REACTIE SUZUKI JAPAN OP ROESTDOSSIER!!!!! BELANGRIJK!!!!!!!!

Frame, vering, ketting etc
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

REACTIE SUZUKI JAPAN OP ROESTDOSSIER!!!!! BELANGRIJK!!!!!!!!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat! :lol:

Het heeft zolang geduurd omdat BV Nimag eerst hun dealernetwerk op de hoogte heeft moeten brengen van de regeling die met SMC (Suzuki Motorcycle Corparation) is afgesproken.

KORTE VOORGESCHIEDENIS:

Iron Hors had een topic geopend over roest bij de V-Strom. Hier kwamen zoveel reacties op dat ik deze klachten, na een tweede oproep, ben gaan inventariseren. Dit heeft geleid tot een ROESTDOSSIER van 22 pagina’s met foto’s, klachten, correspondentie en reactie van V-Strom rijders uit Nederland en België. Ook had ik contact gezocht met een expert op het gebied van corrosie, Dhr. Huijbregts van Studie Kern Corrosie Nederland.( http://www.studiekern-corrosie.nl). Die hebben tijdens hun bijeenkomsten de roestproblemen van de Suzuki besproken. Ook ben ik met het dossier bij Dhr. Huijbregts op bezoek geweest. We hadden toen besloten om het dossier, met een begeleidend schrijven, op te sturen naar Nimag. Kort daarna zijn de corrosiespecialist en ik op bezoek geweest bij Nimag om het dossier nader toe te lichten en te kijken naar eventuele oplossingen.

Besloten was om het dossier te vertalen in het Engels en op te sturen naar Japan. Na 3 maanden kregen we een reactie uit Japan op het dossier.

LETTERLIJKE TEKST UIT DE BRIEF VAN BV.NIMAG.
Vianen, 12 feb. 2008

Geachte Hr. van ..., Beste Peter,

Al weer enige tijd geleden hebben we gesproken over de problematiek, waarmee een aantal rijders van een V-Strom geconfronteerd is.
Zoals destijds afgesproken, is het door jouw geproduceerde rapport vertaald en aan Suzuki in Japan gestuurd (SMC)

SMC heeft dit in behandeling genomen. men stelt duidelijk dat excessieve roestvorming bij deze modellen geen mondiaal bekend probleem is en wijst aansprakelijkheid dan ook af.
Het goede nieuws is echter dat men wel bereid is uit coulance overweging, ons en dus de V-Strom rijders tegemoet te komen.

Het voorstel dat men doet heeft betrekking op alle DL650 en DL1000 modellen welke in 2004 of 2005 (op kenteken) geregistreerd zijn. Bij deze modellen wil men bij roestvorming aan de TANK, HET BAGAGEREK / KOFFERFRAME EN/OF HET KUIPFRAME, de onderdelen VERGOEDEN. De roestvorming moet worden vastgesteld door één van onze officiële dealers, waarna de werkzaamheden door de dealer kunnen worden uitgevoerd. het arbeidsloon komt voor rekening van de berijder van de V-Strom.

Wij zijn van mening dat Suzuki hiermee een goed en fair voorstel heeft gedaan richting de bereiders van bovengenoemde motorfietsen. Uiteraard zijn wij ook geïnteresseerd in jouw reactie. Deze zie ik met plezier tegemoet.
Wel verzoek ik je vriendelijk dit nog niet te communiceren. Reden hiervoor is dat we na jouw reactie te hebben ontvangen, eerst de afwikkeling van e.e.a. verder moeten opzetten en ons dealernetwerk moeten inlichten.

met vriendelijke groet,

W. Mastenbroek
(after sales manager)
Mijn reactie op de brief :o met antwoord van Nimag

Geachte Heer Mastenbroek,

Ik vind het jammer dat SMC de aansprakelijkheid afwijst in deze. Als ik hun woorden goed interpreteer heeft alleen Nederland en België last van overdreven roestvorming en de rest van de wereld heeft nergens last van. Ik denk dat het klimaat hierin een grote rol speelt. Ook zullen de klachten uit andere ‘natte’ landen, (Duitsland o.a.) niet zijn geïnventariseerd. Maar dat terzijde.

Wel doet het mij en ik denk ook de gedupeerde een genoegen, om te horen dat men bereid is tot een coulanceregeling. Ik kan niet wachten om dit aan hun mede te delen.

Toch roept uw brief bij mij nog enkele vragen op.

1- welke regeling/vergoeding is er voor de modellen ná 2005 die last hebben van roest op de, in de brief genoemde onderdelen? Wordt dit onder garantie opgelost? Zo ja, dan ook dit graag terugkoppelen naar de dealers en mij. Zoals terecht opgemerkt vallen deze motorfietsen nog onder de garantieregeling van Suzuki. Onregelmatigheden welke niet veroorzaakt zijn door het gebruik en/of gebrekkig onderhoud moeten bij de dealer gereclameerd worden. Het is voorts aan de dealer te beoordelen of iets voor garantie in aanmerking komt. Eventueel kan overleg met onze garantieafdeling gevoerd worden 2- Welke criteria (buiten de in 2004-2005 geregistratie) worden er aan de dealers meegegeven om ook daadwerkelijk voor vergoeding in aanmerking te kunnen komen? Excessieve roestvorming aan genoemde delen welke niet veroorzaakt is door gebrekkig onderhoud, beschadiging van buiten af etc. 3- De 2004-2005 registratie is dat op NAAM of op KENTEKEN? Kenteken
4- Hoelang kunnen gedupeerde van deze coulanceregeling gebruik maken? Met andere woorden; moet men binnen bepaalde tijd reageren? Binnen redelijke termijn, wat ons betreft 3 maanden
5- Waneer kan ik dit voostel in de publiciteit brengen? Vele V-Strommers zullen aangenaam verrast zijn met deze regeling. Wij zullen volgende week ons dealernetwerk inlichten. Zodra dit gebeurt is laat ik dit per mail even weten. Vriendelijk verzoek hierna e.e.a. te publiceren
6- Omdat SMC een reactie heeft gegeven op ‘mijn’ dossier, zou ik graag een kopie van de originele brief ontvangen. Het meeste is mondeling afgestemd met SMC. In het algemeen wordt correspondentie tussen SMC en B.V. Nimag als intern beschouwd en helaas niet aan derden ter beschikking gesteld 7- Om problemen in de toekomst voor te zijn, is het dan geen goed idee om preventief nieuwe DL650 en DL1000 bij aflevering (indien gewenst) te behandelen met een goed anticorrosie middel? (hierin zou de corrosiespecialist u kunnen adviseren). We hebben dit u tijdens ons bezoek al eens voorgesteld. Wij zullen nogmaals middels een mailing op Intranet ons dealernetwerk op deze mogelijkheid wijzen

