijdklokje tikken.

Ik ben van mening dat elke goede Suzuki dealer doet wat nodig is en niets meer. Als bijvoorbeeld bij een 6000 km beurt staat controleer en indien nodig vervang de lucht filter dan kan op dit onderdeel al een prijsverschil € 28,85 onstaan. De ene monteur zal hem beoordelen van O die kan nog wel 6000 km mee. Terwijl een anderen monteur de beslissing neemt als hij nu als zo verontreinigd is zal ik hem uit zekerheid maar vervangen.
Beste Peter,

Komt goed, laat onze Wp chef ? een onderzoekje doen en jullie een mail sturen met de gemiddelde gemaakte kosten die overigens bij ons zover als ikzelf kon beoordelen redelijk dicht bij elkaar liggen, bedoel dan per uitgevoerde bv 6000 km beurt.
P.s. wat betreft een 6000 beurt mag je ongeveer 1 tot max 1.5 uur aan werken.Dus op dit punt heb je wederom gelijk
'K hou jullie op de hoogte :idea:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Dgr

Bericht door Dgr »

Leuk om eens te lezen hoe zij erover denken.
Denk zelf dat we in de motorbranche voorlopig geen gestandaardiseerde tarieven krijgen omdat de dealers niet zoveel concurrentie hebben, iets wat wel het geval is in de autobranche....

Maargoed, mooi onderzoek Peter! :D
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Bericht door Frank »

Fantastisch Peter,

Nog even voor de statistieken:
(mijn 1000km beurt was op materiaal na gratis)

dus:
  • Olie-------------------------------20,09
    Sluitring-------------------------- 0,51
    Oliefilter-------------------------- 9,31
    ______________________________
    Totaal---------------------------- 29,91

    incl. BTW ------------------------ 35,59
De rekening bedroeg 235,59, omdat ik voor €200,00 een Scottoiler kettingsmeersysteem had laten monteren.

En dit alles bij Motoport Hengelo OV



Groetjes,
Frank
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Inmiddels 15 reacties :lol: binnen gekregen van dealers. Is toch 30%.

Kan beter :!:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Furiousz

Bericht door Furiousz »

Rhino VStrom schreef:Inmiddels 15 reacties :lol: binnen gekregen van dealers. Is toch 30%.

Kan beter :!:

Peter
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de dealer in zwaagdijk, als je die tenminste ontvangen hebt :?:
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

goed werk Peter! :D

prettig en professioneel dat er toch een behoorlijke respons is van de dealers. betreft dit trouwens alleen de 'goedkopere' of ook 'duurdere'?

spreiding per dealer is ook nog wetenswaardig!

groeten uit Zeeland
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Wat ook nog wel eens schokkende verschillen zou kunnen opleveren zijn verschillen binnen een winkelketen als Motoport en Safe. Het zou me niet verbazen als daar ook nog al wat verschillen in zitten. Nu zijn dat niet allemaal officiële Suzuki dealers, maar ze zitten er wel tussen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

1000 km beurt:
Olie
Filter
Remmen gecontroleerd
Verlichting afgesteld
Ketting opgespannen en gesmeerd
0.5 uur arbeids loon
Totaal: 66.59 bij Motorhuis Bakker in Nieuw Weerdinge :worship:

6000 km beurt ( inclusief K&N lucht filter a €79,-)
Standaard onderhouds beurt
Ik geloof rond de €180,0 Haal het filter er af en de prijs is rond de €100,-
En dat bij TT motoren in Zwolle :worship:

Al met al redelijke prijzen dacht ik zo
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Furiousz schreef:
Rhino VStrom schreef:Inmiddels 15 reacties :lol: binnen gekregen van dealers. Is toch 30%.

Kan beter :!:

Peter
Ik ben wel benieuwd naar de reactie van de dealer in zwaagdijk, als je die tenminste ontvangen hebt :?:
Nog geen reactie van NIWA :cry:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

peterzeeland schreef:goed werk Peter! :D

prettig en professioneel dat er toch een behoorlijke respons is van de dealers. betreft dit trouwens alleen de 'goedkopere' of ook 'duurdere'?

spreiding per dealer is ook nog wetenswaardig!

groeten uit Zeeland
Het is zeker niet zo dat alleen de 'goedkopere' dealers reageren. Ook de 'duurdere' laten van zich horen.

Nog een paar reacties:
Hallo,

Allereerst ons excuses voor de late reactie.

