Levensduur kettingset

Frame, vering, ketting etc
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

mijn ervaring is dat de dealert ook gewoon de geponsde ketting gebruikt...
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Erik Hofstee schreef:mijn ervaring is dat de dealert ook gewoon de geponsde ketting gebruikt...
Dat dacht ik wel.
Een dealer gaat niet eventjes de achterbrug demonteren om een
nieuwe ketting om te leggen.

Het arbeidsloon zou op die manier wel erg hoog worden (niet dat het
zonder demontage van de achterbrug goedkoop is!)


gr.
Richard
Fred

Bericht door Fred »

Ik heb nog nooit geweten dat er een achterbrug wordt gedemonteerd om een ketting te vervangen, iedereen doet het door middel van een pons zoals jullie dat noemen
Vdude

Bericht door Vdude »

fred schreef:Ik heb nog nooit geweten dat er een achterbrug wordt gedemonteerd om een ketting te vervangen, iedereen doet het door middel van een pons zoals jullie dat noemen
Mijn voorkeur gaat uit naar een eindeloze ketting, en dan demonteer ik inderdaad de achterbrug.

Op sommige fietsen gaat het gewoon niet anders, omdat de ketting dóór de brug loopt, dat zijn ook niet de tamste bikes, R1, blade etc. dus ponzen kan zo slecht niet zijn.
Ik zou echter nooit het "clipje" gebruiken op iets anders dan mijn mountainbike.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

ik snap niet waarom je al die extra moeite wil doen voor een eindeloze ketting. denk je dat die langer mee zal gaan of zo?
Strommie

Bericht door Strommie »

Lang leve de cardan ....... :wink:
Motorgroet aan allen van Rinus, die nog steeds zéér content is met z'n 20 jaar oude BMW K75S.

..................................................................................................

Beemer-cardan@yourservice 8)
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5101
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Ja ja Rinus, dat kan jij nu wel zeggen.........(waar ligt de klemtoon..?) :lol: :lol: :!:
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Pink

Bericht door Pink »

Strommie schreef:Lang leve de cardan ....... :wink:
Motorgroet aan allen van Rinus, die nog steeds zéér content is met z'n 20 jaar oude BMW K75S.

..................................................................................................

Beemer-cardan@yourservice 8)
Ik stond in z-frankrijk met een lekke cardan van mijn K75S. Leve de ketting.

:D
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

ach...alles kan stuk.....vooral bij mij :twisted:
Vdude

Bericht door Vdude »

Erik Hofstee schreef:ik snap niet waarom je al die extra moeite wil doen voor een eindeloze ketting. denk je dat die langer mee zal gaan of zo?
Nou, nee, ik heb gewoon geen kettingpons :lol:
Strommie

Bericht door Strommie »

Pink schreef:
Ik stond in z-frankrijk met een lekke cardan van mijn K75S. Leve de ketting.
Ooit eens vlak voor mijn ogen, de motor voor mij bij een stoplicht, gezien hoe een ketting brak, toen het gas er vol op werd gegooid.
Deze persoon kon zijn 'geluk' afkopen met een zwarte striem op z'n jack (v.d. smeer) én een zeer blauwe pijnlijke schouder :oops:

Lang leve de cárdan! (bedoelde je zo'n klemtoon, Heleen? :lol: ... speciale groetjes voor jou en Barry.)

Zoals Erik zei: Alles kán kapot!

Groet, Rinus
adro

Bericht door adro »

Vandaag is de Strom voor een kleine beurt weggeweest (18000km beurt) . Ik kreeg te horen dat mijn ketting binnen niet al te lange tijd vervangen moet worden :( . Op mijn vraag of hij eindloze of geponste kettingen monteerde antwoordde hij geponste. Hij moest er niet aan denken om een eindloze ketting te monteren.
Volgens mij had hij het over een RK kettingset (was een eerste keus kettingset) die op 171 euro ex montage komt.
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

adro schreef:Vandaag is de Strom voor een kleine beurt weggeweest (18000km beurt) . Ik kreeg te horen dat mijn ketting binnen niet al te lange tijd vervangen moet worden :( . Op mijn vraag of hij eindloze of geponste kettingen monteerde antwoordde hij geponste. Hij moest er niet aan denken om een eindloze ketting te monteren.
Volgens mij had hij het over een RK kettingset (was een eerste keus kettingset) die op 171 euro ex montage komt.
Oei!, 171 euri ex montage???
Mijn advies: koop een DID kettingset a EUR 129,00 + Kettingpons a
EUR 50,00 = EUR 179,00.
Kettingpons kun je altijd weer gebruiken en zo worden de volgende
kettingwissels steeds goedkoper :D

Goedkoper nog: leen een kettingpons!!

Zelf vervangen is echt een fluitje van een cent (je moet alleen niet
bang zijn voor vuile handen!!)

gr,
Richard
DL650

lenen

Bericht door DL650 »

Richard,

Kan ik binnenkort jou kettingpons lenen ?