Omdat ik de reactie uit Japan (nog) niet terug kan koppelen naar andere V-Strom berijders, weet ik niet hoe hun op dit voorstel zullen reageren.

Toch wil ik u het volgende niet onthouden;

Er komen bij mij nog steeds klachten binnen over corrosie bij zéér jonge (5 maanden oud) V-Strom’s. Ik hoop dat ook deze klachten naar alle tevredenheid worden opgelost.

Tot slot wil ik u en uw bedrijf, mede namens andere V-Strom rijders, bedanken voor de moeite die u heeft genomen.

Met Motorgroet,

Peter.

LAATSTE DETAILS :?:
Dag Peter,

Graag breng ik je hierbij op de hoogte van de laatste stand van zaken mbt bovenstaande.

Vandaag wordt er een mailing aan al onze motorfiets dealers verstuurd. In deze brief staat dat Suzuki besloten heeft bij bepaalde gevallen van roestvorming aan de DL650 / 1000 K4 / K5 een coulance regeling :lol: toe te passen.
Het betreft modellen welke in 2004 of 2005 op kenteken zijn geregistreerd.

Bij excessieve roestvorming aan tank, bagagerek / kofferframe en / of het kuipframe, wordt het materiaal uit coulance vergoed. Het op de werkzaamheden betrekking hebbend arbeidsloon dient door de consument zelf te worden voldaan. Uitgesloten is roestvorming ten gevolge van schade of gebrekkig onderhoud. De dealer dient te oude onderdelen aan B.V. Nimag te retourneren daar SMC in Japan hierom verzocht heeft.
De coulance regeling is van kracht in de periode april t/m juni, wat ons een redelijke periode lijkt voor de consument om de dealer te bezoeken.

Wellicht dat je e.e.a. dit weekend op internet bekend kunt maken, dan zijn onze dealers in ieder geval geïnformeerd.

Mocht je nog vragen hebben, verneem ik dat graag van je.

Met vriendelijke groet
Wim Mastenbroek
BESTE V-STROM LIEFHEBBERS, :lol:

Ik hoop dat hiermee een klein deel van het leed kan worden opgelost voor de 2004-2005 gedupeerde. Maak in ieder geval gebruik van deze regeling, dan hebben Iron Horse en ik niet voor niets ons best gedaan.

Ik denk dat wij als FORUM toch kunnen spreken van een "KLEINE OVERWINNING" op het "GROTE Suzuki" :D :D

Ook heb ik diverse motorbladen op de hoogte gebracht. Dit om nog meer V-Strom rijders te bereiken. Zodat ook zij gebruik kunnen maken van deze regeling.

SEE YOU :wink:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Stroompje,

Kun je hier een STICKY VAN MAKEN A.U.B. :?:

TANX4NOW

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Peter,

Allereerst hulde voor je strijdvaardigheid.

Ik vind echter ondanks de lovende woorden (maar ook de kritiek) die er gesproken word(en) over de reactie van Suzuki, het hele aanbod en de reactie een wasse neus. Ze nemen geen enkele verantwoordelijkheid en schuiven eigenlijk de schuld nog steeds af op de gebruiker. (Detail: Nimag schrijft BEREIDER i.p.v. BERIJDER, oftewel degene die de fiets heeft gemaakt, maar dat even terzijde.... ;-) ) Coulance? Alleen wanneer ik hem bij een officiële Suzukidealer heb gekocht? Bullsh*t, ze zijn altijd verantwoordelijk voor het geleverde product ook al heb ik hem toevallig bij een niet officiële dealer gekocht. (En dat is bij mij het geval!) En dan ook nog zelf het arbeidsloon betalen, werkten ze ineens op halve kracht, dus duurt het 2 keer zo lang. (En dat vertel ik uit ervaring) En dan de jonge fietsen met hetzelfde probleem. Sterkte mensen.

En dan gedetailleerd noemen wat onder die coulance valt zoals bijvoorbeeld het kuipframe. Neem mij niet kwalijk, maar de rest van het frame o.a. onder het zadel is er onderhand net zo erg aan toe. Staan ook al ergens foto's van op het forum.

Zoals al gezegd, aan jou heeft het niet gelegen, maar ik ben in het resultaat erg teleurgesteld. Men is gewoon bang dat het (teveel) geld gaat kosten.

Misschien dat er een paar mensen met dit bericht toch blij gemaakt worden, maar ik in ieder geval niet. Nu hoopt men natuurlijk dat als dit in de publiciteit komt dat ze er zieltjes mee winnen, ik denk echter het tegenovergestelde. Zoals je al aanhaalde zijn ze onze Oosterburen kennelijk vergeten.