Zoals de heer F. Hulsebosch al zei, word er aan gewerkt om alle prijzen gelijk te krijgen. Wij hanteren de prijzen die door de B.V. Nimag worden vastgesteld.

Met vriendelijke groet,
Opmerkelijke reactie; Volgens mij worden de prijzen niet vastgesteld door Nimag. ik heb voor de zekerheid even Nimag om een reactie gevraagd. Maar uit een eerdere mail (rood) van Nimag kun je toch opmaken dat dit niet zo is;
Wij willen er als importeur naar streven om binnen nu en ca. 2 jaar wat meer structuur en eenheid in de onderhoudsprijzen van onze dealers te brengen om de door jou aangegeven grote verschillen te nivelleren
Bedankt voor uw mail en vraag.

MotoPort ? voert de beurten volgens fabrieksspecificatie uit. Dit houdt in dat er voor de reguliere beurten standaard tijden en werkzaamheden beschikbaar zijn.

Bij sommige beurten zijn bepaalde handeling niet strikt nodig om uit te voeren. Indien dit wel gedaan wordt dan zal deze tijd conform fabrieksspecificatie doorberekend worden. Indien hiervan wordt afgeweken dan zal deze "gewonnen" tijd door ons in mindering gebracht worden. Dit zal een Suzuki dealer individueel moeten bepalen.
Hallo Peter,
Hierbij de kosten per beurt.

DL650 : DL 1000:

1000 beurt 90 euro. 100 euro

6000 beurt 115 euro. 125 euro

12000 beurt met luchtfilter! 365 euro. 385 euro

18000 beurt 115 euro. 125 euro

24000 beurt is hetzelfde als 12000 beurt
Beste Peter,

Hierbij de tarieven voor het onderhoud van de DL 650 zoals wij die hanteren.

1000 km beurt incl. onderdelen en milieuheffing 77,83, dit kost altijd geld en zit niet bij de nieuwprijs inbegrepen , als iemand het voor niks doet is dit een afspraak bij de nieuw-verkoop.
6000 km beurt 94,08 euro
12000 km beurt 193,33 incl. onderdelen, indien het luchtfilter ook te smerig is en vervangen moet worden komt hier nog 28,85 euro bij.18000 km beurt 123,42 incl. onderdelen, indien het luchtfilter bij deze buurt aan vervanging toe is wordt het 45,10 extra.
24000 km beurt 285,92 incl onderdelen, indien bij deze beurt het luchtfilter moet dan weer 28,85 extra. Hierbij zit ook controle van de klepspeling, indien er gesteld moet worden komt er nog extra arbeidsloon bij voor de tijd die er nodig is (dus variabel) en extra voor het aantal klepstelplaatjes.
Er is hier geen rekening gehouden met slijtage aan banden, remmen, ketting en tandwielen.
Wij vervangen ook altijd het oliefilter ondanks dat Suzuki aangeeft dat dit pas dient te gebeuren bij 18000-36000-54000km etc.
Vanaf 18000km doen wij er een bezinetoevoeging bij om de verbrandingskamers/carburateurs/injectie schoon te houden, daardoor worden de 30000km beurt en verder dus iets duurder.

Met vriendelijke groet,
Kijk even naar de laatste 2 dealers bij de 12.000km beurt. Een verschil van bijna € 150,00 voor dezelfde werkzaamheden. De een komt uit Zaanstad en de ander uit Rotterdam.
Peter goedemorgen,

Wat berteft de onderhoudsspecificaties is er door Suzuki zeker een schema gemaakt waar in aangegeven wordt wat er moet gebeuren bij welke kilometerstand. Tevens wordt er ook een richttijd weergegeven, maar dit zijn "richttijden" dus geen vaste tijden.
Ook is het zo dat als een klant een beurt afspreekt er vaak bijkomende werkzaamheden zijn die de prijs opvoeren [het monteren van acc, het oplossen van klachten die niet onder garantie vallen e.d.]
Dus om een helder beeld te krijgen hiervan is het wel zaak om de facturen van de beurten goed te beoordelen. [ik neem aan dat de mensen die je de prijzen hebben gegeven dit ook d.m.v. facturen heeft gedaan]
Wat betreft de vraag over de prijzen van de beurten het volgende:
- eerste beurt [bij ons alleen de onderdelen] 60,-
- 6000 beurt 130.-
-12.000 beurt [incl bougie's] 225.-
-18.000 beurt [incl luchtfilter] 200.-
-24.000 beurt [incl klepspeling/bougie's] 600,-

