Levensduur kettingset
Dat dacht ik wel.Erik Hofstee schreef:mijn ervaring is dat de dealert ook gewoon de geponsde ketting gebruikt...
Een dealer gaat niet eventjes de achterbrug demonteren om een
nieuwe ketting om te leggen.
Het arbeidsloon zou op die manier wel erg hoog worden (niet dat het
zonder demontage van de achterbrug goedkoop is!)
gr.
Richard
Mijn voorkeur gaat uit naar een eindeloze ketting, en dan demonteer ik inderdaad de achterbrug.fred schreef:Ik heb nog nooit geweten dat er een achterbrug wordt gedemonteerd om een ketting te vervangen, iedereen doet het door middel van een pons zoals jullie dat noemen
Op sommige fietsen gaat het gewoon niet anders, omdat de ketting dóór de brug loopt, dat zijn ook niet de tamste bikes, R1, blade etc. dus ponzen kan zo slecht niet zijn.
Ik zou echter nooit het "clipje" gebruiken op iets anders dan mijn mountainbike.
Ik stond in z-frankrijk met een lekke cardan van mijn K75S. Leve de ketting.Strommie schreef:Lang leve de cardan .......
Motorgroet aan allen van Rinus, die nog steeds zéér content is met z'n 20 jaar oude BMW K75S.
..................................................................................................
Beemer-cardan@yourservice
Pink schreef:
Deze persoon kon zijn 'geluk' afkopen met een zwarte striem op z'n jack (v.d. smeer) én een zeer blauwe pijnlijke schouder
Lang leve de cárdan! (bedoelde je zo'n klemtoon, Heleen? ... speciale groetjes voor jou en Barry.)
Zoals Erik zei: Alles kán kapot!
Groet, Rinus
Ooit eens vlak voor mijn ogen, de motor voor mij bij een stoplicht, gezien hoe een ketting brak, toen het gas er vol op werd gegooid.Ik stond in z-frankrijk met een lekke cardan van mijn K75S. Leve de ketting.
Deze persoon kon zijn 'geluk' afkopen met een zwarte striem op z'n jack (v.d. smeer) én een zeer blauwe pijnlijke schouder
Lang leve de cárdan! (bedoelde je zo'n klemtoon, Heleen? ... speciale groetjes voor jou en Barry.)
Zoals Erik zei: Alles kán kapot!
Groet, Rinus
Vandaag is de Strom voor een kleine beurt weggeweest (18000km beurt) . Ik kreeg te horen dat mijn ketting binnen niet al te lange tijd vervangen moet worden . Op mijn vraag of hij eindloze of geponste kettingen monteerde antwoordde hij geponste. Hij moest er niet aan denken om een eindloze ketting te monteren.
Volgens mij had hij het over een RK kettingset (was een eerste keus kettingset) die op 171 euro ex montage komt.
Volgens mij had hij het over een RK kettingset (was een eerste keus kettingset) die op 171 euro ex montage komt.
Oei!, 171 euri ex montage???adro schreef:Vandaag is de Strom voor een kleine beurt weggeweest (18000km beurt) . Ik kreeg te horen dat mijn ketting binnen niet al te lange tijd vervangen moet worden . Op mijn vraag of hij eindloze of geponste kettingen monteerde antwoordde hij geponste. Hij moest er niet aan denken om een eindloze ketting te monteren.
Volgens mij had hij het over een RK kettingset (was een eerste keus kettingset) die op 171 euro ex montage komt.
Mijn advies: koop een DID kettingset a EUR 129,00 + Kettingpons a
EUR 50,00 = EUR 179,00.
Kettingpons kun je altijd weer gebruiken en zo worden de volgende
kettingwissels steeds goedkoper
Goedkoper nog: leen een kettingpons!!
Zelf vervangen is echt een fluitje van een cent (je moet alleen niet
bang zijn voor vuile handen!!)
gr,
Richard
De Strom heeft er nu bijna 33000km opzitten en de ketting is nog steeds niet versleten en denk ik dat ik er nog zo,n 3000km of meer mee kan rijden
De ketting heb ik nooit schoongemaakt en regelmatig met de kwast gesmeerd,na ongeveer elke 500km.
Mijn rijstijl is normaal en sportief [waar het kan]
Zelf denk ik dat als ik de ketting met een spuitbus gesmeerd had de ketting al versleten zou zijn,of heb ik dat mis
Zijn er onder de VStrom rijders die meer dan 35000km met de originele ketting gereden hebben
De ketting heb ik nooit schoongemaakt en regelmatig met de kwast gesmeerd,na ongeveer elke 500km.
Mijn rijstijl is normaal en sportief [waar het kan]
Zelf denk ik dat als ik de ketting met een spuitbus gesmeerd had de ketting al versleten zou zijn,of heb ik dat mis
Zijn er onder de VStrom rijders die meer dan 35000km met de originele ketting gereden hebben
beetje late reactie
tja wel wat laat, zit nu op 35000 met de originele ketting. Heb wel een scotoiler.