Ik ga de anticorrosiemiddelen maar weer uit de schuur halen en ga maar weer door zoals ik al bezig was. Van Suzuki en/of Nimag hoef ik het niet te hebben. Volgende fiets is in ieder geval geen Suzuki of eentje die Nimag ooit zou gaan verkopen. Maar dit alles is slechts mijn bescheiden mening.

Peter; BEDANKT voor alle inspanningen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Remko

Bericht door Remko »

Iron Horse, ik ben het met je eens!!!


Dat doet inderdaad niets af aan de strijdvaardigheid en het Grote Gelijk van Peter.

Maar de consumenten bescherming, binnen de wetgeving, gaat veel verder dan het "coulance" beleid wat NIMAG nu biedt.
Broekie

Bericht door Broekie »

Dag Peter :D

Mijn waardering voor je vasthoudende inzet in deze en de waarschijnlijk nog te verwachtten ontwikkelingen.
Grote Klase mijns inziens.

Gelukkig is er nu eindelijk een (definitief ?) voorstel van NIMAG in naam van SMC. Hier kun je wat mee, alleen wil dat nog niet zeggen dat je met alles accoord hoeft te gaan. Belangrijk is het volgens mij dat er door "deskundigen" eens grondig gekeken wordt naar de verplichtingen van de producent, nu deze "erkend" heeft dat er problemen zijn met zijn produkt. M.a.w. laten we ons nu "afschepen" met deze ( terechte ?) coulance regeling of begint "het echte werk" nu pas :?:

Daarnaast kan ik me voorstellen dat er onder ons techneuten zijn die anderen die minder technisch onderlegd zijn zouden kunnen helpen bij het demonteren en weer monteren van betreffende önderdelen die de erkende dealer heeft geconstateerd als in aanmerking komende voor onderhavige regeling ?

Tegelijkertijd zou ik de diverse motor media (+ bv Radar ?) uitnodigen voor dit grote SUZUKI V-STROM MAKE-OVER EVENT.

Want er staat nergens dat je het moet laten uitvoeren door de dealer :!:

Wat Iron Horse z'n opmerking betreft :
Coulance? Alleen wanneer ik hem bij een officiële Suzukidealer heb gekocht? Bullsh*t, ze zijn altijd verantwoordelijk voor het geleverde product ook al heb ik hem toevallig bij een niet officiële dealer gekocht.
ik heb in het antwoord van NIMAG hierover NIETS gelezen ,
wel staat er dat een erkende dealer moet beoordelen wat onder de coulance regeling valt, is een verschil, maar wel wezenlijk van belang .

Al met al heb je grote vorderingen gemaakt en heel wat teweeg gebracht, hopelijk lukt het je om het in ieder geval naar eigen tevredenheid af te handelen. Misschien is het ook mogelijk om voor de echte "trieste " gevallen (lees: bv Iron Horse z'n zijn V-Strom) een GOEDE oplossing te vinden.

Heb je trouwens nog contact gehad met onze "Oosterburen" inzake hun
Rost-tigkeiten
:?:

Veel succes met de verdere ontwikkelingen,
Met vriendelijke Groeten , Hans :wink:
Bhodi

Bericht door Bhodi »

Hi Peter,

al enige tijd dit topic gevolgd!
Moet zeggen...petje af voor al je inspanningen en je volhardendheid :!:
Thnx!

Grtz Marieke
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Broekie schreef:Dag Peter :D

Wat Iron Horse z'n opmerking betreft :
Coulance? Alleen wanneer ik hem bij een officiële Suzukidealer heb gekocht? Bullsh*t, ze zijn altijd verantwoordelijk voor het geleverde product ook al heb ik hem toevallig bij een niet officiële dealer gekocht.
ik heb in het antwoord van NIMAG hierover NIETS gelezen ,
wel staat er dat een erkende dealer moet beoordelen wat onder de coulance regeling valt, is een verschil, maar wel wezenlijk van belang .
Hans,

Er staat: De roestvorming moet worden vastgesteld door één van onze officiële dealers, waarna de werkzaamheden door de dealer kunnen worden uitgevoerd. het arbeidsloon komt voor rekening van de berijder van de V-Strom. "

Ik kan daar niets anders van maken dan dat het een officiële dealers moet worden uitgevoerd. Maar een officiële dealer die mijn motor niet heeft geleverd zal er niet op zitten wachten om de problemen van een ander op te lossen. Ik heb in het begin die vraag namelijk al eens bij 2 officiële dealers neergelegd, waaronder één dealer die alleen maar Suzuki verkoopt. Ze willen er niets mee te maken hebben hooguit tegen een onbehoorlijk inruilbedrag (want dan is er ineens van alles mis met die fiets ;-( ) een nieuwe aan me verkopen.

Verder moet die dealer de schade constateren. Er wordt helaas veel te snel geschermd met het niet juist hebben uitgevoerd van preventief onderhoud, dat hij onder een hoes heeft gestaan of dat pekel de oorzaak is. Je zou toch mogen verwachten dat een product dat voor buiten gebruik gemaakt is, daar tenminste een stuk beter tegen bestand is dan nu het geval is.

Maakt verder ook niet uit aangezien ik toch niet van plan was om ze arbeidsloon te gaan betalen.

Ik ben benieuwd of dit verhaal nog een verlenging krijgt.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Suzuki/NIMAG kan dan fijn onderdelen willen vervangen (wat op zich een redelijk nette oplossing is), daarmee is het probleem niet opgelost.

Ik geef direct ote dat nederland niet het meest droge klimaat heeft, mmmmmaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrr.................