Bij de 12.000 en 24.000 km beurten reinigen we ook de remkklauwen terwijl er bij de door Suzuki gepresenteerde lijst er alleen een controle gedaan dient te worden. Dit is zeker aan te raden bij mensen die het dagelijkse woon werk verkeer er mee doen.
[geeft wellicht alweer een verschil aan t.o.v. andere dealers]
Let wel: dit zijn ongeveer prijzen, bij ons klokken de monteurs op de order die ze krijgen en die geregistreede tijd wordt gefactureerd, we werken niet met vaste prijzen.
Zo wordt dus ook het eventuele meerwerk direct uitgefactureerd en als er onder garantie een reparatie uitgevoerd moet worden, wordt dit op een aparte opdracht geklokt en gefactureerd.

Op de vraag, "Kun jij misschien een indicatie geven van de tijd die toereikend zou moeten zijn, om de diverse beurten uit te kunnen voeren?" kreeg ik de onderstaande reactie;
Hoi Peter,

Bij deze gemiddelde tijden, kan iets afwijken maar dan praat je over een kwartier of zo tenzij anders vermeld( weer afhankelijk van de berijder):

1000 km beurt 1 tot 1.25 uur

6000 km beurt 1 tot 1.25 uur

12000 km beurt 2.75 tot 3.00 uur synchroniseren kost veel tijd

24000 km beurt afhankelijk hoe de kleppen staan tussen de 4 en 5 uur



Tot zover.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
jmvriesen

Bericht door jmvriesen »

Interessant,

Ik had gisteren een rekening van 850 euro, incl dik 550 aan onderdelen.
4 uur werk in totaal (incl vervangen van diverse schade-onderdelen) a 54 euro per uur ex btw. en dat voor de 30.000km beurt
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Leuk:
12000 km beurt 193,33 incl. onderdelen, indien het luchtfilter ook te smerig is en vervangen moet worden komt hier nog 28,85 euro bij.

18000 km beurt 123,42 incl. onderdelen, indien het luchtfilter bij deze buurt aan vervanging toe is wordt het 45,10 extra.
Moeten we hieruit concluderen dat er 2 filters zijn? ;)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

FOUTJE :!:
Allereerst ons excuses voor de late reactie.

Zoals de heer F. Hulsebosch al zei, word er aan gewerkt om alle prijzen gelijk te krijgen. Wij hanteren de prijzen die door de B.V. Nimag worden vastgesteld.

Met vriendelijke groet
,

Opmerkelijke reactie; Volgens mij worden de prijzen niet vastgesteld door Nimag. ik heb voor de zekerheid even Nimag om een reactie gevraagd. Maar uit een eerdere mail (rood) van Nimag kun je toch opmaken dat dit niet zo is;
Reactie B.V.Nimag:
Hallo Peter,

Ik denk dat de tekst van Dhr. L. O. op een misverstand berust. Hij zou zelf nog even een correctie op deze tekst sturen.

Frans Hulsebosch
Toch een misverstand dus :oops:

Nog wat prijzen ter vergelijking:
Goedemiddag Peter,

Hierbij ontvang je de prijzen zoals ik ze offreer. Deze prijzen zijn gebaseerd op de benodigde onderdelen, vloeistoffen en arbeidsuren.
Ik ga hierbij uit van de standaard beurten zoals opgegeven door Suzuki.

Mocht je nog vragen hebben dan ben ik altijd bereid om deze te beantwoorden.

met vriendelijke groet,

Suzuki DL 650 1000 174.68
Suzuki DL 650 6000 169.18
Suzuki DL 650 12000 223.08
Suzuki DL 650 18000 220.66
Suzuki DL 650 24000 322.96
Suzuki DL 1000 1000 174.90
Suzuki DL 1000 6000 184.14
Suzuki DL 1000 12000 241.56
Suzuki DL 1000 18000 228.14
Suzuki DL 1000 24000 339.46
Ook hier weer grote verschillen in prijzen :cry: . Ik zal z.s.m. een overzicht maken met prijzen, dan wordt het een beetje duidelijker.