Peter,
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Hoi Peter,

excuus voor het late bericht, maar ik heb zelf ook een kettingpons
geleend. Ik heb er dus geen in bezit.

gr.
Richard
motormuisdl650

Bericht door motormuisdl650 »

Zie ook het forum over onderhoud etc...., je kunt hem komen lenen, of hier terplaatse wisselen of bij Louis bestellen voor 29,95 Euro :wink:
V2fun

Bericht door V2fun »

De Strom heeft er nu bijna 33000km opzitten en de ketting is nog steeds niet versleten en denk ik dat ik er nog zo,n 3000km of meer mee kan rijden :)
De ketting heb ik nooit schoongemaakt en regelmatig met de kwast gesmeerd,na ongeveer elke 500km.
Mijn rijstijl is normaal en sportief [waar het kan] :wink:
Zelf denk ik dat als ik de ketting met een spuitbus gesmeerd had de ketting al versleten zou zijn,of heb ik dat mis :?:
Zijn er onder de VStrom rijders die meer dan 35000km met de originele ketting gereden hebben :?:
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Wat smeer je er dan op met de kwast ??
V2fun

Bericht door V2fun »

Kettingvet van Liqui Moly-racing crease , pot van 500gram 11.72euro
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

ok, bedankt voor de tip.
Gebruik nu idd spuitbus, maar zal dit eens gaan proberen!

gr.
Richard
Leipo

Bericht door Leipo »

v2fun schreef: Zijn er onder de VStrom rijders die meer dan 35000km met de originele ketting gereden hebben :?:
zit op de 33.000km met de originele kettingset and still going strong. mijn Pro-oiler doet zijn werk :P
margaretha

beetje late reactie

Bericht door margaretha »

tja wel wat laat, zit nu op 35000 met de originele ketting. Heb wel een scotoiler.

Moet toegeven ketting is hard aan vervanging toe, er zit een hard stukje in.

:shock:

groet,
margaretha
Bandit

Bericht door Bandit »

28 K en nu vanavond samen met "monteur zoon lief" de nieuwe "MEUK" er onder gezet.
Oude achtertandwiel, was op de aanslag van weer en wind na, nog zo goed als nieuw, maar het voor tandwiel leek wel een zaagblad, dat ik nog vooruit kon komen met dat ding is onbegrijpelijk.
Het nieuwe spul via de inkoop kanalen van zoonlief voor 180 euro over laten komen, ziet er weer gelikt uit en als het weer 28 K mee kan gaan hoor je mij niet klagen.
O ja, demontage, grote schoonmaak (wat een zooi zeg) montage en afstellen ............. ca. 1 uur twintig minuten.
Helaas liep ik na afloop wat te enthousiast de schuuruit, waarna bleek dat er nog een klont oude kettingvet aan mijn klomp vast zat, dat kost mij dus een nieuwe deurmat, die krijg je nooit meer schoon :lol:.

Morgen ochtend maar even de benen (sorry de ketting) gaan strekken, ff kijken of hij de afgelopen zaterdag gemonteerde Brigstone BW kan laten gummen. :D

8)
KL Voranje

Bericht door KL Voranje »

Kettingset compleet vervangen door Tsubaki 525.
Heb met de originele 34500 km gedaan. Altijd smeren tussen de schalmen op de rubber ringen en aan de binnenzijde bij de rollers met S100 op warme ketting na rit! Helm af, handschoenen uit en smeren maar :P
Smeren bij eerste indicatie van glanzend worden of NA een dag rijden in de regen. Tijdens een regenachtige dag smeer ik niet tussendoor, heeft geen zin. spoelt er weer af en water smeert ook! (tijdelijk)
Het verbaast me wel dat de ketting origineel 520 is. Op de Fazer van mijn vrouw zit een 530, hetzelfde vermogen, lager koppel (2/3de) en 4 pitter. Zou je toch denken dat het iets steviger moest zijn van huis uit. Suzukicenten winst dus. De Tsubaki set voor de VStrom gaat uit van 525. Ketting was trouwens aan de uitrekmaat, geen harde stukken. Voortandwiel duidelijk aan de slijt, achter- een beetje. Levensduur is volgens mij te danken aan consequent smeren. Ketting Fazer al 48000km sinds nieuw, nog steeds binnen de maat. Heb ZZR1100 gehad, ingeleverd met 47500km met originele ketting.
KETTING ONDERHOUD LOONT, OOK ZONDER DRUPPELAARS
Garoetn
Roland
Remko

Bericht door Remko »

KL Voranje schreef:KETTING ONDERHOUD LOONT, OOK ZONDER DRUPPELAARS
Garoetn
Roland


Absoluut!!!

En of je dat nu met de kwast, spuitbus of druppelaar doet, dat maakt niet zo heel veel uit, als je het maar doet!!!!!


8) 8) 8)
Plaats reactie