Ik heb mijn DL650 nu 2 maanden. Splinternieuw opgehaald en met veel plezier al 1500 km gereden. Echter, toen ik de verhalen las over het roesten, ben ik de boel zelf maar eens gaan inspecteren (bij 1100 km). Helaas kwam ik ook al de eerste kleine spoortjes van roest tegen. Gelukkig ben ik er op tijd bij en heb ik e.e.a kunnen ondervangen met Tectyl.

Een belangrijk roest punt zijn de steunen welke aan de binnenzijde van de tank zitten. Deze steunen zijn ge-puntlast. Dit houd in dat de beugel maar op een paar plekjes contact heeft met de tankwand.
Aan de omtrek van de beugel zit een kleine kier, waarin wel water kan komen, maar geen lak is gespoten. Dus gewoon blank staal.

Ook zijn de boutgaten van het topkofferrek, een zwak punt. Deze boutgaten zijn eigenlijk niks meer dan busjes met draad er in die in het frame worden gelast. Dit laswerk is niet rondom, maar puntlassen of hecht lassen. Sterk genoeg voor de functie, maar niet waterdicht. \

Ik heb een aantal jaar op een scheepswerf gewerkt, en daar moesten alle te lassen delen, welke in contact kunnen komen met water (en dat zijn er veel op een zeeschip) volledig en rondom afgelast worden. Gebeurde dit niet, dan resulteerde dit in roestsporen.

Het feit dat SMC geen verantwoordelijkheid neemt over zijn eigen prodcutie methoden (inclusief het lakwerk), verbaasd mij niet. Een dergelijke reactie had ik namelijk wel verwacht. Noem het Japanse cultuur, noemt het arrogantie.

SMC/NIMAG kan niet domweg concluderen dat e.e.a gerelateerd is aan de gebruiker. Het feit dat ze wel bereid zijn tot een coulance regeling, is in mijn ogen een erkenning van een gebrekkig productie proces
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Bericht door Numpty »

Ten eerste vind ik het geweldig wat jij, en de mensen die hier aan mee hebben gewerkt, hebben gedaan voor je collega V-strom rijders.

Het antwoord van SMC verbaasd mij niet, en de reactie van Nimag is ook niet schokkend. Wel is het fijn voor een ieder, die mischien nog iets kan regelen bij een dealer met zijn 2004/2005 Motor.

Echter de "but's and if's " in het antwoord van Nimag, laat heel veel ruimte open om een claim af te wijzen.
Alleen de zinsnede ;Onregelmatigheden welke niet veroorzaakt zijn door het gebruik en/of gebrekkig onderhoud moeten bij de dealer gereclameerd worden. Geeft al aan dat je bij gebruik!!!! al mag verwachten dat de motor roest. En zo kun je letterlijk elk antwoord terugbrengen tot......misschien wel misschien niet.

Uit een juridisch oogpunt, begrijp ik het wel. Maar dat hoeft nog niet te zeggen dat het me ook aanstaat. Daar komt nog bij, dat als het met een nieuwe of bijna nieuwe motor fout gaat. De dealer met de billen bloot gaat, en niet Nimag.

Veel is gewoon slecht gespoten en men heeft goedkoop (pisbak)ijzer gebruikt om de Dl te maken, kosten drukken zeg maar.
Ik zal mijn Dl deze zomer opnieuw spuiten/behandelen zodat er in de toekomst niets kan gaan roesten. :frusty:

Ik vraag me alleen af of alle Wagon R+ bezitters, ook mogen verwachten dat hun auto al roestend uit de showroom wordt geleverd.
Die Wagon R+ is even duur, maar ik betwijfel of men daar ook zo makkelijk mee om gaat. :?

Nogmaals, petje af :worship:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Graag wil ik reageren op een aantal op-aanmerkingen die hierboven staan.

De coulanceregeling komt van SMC en NIET van Nimag. Er wordt niet gesproken dat de motor bij een erkende dealer moet zijn gekocht om voor deze coulanceregeling in aanmerking te komen. Alle Suzuki's komen uit Japan en die stelt: ALLE DL650 EN DL1000 VAN 2004-2005 (op kenteken geregistreerd) KOMEN IN AANMERKING. Ook zal de dealer die de onderdelen op roestvorming controleerd, moeten kunnen aantonen dat het een gevolg is van gebrekkig onderhoud e.d. NIET de consument :!:

Ook staat er dat de werkzaamheden door de dealer KUNNEN worden uitgevoerd en niet MOETEN worden uitgevoerd. Zelf doen is volgens mij bespreekbaar.

Het inschakkelen van een 'deskundige' is een optie, maar deze mensen kosten geld. Ik heb in het verleden de juridische afdeling van de ANWB geraadpleegd en die stelde voor om de krachten te bundelen. Maar volgens mij is dit moeilijk te realiseren. Mocht één van jullie een deskundige in de familie hebben, je weet m'n mailadres. :?: Ik stel graag mijn verzamelde informatie beschikbaar. Ik zal zelf ook nog eens in mijn adressenbestand kijken onder jurist :lol:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Korsan

Bericht door Korsan »

Hulde aan Peter!
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Beste Peter,

Bedankt dat je je nek hebt uitgestoken voor "ons"' en mijn respect voor je vasthoudendheid. Hier hebben we met elkaar echt wat aan.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Uteraard natuurlijk; Peter, jongen. Bedankt voor je inzet en doorzettingvermogen. Ik zou willen dat er mee van dit soort mensen op de wereld rondrijden. :D
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Rhino VStrom schreef;
Ik zal zelf ook nog eens in mijn adressenbestand kijken onder jurist
Ik heb er een gevonden :idea:

Hieronder zijn reactie:

Ha Peter,

idd lang niet gezien/gesproken. Neem aan dat alles goed gaat met jou. Ik moet zeggen dat het nogal impressive is wat je voor elkaar hebt gekregen. Desalniettemin lijkt het een een pyrrus overwinning gezien de voorwaarden voor de coulance regeling. Er zijn met name 2 elementen die het Suzuki mogelijk maken de coulance regeling niet toe te passen.