See You Later Alligator.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re:

Bericht door RvGS »

Rhino VStrom schreef:. . . . Ik heb ondertussen ongeveer 50 officiele Suzukidealers, van Friesland tot Limburg, aangeschreven en de reacties komen binnen . . .
Peter,
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is het ook een idee om de Kawasaki dealers te vragen wat hun prijzen zijn. Ik neem aan dat er nog een aantal KLV's rond rijden :-)} .
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Robert,

Ik weet niet of dat veel zin heeft. Ik denk dat die KLV's geen beurten nodig hebben :wink: . Ik zie er geen staan bij de topic's 1000km beurt 6000km beurt enz. Of ik kijk er over heen. (moet niet voor niets aan een bril). Ik weet natuurlijk niet of een beurt van een KLV veel verschil maakt met een V-Strom, prijstechnisch gezien. Dus KLVers, laat je horen :roll:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Peterzeeland »

ik stel mijn KLV altijd voor als 'een Suzuki Vstrom 1000, maar dan mooi oranje!' en volgens mij krijg ik dan korting op mijn beurten.
overigens is mijn dealer zowel kawa als suzuki dealer, motoport goes. vind dat die faire prijzen rekent, al is de arbeid niet goedkoop.
maar sinds ik de monteur een keer kopervet op een bout van de remklauw zag doen :D , was het OK voor mij!
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Sparkle Black Peter »

Wie denkt dat grote organisaties als MOTOPORT, dezelfde prijzen zouden hanteren, heeft het mis. Uit opgave van verschillende Motoports uit het land blijkt, dat we ook hier aanzienlijke prijsverschillen tegenkomen. Verschillen die oplopen tot meer dan € 100,00 voor dezelfde beurt :o . GÉÉN eenheid in prijs dus.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Peterzeeland »

Motoport is volgens mij alleen een marketing- en inkooporganisatie, het zijn zelfstandige ondernemers! Denk dat het een (lastige) taak van een importeur is om dealers te uniformeren.....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Chopperbiker »

Voor de kosten van onderhouds beurtjes zijn er voor mij twee dingen;

Ten eerste: wat kost een regulier beurtje en wat vragen ze daar nou voor.
Het blijkt dat er verschillen zitten in de uitgevoerde werkzaamheden, de geschreven tijd en de werkplaatstarieven/uur.
Voor mijn DL-tje 650 is het simpel: heeft de monteur zich nou netjes gehouden aan dit schema of niet?

Afbeelding

Heeft ie nou meer of minder gedaan of meent de chefmonteur dat zijn deskundigheid groter is dan die van Suzuki zelf.
Heeft de zaterdaghulp er veel te lang overgedaan of was het de ervaren monteur die snel en efficient te werk gaat.

Ten tweede; wat ben ik nou kwijt als ik hem voor een beurtje breng en zaken moeten gerepareerd en/of vervangen worden. Uiteindelijk hoort het vervangen van onderdelen (bijvoorbeeld van banden & remblokjes) ook bij de kosten van het blijven rijden op je DL. Het vervangen van banden staat dan wel niet op de onderhoudslijst maar moet wel gebeuren, moet gewoon betaald worden en hoort dus wel bij een onderhoudsbeurt.

Het aanschaffen van allerlei accessoires is discutabel; de een vind het belangrijk, de ander niet. Telt in mijn beleving dan ook niet mee in een vergelijk.

Diverse automerken hanteren standaard onderhoudstarieven, in de motorbranche is Suzuki nog niet zo ver. Om allerlei verschillen eruit te filteren zou men er goed aan doen om bij de erkende dealers standaard onderhoudstarieven in te voeren.
Hiermee zijn dan de onderlinge verschillen betreffende de uit te voeren werkzaamheden, de benodigde tijd en werkplaatstarieven in de standaard beurten verdwenen.

Wel blijft het dan ook nog steeds zo dat dit geen garantie geeft op wat je uiteindelijk moet betalen. Extra werkzaamheden t.g.v. reparatie en/of vervangen van onderdelen kun je helaas moeilijk voorspelbaar maken. :(
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 298
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Xavier »

Uiteindelijk de 12000 km beurt wat later laten uitvoeren vanwege griep, maar bij deze alsnog wat gegevens, alles incl. btw:

Gasket 12x16x2 0,98
filter assy,eng 11,08
deciltr motorolie shell 10W40 25 x 1,00= 25,00
klein materiaal 2 x 5,50= 11,00
milieuheffing 3,50
remvloeistof 2x 2,95= 5,90
test/diagnoseapparatuur 7,50
vergoeding leenmotor 12,50
subtotaal 77,46
arbeidsloon 2:30 uur x 66,50= 166,25
totaal 243,71