Moet toegeven ketting is hard aan vervanging toe, er zit een hard stukje in.
groet,
margaretha
Moet toegeven ketting is hard aan vervanging toe, er zit een hard stukje in.
groet,
margaretha
28 K en nu vanavond samen met "monteur zoon lief" de nieuwe "MEUK" er onder gezet.
Oude achtertandwiel, was op de aanslag van weer en wind na, nog zo goed als nieuw, maar het voor tandwiel leek wel een zaagblad, dat ik nog vooruit kon komen met dat ding is onbegrijpelijk.
Het nieuwe spul via de inkoop kanalen van zoonlief voor 180 euro over laten komen, ziet er weer gelikt uit en als het weer 28 K mee kan gaan hoor je mij niet klagen.
O ja, demontage, grote schoonmaak (wat een zooi zeg) montage en afstellen ............. ca. 1 uur twintig minuten.
Helaas liep ik na afloop wat te enthousiast de schuuruit, waarna bleek dat er nog een klont oude kettingvet aan mijn klomp vast zat, dat kost mij dus een nieuwe deurmat, die krijg je nooit meer schoon .
Morgen ochtend maar even de benen (sorry de ketting) gaan strekken, ff kijken of hij de afgelopen zaterdag gemonteerde Brigstone BW kan laten gummen.
Oude achtertandwiel, was op de aanslag van weer en wind na, nog zo goed als nieuw, maar het voor tandwiel leek wel een zaagblad, dat ik nog vooruit kon komen met dat ding is onbegrijpelijk.
Het nieuwe spul via de inkoop kanalen van zoonlief voor 180 euro over laten komen, ziet er weer gelikt uit en als het weer 28 K mee kan gaan hoor je mij niet klagen.
O ja, demontage, grote schoonmaak (wat een zooi zeg) montage en afstellen ............. ca. 1 uur twintig minuten.
Helaas liep ik na afloop wat te enthousiast de schuuruit, waarna bleek dat er nog een klont oude kettingvet aan mijn klomp vast zat, dat kost mij dus een nieuwe deurmat, die krijg je nooit meer schoon .
Morgen ochtend maar even de benen (sorry de ketting) gaan strekken, ff kijken of hij de afgelopen zaterdag gemonteerde Brigstone BW kan laten gummen.
Kettingset compleet vervangen door Tsubaki 525.
Heb met de originele 34500 km gedaan. Altijd smeren tussen de schalmen op de rubber ringen en aan de binnenzijde bij de rollers met S100 op warme ketting na rit! Helm af, handschoenen uit en smeren maar
Smeren bij eerste indicatie van glanzend worden of NA een dag rijden in de regen. Tijdens een regenachtige dag smeer ik niet tussendoor, heeft geen zin. spoelt er weer af en water smeert ook! (tijdelijk)
Het verbaast me wel dat de ketting origineel 520 is. Op de Fazer van mijn vrouw zit een 530, hetzelfde vermogen, lager koppel (2/3de) en 4 pitter. Zou je toch denken dat het iets steviger moest zijn van huis uit. Suzukicenten winst dus. De Tsubaki set voor de VStrom gaat uit van 525. Ketting was trouwens aan de uitrekmaat, geen harde stukken. Voortandwiel duidelijk aan de slijt, achter- een beetje. Levensduur is volgens mij te danken aan consequent smeren. Ketting Fazer al 48000km sinds nieuw, nog steeds binnen de maat. Heb ZZR1100 gehad, ingeleverd met 47500km met originele ketting.
KETTING ONDERHOUD LOONT, OOK ZONDER DRUPPELAARS
Garoetn
Roland
Heb met de originele 34500 km gedaan. Altijd smeren tussen de schalmen op de rubber ringen en aan de binnenzijde bij de rollers met S100 op warme ketting na rit! Helm af, handschoenen uit en smeren maar
Smeren bij eerste indicatie van glanzend worden of NA een dag rijden in de regen. Tijdens een regenachtige dag smeer ik niet tussendoor, heeft geen zin. spoelt er weer af en water smeert ook! (tijdelijk)
Het verbaast me wel dat de ketting origineel 520 is. Op de Fazer van mijn vrouw zit een 530, hetzelfde vermogen, lager koppel (2/3de) en 4 pitter. Zou je toch denken dat het iets steviger moest zijn van huis uit. Suzukicenten winst dus. De Tsubaki set voor de VStrom gaat uit van 525. Ketting was trouwens aan de uitrekmaat, geen harde stukken. Voortandwiel duidelijk aan de slijt, achter- een beetje. Levensduur is volgens mij te danken aan consequent smeren. Ketting Fazer al 48000km sinds nieuw, nog steeds binnen de maat. Heb ZZR1100 gehad, ingeleverd met 47500km met originele ketting.
KETTING ONDERHOUD LOONT, OOK ZONDER DRUPPELAARS
Garoetn
Roland