De eerste is "excessieve" roestvorming. Hierbij rijst de vraag wanneer sprake is van excessief en wat tot (schijnbaar) normale corrosievorming behoort. Auto's hebben vaak een garantie op roestvorming, dwz geen roestvorming, voor een bepaalde periode van enkele jaren. Naar mijn mening is roestvorming zeker voor jongere modellen, iets wat niet behoort op te treden en al helemaal niet bij gelakte onderdelen. Desalniettemin staat het opgenomen als precondition waardoor Suzuki de mogelijkheid heeft te zeggen dat er geen sprake is van excessieve roestvorming. Daarmee zeggen ze dan overigens dat het normale roestvorming is die dan niet onder de coulance regeling valt. Ik kan me niet voorstellen dat Suzuki dit argument vaak zal gebruiken, want geen enkele fabrikant wil te boek (komen te) staan als fabrikant van roestende motoren.

De 2e stelling, namelijk dat roestvorming door slecht onderhoud is uitgesloten is lastiger voor Suzuki. In het algemeen geldt de stelregel "wie stelt die bewijst". Dwz dat als Suzuki of een dealer stelt dat jij geen of slecht onderhoud hebt gepleegd, hij dat dan ook maar aan moet tonen. Dit is vrij lastig omdat een dealer of Suzuki zelf niet kan aantonen dat jouw mededeling dat je elke week poetst en invet niet juist is. Wel heeft een dealer en zeker de fabrikant het voordeel van de grote getallen aan zijn zijde. Voor elke eigenaar die stelt dat hij ondanks goede zorgen roestvorming krijgt heeft de fabrikant of dealer enkele 10 tallen rijders zonder roestvorming. Ongeacht bovenstaande en met name de stelling dat een berijder slechtonderhoud heeft gepleegd niet te bewijzen door een dealer. Het vervelende is dat als de dealer niet mee wenst te werken, je via Nimag of Suzuki je gelijk moet zien af te dwingen en in het ergste geval via de rechter.

De wijze waarop je hiermee om moet gaan is om de dealer die zegt dat jij geen/slecht onderhoud hebt gepleegd te vragen zijn reactie op papier te zetten. Dit dan vervolgens bij Nimag neer te leggen en vervolgens bij Suzuki. Natuurlijk meteen een artikel laten plaatsen in MotorPlus, Moto73, promotor, Kampioen en dergelijke. Publiciteit is in deze jouw vriend en de vijand van de dealer.

Helaas geld ook hier dat gelijk krijgen niet hetzelfde is als gelijk hebben.

Igor


Misschien hebben jullie er wat aan. Ik zal nog eens verder informeren.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Allereerst: Geweldige actie, Peter !!!
(Kan niet vaak genoeg gemeld worden)

En dan nu mijn reactie:

Mischien is die suggestie van de jurist wel een hele goede.
Is er al eens contact gezocht met de motorbladen?
Nimag zal echt niet zitten te wachten op negatieve publiciteit omtrent haar best verkopende model.
Zeker niet, nu ze zelfs een Adventure Model van de DL650 op de markt hebben gezet en in de advertenties de nadruk leggen op avontuurlijke vakanties (riviertjes zijn nat hoor en van vocht gaat metaal roesten, meneer Nimag).
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Dyrck schreef;
Is er al eens contact gezocht met de motorbladen?


Toen ik de brief van SMC (Suzuki Motorcycle Corperation) in de publiciteit mocht brengen, heb ik gelijk de redactie van 5 motorbladen een bericht gestuurd. Ben benieuwd of ze er iets mee willen doen. Ze hebben mijn telefoonnummer :idea:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het lijkt erop dat het probleem dus niet alleen via de publiciteit moet worden aangepakt maar ook via een gerechtelijke uitspraak. Probleem bij het laatste is dat dit vaak veel geld kost en dus meestal een obstakel vormt. Maar misschien dat er iemand is die een rechtsbijstandverzekering heeft die al was verzekerd voordat het roestprobleem zich bij hem/haar aandiende. (Ik heb de mijne helaas pas nadat het voorval zich voordeed afgesloten en oude gevallen vallen nu eenmaal niet onder het behandelingsrecht.) Mogelijk dat die advocatuur niet alleen het belang van zijn/haar cliënt(e) wil behartigen, maar indirect ook dat van alle andere gedupeerden. Het moet toch mogelijk zijn om het recht te laten gelden. Wanneer zelfs een jurist al aangeeft dat "het hebben van gelijk nog niet betekent dat je het ook krijgt" geeft mij toch wel een beetje kippenvel bij de gedachte wat de werkelijke waarde van die rechten binnen deze rechtsstaat dan werkelijk zijn. Eigenlijk niets dus :evil: Want gelijk krijgen terwijl je het in de praktijk niet krijgt levert bijkant dus nul komma nul op.

En om op de publiciteit terug te komen is ook dat niet alles zaligmakend. Voor je het weet zijn ze gekoppeld door (eventueel onzichtbare) sponsoring of is hun enige doel er zelf door in het daglicht te komen staan. Hetgeen niet wil zeggen dat daar geen goede kanalen bijzitten zoals een Radar of Kassa. En uiteraard ook wel een bepaald motormagazine,

Maar laten we positief blijven denken, er staat vast iemand op die hier een definitieve positieve draai aan gaat geven en bedrijven als Suzuki zullen zien dat niet zij maar hun consumenten bepalen hoe er met hen wordt omgegaan.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ik heb vandaag een reactie gekregen van MOTO73. Ze willen graag meer informatie over de coulanceregeling.