Enige 'probleempje' was dat ik 4 Iridiumbougies had meegenomen ter vervanging van de oude bougies. Toen ik na de beurt thuiskwam en mijn onderhoudsboekje onder het zadel vandaan haalde, trof ik daar 2 van de nieuwe bougies aan. Volgende dag even gebeld met de vraag hoeveel bougies er in de Strom zitten. "4 Meneer". Ok, waarom worden er dan maar 2 vervangen? "Hoe bedoelt u?". Uiteindelijk werden netjes excuses aangeboden, de monteur was op de automaat aan de slag gegaan en had niet nagedacht over de versie met 4 bougies. Enige minpunt was nogmaals 100 km rijden. Ik twijfel nu om het onderhoud voortaan in Delft te laten doen, ondanks de verder goede ervaringen in Bodegraven, waar men toch altijd wel tijd voor je neemt en de koffie lekker is (was vandaag niet gek, toch best koud in de hagel/sneeuw). Maar goed, beurt gedaan, morgen wassen en in de S100 en vrolijk de winter door!

Kreeg wel de opmerking dat de voorband nog 4000 km mee ging, het aparte was dat de voorband sneller slijt dan de achterband!!!! Is dat mijn onervarenheid??? Even wat advies ingewonnen over banden, want hoe onervaren ik ook ben, ik voel mij niet helemaal zeker met de standaard trailwings. Keuze was Michelin Pilot Road 2, een tourband, setje er compleet op voor 270 euri, of Conti's TrailAttack voor totaal 320 euri. Ik ga ook nog eens online kijken of dat goedkoper is in combinatie met een lokaal iemand die ze eronder kan zetten. TIPS???? Ik neig naar de Conti's, maar om de totaal onlogische reden dat dit merk onder m'n auto erg goed bevalt.......
GSA1200
Strommax

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Strommax »

Voor wat het waard is voor jullie mbt nederlandse dealers, hier is wat ik in België net betaald heb voor 36000kms:
Prijzen incl 21%BTW
- 1 frame beschermer links 13,53
- 1 olie filter 14,20
- 3x half synt.olie 10W40 33,00
- 1 algemeen klein materiaal 3,15
- 1 dichting carterstop 1,08
- 2 CR8EK sparkplugs 22,99
- milieutaksen 1,08
- werkuren (hoeveel week ik niet) 168,00
Totaal te betalen 257,03
Sally
DL650 berijder
Berichten: 9
Lid geworden op: di 18-09-2007, 10:32
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 Adventure 2015
Woonplaats: Zelhem

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Sally »

12000 km beurt voor Suzuki DL650 bij Motoport vestiging ter plaatse.

Werkzaamheden:
Gaskleppen synchroon stellen, Olie + filter+bougies+luchtfilter+remvloeistof vernieuwen, ketting stellen overig
Arbeidsloon € 113,45
Oliefilter - 10,50
Castrol GPS olie - 27,90
Remvloeistof - 5,46
Luchtfilter - 24,24
Bougie 2x - 13,94
Forte 1 reiniger branst sys. - 9,20

Totaal incl milieuheffing en kleinmateriaal en BTW € 254,90
Een stevig bedrag waarbij mij opvalt dat er meer werkzaamheden zijn uitgevoerd dan volgens het onderhoudsboekje vereist zijn.

Omdat ik voortaan geen verassingen weer wil ga ik voordat ik de motor wegbreng alle noodzakelijke beplating eraf halen om een kale fiets aan te bieden. de tijd van het (de)monteren is dan al verdiend.
De werkzaamheden die ik zelf wel kan en door het onderhoudsschema worden aangegeven, zoals olie vv, radiatorvloeistof vv, ketting reinigen en smeren doe ik vooraf.
De dealer dient mij vervolgens vooraf een prijsopgaaf te geven van de onderhoudspunten die resteren, basta.
Je geeft in ieder geval geen blanko cheque af door een vuile fiets in te leveren met de opdracht :"MAAK MAAR KLAAR"

Beste stromers, als je de kosten wil drukken moet je zelf de regie in handen houden. Je zult dan zelf wat werk moeten verrichten. Ik heb inmiddels met succes zelf filter en olie ververst, radiatorvloeistof vervangen en de tank eraf gehaald om de binnenkant goed te tectyleren (zie apart onderwerp op dit forum)
Ik houd jullie op de hoogte hoe de komende servicebeurt volgens dit systeem is verlopen.