Goedemiddag Peter,

Bedankt voor je bericht over de coulanceregeling van Nimag.
Graag zou ik iets meer informatie willen krijgen, zoals wat de
regeling inhoudt en waar men voor de coulance terecht kan.
En is deze regeling alleen voor de Nederlandse V-Strom rijders?

Alvast bedankt,


Met vriendelijke groet,

Marjo Muntjewerf

http://www.moto73.nl
marjo@moto73.nl
Haaksbergweg 75
1101 BR Amsterdam

Postadres
Postbus 23282
1100 DT Amsterdam


Ook ik denk dat I.H. een beetje gelijk heeft voor wat betreft de 'onzichtbare sponsoring' Zeker wat de ProMotor betreft. Of die dan nog objectief kunnen zijn, is nog maar de vraag. Ik hoop het wel :?: :roll:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

MOTO73 PLAATST COULANCEREGELING.

Vandaag een mailtje ontvangen dat Moto73 een bericht in hun blad plaatst. Hieronder de mail;

Hallo Peter,

Inmiddels weet ik wanneer het stukje over de coulanceregeling in MOTO73 komt.
In de rubriek Actueel in nummer 9 (verschijnt donderdag 17 april) zal het komen te staan.


Met vriendelijke groet,

Marjo Muntjewerf


Mooi toch :!:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Die gaan we dus even halen!
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Rhino VStrom schreef:MOTO73 PLAATST COULANCEREGELING.

Vandaag een mailtje ontvangen dat Moto73 een bericht in hun blad plaatst. Hieronder de mail;

Hallo Peter,

Inmiddels weet ik wanneer het stukje over de coulanceregeling in MOTO73 komt.
In de rubriek Actueel in nummer 9 (verschijnt donderdag 17 april) zal het komen te staan.


Met vriendelijke groet,

Marjo Muntjewerf


Mooi toch :!:

Peter
Helaas :evil: Moto73 gekocht maar niets gevonden :?: Heb gelijk met Moto73 gemail met de vraag waarom dit item niet is geplaatst. Maar nog steeds geen antwoord.

Ik ben bang dat de redactie is teruggefloten door :?: :?:

Tot zover de objectiviteit van de motorbladen. Ook 4 andere Motorbladen (Promotor, Motor Plus, Motorfreaks en Motormagazine) hebben niks van zich laten horen, terwijl het toch in het belang is van DE MOTORRIJDER, dat ze het stukje zouden plaatsen:!:

Maar ook ik kan me vergissen :?:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Je zou eigenlijk verwachten dat Nimag zelf zou vragen hierover een bericht te plaatsen. Dat zou in ieder geval iets meer het idee geven dat men daadwerkelijk iets doet. Maar ook die actie blijft kennelijk achterwegen. Allemaal gebakken lucht dus. Jammer van al je inspanningen. Wat natuurlijk niet betekent dat "de wereld" geen kennis heeft genomen van de slechte service en het niet nemen van hun verantwoordelijkheid door Suzuki/Nimag. Als het waar is dat men om een of andere achterliggende reden het artikel niet heeft geplaatst geeft dat de betrekkelijke objectieviteit van de bladen ook maar weer eens aan. Hoe betrouwbaar zij de testen in dat geval? Leuk te lezen dat de V-Strom de ene na de andere motor achter zich laat, of is dat ook gesponsorde informatie........ :roll:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ik zal de bovengenoemde Motorbladen eens met een mailtje verblijden. Kijken of ze een bevredigend antwoord klaar hebben :oops:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Fred

Bericht door Fred »

Kan er misschien een standaardbrief worden gemaakt die we dan allemaal versturen naar de motorblaadjes. Kan iemand misschien de mailadressen opzoeken zodat het voor iedereen makkelijker is? Eendracht maakt macht. :D
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Fred,

Ik heb daarnet een mail naar alle motorbladen gestuurd en ik kan je zeggen, hij was netjes, doch erg duidelijk :evil: Ik heb ze het voordeel van de twijfel gegeven. Met ander woorden; Ik heb gemeld dat, als ik geen reactie krijg, ik mij genoodzaakt voel deze brief (mijn bevindingen)op de diverse forums te plaatsen.

De mailadressen kan ik je wel geven;

- Moto73 - redactie@moto73.nl
- Motoplus - eric@motoplus.nl (hoofdredacteur)
- Motorfreaks - redactie@motorfreaks.nl
- Motormagazine - motor@smm.nl
- Promotor - promotor@anwb.nl

Bij geen reactie komt hier de brief te staan oké.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Bandit

Bericht door Bandit »

Misschien is het een optie om in de redactie van de ANWB een kopie sturen van het "epistel" te sturen, je zou mogen verwachten dat deze "bond"wel onafhankelijk is.
Er zijn genoeg motorrijders die de door deze club uitgegeven bladen lezen.

prima aktie trouwens (hoewel ik in de bijna vierjaar dat ik op de duizend heb gereden nog nooit een spoortje roest heb gevonden).

groetjes van een ex V-Strommer. 8)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Vandaag Reacties ontvangen van 3 Motorbladen. SNEL HÉ :wink:

Moto73:

Hallo Peter,

Onze excuses voor de late reactie.
In het vorige nummer kon het niet meer mee vanwege de deadline, maar in aankomend nummer besteden we er aandacht aan in onze Actueel-rubriek.
Sterker nog, het ligt op dit moment al bij de drukker.
Het is dus zeker niet zo dat we het in een doofpot stoppen vanwege adverteerders, wees gerust...

Met vriendelijke groeten,

Sjoerd Schippers
Redacteur / Editor MOTO73


MotoPlus:
Beste Peter,

Je reactie loopt binnenkort mee in MotoPlus.

Gr. Eric Bulsink

MotoPlus nog een keer;
PS.

Toch nog even een kleine toelichting mijnerzijds.

Je stuurt iets 4/4 op. Dat kon bij ons net niet meer meelopen in nr. 8. Staat derhalve gewoon voor nr. 9 van 30/4 ingepland. Dat dan ondanks het feit dat ik van mening ben dat die bezitters veel beter gewoon een persoonlijk briefje gestuurd kan worden, die adressen zijn immers bekend.

Juist vanwege je ‘dreigement’ denk ik er nu toch sterk over na om bericht toch maar achterwege te laten, dan weet je dat vast. MotoPlus in onafhankelijk en objectief en laat zich niet – zoals jij suggereert - door adverteerders de wet voorschrijven. Maar evenmin door een forumdreigement, want dat is in feite natuurlijk precies hetzelfde. De pot verwijt de ketel etc.

Groeten, Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus


Heb de hoofdredacteur een nette mail teruggestuurd. En toch vriendelijk verzocht het artikel wel te plaatsen.

Motor Magazine;
Beste Peter,

Dank voor je mail van 23 april inzake de coulanceregeling van Suzuki voor alle DL650 en DL1000 modellen.

Je hebt er nogal wat werk in gestoken lees ik en dan begrijp ik dat je daar aandacht voor wil hebben.

De werkelijke reden dat wij niet plaatsen is dat modificaties, garantie en/of coulanceregelingen zo talrijk zijn en zo specifiek dat we daarmee pagina's zouden kunnen vullen. Als je het doet moet je het goed doen. Wij willen de pagina's in Motor liever voor andere zaken gebruiken.

Er komt nog bij dat modificaties, garantie en/of coulanceregelingen in Nederland redelijk goed georganiseerd zijn, niet in de laatste plaats vanwege productaansprakelijkheid. Fabrikanten nemen contact op met

Onze redactie werkt onafhankelijk en je mag alles op motorforums zetten.

Gefeliciteerd met je succes!

Met motorgroeten,

Raymond Grollé
Hoofdredacteur Motor Magazine


Heb iedereen bedankt voor zijn reactie en verontschuldiging aangeboden voor de, misschien in hun ogen 'dreigende mail, maar dat ik alleen maar om aandacht vroeg voor het "corrosieprobleem en de coulanceregeling.

Aan de redacties wat ze er mee doen of niet doen.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ook van de Hoofdredacteur van MotorFreaks heb ik een reactie ontvangen.

Motorfreaks;
Goedemiddag Peter,

In verband met een ziekbed van ondergetekende, is jouw mail blijven liggen. Zou je ons exact kunnen aangeven wát er in het roestdossier is vermeld en wat de coulanceregeling precies inhoudt?

Met vriendelijke groet,

Ed Smits
Hoofdredacteur Motorfreaks.nl
Ik heb hem uitgebreide informatie toegestuurd. Nog even afwachten dus.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Die Pesto

Bericht door Die Pesto »

peter is :D :D :D :D

one small step voor a dutchman, a big one for a v-strom...
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

De hoofdredacteur van MotorFreaks heeft gevraagd een aantal foto's op te sturen.

Hoi Peter,

Zou je mij een paar foto's kunnen mailen, dan gaan we hier een leuk berichtje van maken.

Groetjes,

Ed


De foto's zijn ondertussen opgestuurd. Uiteraard hou ik rekening met jullie privacy en worden er géén namen e.d. doorgegeven.

Peter

P.S. NOG GÉÉN REACTIE VAN PROMOTOR :evil:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Bericht door RvGS »

fyi,

In motoplus van deze week staat over dit onderwerp een klein artikel bij de kolom "kortgehouden"
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

MOTO73 ARTIKEL OVER DE REGELING:

Afbeelding

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Broekie

MOTORNIEUWS

Bericht door Broekie »

Dag Allemaal :D

Ook bij de internet media is de coulanceregeling gemeld :!:

Zie:

http://www.motornieuws.nl/2008/05/suzuk ... 2005_v.php

Met vriendelijke Groet, Hans :wink:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bijna een maand later!

En wat is er nu verder van gekomen? Ik krijg toch de indruk dat alle inspanningen van Peter langzaamaan als regenwater het riool instromen en er uiteindelijk "weinig of niets" bereikt is. Mooi dat een motorblad melding maakt van een (zeer beperkte) coulanceregeling van Suzuki, als ze het überhaupt al (willen) plaatsen, maar dat is niet echt de oplossing die we met z'n allen hadden willen zien. Trouwens, iedereen die gebruik maakt van die regeling verspeelt ook z'n verdere rechten. (Zover ik weet)

Is er al een V-Strommende jurist die hier het stokje wil oppakken. Zal denk ik wel Pro-Deo moeten want anders was er al wel wat gebeurd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
DutchHornet
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 06-06-2007, 19:39
Mijn motor is een: BMW RNine T Scrambler
Woonplaats: Papecity

Bericht door DutchHornet »

Bij een bezoek aan een motorzaak in Barendrecht wist deze man mij te vertellen dat er inmiddels 2 mensen gebruik hebben gemaakt van deze regeling, is dus wel behoefte aan blijkbaar en voor sommige mensen voldoende.
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Wie hier op dit forum hééft van deze regeling (al) gebruik gemaakt en vooral, wat weren de reacties. Ben toch benieuwd.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Rob,

Toch wil ik even reageren op je schrijven als dat mag.