:D :D Prettige feestdagen en een plezierig (motor)jaar 2009 toegewenst!! :D :D
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Joskestiller »

Bij mijn volgende onderhoudsbeurt ga ik ook de olie aflaten en de oliefilter verwijderen om vervolgens naar de dealer te rijden om hem van nieuwe olie en filter te voorzien.

Iets zegt me echter dat dit niet goedkoper gaat uitvallen !!! :schater: :schater:
Honi soit qui mal y pense!!
Furiousz

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Furiousz »

Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de dealer in Zwaagdijk voor de 6000km beurt. 3 januari is mn motor aan de beurt. Ben benieuwd wat het me gaat kosten!
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4211
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Frank »

Furiousz schreef:Ik heb vandaag een afspraak gemaakt bij de dealer in Zwaagdijk voor de 6000km beurt. 3 januari is mn motor aan de beurt. Ben benieuwd wat het me gaat kosten!
En? Wat heeft dat gekost?
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Furiousz

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Furiousz »

Helemaal vergeten!

Bij deze mijn rekening van de 6000km beurt, uitgevooedr door de dealer in Zwaagdijk:

- 2L 10W40GPS Motorolie Castrol: €27,38
- Kleinmateriaal/Milieukosten: €8,33
- Arbeidsloon 01:15 uren a €59,90: €74,38
- BTW: €17,58

Totaal: €110,09

Vanwege nieuwe computer software bij de dealer is de rekening niet volledig gespecificeerd. Ik was de allereerste klant die een nieuwe factuur kreeg uitgedraaid met dit systeem.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ze zijn hiermee zeker niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste. Middenmoot. Prijzen tussen € 80,00 en € 169,00.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Furiousz

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door Furiousz »

Inderdaad niet de goedkoopste, maar wel lekker dicht bij huis. En ik word er altijd zeer vriendelijk geholpen, dat is mij ook wel wat waard :D . (zo is er een motorbedrijf in Hoorn waar ze mij zeker niet meer terug zullen zien :!: )
TooTall

Re: PRIJSVERSCHILLEN IN DE DIV. ONDERHOUDSBEURTEN

Bericht door TooTall »

Ik heb een vraag...

Met mijn auto, na wat gesprekken, ben ik van mening dat een dealer niet zijn geld verdient op de verkoop, maar op het onderhoud naderhand.

Nu zijn hier mensen die afkomen met laat de olie af, haal de kappen eraf, enzoverder. Ik ben zelf een voorstander van zoveel mogelijk zelf te doen, maar voor de garantie ga ik tijdens de garantieperiode toch onderhoud laten doen door de dealer.

Ik ga nu misschien even gek klinken maar...

Gaan die dealers die iemand zien afkomen met een kale moto, met een lijst van DIT mag je doen en DIT allemaal niet, niet héél erg pissed zijn? Dat op zich is niet het ergste, maar volgens mij ga je;

1. Je moto terug gaan halen en "oh ja dit en dat was versleten, heel gevaarlijk, heel raar, dus we hebben het vervangen. Tegen deze prijs."
2. Je gaat mogen fluiten naar een mooie overnameprijs later van deze dealer?
3. Als je problemen hebt onder garantie dan zal hij zeker héél hard zijn best doen om iemand die hem heeft zitten koeieneren voor 50€ af te schaven op een onderhoud (waar een dealer zijn brood mee moet verdienen) te helpen bij Suzuki...

Ik maak deze opmerking, omdat ik iemand ken die automechanieker is. Hij heeft gewerkt bij enkele grote merken. Hij vertelde regelmatig verhalen van mensen die zelf hun onderhoud deden en alleen voor sommige speciale zaken hun auto brachten. De garage berekende dan het bedrag wat die mensen hadden uitgespaard, en dan zochten ze een onderdeel dat relatief makkelijk te vervangen is, en dat altijd wel vervangen kan worden (een voorbeeld was nu bvb rollementen) en zo halen ze toch hun geld.

Je kan nu wel zeggen "het is mijn recht als consument, als ik met een lijst van opdrachten afkom mogen ze alleen die doen en niets anders, enzoverder" dan heb je gelijk, die dealer gaat ook zeggen "ja ok geen probleem, je hebt volop gelijk,..." maar daarna neemt hij je wel royaal langs achter om het zo te zeggen...

Of ligt het aan mij? :|
Plaats reactie