Ikzelf ervaar het niet als "water dat het riool instroomt". Als we niks hadden ondernomen had niemand zijn onderdelen kunnen laten vervangen. Nu hebben toch al enkele DL bezitters gebruik gemaakt van deze regeling. Nu is ook het roestprobleem bekend/erkend bij de importeur. Eerst vond men het allemaal wel meevallen en kwamen er nooit klachten volgens Nimag.
Wat die rechten betreft: Als er verder niets meer wordt ondernomen. omdat het te duur wordt om te procederen of wat de redenen dan ook mogen zijn. Wat heb je dan nog aan die rechten. Het laten vervangen van de roestige onderdelen is dan gewoon eieren voor je geld kiezen. Of je rechten verspeelt zijn door gebruik te maken van deze regeling betwijfel ik. Dit is mede afhankelijk van een eventuele uitspaak van de rechter.

Wel wil ik het volgende nog aan een ieder meedelen:

Mocht je last gaan krijgen van roest op je DL, maak hier melding van bij je dealer. Zeker als je nog in de garantie valt. Neem geen genoegen met: slecht onderhoud, niet buiten laten staan enz. De dealer moet namelijk aantonen dat die roest het gevolg is van slecht onderhoud e.d. Laat het ook op papier zetten als de dealer dat vind. Dan heb je altijd iets waarop je terug kunt vallen.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Ik heb de roestige delen geverfd met zinkverf (balhoofd en bij blok wat asjes).
De tanksteunen heb ik extra met ACF50 behandeld.

Dat ik mijn dealer nog extra moet gaan betalen voor het vervangen van de tank gaat me nog steeds te ver. Dan verdienen ze dr ook nog op en dat gun ik ze niet.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7549
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Beste Peter,

Begrijp me niet verkeerd. Je hebt uiteindelijk veel bereikt als is het maar dat het wereldwijd bekend is en dat het dossier tot in Japan op de buros van de makers heeft gelegen. Dus nogmaals hulde daarvoor, maar ik blijf het jammer vinden dat het resultaat, dus wat ze er mee hebben gedaan, te wensen over laat. Zeker als je weet dat je volgens de wet in je recht staat en recht op meer hebt dan wat wordt geboden. Maar dan klinkt snel de bekende zin; recht hebben is mooi, maar nu nog recht krijgen. En daar is zo'n groot concern helaas een geduchte tegenstander met als het moet genoeg middelen en geld om te zorgen dat zij de dienst uitmaken.

Dat er mensen zijn die het een te accepteren oplossing vinden en er dus gebruik van maken is voor die mensen uiteraard een uitkomst. Dus ook daar heeft het een mate van resultaat gehad. Hoe dan ook de actie is in ieder geval niet voor niets geweest.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Nero

Bericht door Nero »

Goh,.. nieuw op dit forum ben ik verbaasd over het doorzettingsvermogen van de initiatiefnemer en vol bewondering over het bereikte resultaat.

Dit blijft een relevante en nuttige draad op dit forum.
Daarom voor collega newbies effe omhoog schoppen.


Er zijn enkele reacties die wel begrijpelijk zijn maar spijtig zoals de DL rijder die betreurt dat je niet bij andere dealers terecht kan,... alleen maar met geld verdienen bezig zijn,... ze de winst uit werk niet gunnen. Wel het is eerder een feit dat die bezig zijn met "niet er aan verliezen". Want motoren worden actueel aan zo weinig winst verkocht dat het geven van de reguliere garantie al een serieus risico inhoudt. Dus veel dealers verdelen alleen nog motoren die echt goed zijn want niet Suzuki, maar zijzelf draaien op voor het werk ten gevolge garantievoorwaarden. En daarom zal een andere dealer niet happig zijn om de garantie van een collega over te nemen als er problemen zijn. De collega heeft dn de winst en zijzelf de kosten. Er is immers een moordende concurentie en tegelijk een economische neergang die (hou het in de gaten) heel wat motordealers in 2009 in moeilijkheden gaat brengen.

Wat de DL betreft zijn er met de nieuwe modellen geen problemen gemeld, maar het vraagt natuurlijk alle aandacht. En ook dat heeft de initiatiefnemer bereikt, dat veel mensen deze informatie lezen. En dan kan je als verkoper de vraag beginnen stellen hoe je kan voorkomen dat motorrijders van hun garantie gebruik moeten maken wegens roest. En daar is het als gebruiker toch om te doen, een probleemloze motor die geen garantiewerkzaamheden nodig heeft.

En de conclusie van jullie is absoluut correct : Als je als fabrikant een motor maakt moet die aangepast zijn aan het klimaat waar je die verkoopt. We wonen immers niet allemaal in het droge Californië. En het is geen oplossing de verantwoordelijkheid dan maar bij de dealer of de gebruiker te leggen. Toch zijn deze beiden de dupe,... niet de fabrikant.

Wat vooral spijtig is, is dat een beregoeie motor als de DL door een blijkbaar beperkte roestbestendigheid zichzelf in discrediet bracht/brengt. Andere bedrijven maken er dan juist een promotiestunt van dat ze bij problemen preventief hun product terug binnen halen en op kosten van de fabrikant laten aanpassen. Bij algemene roest is dat natuurlijk eenvoudig,... maar de verantwoordelijkheid is er niet minder om. Vooral de opmerkingen van de scheepsbouwer zijn dan relevant: "Als een lasnaad goed en volledig is aangebracht, dan heb je geen roest op plaatsen waar het water tussen kan".

Toch is de DL elke cent waard, zeker nu Suzuki de prijzen drastisch heeft laten zakken.
Plaats reactie